Original BJD sculpt Luna the Elf

Voor in-progress topics, vragen, kritiek en om je werk te showen.

Moderator: Café Mods

User avatar
LunarReverie
Sabik
Sabik
Posts: 1918
Joined: 29 Aug 2007 14:48
Location: Amersfoort
Contact:

Original BJD sculpt Luna the Elf

Postby LunarReverie » 22 Mar 2011 12:05

Zo'n 4 jaar geleden besloot ik om te gaan proberen mijn eigen doll te sculpten, dat is iets wat ik altijd al heb willen meemaken.
Vermoord me nog niet, maar het is een elf (sorry, I houb gewoon heel erg van elfen en puntige oren).
Ik ben begonnen met dit hoofd uit papierklei the boetseren eind 2007.

Natuurlijk ga ik haar in resin gieten, als alles goed gaat, dat zal ook een heel avontuur zijn.

Ik heb nog geen ervaring met boetseren en het is de eerste keer dat ik mijn egen pop maak.

Ik heb niet veel tijd en haar hoofd is nog niet echt af, maar ik heb een punt bereikt waar ik zo ongeveer kan zeggen dat ik klaar ben.

Ik ben best trots op de binnenkant van haar hoofd, het heeft veel tijd gekost en een hoop puzzelwerk/ bijwerken/opnieuw beginnen maar haar headcap blijft nu al netjes op zijn plek zitten.

Ik kijk uit naar het avontuur van het boetseren van haar lijf, hoewel ik hoop dat dat sneller zal gaan dan haar hoofd ^_^

Ik heb wat foto's op mijn website:
http://www.pinkhazard.com/sculpts.htm

Hier is ze te zien op een Dollzone 58 cm body. Ze past ook netjes op een Cerberus Project Delf body, Ik heb haar nog niet op andere lijven geprobeerd.

Tussendoor zag ze er zo uit:

http://fc02.deviantart.net/fs71/f/2010/ ... Hazard.jpg
http://fc03.deviantart.net/fs70/f/2010/ ... Hazard.jpg
http://fc02.deviantart.net/fs70/f/2010/ ... Hazard.jpg
http://fc04.deviantart.net/fs70/f/2010/ ... Hazard.jpg
http://fc03.deviantart.net/fs71/f/2010/ ... Hazard.jpg
http://fc07.deviantart.net/fs71/f/2010/ ... Hazard.jpg
http://fc05.deviantart.net/fs70/f/2010/ ... Hazard.jpg
Image

User avatar
LunarReverie
Sabik
Sabik
Posts: 1918
Joined: 29 Aug 2007 14:48
Location: Amersfoort
Contact:

Postby LunarReverie » 22 Mar 2011 12:05

Ik heb besloten haar lippen opnieuw te boetseren, dus dat heb ik gedaan. Ze zijn nu al zoveel beter! Toen ik begon, kon ik het niet laten haar ogen ook te veranderen, dus ik heb ze een betere vorm gegeven en meer zichtbare ooghoeken.
DFaarna heb ik een lijn onder het oog gemaakt, dat was er niet omdat ik verkeerd beginnen was door gebrek aan ervaring.
Ik heb ook de ruimte tussen haar neus en ogen iets uitgehold om haar gezicht meer diepte te geven.

Image
Image
Image
Image
Image

Kayren
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*
Posts: 2142
Joined: 06 Aug 2008 11:14
Location: Heemskerk

Postby Kayren » 22 Mar 2011 12:36

wauw, de nieuwe foto's zien er goed uit! Symetrish is het goed, het is ook niet zo'n ingedeukt-lijkend hoofd bij veel anderen. Ik vind het neusje en de lipjes echt geweldig!

BlackDragon
Sabik
Sabik
Posts: 1596
Joined: 29 Aug 2007 16:23
Location: Wijchen

Postby BlackDragon » 22 Mar 2011 12:45

haar open mondje en kleine dopneusje zijn nu echt goed :)
"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. and Today is a gift"

Lady.Arachnia
SD
SD
Posts: 433
Joined: 10 Mar 2011 21:32
Location: Dordrecht
Contact:

Postby Lady.Arachnia » 22 Mar 2011 15:25

Heel mooi!!! :D Succes met de rest!
I, Myself, am Strange and Unusual...
At Home:
Lolita, Hujoo Berry Apricot
Banshee, ResinSoul Mei WhiteSkin
On the way: Sd Girl 58 cm
On Layaway: Soom Nenad

thefirstnl
Hound
Hound
Posts: 1038
Joined: 07 Dec 2008 19:53
Location: wijchen

Postby thefirstnl » 22 Mar 2011 16:09

Is het eindelijk zover!!!
Ik vind haar mond en neus erg mooi geworden.

.Rooz
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*
Posts: 3180
Joined: 27 Aug 2008 16:53
Location: Vierlingsbeek

Postby .Rooz » 22 Mar 2011 17:38

nou ik vind 't er echt super uit zien <3

raafje
Hound
Hound
Posts: 1006
Joined: 11 May 2008 11:12
Location: Het Rijk achter de Dijk

Postby raafje » 23 Mar 2011 09:17

Oh, dat neusje <3 Dat is echt een detail waar ik verliefd op ben hoor. Ziet er echt heel veel belovend uit.
Thuis: Beryl Bella Topaz Amber Borre Lara Aurora Kaspar-Morant Jade Dark Silke Ivy Pearl Nephelin Merrissa Ragnar Chloe Rana Kenta Elise Mirwen Noelle Eliah Isa Korline Rafaela Fir Fergus Raafje Wiebel en Twan
Waiting: Duifje
Wishing: Merel Arlinde Falco Ivar Laeanne Liam Ruben en Sam (2x)

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Postby Puppit » 23 Mar 2011 12:05

Heel mooi! De ogen zijn verbeterd op die latere foto's... Maar ik vond dat eerste mondje eigenlijk juist wel leuk, er zijn al zoveel dolls met neutrale gezichtsuitdrukkingen. Die eerdere deed me echt aan een pixie denken (klein pesterig elf-achtig wezentje).
Ga je 'm ook nog schuren om 'm glad te maken of hou je 'm ruw?
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

BlackDragon
Sabik
Sabik
Posts: 1596
Joined: 29 Aug 2007 16:23
Location: Wijchen

Postby BlackDragon » 23 Mar 2011 14:25

ze wordt binnenkort geschuurd, gelakt en dan gaat Marcia met casten beginnen
"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. and Today is a gift"

Jeannette
Moderator
Moderator
Posts: 1225
Joined: 11 Dec 2007 10:43
Location: Den Haag

Postby Jeannette » 23 Mar 2011 17:38

Onwijs leuk!
Succes.
:)
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
"Elke liefde is breekbaar, koester ze"

Wanting: Not To Buy Any More Dolls (too)! Failed too: bought SOOM Glot!!!!
:)
Image

User avatar
LunarReverie
Sabik
Sabik
Posts: 1918
Joined: 29 Aug 2007 14:48
Location: Amersfoort
Contact:

Postby LunarReverie » 24 Mar 2011 00:48

Dank jullie wel allemaal! Ik ben nu zo blij met haar, kan nu echt niet meer wachten tot ze 'echt' wordt ^_^
Ik ben alleen zo zenuwachtig over het maken van de mal, wat als ik het fout doe O_O
Nou ja, stapje voor stapje :oops:

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Postby Puppit » 24 Mar 2011 10:36

Dank jullie wel allemaal! Ik ben nu zo blij met haar, kan nu echt niet meer wachten tot ze 'echt' wordt ^_^
Ik ben alleen zo zenuwachtig over het maken van de mal, wat als ik het fout doe O_O
Nou ja, stapje voor stapje :oops:
Zolang je het allerbelangrijkste maar niet vergeet: ISOLEER DE VERSCHILLENDE LAGEN. Ik heb eens een keer een siliconenmal gecast en ben bij de tweede helft vergeten isoleer (vaseline) op de eerste helft te smeren... Zaten ze dus aan elkaar vast. Zie dan nog maar eens je origineel (poppenbeen bijvoorbeeld) er ongehavend uit te krijgen..
Verder kun je hooguit de mal verprutsen, maar een nieuwe mal is minder werk dan een nieuwe pop...
;)
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

silke
YoSD
YoSD
Posts: 69
Joined: 16 Dec 2008 14:04

Postby silke » 24 Mar 2011 17:13

Dank jullie wel allemaal! Ik ben nu zo blij met haar, kan nu echt niet meer wachten tot ze 'echt' wordt ^_^
Ik ben alleen zo zenuwachtig over het maken van de mal, wat als ik het fout doe O_O
Nou ja, stapje voor stapje :oops:
Zolang je het allerbelangrijkste maar niet vergeet: ISOLEER DE VERSCHILLENDE LAGEN. Ik heb eens een keer een siliconenmal gecast en ben bij de tweede helft vergeten isoleer (vaseline) op de eerste helft te smeren... Zaten ze dus aan elkaar vast. Zie dan nog maar eens je origineel (poppenbeen bijvoorbeeld) er ongehavend uit te krijgen..
Verder kun je hooguit de mal verprutsen, maar een nieuwe mal is minder werk dan een nieuwe pop...
;)
haha... dat overkomt blijkbaar iedereen :blush: . je moet het positief bekijken: het deel verwijderen: vragen of iemand de mal openrekt langs het snijvlak waardoor het erg netjes en zonder beschadiging van het prototype kan

de mal naar de ********: snijd hem in stukjes en gebruik hem om grote holten in nieuwe mallen op te vullen.

nog een hint: als je nettere naden wil kun je beter een vetvrij losmiddel in spuitbussen gebruiken. het geeft meer zekerheid op het vlak van kleven en het is een stuk netter en beter voor de silicone.

(sorry voor het wijsneuzen maar ik heb pas een half uur geleden mijn onderzoekscompetentie over dit onderwerp afgemaakt *alle saaiheid op een stokje* :leave: )

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Postby Puppit » 24 Mar 2011 19:18


haha... dat overkomt blijkbaar iedereen :blush: . je moet het positief bekijken: het deel verwijderen: vragen of iemand de mal openrekt langs het snijvlak waardoor het erg netjes en zonder beschadiging van het prototype kan

de mal naar de ********: snijd hem in stukjes en gebruik hem om grote holten in nieuwe mallen op te vullen.

nog een hint: als je nettere naden wil kun je beter een vetvrij losmiddel in spuitbussen gebruiken. het geeft meer zekerheid op het vlak van kleven en het is een stuk netter en beter voor de silicone.

(sorry voor het wijsneuzen maar ik heb pas een half uur geleden mijn onderzoekscompetentie over dit onderwerp afgemaakt *alle saaiheid op een stokje* :leave: )
Oh ja, dat opvullen met oude stukken is een goeie truc inderdaad. Ik heb wel eens kurken in een net gegoten mal gedrukt, omdat ik net de weinig siliconen had, en het "waterpeil" met die extra massa erin wél precies genoeg was.
En als je vaker mallen maakt is het inderdaad handig om een speciale isoleerder te kopen, ik ben vergeten hoe het heet, maar het is een heel waterig spulletje dat je met een kwastje aanbrengt en bijna meteen vervliegt, maar wel een beschermend laagje achterlaat. Als je wilt kan ik voor je opzoeken hoe het ookalweer heet.
Tevens is het ook handig "slotjes" te maken, als de malhelften vlak tegen elkaar aan liggen, het betekent in feite gewoon kleine putjes o.i.d. in één helft maken zodat de twee malhelften als een puzzel in elkaar vallen. Blijft het beter op zijn plek zitten.

Verder neem ik aan dat je weet dat grote mallen ondersteund moeten worden door plankjes aan beide kanten of een gipsen steunmal? Kun je de twee helften niet goed tegen elkaar aandrukken en blijven ze niet goed op hun plek. Ik snoerde er vaak zo'n krikriem omheen, die ze gebruiken om dingen op autodaken vast te sjorren enzo. Maar bij een kleine mal doet een stevig elastiek het ook prima.
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.


Return to “Artist Dolls”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests