Maiwë, een zelfgemaakt hoofd op een Bobobie lijf.

Voor in-progress topics, vragen, kritiek en om je werk te showen.

Moderator: Café Mods

Elwing
MSD
MSD
Posts: 125
Joined: 13 May 2013 20:39
Location: Antwerpen

Maiwë, een zelfgemaakt hoofd op een Bobobie lijf.

Postby Elwing » 21 Jun 2013 13:17

Nu, Corax is af, en ik ging op zoek naar een nieuw project. Ik heb een begin gemaakt met een volledig thuisgemaakt lijf ("Larus") maar dit blijkt geen simpele zaak, en ik laat het voor nu even rusten. Ik ging op zoek naar een lijf om een tweede pop mee te maken.
Ik kreeg een erg goede deal op de Dolliverse met een Bobobie full set. Dit is een Elena lijf/hoofd ( http://www.bobobie.com/index.php?main_p ... cts_id=110 ), met faceup, rode glazen ogen, witte lange pruik, en een volledig costuum. En daarbij ook nog een prachtige Volks draagtas. Ik was de koning te rijk, bedankt!
Ik kreeg er ook nog een volledig kostuum bij, dat me bekend voor kwam, na enig googlen bleek het om Suigintou uit "Rozen Maiden" te gaan (ik heb echt geen verstand van anime :blush: ) . Het ziet er professioneel uit, en misschien kan ik het doorverkopen als er een liefhebber voor is.

Thuis gekomen heb ik het lijf uit elkaar gehaald en opnieuw gestringd, want het was erg slap. Ik heb het een beetje geblusht, en voilà. Het is een prima lijf, mooi afgewerkt, geen naad te zien, en mooi mat resin. Ik ben serieus onder de indruk van de kwaliteit. Het is ook wel een mooi hoofd, hoewel de expressie me niet aanspreekt. Het heeft iets wat veel resin hoofden hebben, en wat ik niet mooi vind, namelijk de oogleden zijn heel dik en de ogen liggen veel te ver naar achteren. Maar mooi afgewerkt, en professionele fabrieks faceup.

Ik heb de handen en voeten onder handen genomen...


Image

Meer volgt!

Elwing
MSD
MSD
Posts: 125
Joined: 13 May 2013 20:39
Location: Antwerpen

Postby Elwing » 21 Jun 2013 17:01

In de afgelopen 4 dagen heb ik aardig wat gezweet over een hoofd. Ik heb hiervoor een paar pakjes fimo soft, kleur 43 (flesh light) aangeschaft, en deze kleur komt werkelijk 100% perfect overeen met de kleur van het resin.
Er is echter een reden waarom ik Corax maakte van een donkere kleur fimo. Het is een mooie kleur, vind ik, maar er is een belangrijke praktische reden: fimo werkt als een magneet op ieder stofdeeltje in de kamer. En bij een tijdrovend projectje als dit, wordt het al snel een smerige grauwe troep. Ik trof iedere maatregel om dit te voorkomen, maar het warme weer werkte niet in mijn voordeel (zweethanden!) en ik heb mijn eerste poging gewoon moeten weggooien. Het hoofd was mislukt, en de fimo was te vuil om opnieuw te gebruiken.
Daarbij is de formule veranderd. Ik heb in een grijs verleden veel hoofdjes gemaakt om een polystyreen bolletje, zonder problemen. Maar de fimo die nu wordt verkocht reageert hevig met polystyreen, en het wordt een verschrompelde, plakkerige troep. Doe dit niet! Zoals gezegd, ik heb het eerste hoofdje gewoon weggegooid.

Voor de tweede poging heb ik het piepschuim bolletje in schilderstape gewikkeld, en de ogen vastgezet met luchtdrogende klei. Ik had een wat dromerig type in gedachten, maar het medium besliste anders.

Image

Ze is...wel, interessant. Totaal niet wat ik in gedachten had. Ik weet niet of ik er aan ga wennen. Het lijkt geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.

Image

Een beetje een aardappel van een neus, en het is maar goed dat de enorme oren onder de pruik zitten. Misschien dat ik nog eens de moed verzamel om op nieuw te beginnen, maar voor nu heb ik voorlopig iets om mee verder te werken.

Image

Flowergirl's faceup workshop kwam goed van pas en maakt alles een beetje minder gruwelijk, maar goed. Ik was oorspronkelijk van plan om dit personage Colombina (Latijns, "duifje") of Aiwë (Quenya, "klein vogeltje") te noemen, maar ik zie iets hards in haar, en daarom krijgt ze de naam Maiwë (Quenya, "Meeuw"). Nog steeds een vogel, maar eentje die niet over zich laat lopen...
De ogen zijn overigens niet definitief, ik denk er over om deze Image
te bestellen bij Think Pink. En ik zoek een stukje wit krullend tibetaans lam voor het haar. Ik heb een seller gevonden in de USA, maar als iemand een leverancier weet dichter bij huis houd ik mij aanbevolen!

Margo
MSD
MSD
Posts: 154
Joined: 25 Sep 2011 19:12

Postby Margo » 21 Jun 2013 19:57

Mooi hoofdje zeg :D fimo en resin doet het goed samen
Mijn Resinsoul BJD's :
Maya (1/6 Bei)
Lizzie (1/4 Li; grey skin)
Judy en Tristan (1/4 Ian en Wu)
Farla (1/3 Ai; green skin)

Elwing
MSD
MSD
Posts: 125
Joined: 13 May 2013 20:39
Location: Antwerpen

Postby Elwing » 25 Jun 2013 21:36

Hier zijn de materialen voor de outfit van Maiwë. Het is een subtiel kleurschema met grijze, blauwe en groene tinten.

Image

Ik heb mij laten inspireren door een kostuum dat Liv Tyler droeg in LOTR.

Image

Dit is zo te zien gemaakt van suede, en ik keek naar iets om dat te simuleren, een alcantara of iets dergelijks. Moeilijk te krijgen in deze tijd van het jaar, en erg duur! Uiteindelijk heb ik bij een tweedehands winkel voor een vijfje een oude leren rok gekocht. Precies de goede kleur. Ik kon niet weerstaan aan de fijne zuiver zijden stof, en dit wordt het onderkleed. Er zal uiteindelijk weinig van te zien zijn.
En als ik veel zin heb maak ik nog een mantel van velour de panne, waarvan de kleur niet goed uitkomt op de foto. Het is in werkelijkheid iets heel subtiels tussen grijs, groen en blauw in. Erg mooi!
Verder heb ik een mooi zwaard op de kop getikt- was oorspronkelijk een briefopener. En er zal nog een gordel of iets dergelijks komen, met wat metalen dingetjes er aan en een schede voor het zwaard.
Het is niet de bedoeling om Arwen's leren jas te kopieren, maar ik kon de vrouwelijke stoerheid er van waarderen, en het lijkt te passen bij dit personage.. :puccaprissy:

Elwing
MSD
MSD
Posts: 125
Joined: 13 May 2013 20:39
Location: Antwerpen

Postby Elwing » 03 Jul 2013 08:10

Inmiddels is Maiwë's kleding in ver gevorderde staat. Ik heb een onderkleed gemaakt van de zijde, en dit is bijna helemaal met de hand genaaid vanwege het fijne materiaal. Het sluit aan de achterkant met een klein ritsje.

Image
Er is een overkleed of jas gemaakt van een oude leren rok, de suede binnenkant er van. En ik heb grijs kant gebruikt om wat textuur te geven aan de kraag en de mouwen.
De bedoeling is dat de lange onderkant van de jas later wordt ingekort zodat iets van het onderkleed te zien is.

Image

User avatar
Valinda
Site Admin
Site Admin
Posts: 1856
Joined: 28 Oct 2011 12:40
Location: Beek LB
Contact:

Postby Valinda » 03 Jul 2013 08:55

Nice, volgende dolliverse heb je weer iets te showen..haha <3
Zoek kleding voor een Unidoll Ark.

Elwing
MSD
MSD
Posts: 125
Joined: 13 May 2013 20:39
Location: Antwerpen

Postby Elwing » 03 Jul 2013 15:12

Als ik op deze belachelijke snelheid doorkachel heb ik een vrachtwagen vol poppen om te showen volgend jaar! :x
Intussen heb ik nog wat accessoires gemaakt. Oorbellen voor Maiwë, en ietsje grotere voor Elwing, en ik heb ze al veel gedragen.


Image

En ook deze pop krijgt een "chatelaine". Ik vind chatelaines zo'n heerlijk ouderwets concept, en nuttig ook. Draag handige gebruiksvoorwerpen aan je rok en zorg dat ze er prachtig uit zien. Voor een mooie collectie van oude chatelaines voor inspiratie: http://pinterest.com/vcjciolek1/vintage ... nd-before/

Elwing
MSD
MSD
Posts: 125
Joined: 13 May 2013 20:39
Location: Antwerpen

Postby Elwing » 08 Jul 2013 21:55

Een stukje tibetaans lam kwam vandaag binnen, besteld bij Morezmore in de US. Ik ben meteen aan het werk gegaan!

Image
En ik heb het beoogde resultaat. Ik vond het oorspronkelijke haar wat te braaf, te netjes en te synthetisch. Deze dame is haar wilde haren voorlopig nog niet kwijt.

Image
En nu de ogen nog..

User avatar
Valinda
Site Admin
Site Admin
Posts: 1856
Joined: 28 Oct 2011 12:40
Location: Beek LB
Contact:

Postby Valinda » 08 Jul 2013 22:03

Love the naturel look. geweldig.
Zoek kleding voor een Unidoll Ark.

Elwing
MSD
MSD
Posts: 125
Joined: 13 May 2013 20:39
Location: Antwerpen

Postby Elwing » 13 Jul 2013 22:57

Vandaag een bezoekje gebracht aan Kinderdijk, waar een invasie van vierarmige buitenaardse monsters aan de gang was. Helaas had Maiwë haar zwaard op haar nachtkastje laten liggen, zo dat we de strijd verder aan Don Quixote zullen moeten overlaten.


Image

Margo
MSD
MSD
Posts: 154
Joined: 25 Sep 2011 19:12

Postby Margo » 14 Jul 2013 02:19

Ze is mooi geworden :x mooie foto zo aan het water
Mijn Resinsoul BJD's :
Maya (1/6 Bei)
Lizzie (1/4 Li; grey skin)
Judy en Tristan (1/4 Ian en Wu)
Farla (1/3 Ai; green skin)

Elwing
MSD
MSD
Posts: 125
Joined: 13 May 2013 20:39
Location: Antwerpen

Postby Elwing » 01 Nov 2013 15:25

Goed. Ik was dus helemaal niet tevreden over dat hoofd. Te breed, te hoekig, te groot. Niet wat ik in mijn hoofd had. Het moest beter!

Gelukkig is fimo goedkoop en geduldig. Want ik heb heel wat moeten proberen.
Dit is hoofdje Maiwë II:
Image
Image
Al wat zachter, maar zo bleek, veel en veel te klein voor dat toch wel substantiele Bobobie lijf. Back to the drawing board!

Maiwë III:
Image
Image

Ietsje groter, maar nog lang niet groot genoeg. Ik heb hier wat geëxperimenteerd met een aziatisch ooglid en een klein spleetje in de kin. Het ziet er eigenlijk meer uit als een klein jongetje dan de elfendame die ik in gedachte had.
Tot overmaat van ramp viel een van z'n oren er af in de oven.
Misschien wil iemand deze hoofjes adopteren? Want ik kan er verder niets meer mee doen.
Maar wel goede oefening in boetseren en faceuppen, dus zeker geen tragedie!

En nu staat dus Maiwë IV in de oven. Daarover later meer...(figers crossed!)

User avatar
Valinda
Site Admin
Site Admin
Posts: 1856
Joined: 28 Oct 2011 12:40
Location: Beek LB
Contact:

Postby Valinda » 01 Nov 2013 15:30

Hmm dat aziatische vindt ik toch minder. Mijn voorkeur gaat dan toh naar de vorige versie.
Zoek kleding voor een Unidoll Ark.

Elwing
MSD
MSD
Posts: 125
Joined: 13 May 2013 20:39
Location: Antwerpen

Postby Elwing » 01 Nov 2013 16:15

Hmm dat aziatische vindt ik toch minder. Mijn voorkeur gaat dan toh naar de vorige versie.
Vind ik ook. Ik heb problemen met het materiaal. Het probleem met licht gekleurde FIMO is dat het hoe dan ook vuil wordt. En daarom neem ik niet genoeg tijd om het goed te doen.

Inmiddels ben ik zo ver dat voor dat ik begin ik eerst een bad neem, nagellak verwijder, de tafel schoonmaak, een groot vel wit papier op de tafel plak, een stuk plakband ondersteboven op de tafel plak (om pluisjes op vast te kleven). Ik houd een scalpel bij de hand om vuiltjes en pluisjes die toch aan het FIMO blijven plakken weg te schrapen, en na het bakken schuur ik tot ik er bij neer val. Ik werk zo snel mogelijk om te voorkomen dat het zweet en de dode huidcellen van mijn handen problemen veroorzaken.
En dan zitten er nog vlekken op het werkstuk.

Ik was vorige week op de poppenbeurs in den Bosch, en ik vroeg daar een dame die daar stond met prachtige FIMOpoppen hoe zij haar materiaal schoon houdt.
"Nou niet, dus". Zei ze. En dat is dus het probleem met FIMO.

Ik begrijp dat de meer professionele mensen een hoofd maken in grijze epoxy en daar een afgietsel van maken. Misschien moet ik een uitzoeken hoe dat gaat, want het is om moedeloos van te worden.

En tot die tijd maak ik alleen nog maar poppen met donker bruine hoofden!

:twisted:

Dream-Baby
SD13
SD13
Posts: 659
Joined: 09 Oct 2013 23:35

Postby Dream-Baby » 02 Nov 2013 01:04

Ik ben dol op je hoofdjes. Zelf ben ik ook opgehouden met fimo omdat het zo grauw werd als je er te lang mee werkte. :}


Return to “Artist Dolls”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests