Beschermen van mijn doll (huid)

Stel je vragen over levertijden, douane, reparaties, problemen, etc. of geef je antwoorden.
Zoek eerst of er een soortgelijke thread voor jouw vraag bestaat. In dit subforum is reageren na een lange tijd nog toegestaan.

Moderator: Café Mods

Luca_puuk
Tiny
Tiny
Posts: 5
Joined: 04 Nov 2013 22:55

Beschermen van mijn doll (huid)

Postby Luca_puuk » 06 Nov 2013 14:52

Hey hey,

(Als ik dit in het verkeerde topic post, sorry >.<)

Ik heb laatst mijn eerste (voor mijn gevoel) echte BJD besteld. Nu weet ik van wat internet research en ervaring met het verzamelen/hebben van anime figures dat ze vooral NIET in het zonlicht moeten staan in verband met verkleuren. En dat is geen probleem. Maar met andere zaken die je doll kunnen beschadigen heb ik geen ervaring. Zoals bv ‘stains’ door kleding en pruikjes.

Nu mijn eerste doll (Asuna van Volks) dus onderweg is, wil ik graag weten hoe ik mijn doll nu het mooist kan houden zonder dat ik haar in een doos met witte kleding weg moet stoppen. (Want ik heb haar niet om haar niet te zien.)

Iets dat mij in ieder geval wel een goede keuze leek is de kleding wassen voordat ik haar aankleed. Na wat onderzoek op internet kwam ik hier op uit: http://www.figure.fm/en/post/37254/Tuto ... thing.html Is dit ook daadwerkelijk mogelijk zonder dat de witte delen van haar kleding roze worden? Of zou het helpen zo’n kleur absorptie doekje voor in de wasmachine mee te wassen of kan ik dat beter niet doen? Om de vraag maar even concreet te maken: Hoe kan ik het beste Volks kleding wassen?

Wat ik verder tegen ben gekomen is om een ‘body suit’ te kopen. Dit leek mij geen verkeerd idee, en ik denk dat zelfs als ik de kleding was ik het toch fijn vindt om haar een ‘body suit’ te laten dragen als een laagje extra bescherming. Maar, wat voor ‘body suit’ zal ik hiervoor aanschaffen? Kleur: Wit of huidskleur lijken mij het beste. Want dit kan niet afgeven, of zou je niet moeten zien? Nou gaat mijn voorkeur uit naar huidskleur omdat ik (denk ik) een ‘body suit’ nodig heb die ook haar benen en schouders bedekken. (Want zoals hier zichtbaar zijn de kousen gestikt met rood garen. En ook de rode ‘schouder lapjes’ lijken me een gevaar voor haar huid. http://www.figure.fm/en/post/48563/doll ... oxing.html) Haar benen bedekken lijkt mij geen probleem qua zichtbaarheid, maar bij haar schouders lijkt me het al een stuk minder mooi. Daarom: is het in het geval van Asuna’s kleding echt nodig haar schouders te bedekken met een ‘body suit’ of volstaat wassen daar? En dan het vervolg daarop, waar koop ik een (mooie) ‘body suit’ dan? En hoe weet ik wat de exacte kleur is die ik nodig heb?

En iets wat hier eigenlijk bij aansluit, wat heb ik nodig om haar hoofd te beschermen? Ik heb gelezen dat een siliconen wig cap toch nog kleur doorlaat. Moet ik dan een ‘normale’ wig cap kopen of een ‘normale’ wig cap en een siliconen wig cap (om te zorgen dat haar pruikje een beetje goed blijft zitten als ik haar oppak. En ook hierbij weer de vraag: Waar kan ik dit het beste kopen? En hoe weet ik welke maat mijn doll heeft?

Sorry als ik een hele boel onnodige/newbie vragen stel, maar dit zijn wel dingen die ik echt zeker wil weten voordat ik haar aan ga kleden. Ik wil eventuele producten dan ook het liefst al in huis hebben voordat ik haarzelf ontvang.

Zijn er nog andere zaken die ik echt moet weten als newbie in BJD’s?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :) Bedankt alvast <3

Lavender-Traces
SD16
SD16
Posts: 790
Joined: 15 Dec 2010 20:25
Contact:

Postby Lavender-Traces » 06 Nov 2013 15:18

Kleding wassen:
Ik was de kleding van mijn dolls altijd een een kom/bak met de hand. Zo heb ik goed zicht op in hoeverre de kledingstukken nog verkleuren. (Sommige jeans heb ik wel meer als 10x moeten wassen voor ze geen zwart meer afgaven.) Bij dikke/donkere stoffen zoals jeans of zwarte items kijk ik met regelmaat of ze niet alsnog hebben afgegeven, maar eigenlijk heb ik hier nog nooit een probleem mee gehad. En anders is het met wonderspons heel snel weg te halen. ^^

Volkskleding of merkloze kleding - ik maak er geen verschil in. Stof is stof en elke stof is anders. Kunnen kleding stukken verkleuren? Ja; maar als ik met de hand was zorg ik dat ik indien mogelijk het witte deel nog niet in het water stop, of zo snel mogelijk het water ververs. Nog geen problemen mee gehad.

In de wasmachine doe ik het zelf nooit, dus daar heb ik geen ervaring mee.


Bodysuit:
Ik heb zelf nog geen doll gezien die een bodysuit draagt. Dus naar mijn mening is dit niet nodig als je de kleding goed uitwast.
En ook regelmatig je doll soms even uitkleden om te checken voor vlekken. ;)

Wigs:
Alle pruikjes die ik binnen krijg was ik met gewoon goedkope baby shampoo. Niet alleen om de geur of wax eruit te krijgen, maar voor de zekerheid of niet toevallig iets afgeeft. Daarnaast gebruik ik silliconen wigcaps en heb nog nooit meegemaakt dat een pruik door de wigcap heen heeft gevlekt.

Ik heb eigenlijk maar 1 doll die vlekken heeft gekregen, maar gezien de kleur absoluut niet overeen komt met de pruik ben ik er nog niet achter wat nou wel de oorzaak is. En de vlekken zitten in de MSC (onder de pony) en niet in de doll zelf. Dus niet zichtbaar + geen schade. ^^

Wigmaat kun je makkelijk bepalen door te kijken hoeveel cm de omtrek van haar hoofd is. Dit deel je vervolgens door 2,5. Dan heb je de pruikmaat in inches, zoals ze overal te koop worden aangeboden.



Dolls kun je gerust een keer naar buiten nemen, verkleuren doen ze uiteindelijk allemaal toch. Maar als je ze continue en voor lange tijd in het zonlicht laat staan, zal dit proces sneller plaatsvinden. ;)
There are some things you give up as teen ..
.. and there are some things you can't help but keep

Pete
SD
SD
Posts: 488
Joined: 18 Oct 2007 12:25

Postby Pete » 06 Nov 2013 17:43

Als je echt heel bang bent voor vlekken zou je de hele doll kunnen coaten in MSC, maar dit is 1) een gedoe en 2) als je met de doll speelt gaat de MSC bij de joints slijten, zodat er op de kale plekken alsnog vlekjes kunnen komen.

Ik heb 1 SD spijkerbroek des duivels, deze is een paar keer gewassen en vlekt nog steeds. Daarom haal ik mijn dolls een paar keer per jaar uit elkaar en haal ik de vlekken eraf met Hema aceton-vrije nagellak remover. Daarna was ik ze met Dreft. Ik heb met deze twee producten nog geen vlek gezien die er niet uitging! Maar als je voorkomen beter vindt dan genezen helpt goed wassen en een siliconen pruik natuurlijk al erg goed.

Ezzora
SD
SD
Posts: 369
Joined: 28 Jul 2009 22:39
Location: Klaaswaal

Postby Ezzora » 07 Nov 2013 23:02

een heel belangrijk punt: een Dollfie Dream is van Vinyl, niet resin dus resin schoonmaak methodes werken niet altijd en soms totaal niet. Het materiaal is anders en heeft qua onderhoud andere middelen nodig

je kan de kleding voorzichtig in een teiltje wassen. hou in de gaten of je kleur in het water ziet verscheinen(als je een witte teil gebruikt zie je dit het beste) mocht je kleuruitloop zien gelijk uit water halen en laten drogen, niet verwarmen tijden het drogen(als er iets is uitgelopen dan zet hitte het juist vast op de verkeerde plekken)


ik heb helaas weinig tips voor je kwa onderhoud en bescherming van vinyl, en ik geloof dat er ook weinig mensen met een dollfie dream in nederland zijn maar ik zou je aanraden op het engelstalige dollfie dreams forum rond te kijken
http://www.dollfiedreams.com/

hier ook het topic over stains, hoe ze te voorkomen en te verwijderen
http://www.dollfiedreams.com/viewtopic.php?f=38&t=1887

als je hulp nodig hebt met engels dan wil ik wel helpen met dingen vertalen

wat ik verder wel kan vertellen:
- vinyl verkleurd niet zoals resin, waar je bij resin erg moet opletten voor (zon)licht is het bij vinyl meer kleurstoffen uit kleding e.d. (ja de zon verkleurd vinyl ook wel, maar het is niet op hetzelfde niveau als resin)
- helemaal met msc inspuiten zou ik afraden aangezien een DD flexibel is qua materiaal en je dus heel snel hebt dat de msc gaat bladeren en slijten
- kijk uit met warme objecten, vinyl is erg makkelijk met hitte te bewerken, dus je hebt met warme dingen snel kans op deuken e.d. (voordeel is dat je met hitte ook dingen kan ontdeuken)

en de belangrijkste: wees niet te bang
ze zal uiteindelijk wel vlekjes enzo gaan ontwikkelen, dat gebeurt altijd tenzij je der in een museum kwaliteit vitrinekast bewaard
het zal gebeuren dat handen/voeten losschieten, alles is te repareren
where I'm from, we believe all sorts of things that aren't true. We call it - "history."


Return to “FAQ en Informatie voor Beginners”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest