Douane informatie

Stel je vragen over levertijden, douane, reparaties, problemen, etc. of geef je antwoorden.
Zoek eerst of er een soortgelijke thread voor jouw vraag bestaat. In dit subforum is reageren na een lange tijd nog toegestaan.

Moderator: Café Mods

User avatar
teenage-angel
SD16
SD16
Posts: 944
Joined: 02 Dec 2008 00:17
Location: voorschoten

Douane informatie

Postby teenage-angel » 22 Mar 2010 20:05

Wanneer moet je betalen?

Pakketje niet aangemerkt als gift:

Binnen EU:

waarde onbeperkt: geen omzetbelasting en geen douane rechten.

Buiten de EU:

Tot €22: geen omzetbelasting en geen douanerechten

Tussen € 22 en € 150: wel omzetbelasting en geen douanerechten

Vanaf € 150: omzetbelasting en douanerechten

Pakketje aangemerkt als gift:

Als je het pakketje laat aanmerken als gift is het staatje alsvolgt:

Binnen EU:

Waarde onbeperkt: geen omzetbelasting en geen douane rechten.

Buiten de EU:

Tot €45: geen omzetbelasting en geen douanerechten

Tussen € 45 en € 150: wel omzetbelasting en geen douanerechten

Vanaf € 150: omzetbelasting en douanerechten

Gift heeft dus alleen zin als je waarde lager dan € 45 is. De douane trapt niet altijd in gift als het een officiele company doos verzonden wordt.


Hoe worden de kosten berekend?

Omzetbelasting kent drie tarieven (0%, 6% en 19%). Poppen en aanverwante spulletjes vallen onder luxe goederen dus 19%.

Bij douanerechten (of invoerrechten) is wat je betaalt afhankelijk van het soort goederen. Er zijn verschillende tarieven. Poppen en aanverwanten vallen onder speelgoed/modellen en het tarief daarvoor is 4,7%

De douanerechten worden gerekend over de waarde en over de verzendkosten

De omzetbelasting over de waarde, de verzendkosten en de douanerechten.

Rekenvoorbeeld

Verder betaal je een bedrag voor de administratieve afhandeling, de zogenaamde inklaringskosten.

TNT rekent € 12,50 (per 01-01-2009). Voor EMS zendingen bedragen de inklaringskosten € 17,00 (per 01-01-2009)

Lagere waarde op de doos?

Je kunt een lagere waarde op de doos laten zetten. Voordeel is dat je dan minder kosten over je pakketje hoeft te betalen. Je betaalt namelijk dan de kosten over de waarde op de doos.

Het grote nadeel is dat je pakketje dan ook maximaal voor die lagere waarde verzekerd is. Dus als het zoek raakt krijg je alleen je geld terug tot de waarde op de doos.

Officieel is het niet toegestaan om een lagere waarde op de doos te zetten.

Formulieren ontvangen?

Het kan soms gebeuren dat de douane de waarde op de doos wil controleren of niet vertrouwt. Je krijgt dan een pakketje formulieren thuis gestuurd die je moet invullen en terugsturen. Eveneens moet je dan een kopie van de officiele aankoop bon of paypal betaling

Het advies is om deze formulieren naar waarheid in te vullen en de juiste bonnen mee te sturen. Doe je dit niet en de douane snapt je, dan pleeg je fraude en daar kan je behoorlijke problemen mee krijgen die verder grijpen dan alleen maar een boete.

Deze sammenvatting is gemaakt door Raafke.
Last edited by teenage-angel on 22 Mar 2010 20:37, edited 1 time in total.
Thuis: Dawn, Luna, Firiel, Rose , Gabriel, Eve, Suzette, Sarah, Honey, Alice, Mio, Shayla, Nina, Beryl, Lizzie, Lotte, Cloud Strife, Aerith Gainsborough

Angels Design:
http:// angels-designs.deviantart. com (spaties verwijderen)

raafje
Hound
Hound
Posts: 1006
Joined: 11 May 2008 11:12
Location: Het Rijk achter de Dijk

Postby raafje » 27 Aug 2010 14:57

Teenage: de link naar het rekenvoorbeeld heb je niet mee gekopierd. Kun je die in de post editten?

Dit is hem.

http://www.douane.nl/particulier/intern ... #P140_8027
Thuis: Beryl Bella Topaz Amber Borre Lara Aurora Kaspar-Morant Jade Dark Silke Ivy Pearl Nephelin Merrissa Ragnar Chloe Rana Kenta Elise Mirwen Noelle Eliah Isa Korline Rafaela Fir Fergus Raafje Wiebel en Twan
Waiting: Duifje
Wishing: Merel Arlinde Falco Ivar Laeanne Liam Ruben en Sam (2x)

Himegyarudoll
MSD
MSD
Posts: 218
Joined: 13 Jun 2012 09:04
Location: Belgie, Gent

Postby Himegyarudoll » 22 Jul 2012 19:40

is dit hetzelfde voor belgië want wij hebben tog een btw tarief van 21% op luxe goederen?

raafje
Hound
Hound
Posts: 1006
Joined: 11 May 2008 11:12
Location: Het Rijk achter de Dijk

Postby raafje » 22 Jul 2012 19:43

Dit is alleen voor Nederland. Belgische regelgeving ken ik niet, dus ik kan daar ook niets over zeggen.
Thuis: Beryl Bella Topaz Amber Borre Lara Aurora Kaspar-Morant Jade Dark Silke Ivy Pearl Nephelin Merrissa Ragnar Chloe Rana Kenta Elise Mirwen Noelle Eliah Isa Korline Rafaela Fir Fergus Raafje Wiebel en Twan
Waiting: Duifje
Wishing: Merel Arlinde Falco Ivar Laeanne Liam Ruben en Sam (2x)

Pete
SD
SD
Posts: 488
Joined: 18 Oct 2007 12:25

Postby Pete » 22 Jul 2012 22:21

Aanvullende informatie over waarom de bedragen zo uiteenlopen:

een vereniginsmaatje van me werkt bij de douane, en hij vertelde dat er een tariefboek is waarin ALLE producten ter wereld in staan met het tarief, plus eventuele opslagkosten (bijv. voor producten buiten een land waar Nederland een bepaalde handelsovereenkomst mee heeft). Het is aan de douane-medewerker die het pakje behandeld onder welk product BJD's vallen - sommige zetten ze onder kinderspeelgoed, anderen onder customizables, weer anderen onder figurines... Allemaal met een ander opslagpercentage! Daarom krijg je soms 30 euro en soms 100 euro aan douanekosten voor je doll, ook al is de waarde op de doos hetzelfde.

Misschien dat dit helpt het grote mysterie op te klaren x'D

User avatar
LunarReverie
Sabik
Sabik
Posts: 1918
Joined: 29 Aug 2007 14:48
Location: Amersfoort
Contact:

Postby LunarReverie » 01 Dec 2012 08:30

Handig:
http://www.invoercalculator.nl

Hier kun je je invoerrechten berekenen :)

Pete
SD
SD
Posts: 488
Joined: 18 Oct 2007 12:25

Postby Pete » 18 Feb 2013 13:09

Bij het postkantoor kun je gratis een blokje CN22 Douaneverklaring formulieren ophalen, in sticker vorm~! Deze zijn eigenlijk verplicht voor alle post dat buiten de EU gaat waar geen papierwerk in zit (dus pakketjes en bubbel-enveloppen). Er zit ook een blauwe Priority sticker bij.

Een pakje of envelop met dit formulier gaat sneller door de douane, vooral in de Verenigde Staten waar ze erg streng zijn met invoer.

Handig voor als je veel naar het buitenland verstuurd, en als het toch gratis is... xD

Pete
SD
SD
Posts: 488
Joined: 18 Oct 2007 12:25

Postby Pete » 19 Mar 2013 09:46

De douanetarieven zijn aangepast!

Goederen van particulier naar particulier (dus gemarkeerd als 'gift)

Goederen van zakelijk naar particulier (bijv. doll-bedrijven)

Plus het nieuwe BTW-tarief van 21% is natuurlijk ook geldig nu :)

manonantoinette
Tiny
Tiny
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2013 19:36
Location: Almere
Contact:

Postby manonantoinette » 19 Mar 2013 15:54

Ik heb net mijn zending van Leekeworld binnen waarover ik dus 27,79 euro moest betalen.

Aangemerkt als "gift" en waarde $40 op de doos, verzonden op naam en niet bedrijf zie ik staan.

Douanewaarde: 30 euro
BTW bij invoer: 10,29 euro
Inklaringskosten: 17,50 euro

Goederenomschrijving: Pruiken van Synthetische textielstoffen zijnde complete pruiken

Ik heb wel veel vaker problemen met de douane wanneer het om een van particulier naar particulier verzonden iets gaat, qua BTW bij invoer.
Volgens de bovenste link zitten ze dus fout, nu ga ik er niet moeilijk over doen omdat ze ongevraagd de waarde lager hebben gezet dan erin zit en dat ook niet de bedoeling is... maar dit lijkt me dan wel iets om op te letten.
Korea, Verenigde Staten en HLJ (andere bedrijven in Japan gaan wel goed) blijven meestal achter bij de douane is mijn ervaring.

Kan iemand mij uitleggen waarom de BTW veel hoger dan 21% ligt?

Pete
SD
SD
Posts: 488
Joined: 18 Oct 2007 12:25

Postby Pete » 19 Mar 2013 16:10

Probeer dezelfde berekening eens met de waarde op de doos + de verzendkosten? Dit kunstje hebben ze bij mij namelijk ook wel eens geflikt: de verzendkosten meerekenen in de waarde waarover belastingen worden geheven. Naar mijn mening zou dit niet moeten mogen maar het is lastig om hier bezwaar tegen te maken :v

Van de site:
Douanerechten (zoals invoerrecht) berekent u bijna altijd over de waarde van de goederen. De waarde van de goederen is de prijs inclusief vervoers- en verzekeringskosten tot de grens van Nederland.

De omzetbelasting berekent u over de waarde van de goederen (waarde inclusief vervoers- en verzekeringskosten tot de plaats van bestemming) plus de douanerechten.

User avatar
LunarReverie
Sabik
Sabik
Posts: 1918
Joined: 29 Aug 2007 14:48
Location: Amersfoort
Contact:

Postby LunarReverie » 19 Mar 2013 19:38

Ik ben bang dat ze wel de verzendkosten e.d. meerekenen voor de douane waarde, zie dit rekenmodel voor meer informatie:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nvoorbeeld

Zelf begrijp ik niet helemaal hoe het nou precies zit, zoals het er staat is de waarde tot €45,- vrijgesteld en worden de invoerrechten berekend op basis van prijs v.a. €45,- + kosten.
Nu lijkt het erop dat ze prijs + kosten = v.a. €45,- douanewaarde aanhouden en dan al invoerrechten gaan rekenen.

raafje
Hound
Hound
Posts: 1006
Joined: 11 May 2008 11:12
Location: Het Rijk achter de Dijk

Postby raafje » 20 Mar 2013 19:47

De verzendkosten tellen niet mee voor het vaststellen van de waarde, maar als de waarde boven de grens zit, wordt er wel BTW over berekend.

Ik denk eerder dat het GIFT genegeerd is. Gift werkt alleen als het echt door een particulier verzonden is. De douane is ook niet gek en ook al is het aangemerkt als gift, als de afzender duidelijk herkenbaar is als een company wordt dat vaak genegeerd. Leekeworld zendingen zijn toch wel behoorlijk herkenbaar als zendingen van een company.

Bij niet aangemerkt als gift dan val je onder de 22 euro als grens als de waarde op de doos 40 dollar is. 40 dollar is omgerekend ongeveer 30 euro.

BTW over de waarde:
30 * 21% = 6,30 euro

Ik weet niet wat er aan verzendkosten op de doos staat, maar als dat vast en zeker ook een dollar of 25 geweest is aangezien het EMS zending is. 25 dollar is ongeveer 19 euro. Over de verzendkosten betaal je ook BTW.

20 * 21% = 3,99

Totaal: 10,29

Je kunt bezwaar aantekenen, maar ik vrees dat je bezwaar niet veel uit zal maken. Leekeworld, de afzender, is tenslotte een company en de douane is niet gek.
Thuis: Beryl Bella Topaz Amber Borre Lara Aurora Kaspar-Morant Jade Dark Silke Ivy Pearl Nephelin Merrissa Ragnar Chloe Rana Kenta Elise Mirwen Noelle Eliah Isa Korline Rafaela Fir Fergus Raafje Wiebel en Twan
Waiting: Duifje
Wishing: Merel Arlinde Falco Ivar Laeanne Liam Ruben en Sam (2x)

manonantoinette
Tiny
Tiny
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2013 19:36
Location: Almere
Contact:

Postby manonantoinette » 20 Mar 2013 20:01

Ik ga sowieso geen bezwaar aan tekenen want Leekeworld is inderdaad a) een bedrijf en b) hebben ze het pakket flink gedownmarked wat op zich al illegaal is (niet dat ik daar om vraag).
Er staan echter geen verzendkosten aangegeven op het pakket, ik heb Leekeworld zelf $22 verzendkosten betaald. Ik weet dat de douane namelijk dat wel aan geeft, ik heb 5 jaar een webshop gehad in korset fournituren en kostuum patronen en deed zeer regelmatig voorraad in kopen. Voordeel daarbij is wel dat ik de invoerbelasting weer terug kon vorderen.

User avatar
theangelicjourney
Tiny
Tiny
Posts: 13
Joined: 27 Jun 2013 23:04

Postby theangelicjourney » 18 Jul 2013 20:15

Ik vroeg me alleen af..
het pakketje wordt dan afgeleverd aan je huisadres neem ik aan?
Wanneer en hoe moet je dan de douana kosten betalen? Aan de deur? o.o

Klinkt misschien echt stom.. maar ik weet er echt helemaal niks vanaf..
:blush:
Always look on the brighhht sight of life. <3

Kayren
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*
Posts: 2142
Joined: 06 Aug 2008 11:14
Location: Heemskerk

Postby Kayren » 18 Jul 2013 21:47

In principe betaal je douane kosten aan de deur. Mocht je het geld niet in huis hebben, dan brengen ze het pakketje naar het dichtsbijzijnde 'postkantoor' aka een winkel die een PostNL punt heeft. Dan kan je daar betalen.
..:I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition:..

@Home:
Yuriel {Obitsu Gretel 1/3} | Castiel {Cherish Doll Chubby}

@Wishlist:
Dean {Luts TDF Mytyl / Kai}


Return to “FAQ en Informatie voor Beginners”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests