Kun je een bjd uit fimo maken?

Hoe je iets moet doen, hoe de materialen heten en waar je ze kan vinden.

Moderator: Café Mods

Rosalisa
YoSD
YoSD
Posts: 80
Joined: 05 Oct 2007 19:22

Kun je een bjd uit fimo maken?

Postby Rosalisa » 02 Nov 2013 23:39

Hoi hoi iedereen,
ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met een bjd volledig uit fimo te maken. Ik weet niet of fimo op de lange termijn sterk genoeg is voor het elastiek. Ik wil graag een msd bjd gaan maken, maar wilde eerst vragen wat jullie denken over fimo als materiaal te gebruiken.
En normaal gebruik ik rietjes als holling, maar aangezien rietjes niet in de oven kunnen vroeg ik mij ook af of iemand een tip heeft wat dan te gebruiken voor de tunnels in de joints.
Of als ik alsnog om een rietjes heenkneed, en dan het rietje eruit trek, de fimo niet inzakt in de oven?
Excuses voor het omslachtig uitleggen :x
Bedankt,
Rosalisa
Dolls; a lot, but there's always place for new ones!^^
(as long as my money will allow it -_-).
Wishlist; MNF Ante, Delf Yuri, Dollchateau Christina, Dollchateau Cyris, Dollmore Ws Dahlia, Spiritdoll Dolce's....

ShuriTigerH
Sabik
Sabik
Posts: 1608
Joined: 24 Sep 2007 16:27
Location: Nijmegen

Postby ShuriTigerH » 03 Nov 2013 23:50

Hm, ik weet niet of Fimo geschikt is voor een hele doll, met die kleine pakjes is het in elk geval duur, en het is erg moeilijk schoon te houden wanneer je werkt. Ik heb er ooit een van Super Sculpey gemaakt, ook een soort polymeerklei, en hoewel het sculpten prima lukte begonnen de randen van de gewrichten al heel snel te brokkelen en barsten toen ze eenmaal strak was gestringd en dat was een tiny met in verhouding heel dikke onderdelen, dus ik weet niet wat sterker elastiek zou doen. Er zijn verschillende soorten speciale poppenklei in de handel (Premier, LaDoll, Pop Totaal, paperclay, die hoeven allemaal niet gebakken), allemaal bij bijvoorbeeld de Pipoos te krijgen. Ik zou een doll van klei sowieso niet te strak stringen, onze dolls zijn niet voor niks van resin, dat is nou eenmaal veel sterker dan klei. Als je de doll niet al te strak stringt moet Fimo of Super Sculpey of dergelijke klei ook lukken, maar ik denk dat bijvoorbeeld Elwing je daar meer over kan vertellen.

De tunnels in de onderdelen kun je heel makkelijk maken door staafjes te rollen van aluminiumfolie en die te omwikkelen met plakband. De temperatuur waarop Fimo en andere polymeerklei moet harden is veel lager dan de temperatuur waarbij plakband en aluminium smelten. Ik heb deze methode gebruikt (met super sculpey dus) en het werkte perfect, ik kon de staafjes er ook zonder enige moeite weer uithalen. Je moet de kanalen vervolgens wel netjes uitschuren, maar dat ga je sowieso hebben ongeacht waarvan je de staafjes maakt.

Veel succes, ik ben nu al benieuwd naar je popje^^!

Margo
MSD
MSD
Posts: 154
Joined: 25 Sep 2011 19:12

Postby Margo » 04 Nov 2013 00:06

Ik heb plannen om een BJD van Fimo te maken. Heb eigenlijk gewoon aangenomen dat Fimo daar wel geschikt voor is. Nu ik dit zo lees ga ik wel twijfelen...noob die ik ben (ik heb tot nu toe 1 BJD gemaakt van zelfgemaakte paperclay). Ik moet dat dus even uit gaan zoeken.
:angry: ;) :angry:
Mijn Resinsoul BJD's :
Maya (1/6 Bei)
Lizzie (1/4 Li; grey skin)
Judy en Tristan (1/4 Ian en Wu)
Farla (1/3 Ai; green skin)

Rosalisa
YoSD
YoSD
Posts: 80
Joined: 05 Oct 2007 19:22

Postby Rosalisa » 04 Nov 2013 00:19

@Shuritigerh Echt superbedankt voor je uitgebreide uitleg :-) Ik heb al drie bjd popjes van paperclay gemaakt, maar ik vind fimo fijner kleien. Dank voor de tip niet strak te stringen ! Ik ben namenlijk stiekem vanmiddag al begonnen aan het popje. 8)
Ik heb om rietjes heen gekleid en die er toen uitgetrokken. Ik hoop dat de tunnels nog oke zijn... Ik zal voortaan het op jouw manier doen. Dank je wel nogmaals!

@margo; jij ook veel succes. :-)
Dolls; a lot, but there's always place for new ones!^^
(as long as my money will allow it -_-).
Wishlist; MNF Ante, Delf Yuri, Dollchateau Christina, Dollchateau Cyris, Dollmore Ws Dahlia, Spiritdoll Dolce's....

Margo
MSD
MSD
Posts: 154
Joined: 25 Sep 2011 19:12

Postby Margo » 04 Nov 2013 10:34

Rosalisa dankjewel :) jij ook succes :)
Mijn Resinsoul BJD's :
Maya (1/6 Bei)
Lizzie (1/4 Li; grey skin)
Judy en Tristan (1/4 Ian en Wu)
Farla (1/3 Ai; green skin)

allanieew
MSD
MSD
Posts: 146
Joined: 11 Sep 2007 07:52
Location: bij utrecht

Postby allanieew » 04 Nov 2013 10:38

ik denk dat het echt veel te broos is.
de werkstukjes die ik vroeger heb gemaakt liggen allemaal in de vuilnis bak doordat er stukken afbraken en dat terwijl ze gewoon op een plankje stonden.
maar er is toch ook speciael poppenfimo mss moet je daar eens naar kijken.

Silk
YoSD
YoSD
Posts: 88
Joined: 19 May 2012 11:35
Location: Doetinchem
Contact:

Postby Silk » 14 Nov 2013 18:18

Deze thread is al een tijdje oud, maar ik wilde er toch iets aan toevoegen.

Op de lange termijn zijn polymeerkleien gewoon niet sterk genoeg, zeker als je de pop strak wilt stringen. Als je ervoor kiest om een pop te maken, zonder deze te gieten in resin, dan adviseer ik je om apoxie te gebruiken, omdat dit een stuk sterker is. Zelfs dan, echter, heb je kans dat de klei gaat barsten.

In tegenstelling tot resin heeft klei geen veerkracht. Dat maakt resin zo geschikt voor poppen, omdat het iets meegeeft. Klei is heel stug en dit zorgt er dus ook voor dat met name dunne oppervlaktes waar veel kracht op komt te staan, de druk niet aankunnen.


Return to “Vragen en tips”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests