Tweedehands kopen - voorkomen van oplichting

Stel je vragen over levertijden, douane, reparaties, problemen, etc. of geef je antwoorden.
Zoek eerst of er een soortgelijke thread voor jouw vraag bestaat. In dit subforum is reageren na een lange tijd nog toegestaan.

Moderator: Café Mods

User avatar
LunarReverie
Sabik
Sabik
Posts: 1918
Joined: 29 Aug 2007 14:48
Location: Amersfoort
Contact:

Tweedehands kopen - voorkomen van oplichting

Postby LunarReverie » 07 Dec 2011 20:33

Tips voor het kopen van tweedehands goederen.

1) weet van wie je koopt. Trek de opgegeven naam van de persoon na op een zoekmachine. Als daar niets uit komt is het in ieder geval geen bekende oplichtersnaam.
Vraag ALTIJD of je het op mag komen halen (omdat je toevallig in de buurt moet zijn ofzo). Dan weet je naam en adres, vraag ook om het telefoonnummer zodat je kunt bellen als je iets later zou zijn.
Daarna zeg je gewoon dat het toch niet uit komt en laat je het opsturen.

2) vraag extra foto's, als iemand een product ECHT heeft, kan hij/zij makkelijk extra foto's maken. Vraag bijvoorbeeld om een detail van de face-up.

3) vergelijk de foto's, lijken ze heel verschillend van elkaar? Goede kans dat ze zo van het internet geplukt zijn. Wees kritisch en eerlijk tegen jezelf. Als iemand alleen company foto's laat zien of foto's van iets dat volgens de tekst niet meer in die staat verkeert, vraag weer extra foto's.

Toch opgelicht?
Probeer deze links
http://www.opgelichtopinternet.nl/cgi-b ... 1276869703
https://www.mijnpolitiebureau.nl/if.shtml
http://www.marktplaatsoplichting.nl/index.php

Als je ook tips hebt, post ze gerust.
Alsjeblieft niet kletsen in dit topic, dan houden we het overzichtelijk :)

BlackDragon
Sabik
Sabik
Posts: 1596
Joined: 29 Aug 2007 16:23
Location: Wijchen

Postby BlackDragon » 07 Dec 2011 20:46

Wil de persoon niet haar/zijn huisadres opgeven, ga er dan niet verder op in en zie af van de koop.
Vraag ook een telefoonnummer en test het uit door een keer te bellen met een " vraag"
Oplichters zitten vol met smoesjes.
"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. and Today is a gift"

Ezzora
SD
SD
Posts: 369
Joined: 28 Jul 2009 22:39
Location: Klaaswaal

Postby Ezzora » 08 Dec 2011 19:41

niet om het een of ander: maar ik zou nooit zomaar mijn huisadres geven aan iemand, ik spreek liever af met iemand op een neutraal punt als iemand een doll wil overkopen (ik heb een vriendin die der adres had gegeven aan iemand die iets zou komen ophalen en later allemaal creeps voor de deur had staan op onmogelijke tijden)

dus als iemand dat niet wil geven betekend het zeker niet dat diegene onbetrouwbaar is. Als jij hun niet vertrouwt waarom moeten zij jou vertrouwen.


wat ook handig is om op te letten is taalgebruik:
weten ze wat ze verkopen, veel oplichters weten niet wat ze met meer specifieke termen aanmoeten.
Wat veel oplichters ook doen is extreem formele taal gebruiken, omdat dat door veel mensen als profesioneel en dus betrouwbaar overkomt
Dat of juist extreem slecht taal gebruik, wat later kan worden aangehaald als "je hebt het verkeerd begrepen"


En natuurlijk: als het te mooi lijkt om waar te zijn is het dat vaak ook.
where I'm from, we believe all sorts of things that aren't true. We call it - "history."

FrankenMar
Hound
Hound
Posts: 1041
Joined: 24 Jan 2010 22:19
Location: midden Limburg

Postby FrankenMar » 09 Dec 2011 16:28

Wat voor mij een maatstaaf is of iemand betrouwbaar is, is bijvoorbeeld hoe lang een persoon al op marktplaats actief is. Iemand die al 3 jaar een account heeft vind ik bijvoorbeeld betrouwbaarder als iemand die er pas 3 maanden op zit.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar het is in ieder geval een extra tip.
"Be yourself. Those who matter don't mind and those who mind don't matter"

holyvirus
SD
SD
Posts: 280
Joined: 09 Sep 2007 22:26

Postby holyvirus » 09 Dec 2011 17:45

Om helemaal zeker ze zijn. Je kan ook vragen aan de verkoper of ze een briefje/kaartje met een naam of boodschap en naast het produkt wil fotograferen.

Mae
YoSD
YoSD
Posts: 60
Joined: 26 Jul 2008 20:56

Postby Mae » 21 Dec 2011 18:50

Wel goede tips hier.

Ik heb zelf niet zo'n moeite met kopen via de BJD-forums, omdat er goed op elkaar gelet wordt wat dat betreft binnen het verzamelaarswereldje. En zit je serieus in deze hobby dan is een slechte/onbetrouwbare reputatie als verkoper zo ongeveer het ergste wat je kan overkomen.
Maar ik vind Marktplaats heel tricky voor het kopen van zoiets duurs als een doll.

Wat ik zelf zou doen als ik het eng zou vinden om via BJD forums te kopen (of als ik toch om de een of andere reden perse een doll via Marktplaats zou willen kopen) is vragen of ik per PayPal kan betalen i.p.v. bankoverschrijving. Desnoods betaal ik extra om de fees te dekken. Dan heb je de extra bescherming van de PayPal kopersbescherming.

Ik weet niet hoe waterdicht dit systeem is bij echt keiharde oplichters (want volgens mij moet er wel geld op de rekening staan van die ander), maar voor normale mensen werkt het wel: ik heb de afgelopen jaren twee keer een dispuut geopend via PayPal en twee keer mijn geld teruggekregen. Dit ging om kleine bedragen weliswaar, maar toch.

Kayren
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*
Posts: 2142
Joined: 06 Aug 2008 11:14
Location: Heemskerk

Postby Kayren » 08 Apr 2013 15:07

Kopen op Marktplaats:

In verband met alle vragen van mensen die niet (meer) weten welke mold/company ze hebben omdat ze de doll van marktplaats hebben even wat tips voor het kopen op marktplaats.
  • Koop NOOIT maar dan ook echt NOOIT een doll op marktplaats waarbij geen mold naam staat.
  • Zitten er geen papieren bij? Kan gebeuren. Maar... Volks, Soom, Leekeworld, Dollzone (en nog een aantal companies) hebben ALTIJD een certificaat. Let daarop bij deze dolls, het kan nog wel eens een recast zijn.
  • Geen papieren, vraag om een foto van de headcap/binnenkant hoofd. Veel dolls hebben namelijk wel een merkje in het hoofd staan. Volks heeft zo plaatjes, en de bij de oude dolls staat het in het resin gegrafeerd.
  • Lage prijs, lekker goedkoop! Nou nee. Een lage prijs kan heel verdacht zijn. Soms is het echt zo dat iemand er om omstandigheden vanaf moet maar houdt er rekening mee. Het kan een recast zijn.
  • Bieden op Marktplaats. Doe dollowners een plezier en ga niet een enorm laag bedrag bieden. BJD's zijn geen speelgoed...
..:I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition:..

@Home:
Yuriel {Obitsu Gretel 1/3} | Castiel {Cherish Doll Chubby}

@Wishlist:
Dean {Luts TDF Mytyl / Kai}

Snow
Sabik
Sabik
Posts: 1762
Joined: 14 Aug 2008 22:25
Location: Groningen

Postby Snow » 08 Apr 2013 15:45

Helaas zijn papieren of certificaten geen garantie dat de doll echt is :c
Heb gezien dat ze ze van Soom bijvoorbeeld gewoon namaken.
Maar het blijft een goed idee om te vragen naar het certificaat en in veel gevallen ook naar de originele doos!
Image


Return to “FAQ en Informatie voor Beginners”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests