Douane informatie

Stel je vragen over levertijden, douane, reparaties, problemen, etc. of geef je antwoorden.
Zoek eerst of er een soortgelijke thread voor jouw vraag bestaat. In dit subforum is reageren na een lange tijd nog toegestaan.

Moderator: Café Mods

manonantoinette
Tiny
Tiny
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2013 19:36
Location: Almere
Contact:

Postby manonantoinette » 18 Jul 2013 22:06

In principe betaal je douane kosten aan de deur. Mocht je het geld niet in huis hebben, dan brengen ze het pakketje naar het dichtsbijzijnde 'postkantoor' aka een winkel die een PostNL punt heeft. Dan kan je daar betalen.
Of... in mijn geval dan (maar ik krijg vaak dingen binnen en mijn postbode zie ik dus regelmatig) heb ik met mijn postbode afgesproken dat hij mij 's ochtends even een sms berichtje stuurt als er kosten zijn, dan zorg ik dat ik dat in huis heb wanneer hij het langs komt brengen. Werkt echt ideaal, scheelt tijd voor hem en voor mij.

[E]
MSD
MSD
Posts: 182
Joined: 16 Dec 2008 00:21
Location: [A]

Postby [E] » 19 Jul 2013 22:41

Ik heb een handige tool gevonden die per land berekent wat de douane kost (geschat) zijn.
http://translate.google.be/translate?sl ... zending%2F
Het geeft geen garantie op het gevraagde bedrag, maar zo heb je al wel een idee. :)

Kayren
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*
Posts: 2142
Joined: 06 Aug 2008 11:14
Location: Heemskerk

Postby Kayren » 20 Jul 2013 00:18

In principe betaal je douane kosten aan de deur. Mocht je het geld niet in huis hebben, dan brengen ze het pakketje naar het dichtsbijzijnde 'postkantoor' aka een winkel die een PostNL punt heeft. Dan kan je daar betalen.
Of... in mijn geval dan (maar ik krijg vaak dingen binnen en mijn postbode zie ik dus regelmatig) heb ik met mijn postbode afgesproken dat hij mij 's ochtends even een sms berichtje stuurt als er kosten zijn, dan zorg ik dat ik dat in huis heb wanneer hij het langs komt brengen. Werkt echt ideaal, scheelt tijd voor hem en voor mij.
tja, bij mij werkt dat dan niet omdat ik op het begin van zijn route zit. dus hij komt bij mij altijd al om 9 uur dingen brengen.
Soms is ie wel zo aardig om smiddags even terug te komen, maar dat is vooral omdat ie vlak bij mij woont.


@ E: Ik kan het destination land niet veranderen.... Maargoed, in principe moet dat niet uitmaken want binnen de EU gelden dezelfde douane regels.
..:I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition:..

@Home:
Yuriel {Obitsu Gretel 1/3} | Castiel {Cherish Doll Chubby}

@Wishlist:
Dean {Luts TDF Mytyl / Kai}

misuzu
MSD
MSD
Posts: 223
Joined: 30 Apr 2014 00:02

Postby misuzu » 23 May 2014 22:02

hoe zit het met het aangeven van je pakketje bij de douane?


mijn ma zegt dat douane belasting een soort boete is, omdat je producten binnen smokkelt zonder daar invoer rechten over te betalen ofzo..

ze zei dat je het ook kan aangeven, dat je het pakketje verwacht ofzo.
maar ik weet dus niet of dit dus betekend dat je geen aanslag meer krijgt.
of in ieder geval minden, of dat het geen verschil maakt en dat je beter de gok kunt wagen..

heeft iemand hier meer informatie over?
365 days and night, 365 tries to make it right.

Mizuki [Minifee Chloe]
Amaya [Supia Hael]
Olivia [DIM Flowne Hybride]
Maleficent [Leeke art doll Ashley]
Scarlett [Luts Delf Miyu]
Alicia [Supia Juah tan]
Cecilia [DIM Larina Hybride]

raafje
Hound
Hound
Posts: 1006
Joined: 11 May 2008 11:12
Location: Het Rijk achter de Dijk

Postby raafje » 24 May 2014 10:22

Ja, de douane, die heeft alle en ook de enige juiste info. Even googlen op douane en je heb hun site al. Staat echt alles op. Zeer leerzaam ook om hem eens door te nemen.

Ik link even het gedeelte wat voor jou van toepassing is, want sinds ze de site veranderd hebben zit ie minder overzichtelijk in elkaar

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... bedrijven/

Een en ander staat ook uitgelegd in de eerste post. Lees die ook eens goed door zou ik zeggen.

Je betaalt geen boete, maar belasting (BTW). Ik begrijp niet hoe je moeder daar nu bij komt. Je betaalt BTW over de waarde van je pakketje en de verzendkosten. Verder betaal je een administratief bedrag voor de afhandeling hiervan.

Pas als de waarde van je pakketje hoger is dan een bepaald bedrag, ik meende 150 euro, betaal je ook invoerrechten. Invoerrechten betaal je over de waarde, de verzendkosten en de BTW.

De BTW is 21%, invoerrechten verschillen, dat is afhankelijk van het produkt.

Importeer je uit een EU land ben je vrijgesteld en hoef je niets te betalen
Importeer je uit een niet EU land, moet je betalen zodra de waarde hoger is dan 22 euro

Zelf aangeven is volgens mij alleen van toepassing als je op vakantie bent geweest en allerlei produkten heb meegenomen in je koffer, maar dan moet je ook gewoon belasting/invoerrechten betalen als het aangeeft alleen liggen de vrijstellingen wel wat hoger meende ik. Geef je niet aan, wordt je gecontroleerd en heb je meer mee of iets dat niet mag, dan heb je een probleem....en dan heb je kans op boetes etc etc. Ik denk dat je moeder hiermee in de war is. Dat is echter heel iets anders iets in het buitenland kopen via internet.

Bij inkopen in het buitenland via internet, hoef je niets aan te geven. Dat wordt standaard allemaal gescand, berekend en verder afgehandeld door de douane.
Thuis: Beryl Bella Topaz Amber Borre Lara Aurora Kaspar-Morant Jade Dark Silke Ivy Pearl Nephelin Merrissa Ragnar Chloe Rana Kenta Elise Mirwen Noelle Eliah Isa Korline Rafaela Fir Fergus Raafje Wiebel en Twan
Waiting: Duifje
Wishing: Merel Arlinde Falco Ivar Laeanne Liam Ruben en Sam (2x)

eefc0re
SD13
SD13
Posts: 727
Joined: 13 Feb 2013 11:00

Postby eefc0re » 25 Oct 2014 11:46

Ik heb een vraagje over de douane :blush:

Mijn pakket (via DHL) is verwerkt in brussel..inclusief douane inklaring enzo...ik dacht dat dat in NL pas gebeurde (waar het dus ook naartoe moet)?? dus mijn vraag is, klopt dit wel? :blush:

Sorry heb nog te weinig op dit gebied gedaan om er het fijne vanaf te weten :blush: hoop dat iemand mij kan helpen.
--------------------------------------------------------------
Mijn bjd's: Dikadoll Autumn - Ringdoll Lucifer - Ringdoll Frankenstein - Doll Chateau Bella - angelsdoll michael - DollClans Wyper

raafje
Hound
Hound
Posts: 1006
Joined: 11 May 2008 11:12
Location: Het Rijk achter de Dijk

Postby raafje » 25 Oct 2014 11:52

Dat klopt. Ik heb dat laatst ook gehad met een DHL pakketje dat uit China kwam. Blijkbaar komt dat via Belgie Europa binnen en niet via Amsterdam wat je zou verwachten. Je betaalt echter wel gewoon de Nederlandse invoerrechten.
Thuis: Beryl Bella Topaz Amber Borre Lara Aurora Kaspar-Morant Jade Dark Silke Ivy Pearl Nephelin Merrissa Ragnar Chloe Rana Kenta Elise Mirwen Noelle Eliah Isa Korline Rafaela Fir Fergus Raafje Wiebel en Twan
Waiting: Duifje
Wishing: Merel Arlinde Falco Ivar Laeanne Liam Ruben en Sam (2x)

eefc0re
SD13
SD13
Posts: 727
Joined: 13 Feb 2013 11:00

Postby eefc0re » 25 Oct 2014 12:04

Aaah oke, dan ben ik weer opgelucht :) zolang hij maar bij mij thuiskomt uiteindelijk :)
Bedankt voor je snelle reply :D
--------------------------------------------------------------
Mijn bjd's: Dikadoll Autumn - Ringdoll Lucifer - Ringdoll Frankenstein - Doll Chateau Bella - angelsdoll michael - DollClans Wyper

Arwen
YoSD
YoSD
Posts: 72
Joined: 27 Nov 2009 12:32
Location: Amstelveen
Contact:

Postby Arwen » 13 Nov 2014 13:53

Nieuwe info:

Verandering in de invoer rechten berekening:
De getallen zijn het zelfde gebleven maar ze hebben wat rand voorwaarden aangescherpt.
De berekening is als volgd:
100% van de waarde van de spullen + 70% van de waarde van de vervoerskosten. En daar dan 21% van, moet je betalen (+ nog admin kosten en die verschillen per vervoersbedrijf)
Als 1 van deze twee bedragen niet bekend is (dus niet netjes opgeven op de vracht brief/formulier) dan neemt de inklarings beampte n bedrag wat hem redelijk lijkt voor het item en de transport kosten. Hier heeft hij n manual voor. En vooral voor de transport kosten zijn de bedragen uit dat manual niet over een komend met wat jij of ik er echt voor betaald hebt voor je pop uit China of Korea. Daar komen eerder getallen van €180 uit dan de $35-60 die wij betalen.
Nou reken maar uit; 70% van €180, en daar dan weer 21% van. Das al €26 ivp van de €5-9 die het had kunnen zijn. (en daar boven op komen dus nog de 21% kosten van de pop zelf)

Let er goed op of je krijgt, net als ik gister n zeer gepeperde rekening bij je pakket.
(Ik heb natuurlijk met DHL gebelt en die hebben me dit uitgelegd.)

Marlou
Tiny
Tiny
Posts: 28
Joined: 04 Apr 2015 21:50
Location: Hengelo

Postby Marlou » 08 Apr 2015 22:55

Is jullie ervaring dat je altijd deze kosten moet betalen? Ik heb wel eerder wat buiten Europa besteld van boven het toegestane bedrag, maar hoef hier niet altijd de aanslag te betalen. Is dit bij BJDs wel altijd het geval omdat ze zo opvallen?

Of markeren BJD-verkopers de pakketten soms ook als gift of met lagere waarde?

(Ik ga maar van het ergste uit, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen!)

Arwen
YoSD
YoSD
Posts: 72
Joined: 27 Nov 2009 12:32
Location: Amstelveen
Contact:

Postby Arwen » 08 Apr 2015 23:01

Marlou, ik denk dat je gewoon weg dik geluk hebt gehad, want ik heb alles altijd moeten betalen. Dus reken er echt op.

User avatar
Toxic_nightmist
SD
SD
Posts: 400
Joined: 08 Oct 2014 18:28

Postby Toxic_nightmist » 09 Apr 2015 00:38

BJD's 》altijd.
Ook al wordt er een lagere waarde vermeld.
Volgens mij worden ze ook nooit als gift gemarkeerd, tenzij je tweedehands koopt. (Niet via company zelf dus)
Voor andere items heb ik geloof ik nog nooit douanekosten moeten betalen. Gaat dan wel om kleine orders.
Spite and playful eyes

Maychan
Tiny
Tiny
Posts: 21
Joined: 14 Mar 2013 19:57
Location: Leiden

Re: Douane informatie

Postby Maychan » 14 Feb 2017 09:23

Ik verbaas me er steeds weer over dat doll makers de waarde van de pakketjes vaak lager neerzetten dan de waarde. Het is fraude, maar kan dit eigenlijk op mij worden verhaald?

Ik heb ook al meerdere keren mee gemaakt dat de douane mijn doll doos hadden open gemaakt.

Persoonlijk vind ik het lastigst dat je inderdaad niet weet hoeveel je moet betalen en als je niet gepast hebt moet je je pakketje ergens ophalen. Voor mij is dit elke keer dat het gebeurde ergens anders geweest en dat vind ik ook al raar.

Ik ben dan altijd weer heel blij als het betaald is en ik het thuis in handen heb.

User avatar
Valinda
Site Admin
Site Admin
Posts: 1856
Joined: 28 Oct 2011 12:40
Location: Beek LB
Contact:

Re: Douane informatie

Postby Valinda » 14 Feb 2017 09:44

Ik kan me niet voorstellen dat ze jou erop aan kunnen spreken, dat er een fout bedrag op staat. ( het is iets anders als ze het kunnen aantonen dat jij dat gezegd hebt.)

Tegenwoordig zou toch elke pakketjes bezorger een pin automaat kunnen hebben. Maar nu komen dus al gewone mensen aan je deur met jou pakketje. ( selectvracht.) Als dan het pakketje is open geweest, vraag ik me dan wel af wie dat dat geweest is, de douane of de pakketjes bezorger. Die zien er eerlijk gezegd vaak niet echt al te fris uit. Die mensen moesten eens met hun tijd mee gaan, we betalen toch al genoeg.
Zoek kleding voor een Unidoll Ark.

User avatar
Toxic_nightmist
SD
SD
Posts: 400
Joined: 08 Oct 2014 18:28

Re: Douane informatie

Postby Toxic_nightmist » 16 Feb 2017 10:37

Het enige wat ik weet, is dat als de douane het niet vertrouwd je een aankoop bewijs bij ze mag inleveren. En dan kan je alsnog een boel centjes betalen in de meeste gevallen.
Dat dozen geopend worden komt inderdaad voor (al van meerdere mensen gehoord) Vaak is het dan met een ander soort tape dichtgeplakt. Douane doet dit, niet de bezorger.

Je kan makkelijk van te voren te weten komen hoeveel je moet betalen.
Alles met een tracking nummer is terug te vinden. Download even de postNL app, die meld vaak ook al of er iets onderweg is en daar staan ook de kosten bij. Daarnaast kan je een omgekeerde tracking doen op internationalparceltracking.com
Tracking en en eigen gegevens invoeren et voila.
Dit geldt NIET voor pakketten die via andere verzenders gaan dan postNL!!

Waarom pakketten steeds naar andere locaties gaan... geen idee. Koop je altijd via companies of tweedehands, want dan heeft het waarschijnlijk met de aanbieder van je pakket te maken. DHL gaat naar DHL punt, GLS naar een GLS punt etc etc
Company gaat bij mij altijd via postNL en gaat altijd naar het zelfde punt. Ik kan het wel aanpassen na dat het een eerste keer is aangeboden. Ook geen idee of je ergens woont waar er gewoon heel erg veel postkantoren/punten zijn.
Spite and playful eyes


Return to “FAQ en Informatie voor Beginners”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests