Naden schuren

Voor in-progress topics, vragen, kritiek en om je werk te showen.

Moderator: Café Mods

Widu
SD
SD
Posts: 281
Joined: 29 Aug 2013 11:56
Location: Leeuwarden

Naden schuren

Postby Widu » 27 Apr 2014 21:40

Ok, ik dacht dat het niet nodig was, maar die naadjes zitten me toch wat dwars. Ik krijg ze alleen niet goed weg. Kan aan mij liggen, ik ben hout gewend en geen resin... maar hoe lang hoort dit te duren? Ben bang dat als ik te veel kracht gebruik ik haar beschadig :(

raafje
Hound
Hound
Posts: 1006
Joined: 11 May 2008 11:12
Location: Het Rijk achter de Dijk

Postby raafje » 28 Apr 2014 07:55

Het duurt wel even voordat de naden weg zijn, zeker als de naden errug zictbaar zijn en een fijn schuurpapiertje gebruikt. Zolang je voorzichtig te werkt gaat, een fijn schuurpapiertje gebruikt en met de vorm mee schuurt kan er weinig mis gaan.

Schuur je nat of droog? Ik zelf doe het altijd nat, niet alleen vanwege het stof, maar ook omdat het een mooier resultaat op levert, nuja dat vind ik. Het lijkt alsof het nattte stof van het resin als een soort polijstpasta werkt.

De eerste lagen doe ik met een iets minder fijn schuurpapiertje, daarna nabewerken met een fijn schuurpapiertje en als laatste nog even een keer met een wondersponsje. Tussen de lagen door laat ik het ook nog even drogen omdat het soms al lijkt door het water dat de naden weg zijn, maar toch nog te zichtbaar zijn naar mijn smaak.
Thuis: Beryl Bella Topaz Amber Borre Lara Aurora Kaspar-Morant Jade Dark Silke Ivy Pearl Nephelin Merrissa Ragnar Chloe Rana Kenta Elise Mirwen Noelle Eliah Isa Korline Rafaela Fir Fergus Raafje Wiebel en Twan
Waiting: Duifje
Wishing: Merel Arlinde Falco Ivar Laeanne Liam Ruben en Sam (2x)

Pete
SD
SD
Posts: 488
Joined: 18 Oct 2007 12:25

Postby Pete » 28 Apr 2014 11:18

Wat Raafje zegt! :p Fijn schuurpapier is papier met een grit van 600 of hoger (hoeveel korreltjes per cm2 er zijn). Heel fijn schuurpapier van 1000, 1200 of 2000 grit kun je niet altijd bij de bouwmarkt krijgen, kijk dan liever op Internet bij beeldhouw supply zaken, ijzerhandel, autohandel (lak wordt ook superfijn geschuurd).

Bij het sanden van je doll kunnen de geschuurde plekken lichter worden. Hoe eerder je je doll schuurt na ontvangst, hoe minder ze vergeeld is en hoe kleiner het verschil :)

En doe een luchtfilter op! Fijn resin stof blijft in je longen zitten en kan je lelijke luchtweg-aandoeningen geven. Dus alleen een T-shirt over je neus is niet genoeg :s Nat schuren helpt wel tegen dat stof, zoals Raafje al zei.

Widu
SD
SD
Posts: 281
Joined: 29 Aug 2013 11:56
Location: Leeuwarden

Postby Widu » 28 Apr 2014 17:46

T-shirt… lol. Nee, ik heb een masker opgedaan en nu heb ik een charmante streep op mijn neus :)

Fijnere grain gehaald en idd, nat schuren lijkt het beste te werken, plus minder stof. 8)


Return to “Face-ups, Mods, Doll Art, etc.”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest