Aimi (msd doll project)

Voor in-progress topics, vragen, kritiek en om je werk te showen.

Moderator: Café Mods

Evening
Tiny
Tiny
Posts: 46
Joined: 31 Jul 2010 08:15
Location: zaandam

Aimi (msd doll project)

Postby Evening » 01 May 2011 19:41

Ik wil al echt heel lang een doll maken. Laatst vond ik weer schetsen van een tijdje terug (die over waren gebleven van mislukte pogingen). En ik ga een 40cm hoge female doll maken met de naam Aimi :D

Gisteren had ik hier al een topic geopend, maar vlak daarna had ik echt zoiets van: dit is enorme stomme klei. Toen was ik nogal bozig zonder reden op de klei geworden en toen heb ik het topic verwijderd en ik had iets van: Morgen begin ik opnieuw met DAS klei ofzo.
Nouja, toen ben ik vanochtend dus verder gegaan en deze klei is eigenlijk wel prettig want als je het eruit haalt is het net een soort deeg en als het het tien minuutjes laat zitten is het gewone klei. Allebei is eigenlijk wel prettig om mee te werken.

Image Image
Image
Dit was van gisteren, toen heb ik met behulp van deze tutorial de basis van het hoofd opgezet.
Image Image
Vandaag ben ik dus verder gegaan. Van alien met geen kaak of wangen is ze nu een soort van oogloos hoofd geworden. Met de wangen ben ik echt tevreden, ik ben er echt trots op en ik wist niet dat ik dat kon eigenlijk.
Image Image (don't mind the idiot behind it >.<)
De ogen heb ik met een fineliner geschetst, zodat ik weet waar ze moeten komen. Op een of andere manier heeft ze nu al veel meer een uitstraling. De ogen ga ik dus morgen uitsnijden en detail geven. Ik ga ook wat oogjes bestellen, die heb ik echt nodig straks. Ook heb ik het hoofdje nog helemaal geen plek voor de wenkbrauwen toegekend. De mond moet nog worden aangepast (die is nog niet echt mooi ofzo) en de neus moet ook nog wat details krijgen. Maar voor zover het nu is ben ik echt heel blij met haar.


To be continued... <3

Evening
Tiny
Tiny
Posts: 46
Joined: 31 Jul 2010 08:15
Location: zaandam

Update 2 mei.

Postby Evening » 02 May 2011 11:16

Vandaag heb ik er een voorhoofd op gezet! Ze ziet er al veel 'menselijker' uit zegmaar, door dat voorhoofd 'klopt' ze veel meer! Ook heb ik de ogen een beetje ingesneden, maar nog niet helemaal eruit gehaald.
Image Image
Morgen of overmorgen ga ik de ogen helemaal uit proberen te halen en de headcap uit te snijden, waardoor ik de core weg kan halen. Ik moet nog extra werken op de lippen, want daar ben ik nog niet tevreden mee. Als de ogen er eenmaal uit zijn moeten ze ook nog wat detail krijgen. Is dat allemaal klaar kan ik gaan schuren, plamuren, en weer schuren.

Hexje
Hound
Hound
Posts: 1236
Joined: 29 Sep 2007 20:26
Location: Lommel - België

Postby Hexje » 02 May 2011 11:27

Je bent al aardig opweg Shannielou, ze ziet er al erg goed uit moet ik zeggen.

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Postby Puppit » 29 May 2011 22:22

Wat een handige manier om het hoofdje op de juiste maat/verhouding te krijgen, moet ik ook eens proberen.
Ziet er goed uit, ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

Dimiix
YoSD
YoSD
Posts: 87
Joined: 29 May 2011 10:06
Location: Dendermonde - Belgie

Postby Dimiix » 30 May 2011 07:54

Ziet er al goed uit! Ik zou geen geduld hebben om er aan te beginnen ^^

Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat

Evening
Tiny
Tiny
Posts: 46
Joined: 31 Jul 2010 08:15
Location: zaandam

Postby Evening » 14 Jun 2011 08:57

Aww.. Ik had al geen klei meer, wilde deze week nieuwe gaan halen, liet ik perongeluk het hoofdje vallen! Repareren zit er niet echt in.
Dusja... dan moet ik maar opnieuw beginnen *zucht*
at home: aleksis (fairyland mnf shushu)

Rooziej
SD13
SD13
Posts: 713
Joined: 21 Jul 2010 21:55
Location: Deventer

Postby Rooziej » 14 Jun 2011 10:42

oh wat zonde zeg!

hopelijk lukt het je om het hoofdje opnieuw te maken...
@ Home:
Isamu
Usagi
Yaora
Joshua
Rikugou
Haru-Hanako
Enma
AiYumeko
Coming:

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Postby Puppit » 14 Jun 2011 12:41

Oh da's balen zeg :oops:
Hoe kon 'ie nu vallen? Handen moe na een aantal uur kleien?
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

Evening
Tiny
Tiny
Posts: 46
Joined: 31 Jul 2010 08:15
Location: zaandam

Postby Evening » 18 Jul 2011 17:45

Ze lag op een dienblad in me kamer, ik stootte d'r met mn elleboog er per ongeluk vanaf...
Ik wilde sowieso al met andere klei opnieuw beginnen, maar toch jammer dat ze gevallen is ja...
Goed nieuws: ik heb nu vakantie =D
at home: aleksis (fairyland mnf shushu)

thefirstnl
Hound
Hound
Posts: 1038
Joined: 07 Dec 2008 19:53
Location: wijchen

Postby thefirstnl » 18 Jul 2011 17:57

Ah wat jammer! Het zag er al veel belovend uit het hoofdje

Evening
Tiny
Tiny
Posts: 46
Joined: 31 Jul 2010 08:15
Location: zaandam

Postby Evening » 19 Jul 2011 08:01

Ja, ik was zelf ook wel erg blij dat het lukte... Maar die klei was wel een ramp, als het droog was kon je delen van de lagen er gewoon vanaf trekken, dus ja...
Waarschijnlijk ga ik vandaag of morgen nieuwe klei halen, moet ik nog even zien, maar dan ga ik wel snel weer opnieuw beginnen (en natuurlijk ga ik dan mijn proces uploaden)
:D
at home: aleksis (fairyland mnf shushu)

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Postby Puppit » 19 Jul 2011 09:56

Ik gebruik zelf papier maché rond een piepschuim kern (die kern kun je er later uit halen door 'm te verpulveren met iets als de klei hard is), misschien dat eens proberen? Het is wel kleveriger dan klei (meer deeg-achtig), maar als het droog is kun je het schuren tot je een volmaakt gladde en zachtte, huidachtige laag hebt.
Verder heb ik veel goeds gehoord over paperclay, maar de enige variant die ik hier kon vinden moest gebakken worden in een pottenbakkersoven (die ik niet heb en nogal duur is, bovendien vergroot iets moeten bakken de kans dat er iets breekt omdat er toch per ongeluk lucht in zit).
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

Luneah
Tiny
Tiny
Posts: 5
Joined: 28 Nov 2010 13:14
Location: Brussel (België)

Postby Luneah » 20 Jul 2011 16:50

Woooow ! Echt super mooi :D ! Proficiat !

Evening
Tiny
Tiny
Posts: 46
Joined: 31 Jul 2010 08:15
Location: zaandam

Postby Evening » 25 Jul 2011 08:08

@Puppit:
Ik heb nu DAS klei gehaalt, dat gebruik ik al sinds ik klein ben xd. Ik vind het handig om eerst iets ruw te sculpten en dan met plamuur uit een tube (gewoon bij de hornbach, ik denk €2,50 ofzo?) de gaten evt. op te vullen, het wordt dezelfde kleur en is even makkelijk te schuren.
Ik heb inderdaad ook dingen over paperclay gehoord! Batchix (hoop dat ik het goed schrijf) is iemand op Youtube die filmpjes maakt over haar zelfgemaakte dolls, die maakt ze ook met paperclay. Paperclay droogt ook zelf langzaam op, als je hem bakt komen er wel eerder scheurtjes in. Ik heb ook geen oven en met zelfhardende klei kom ik er denk ik ook wel.
Jij gebruikt papier marché? Daar heb ik zelf ook wel eens over na gedacht maar ik had geen idee hoe je dan de joints moet maken... Hoe maak jij je papier maché dan? want ik heb daar vroeger ook wel eens wat mee gedaan, maar dat kun je op heel veel verschillende manieren aanmaken ook met de lijm enzo...
En voor de kern (van het hoofd) gebruik ik een stukje piepschuim op een stokje, en dan met aluminiumfolie en een plastic zakje eromheen zodat het echt een bolletje wordt. Als het hoofd klaar is ga ik een headcap maken en die eruit snijden, dan trek je het stokje los en kan je de piepschuim er volgensmij gewoon uithalen... ik zie het dan wel =D
Ik heb eergisteren klei gehaald, gisteren zijaanzicht gesculpt, vandaag de eerste laag opzetten. *ALIENHOOFD*
at home: aleksis (fairyland mnf shushu)

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Postby Puppit » 25 Jul 2011 09:49

@ Evening:
DAS klei kan inderdaad ook, maar mijn ervaring is dat het wel erg breekbaar is, vooral op punten waar je een nieuw stuk aan een oud stuk toevoegt, die verbinding moet je echt heel sterk maken anders is het erg kwetsbaar.... Eigenlijk zou je het dan dus uit 1 stuk klei moeten vormen, zonder toevoegingen (weghalen kan antuurlijk wel). Daar is papier maché of paperclay dus in het voordeel, dat zit qua breekbaarheid redelijk tussen plastic en porcelein/gebakken klei in.
Ik gebruik een voorverpakte papiermassa, het is heel grof papier dat helemaal is vermalen tot een soort poeder, en er zit geloof ik al een soort bindmiddel (lijm) doorheen. Het enige wat je hoeft te doen is het te mengen met water en even in te laten dikken, en dan is het klaar voor gebruik. Het werkt wel heel anders dan klei, zoals gezegd veel deegachtiger, maar het grote voordeel is dat je het spul als het eenmaal droog is op allerlei manieren kunt bewerken: Zagen, boren, schuren of een nieuw stuk eraan vast kleven, zonder dat je de overgang van het oude naar het nieuwe stuk ziet (zolang je het netjes aanstrijkt natuurlijk en niet er zo tegenaan kwakt).
Ik werk in verschillende lagen. Ten eerste wordt het onderdeel dan sneller droog, en ten tweede krijg je minder maffe krimp-rimpels (net als met de meeste klei krimpt papier maché wel een beetje, hou daar dus rekening mee bij dingen zoals neuzen: Hoe dikker de lading papier maché, hoe meer je een soort gedroogde-pruim-effect kijgt). En je hebt tenminste iets stevigs om vast te houden, anders plet je namelijk de ene kant terwijl je met de andere kant bezig bent. Voor de joints gebruik ik verschillende maten houten kralen, waar ik dan met een soort dremeldingetje de benodigde groeven in vijl (het is minder sterk dan een dremel, maar het is een soort superdikke pen met allemaal opzet-schuurdingetjes, geweldig voor precisiewerk). Die kralen verpak ik in cellofaan en druk ik in de papier maché waar de "kom" van het gewricht moet komen. De aansluiting van gewricht op lichaamsdeel is altijd het lastigst, zelfs al verpak ik het been in cellofaan, leg de balljoint in de kom en strijk dan de papier maché over beide heen (ze zou dan toch denken dat ze als puzzelstukjes in elkaar vallen) lukt het nog niet altijd. Meestal vereist het dan toch nog wat snij- of schuurwerk en een nieuw laagje papier maché.
Als alles gevormd is schuur ik alles met vershillende gradaties schuurpapier (en zo her en der op kleine plekken met sleutelmakersvijltjes in verschillende vormen) en werk ik eventuele kuiltjes/geultjes die ontstaan zijn door de krimp weg met een plaatselijk, verdund laagje papier maché.
Het is een heel werk (ben met mijn tweede pop een maand fulltime bezig geweest), maar het resultaat is wel geweldig: Het is zo gaaf als de elleboog perfect op boven- en onderarm aansluit, en boven- en onderbeen zo gevormd zijn dat ze in elkaar passen als de pop op z'n knieën zit. Bovendien voelt gladgeschuurd papier aan als een heel zachte huid, en werkt het isolerend, dus als je dan een onderdeel een tijdje vast houdt neemt het de warmte van je hand aan. Als je het dan even later weer oppakt, heb je een heel klein, warm handje in je eigen hand... Dat is gewoon ontroerend. :)

*leest terug* Grote hemel dit is nogal een post geworden... Compleet met emotioneel arbeidsverslag... Hum! :blush:
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.


Return to “Artist Dolls”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest