Advies over de maten voor AE Mignon.

Vraag om advies over het stylen van je doll, welke mold je het beste aan kan schaffen, etc.
Vragen over reparaties, problemen, levertijden, etc. horen in het FAQ forum.
Vragen over face-ups, Mr. Super Clear, etc. horen in het Face-ups, Mods, Doll Art, etc. forum.

Moderator: Café Mods

nicca
Tiny
Tiny
Posts: 35
Joined: 26 May 2014 15:06
Location: overijssel

Advies over de maten voor AE Mignon.

Postby nicca » 08 Jul 2014 18:12

Nu de eerste doll er is (asleep eidolon mignon), zit ik met een paar kleine vraagjes.

Pruikjes:
Ik dacht dat ik moest kijken naar maat 8/9, maar weet t niet meer zeker.
Daarnaast lees ik bij veel pruikjes (vooral op etsy) dat er alleen staat voor 1/3 doll. Zit ik dan ook meestal goed, of i dit een risico ?

Kleding:
Mijn doll is 58 cm, ik geloof dat ik moest kijken voos SD maat, ook dit is half vervlogen.

Schoentjes;
Ik las dat mijn doll schoentjes nodig heeft van 7 cm lang, maar hoe zit dat dan met de breedte. Doet dat er ook toe, of is de breedte een beetje hetzelfde bij deze maat?

Voetjes wisselen:
Ik wil graag voetjes voor hakschoenen. Mijn doll heeft nu van die mooie platvoeten (ik ook trouwens), maar ik heb toch liever voetjes voor hakken denk ik. Welke moet ik dan hebben ?

Ik wil ook graag zelf een haarbandje maken, een beetje tiara idee, maar dan net anders. Ik kan er alleen niet achter komen hoe je ze vast zet in het haar. Ik heb al gezocht naar van die haar schuifjes met tandjes, maar ik kan ze nergens in het klein vinden. Heeft iemand daar enig idee van waar ze te krijgen zijn, of hoe ik dat kan oplossen ?

groetjes
:)

ShuriTigerH
Sabik
Sabik
Posts: 1608
Joined: 24 Sep 2007 16:27
Location: Nijmegen

Postby ShuriTigerH » 08 Jul 2014 20:29

Je hebt het best goed onthouden^^.

Pruikjes zullen inderdaad 8-9 of 9-10 zijn, die cijfers zijn de omtrek van je doll haar hoofdje in inches. Als je zeker wil weten welke maat je doll heeft, neem een meetlint (of een touwtje en een lineaal), wikkel lint of touwtje om het breedste deel van haar hoofdje (ongever waar je de haarlijn zou willen hebben), kijk hoeveel centimeter dat is en deel door 2,54. Dan heb je de maat in inches. als die een stuk dichter bij de 9 dan de 8 zit is het misschien handiger om een 9-10 te nemen, bvendien zijn er een aantal merken die alleen maar 9-10 pruikjes maken voor SD (oftewel 1/3 inderdaad) dolls, omdat nieuw uitgebrachte dolls over het algemeen wat grotere hoofdjes hebben dan modellen van een paar jaar geleden.

Kleding: is inderdaad voor SD oftewel 1/3 (dolls die ruwweg op schaal 1:3 gemaakt zijn). AE heeft redeliijk stevige lijfjes geloof ik, geen enorme boezem, brede heupen of juist nogal iele bouw, dus alles dat aangeduid wordt met SD/SD13 girl/55-60cm zou moeten passen, misschien iets ruim, zeker niet te krap.

Schoentjes: de meeste schoenen zijn redelijk uniform qua breedtemaat, die wordt meestal niet eens vermeld. Net als bij kleding, als het met SD/SD13 aangeduid is zou het moeten passen, let wel op dat de le3ngte goed is, je zegt 7 cm, dat kan goed kloppen, maar meet de lengte van haar voetjes even op en reken dan 1 tot 1,5 cm extra, dan heb je de buitenlengte/zoollengte. Veel bedrijven geven alleen de zoollengte en niet de binnenlengte, let erop dat je binnen- en-buitenmaat niet door elkaar gooit (zols ik deed met te kleine schoenen as gevolg=_=).

Voetjes wisselen: Ik ben niet echt bekend met hoe bij AE de voetjes aan de benen zitten, maar in principe moet het niet moeilijk zijn, zolang je maar hakvoetjes met de enkelbal erbij hebt, want dat moet dan in zijn geheel gewisseld worden. Ik dacht niet dat AE zelf hakvoetjes verkoopt, maar er zijn meerdere bedrijven die dat wel doen, het is alleen zaak om dan een merk te vinden waarvan de resinkleur een beetje overeenkomt met de kleur van haar benen! Think Pink heeft een aantal paar hakvoetjes op voorraad, van Angel of Dream en ik geloof Souldoll, maar Souldoll voeten zijn nogal aan de grote kant. Andere bedrijven die losse hakvoetjes voor de gemiddelde SD verkopen (ik heb voor een van mijn dolls ook hakvoetjes moeten zoeken): Dollzone, Little Monica,en vast nog meer maar daar kan ik zo gauw niet opkomen.

Haarbandje maken: de enige die ik weet met van die kammetjes zijn die metalen mini tiara's met steentjes die je bij de Claires en Bijoux Brigitte en zo kunt krijgen. De zelfgemaakte haarbandjes die ik zie zijn zover ik kan zien gewoon gemaakt van een gebogen ijzerdraadje dat de ronding van het hoofdje volgt en daardoor gewoon op zijn plek blijft zolang je je doll niet op haar kop houdt. Je zou oogjes aan de uiteinden kunnen buigen en er een lintje of elastiekje aan kunnen maken zodat het onzichtbaar onder haar haar achter haar hoofd vastgemaakt wordt, of het bandje met baby- of poppenhaarspeldjes vastzetten, of zelfs het bandje met een dun draadje aan haar pruikje vastnaaien als het echt permanent moet zijn.

Hopelijk heb je hier wat aan, veel succes bij het verder ontdekken van je meisje en de wondere wereld van de BJDs^^!

nicca
Tiny
Tiny
Posts: 35
Joined: 26 May 2014 15:06
Location: overijssel

Postby nicca » 08 Jul 2014 20:49

Oh, wat een geweldige uitleg. Heel helder. Reuze bedankt. Nou weet ik tenminste waar ik op moet letten. De voetjes laat ik dan wel gewoon voor in de winkel, dan weet ik zeker dat het goed gaat komen. Ik ga gelijk alles overschrijven, dan heb ik het bij de hand.


Return to “Doll Advies”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest