hoe noem jij je bjd's/dolls/poppen

Heb je een brandende vraag? Maak een poll erover aan en zie wat anderen vinden!

Hoe noem jij je bjd?

bjd (ball jointed doll)
22
37%
Doll
27
45%
Pop
10
17%
Kind(eren) (zoon / dochter)
1
2%
 
Total votes: 60

User avatar
Selene-dark-Angel
MSD
MSD
Posts: 104
Joined: 04 Apr 2011 20:55
Location: Amersfoort

Postby Selene-dark-Angel » 25 Jun 2013 15:12

Eigenlijk noem ik ze vaak mijn Meisje(s)

Ik heb 2 Dolls, en ze zijn beide vrouwelijk. Tis heel natuurlijk om het over m'n meisjes te hebben... beetje raar maar wel leuk ^^
At Home: Scarlett (IH soa) ; Pheay (WD prisc)
Wanting: Fairyland MiniFee ?? ; Iplehouse Asa; LoongSoul doll Evan; Soom Breccia.

User avatar
Amber-kyou
Moderator
Moderator
Posts: 1297
Joined: 17 Aug 2008 21:57
Location: On a rainbow..
Contact:

Postby Amber-kyou » 25 Jun 2013 15:33

Ik noem ze bjds/dolls.. met zen alle bij elkaar noem ik ze men 'crew'.. :)

Hexje
Hound
Hound
Posts: 1236
Joined: 29 Sep 2007 20:26
Location: Lommel - België

Postby Hexje » 25 Jun 2013 15:36

Dolls voor mij alhoewel ik naar buitenstaanders toe vaak het woord pop gebruik. Aangezien je bij de term BJD te veel moet uitleggen en ze het uiteindelijk nog niet snappen xD

Little Lost Pixie
SD
SD
Posts: 346
Joined: 17 Mar 2013 03:59

Postby Little Lost Pixie » 25 Jun 2013 15:40

Ik gebruik dolls en poppen eigenlijk door elkaar, BJD's als ik uitleg wat ze precies zijn, en 'kinderen' gebruiken m'n ouders en ik een beetje als grapje voor ze, niet serieus in elk geval.

raafje
Hound
Hound
Posts: 1006
Joined: 11 May 2008 11:12
Location: Het Rijk achter de Dijk

Postby raafje » 25 Jun 2013 17:59

Ik gebruik poppen of popjes en leg dan gelijk uit om wat voor poppen het gaat. De term BJD's kent men niet en dat levert dan ook een 'wat zeg je nu?' op. Dat krijg ik overigens vaak ook als reactie als ik 'dolls' zeg. Bij poppen begrijpen de mensen in ieder geval iets. Vaak vragen ze dan ook door wat voor poppen het dan zijn. Pop of popje vind ik niet neerbuigend en als een ander het neerbuigend bedoelt, moet die ander dat lekker zelf weten. Dat zegt in mijn ogen dan ook meer over die persoon dan over mij of mijn poppen. Maar goed, ik heb echt nog nooit een verkeerde reactie gehad als ik het over mijn popjes heb. Tuurlijk maakt men wel eens een grapje en daar doe ik meestal zelf dan net zo hard aan mee. Ik vind ook dat dat moet kunnen.

Dolls gebruik ik voornamelijk in het BJD wereldje zelf omdat het zo'n ingeburgerde term is voor onze popjes en waarschijnlijk ook door het internationale karakter van de hobby. Maar eigenlijk zeg je dat ook gewoon pop en ik merk dat ik steeds meer geneigd ben om ook gewoon pop of popjes te gebruiken. Met het woord pop is tenslotte niets mis en ik vind het gewoon jammer dat er een engels woord wordt gebruikt om het 'speciaal' te maken. Wat is er mis met Nederlands, denk ik dan.

Kinderen gebruik ik niet. Ik vind dat voor mij zelf te ver gaan. Hoeveel persoonlijkheid ik er ook in stop, het is toch een 'ding', geen levende wezens. Het grappige is dat ik het karakter wel vaak mijn 'geesteskindjes' noem, maar de poppen zelf dus niet.
Thuis: Beryl Bella Topaz Amber Borre Lara Aurora Kaspar-Morant Jade Dark Silke Ivy Pearl Nephelin Merrissa Ragnar Chloe Rana Kenta Elise Mirwen Noelle Eliah Isa Korline Rafaela Fir Fergus Raafje Wiebel en Twan
Waiting: Duifje
Wishing: Merel Arlinde Falco Ivar Laeanne Liam Ruben en Sam (2x)

Shirelae
MSD
MSD
Posts: 106
Joined: 18 Dec 2011 01:53
Location: Deventer
Contact:

Postby Shirelae » 26 Jun 2013 12:18

Ik noem ze verschillende dingen bij verschillende mensen:

Buitenstaanders: beejeedees, poppen die alles kunnen bewegen, interactieve kunst, ball jointed dolls.

BJD vrienden: dolls, poppen, dollies, *naam*, krengetjes ( :p ).

Blog: BJD, ball jointed dolls, dolly, pop.

Familie: poppen.

---------------
Mijn moeder noemde me laatst een "poppenmoeder". Daar word ik dan wel weer kriebelig van. Ik refereer liever naar mezelf als "owner", "eigenaar" of "verzamelaar".
Vladini (Doll Leaves Dan), Chung-Cha (Limhwa Aria Dodo), Munchie (Hujoo Pet Doll Dorothy), Stacy (Doll-Love Grapefruit Sleepy), Imogen (B&G TOW Mini Burrysa).

FrankenMar
Hound
Hound
Posts: 1041
Joined: 24 Jan 2010 22:19
Location: midden Limburg

Postby FrankenMar » 03 Jul 2013 23:30

Ik heb het meestal over mn dochters.

There's always that one weirdo
"Be yourself. Those who matter don't mind and those who mind don't matter"

User avatar
Amber-kyou
Moderator
Moderator
Posts: 1297
Joined: 17 Aug 2008 21:57
Location: On a rainbow..
Contact:

Postby Amber-kyou » 09 Jul 2013 01:32

Overigens hebben wel meeste van men dolls een bijnaam *schaam*

Voor buitenstaanders worden ze gewoon 'poppen gemaakt van kunsthars' genoemd, of gewoon poppen.. en dan men ingestudeerde 'ze komen uit Asie, internet, erg duur' verhaal (ook leuk dat iedereen dezelfde vragen stelt altijd) omdat ik veel te awkward ben en dan ga stotteren.

Thuis noemt men moeder ze wel 'men meiden'- omdat ik meeste alleen maar meiden heb. Nyx noem ik Pixie, Amber heet thuis snol of Bambi. Desmond word nog wel eens Schaapje genoemd, of postbode Desmond (en dan met het Plien en Bianca accent nog wel). Hina word nog wel eens Meiske genoemd, Kara word Raafje genoemd.. en voor de rest heb ik geen bijnamen, maar meestal gebruik ik meer hun koosnaampjes dan hun eigen naam, maar ik ben dan ook een van de gekken die tegen haar dolls praat (en ik praat ook tegen dieren.. en vooral mezelf.. het is niet omdat ik denk dat ze leven, het is gewoon een mega fijne uitlaatklep ;3)

Maychan
Tiny
Tiny
Posts: 21
Joined: 14 Mar 2013 19:57
Location: Leiden

Postby Maychan » 09 Jul 2013 23:31

Ik zeg eigenlijk altijd BJD en als mensen mij dan raar aankijken zeg ik Ball Jointed Dolls en als ze dan nog vaag kijken laat ik maar een foto zien.
Dat is altijd makkelijker dan het proberen uit te leggen aan een noob a.k.a. mijn collega's. :oops:

MiPanda
MSD
MSD
Posts: 108
Joined: 27 May 2012 20:43

Postby MiPanda » 10 Jul 2013 12:51

Bjd's of dolls, mijn moeder zeg pupkes en mijn oma noemt ze gewoon poppen. Maar vaak als ik het over ze heb dan noem ik gewoon de namen. :)

flower
YoSD
YoSD
Posts: 95
Joined: 31 Jul 2012 20:28
Location: Noord-Brabant

Postby flower » 10 Jul 2013 18:16

Ik noem ze mijn dolls, en als ik het er met mijn moeder over heb , noem ik ze, (gek genoeg) bij hun kleur, omdat mijn moeder ze altijd door elkaar haalt :) :D
@home: illusion spirit meilin (chloe) 5stardoll miya (myli)
@wishlist: sq-lab moë

Saoera
MSD
MSD
Posts: 192
Joined: 30 Oct 2007 14:58

Postby Saoera » 10 Jul 2013 20:09

Over het algemeen zeg ik gewoon Dolls.
Tegen "buitenstaanders" zeg ik Asian Ball jointed Dolls, woord voor woord langzaam ;p
en dan gelijk daar achter aan: poppen die alles kunnen bewegen
en waar je van alles aan kan veranderen.

Verder noemen mn familieleden ze gewoon poppen
en tegen mensen die mij kennen en ook in de hobby zitten noem ik ze soms bij hun naam.
Image

Image

Arwen
YoSD
YoSD
Posts: 72
Joined: 27 Nov 2009 12:32
Location: Amstelveen
Contact:

Postby Arwen » 11 Jul 2013 00:36

Ik heb ze n tijd doll genoemt maar het gaf zo veel vraggen van 'watte?' dat ik nu gewoon 'pop' zeg.

In het engels (met engels talige familie & vrienden zpreek ik toch wel vaak engels) zeg ik altijd eerst 'doll' en dan pas 'ball jointed doll', want anders krijg ik ook weer 'scuse me?'.

Maar ik kom weinig mensen (in beide talen) tegen die m'n poppen raar vinden en dat is toch wel fijn.

sodabeentjes
YoSD
YoSD
Posts: 75
Joined: 05 Jun 2012 12:58
Location: Soest

Postby sodabeentjes » 11 Jul 2013 01:31

Eigenlijk all of the above! Ik noem ze vaak gewoon poppen, of bij hun naam
Maar ik zeg ook vaak zat mijn meisjes, of soms zelfs mijn kindjes xD
Doll zeg ik eigenlijk bijna nooit, alleen op fora en andere mensen in de hobby, aangezien zij dat vaak gebruiken.
BJD of ball jointed doll gebruik ik vaak als mensen vragen wat voor poppen, of als ik met mensen binnen de hobby onderscheid wil maken tussen mijn bjd's en mijn andere poppen.
Voor mij betekent het woord pop en doll gewoon hetzelfde.
Ik kan ook nog wel eens frummeltjes als referentie geven.. lol
Geen vast woord dus, van alles wat ;)
@home: CustomHouse Nari, Gabriël, Hanael & UU, Planetdoll Riz MSD, BlueFairy SF Jr May & Leila, LTF Ante Elf & Lewi, 5SD Quintus JID Tatiana
wishlist: Yumi, PD Roseanne MSD, SF May, LTF Lewi

User avatar
yasmina-chan
SD13
SD13
Posts: 600
Joined: 19 Aug 2012 13:19
Location: Arnhem

Postby yasmina-chan » 15 Jul 2013 10:36

ik zeg meestal dolls (bjd alleen tegen mensen die ook bekend zijn met de hobby)
meeste mensen snappen dolls beter en vind het ook makkelijker (klinkt wat vloeiender)
@ Home: to many dolls to write here


Return to “Poll!”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests