Restringen, wiren, sueden, etc. : Posing

Hoe je iets moet doen, hoe de materialen heten en waar je ze kan vinden.

Moderator: Café Mods

Dark
YoSD
YoSD
Posts: 56
Joined: 10 Nov 2009 20:37

Postby Dark » 19 May 2011 21:14

Hai guys, ik had 'n vraag over het hot glue sueden.
Mijn oma blijkt een lijmpistool te hebben, maar toen ik haar uitlegde waarom ik 'm wou lenen, zei ze dat die lijm dus echt bedoeld is om dingen muurvast te lijmen :P Bijvoorbeeld schelpjes op een fotolijstje.
Bij hot glue sueden denk ik eigenlijk eerder aan het soort lijm dat je soms in tijdschriften hebt enzo, waarmee ze bv. kaartjes vastplakken, van die rubberachtige. Ik hoor namelijk altijd dat het de lijm ook weer redelijk gemakkelijk uit de gewrichten te verwijderen is, dus ik twijfel over het "muurvaste" in mijn oma's uitleg.

Is dat lijmpistool dan toch wat ik moet hebben of niet? Is er nog verschil in het soort lijm? Ik las ooit dat er verschil is tussen high temperature en low temperature. De low temp. is blijkbaar de lijm die je moet hebben, omdat high temp. zich kan hechten aan de resin. Dat is tenminste wat ik gehoord heb.

Advies?
Je Oma heeft gelijk...... ....en toch is zo'n lijmpistool en die lijm precies wat je nodig hebt.
het verschil is dat je bij je doll de onderdelen niet aan elkaar wil lijmen en je dus enkel de "holle" kant met een zo egaal mogelijk dun laagje lijm insmeert en dit vervolgens eerst laat afkoelen/uitharden voor je de bolle kant weer terug in de met een laagje lijm bedekte holte drukt.
de lijm is er weer uit te pulken omdat het oppervlak van je doll redelijk glad is en je maar een dun laagje lijm gebruikt.
Ik heb geen Doll nodig m'n poppetje leeft al met me samen.

Rooziej
SD13
SD13
Posts: 713
Joined: 21 Jul 2010 21:55
Location: Deventer

Postby Rooziej » 19 May 2011 22:48

ik heb nog een tipje over de lijm die je het beste kunt gebruiken in mijn mening:
je kunt het beste lijmstaafjes gebruiken die een licht gele kleur hebben en niet de witte.
Als je ze naast elkaar kunt zien zie je duidelijk het verschil.
De gele zijn veel fijner om mee te werken, en dat blijft beter zitten :)
@ Home:
Isamu
Usagi
Yaora
Joshua
Rikugou
Haru-Hanako
Enma
AiYumeko
Coming:

Maaaybe
MSD
MSD
Posts: 103
Joined: 24 Aug 2009 14:08
Location: Noord-Brabant

Postby Maaaybe » 20 May 2011 21:29

Ok, bedankt voor de tips iedereen! :3 Ik waardeer het erg =D Zodra m'n examens voorbij zijn ga ik eens lekker hobbyen :3

Nog een vraag, nu over het restringen:
De knoop van het elastiek zit in m'n pop z'n hoofd. Het elastiek rust dus op die knoop zeg maar in plaats van op de S-haak. Als het niet duidelijk is kan ik wel 'n foto maken =D
Nagoed, mijn vraag dus... Hoe haal ik 'm uit elkaar? Ik ben bang dat dat elastiek keihard wegschiet wanneer ik die knoop los heb (met evt. rondvliegende ledematen als gevolg).
Image
Floyd - Leeke Koji

Kayren
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*
Posts: 2142
Joined: 06 Aug 2008 11:14
Location: Heemskerk

Postby Kayren » 20 May 2011 21:33

vanuit de benen. Voetjes loshalen, en zo kan je makkelijk t elastiek eruit halen.

Maaaybe
MSD
MSD
Posts: 103
Joined: 24 Aug 2009 14:08
Location: Noord-Brabant

Postby Maaaybe » 20 May 2011 22:29

OOOH. Ja, natuurlijk! Dat ik daar niet aan gedacht heb! xD Bedankt!
Image
Floyd - Leeke Koji

serid13
SD16
SD16
Posts: 992
Joined: 03 May 2010 20:17
Location: Oudkarspel
Contact:

Postby serid13 » 21 May 2011 08:33

Succes ermee Maaaybe!

Maaaybe
MSD
MSD
Posts: 103
Joined: 24 Aug 2009 14:08
Location: Noord-Brabant

Postby Maaaybe » 30 May 2011 15:44

Godnondeju, ik ben er 4 uur mee bezig geweest :P Uit elkaar halen ging lekker makkelijk, maar terug in elkaar was me toch 'n partij ingewikkeld! Ik heb het niet eens helemaal goed gedaan, haha, want hij kan niet meer staan xD FAIL. Ik ga het morgen opnieuw doen :') Zo'n restringing tool klinkt helemaal zo gek nog niet...

Zijn armen kunnen in ieder geval veel beter poseren nu! Maar ik denk dat ik in z'n benen teveel lijm heb gesmeerd, want ze doen raar en hij kan niet meer staan. Ik dacht eerst zelfs dat ik misschien per ongeluk z'n benen had omgewisseld ofzo, maar dat kan haast niet.
Ook had ik dus geprobeerd die knoop in z'n borst te doen, maar daarbij was ik vergeten het elastiek in te korten XD Dus hij's veel te los haha. Tja.

Het was al met al dus weer een enerverende dag 8D
Image
Floyd - Leeke Koji

serid13
SD16
SD16
Posts: 992
Joined: 03 May 2010 20:17
Location: Oudkarspel
Contact:

Postby serid13 » 30 May 2011 19:37

Hmm, sterkte ermee,, enne ja voor sommige dolls is zo'n restring ding handig, maar bij mn msd kan ik die bijvoorbeeld al niet gebruiken, (doll factory) zij heb heel smalle gaten, daar past dat ding niet doorheen, je kan dan ook lint of sterk garen gebruiken, iets wat makkelijk erdoorheen leid, en sterk genoeg is om kracht op te zetten.
Tis jammer dat je in brabant woont, anders had ik je graag geholpen.
(noord holland)
Nuja, succes er nog mee!

Maaaybe
MSD
MSD
Posts: 103
Joined: 24 Aug 2009 14:08
Location: Noord-Brabant

Postby Maaaybe » 30 May 2011 23:56

Ik had inderdaad lint gebruikt. Bij zijn armen was dat handig, maar de binnenkant van z'n benen is stroever volgens mij waardoor ik dat er niet goed doorheen kreeg. Ik heb uiteindelijk dun ijzerdraad gebruikt, maar dat deed verrekte zeer aan m'n vingers om daaraan te trekken. Ik denk dat wat dikker ijzerdraad wel handig zou zijn, dan kan ik er een soort haakje van maken. Paperclip was helaas te kort :P

Haha, het lukt wel hoor 8) Ik vind dat ik het er nog best goed vanaf heb gebracht in m'n eentje! xD Moest alleen een extra paar handen hebben voor het elastiek op te rekken, want daar had ik zelf niet genoeg kracht voor xD Maar wel lief aangeboden :dance:
Image
Floyd - Leeke Koji

Biggy
MSD
MSD
Posts: 189
Joined: 16 Nov 2009 12:33

Postby Biggy » 31 May 2011 08:28

Ik had inderdaad lint gebruikt. Bij zijn armen was dat handig, maar de binnenkant van z'n benen is stroever volgens mij waardoor ik dat er niet goed doorheen kreeg. Ik heb uiteindelijk dun ijzerdraad gebruikt, maar dat deed verrekte zeer aan m'n vingers om daaraan te trekken. Ik denk dat wat dikker ijzerdraad wel handig zou zijn, dan kan ik er een soort haakje van maken. Paperclip was helaas te kort :P

Haha, het lukt wel hoor 8) Ik vind dat ik het er nog best goed vanaf heb gebracht in m'n eentje! xD Moest alleen een extra paar handen hebben voor het elastiek op te rekken, want daar had ik zelf niet genoeg kracht voor xD Maar wel lief aangeboden :dance:
Of je gaat het ijzerdraad om de steel van een pollepel of iets anders stevigs wikkelen voor je gaat trekken? Dan heb je net zo'n handvat als bij het tool.

serid13
SD16
SD16
Posts: 992
Joined: 03 May 2010 20:17
Location: Oudkarspel
Contact:

Postby serid13 » 31 May 2011 19:20

Das ook n idee idd,, enne, graag gedaan hoor,, vind t leuk om te helpen,, gaat nu alleen beetje lastig, lol

FairyMilliner
YoSD
YoSD
Posts: 60
Joined: 25 May 2011 18:25

Postby FairyMilliner » 14 Jul 2011 12:49

Ik gebruik touw of wol, maar dan doop ik de uiteindjes even in de (sneldrogende) witte houtlijm, laat dat even drogen, draai er een 'puntje' aan en laat het vervolgens nog even een paar minuten liggen.

Het resultaat is dan een dunne wollen draad met een vrij stevig uiteinde aan beide kanten. Dat is net wat makkelijker insteken dan een lint.

Amaris
Hound
Hound
Posts: 1162
Joined: 20 Oct 2007 18:37

Postby Amaris » 14 Jul 2011 15:08

Bij Luts geloof ik kun je een YoSD stringing tool kopen.
Die is speciaal voor de kleinere dolls met dunner elastiek.
Dit werkt dus ook voor de dolls met smalle gaten en die dan dus dunner elastiek gebruiken.
Het ijzerwerk is alleen korter dus je kan niet je hele msd been eraan rijgen, maar alsnog, het werkt geweldig.
Het is alleen dunner ijzerdraad dus minder stevig. Niet als een maniak eraan trekken dus ;)


Return to “Vragen en tips”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests