Hallo, mijn eerste bjd, nou ja soort van :)

Voor in-progress topics, vragen, kritiek en om je werk te showen.

Moderator: Café Mods

fierox
Tiny
Tiny
Posts: 25
Joined: 05 Apr 2015 02:48
Location: Rotterdam

Hallo, mijn eerste bjd, nou ja soort van :)

Postby fierox » 05 Apr 2015 14:50

Hallo,

Wat een geweldige site, gelukkig toevallig tegengekomen. Zoveel voorbeelden en informatie voor iemand die zelf probeert eigen dolls te maken. En nog Nederlands ook!
Toen ik begon had ik nog nooit van BJD gehoord. Mijn eerste doll is daarom nogal anders. Eigenlijk was ik begonnen met het maken van de gewrichten op basis van frictie, pas later heb ik ze hol gemaakt en elastiek toegevoegd. Ook dat heb ik anders gedaan dan gebruikelijk. Mooi om te zien hoe het ook, en beter kan!
Misschien kan ik deze doll nog wat kan aanpassen, de nieuwe wil ik helemaal met de gebruikelijke ball joints maken.

Nou mijn eerste doll is gebaseerd op Neytiri van de film Avatar. Ik heb de 1/6 schaal aangehouden en ze is zo'n 44 cm hoog.
Getekend in Maya een 3D programma en daarna zelf geprint.

ontwerp in 3D
Image

Alle gewrichten. Ik had nog niet van BJD gehoord dus de opzet is een soort mix van alles en nog wat geworden. Eigenlijk was ik wel helemaal met kogel gewrichten begonnen maar probeerde deze juist zoveel mogelijk te verbergen.

Image

Glazen ogen:
Image

De verschillende gezichten, net uit de printer.
Image

In elkaar gezet en testen. Helaas staat ze vooral dankzij frictie. Wanneer de gewrichten ingesleten zijn gaat het helaas een heel stuk lastiger. Ik hoop dit nog wat te kunnen verbeteren, misschien door het stringen te verbeteren? Nu zit het elastiek met allemaal knoopjes aan elkaar, niet echt heel strak.
Image

De laatste versie, staart bestaat nu ook uit losse delen. Ik denk dat ik nog meer losse segmentjes maak.
Image

Een eentje met haar boog. Het is de bedoeling dat ze die straks draagt (niet om mee te schieten) maar ik kon het niet laten :)
Image

Een kopie is naar Amerika, iemand had aangeboden haar te schilderen (tweede poging, mijn vorige is zo helaas gestolen). Terwijl ik daar op wacht hoop ik meer te leren over de juiste BJD constructie. Vooral de gewrichten en het stringen? En begin ik voorzichtig aan de volgende, ik wil er eentje proberen met benen zoals bij dieren, een teenganger (digitigrade).

Tips of critique hoor ik graag! Ik hoop dat ze wel een beetje past op dit forum (excuus als dit niet het geval is!). Er is zoveel info en kennis hier ik moet het wel proberen :)
Als iemand meer wil weten over het 3D printen, laat het even weten?

Nu zit ze bij de pc :)
Image

mekare
SD13
SD13
Posts: 696
Joined: 13 Aug 2011 08:57
Location: Blaricum

Postby mekare » 05 Apr 2015 16:07

Fantastisch! Echt heel gaaf. Ik wou dat ik dat kon! :)

Voor een volgende keer - en zijn in Nederland/ Europa ook mensen die haar kunnen beschilderen of het aan jou zelf kunnen leren?

eefc0re
SD13
SD13
Posts: 727
Joined: 13 Feb 2013 11:00

Postby eefc0re » 05 Apr 2015 22:59

Oh..my...god :shock:
Dat is geweldig!! Super gedaan joh! Je mag super trots zijn op het resultaat
--------------------------------------------------------------
Mijn bjd's: Dikadoll Autumn - Ringdoll Lucifer - Ringdoll Frankenstein - Doll Chateau Bella - angelsdoll michael - DollClans Wyper

Proserpine
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*
Posts: 2234
Joined: 25 Nov 2010 23:21
Location: Voorburg

Postby Proserpine » 05 Apr 2015 23:37

wauw..zo bijzonder om een bjd met een 3d printer gemaakt te zien! Dat lijkt me nog een heel proces :) Leuk dat je haar met ons deelt!
Dolls;Kameron.Dae.Kay.Dragnen.Constantin msd/sd. Caleb.Trigger.Verin sd/yosd. Cassiopeia.
Njord.Sapphire.Senka.Sepira.Sandro.Indigo.Aurelien.Mir.Carbon.Chrome.Graciano.Kath'ar.Cendrillon.Franceska.Annabell.Isobell.Valerien.Sky.Dauphin.Althaea.Narcisse.Etienne.Bellisima.Mia.Lily yosd/sd.Salt.Kylo

fierox
Tiny
Tiny
Posts: 25
Joined: 05 Apr 2015 02:48
Location: Rotterdam

Postby fierox » 05 Apr 2015 23:51

Bedankt hoor! En ja ik zou haar een stuk liever hier in Nederland laten schilderen en alles regelen. Dan kan je ook iets doen als het mis dreigt te gaan maar ik kon niets vinden. Ik zal wel met de verkeerde termen gezocht hebben, van BJD had ik bijvoorbeeld nog nooit gehoord :)
Ach men heeft bij 3D printen vaak het idee dat je iets op de computer tekent en het dan zo uit de printer rolt of dat het juist heel ingewikkeld is :) Het is gewoon een andere manier van dingen maken met eigen voor en nadelen. Het is wel fantastisch om te zien hoe een object langzaam uit een vloeistof ontstaat!

schoenveter
SD16
SD16
Posts: 915
Joined: 08 Jan 2008 17:42

Postby schoenveter » 06 Apr 2015 11:50

O vet, cool om te zien hoe veelzijdig zo'n 3d printer kan zijn.

Cynthevla
Hound
Hound
Posts: 1022
Joined: 05 Jul 2013 18:29
Location: Amsterdam

Postby Cynthevla » 06 Apr 2015 17:03

Super gaaf!

Wat ik mij wel afvraag is hoe stevig is dat plastic? Dat je het niet strakker spant en dat het dan opeens stuk trekt.
Zou het super gaaf vinden om je progressie te zien! En geef graag tips als ik iets zie.

Ik zie dat je de knieen in 2stukken hebt verdeeld. Bij BJD gaat er gewoon een heel elastiek er doorheen. En zou hot glue sueden niet helpen met het poseren? Tegenwoordig hebben veel bjd poppen "locks" in hun gewrichten. Zou dat een mogelijkheid zijn?
There is no angry way to say the word; "Bubbles!"

fierox
Tiny
Tiny
Posts: 25
Joined: 05 Apr 2015 02:48
Location: Rotterdam

Postby fierox » 06 Apr 2015 17:38

Tips ontvang ik graag! Het plastic is best sterk, wel kan het breekbaar worden door UV licht. Door te verven kan je dit tegen gaan. Het lijkt sterker maar daardoor ook breekbaarder dan ander resin (gaat ten koste van de flexibiliteit).
De knieën scharnieren op twee punten maar er loopt wel een elastiek doorheen. In de heup en het onderbeen heb ik dwarsbalkjes zitten waar ik het elastiek aan vastgeknoopt heb.
Hot glue sueden en locks zeggen me nog niet echt iets?

Widu
SD
SD
Posts: 281
Joined: 29 Aug 2013 11:56
Location: Leeuwarden

Postby Widu » 06 Apr 2015 17:43

Wow, die boog is ook heel mooi :) ik wou dat ik dat kon :D

mekare
SD13
SD13
Posts: 696
Joined: 13 Aug 2011 08:57
Location: Blaricum

Postby mekare » 06 Apr 2015 17:50

Bij hotglue gebruik je een lijmpistool om lijm aan te brengen in de holtes van de gewrichten. Dat smeer je meteen uit tot een dun laagje dat heel snel opdroogt. Dat laagje zorgt dat je gewricht stroever loopt en dus beter zijn stand vast houdt.
Die lijm kan je er later met je nagels gewoon weer uit krabben.

Bij sueden doe je hetzelfde maar dan door utra dunne suede aan te brengen in de gewrichtsholte.

Je bent van harte welkom een keer bij mijn bjd´s te bekijken - ik zou je Nirti ook graag een keer zien. Dan heb je vergelijkings materiaal. Ik kan je ook laten zien hoe je face-ups maakt op een bjd - die techniek kan je dan proberen op je poppen?

Als je dichter bij Nijmegen woont kan je die info ook krijgen bij Think Pink :)

fierox
Tiny
Tiny
Posts: 25
Joined: 05 Apr 2015 02:48
Location: Rotterdam

Postby fierox » 06 Apr 2015 22:58

Bedankt voor de info! Ik heb nog geen idee wat face-ups zijn :)
Nijmegen is voor mij helaas niet echt om de hoek maar leuk om te weten als ik eens in de buurt ben. Zo eens even op je shop's website kijken. Zou zeker wel een keer wat willen zien!

Cynthevla
Hound
Hound
Posts: 1022
Joined: 05 Jul 2013 18:29
Location: Amsterdam

Postby Cynthevla » 07 Apr 2015 12:39

Ik woon helaas ook niet in de buurt anders had ik je ook met liefde geholpen.

Face ups is de benaming van het schilderen van het gezicht.
De locks zijn kleine uitsteeksels in de joints die ervoor zorgen dat het (bijv) been in die positie blijft staan. Weet even niet zo gouw welk merk dit heeft. Volgens mij werkt hujoo er ook mee en die printen dacht ik ook hun poppen. Misschien wel even het opzoeken waard. Hujoo bunny.
There is no angry way to say the word; "Bubbles!"

fierox
Tiny
Tiny
Posts: 25
Joined: 05 Apr 2015 02:48
Location: Rotterdam

Postby fierox » 08 Apr 2015 13:03

Alvast bedankt voor alle info, ik heb weer wat nieuwe dingen om uit te zoeken! Ik probeer alle bjd info die ik tegenkom te gebruiken voor een tweede bjd terwijl ik wacht op het schilderwerk. Kijken of ik alles nog net ietsje beter kan krijgen :)

Little Lost Pixie
SD
SD
Posts: 346
Joined: 17 Mar 2013 03:59

Postby Little Lost Pixie » 08 Apr 2015 15:43

De meeste bjd's die ik ken zijn met twee stukken elastiek gestringd (eentje door de armen via de torso en eentje in een soort dubbele lus door de beide benen en de torso) , met bevestigingspunten (balkje en daaromheen een klein S-haakje dat het elastiek grijpt) in de handjes en voetjes en een S-haak in het hoofd. Ik vraag me af of je jouw systeem met meerdere balkjes en knoopjes wel makkelijk op spanning kunt krijgen? Bij het standaard systeem is dat een kwestie van een knoopje leggen om het elastiek wat in te korten, maar het klinkt alsof bij jouw systeem er dan eerst van alles binnenin de doll los moet.

Ik heb zelf geen verstand van dolls maken hoor, dus misschien heb ik het helemaal mis, vroeg het me alleen af.
@home: Ace (DZ Hid/Akagidoll Tann), Tommi (AE Peppermint), Vixy (DFA Fox), Lucius (Moon House Aaron), Gabe (IMPL Doll Xavier), Aria (IMPL Doll Akasha head/RS), Eisheth (DZ Pandora-2/DM Judith), Simsala (DZ Coney), Kyan (Soom Namu), Olivia (MA), Koneko (DM Catish Reaa/Mirodoll), Zai (Unoa Lusis/RS)

fierox
Tiny
Tiny
Posts: 25
Joined: 05 Apr 2015 02:48
Location: Rotterdam

Postby fierox » 08 Apr 2015 17:13

Oh ik vroeg me al af hoe het spannen ging! Als ik het goed begrijp dan loopt het elastiek dubbel ( met een lus) en met knoopjes in de lus span je deze aan? Nee bij mij is het een rommeltje, het elastiek loopt niet in een lus en zit iedere keer aan beide kanten vastgeknoopt :)
Ik ga nog wel even proberen! Wil ook de handen en voeten nog aanpassen, het elastiek zit hier nu niet in. Bedankt voor de info!

Hierbij een plaatje
Image


Return to “Artist Dolls”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest