RPG regels!!!!

Speel hier spelletjes met de andere leden.

Moderator: Café Mods

Yera
Hound
Hound
Posts: 1093
Joined: 31 Aug 2007 13:37
Location: Wijchen, Nederland

RPG regels!!!!

Postby Yera » 01 Sep 2007 11:44

Het is bij RPG heel belangrijk dat je je aan de regels houdt...
Deze regels zijn er zodat iedereen lol heeft, ze zijn niet gemaakt om jou lastig te vallen maar gewoon zo gemaakt dat het speelgenot voor iedereen optimaal is.

Dit zijn de regels in verband met het schrijven en taalgebruik:

1. Schrijf je verhaal in de verleden tijd

Dit klinkt als een lullige regel maar het is gewoon veel handiger en veel prettiger lezen als iedereen het verhaal in dezelfde tijd heeft staan. Nou kun je inderdaad ook met zn alle afspreken dat we in de toekomstige tijd schrijven maar hier hebben we de regel van de verleden tijd.

2. Begin de zinnen met een hoofdletter en eindig met een punt.

Wederom klinkt als een achterlijke regel maar het is zoveel prettiger als iedereen het doet...

3. Gebruik de juiste leestekens?zoals aanhalingstekens als er letterlijk iets gezegd wordt.

Hier wil ik even de nadruk op leggen omdat het heel storend is. Op veel verschillende RPG fora wordt het anders gedaan maar hier wil ik wanneer je iets zegt dat je het tussen aanhalingstekens doet. Schrijf het alsjeblieft niet schuingedrukt, dit is belangrijk omdat andere mensen anders niet weten of je het zegt of denkt. En aangezien de anderen niet jouw gedachten horen te kunnen lezen (als personage) en als ze dat dan toch doen omdat ze denken dat het iets is dat je hardop zei is het heel verwarrend.

4. Als je karakter iets denkt, plaats het dan schuin.

Zie redenen hierboven

5. Houdt de zinnen leesbaar, ook voor mensen met dyslexie en de oudere generatie (dus gewoon Nederlands en geen internettaal of MSN-taal)

Nou deze reden lijkt mij geheel duidelijk...

6. Maak geen ellenlange zinnen omdat ze dan veel moeilijker te zijn volgen.
Deel een lange post op in alinea?s.


Het si gewoon heel lastig lezen. TIP. Lees na het schrijven van je post het nog eens na maar probeer eerst te vergeten wat je hebt geschreven, zo benader je de post als een buitenstaander en kun je zien waar buitenstaanders problemen zouden kunnen hebben het te snappen.

OK Nu de Taalregels uit de weg zijn kunnen we overstappen naar het allerbelangrijkste de Ingame regels:

1. Zeg niets, maar dan ook niets wat een ander personage doet in je post!

Dit wordt ook wel godmodden genoemd. Godmodden is het vervelendste wat iemand kan doen binnen een RPG game op misschien powerplayen na. Godmodden is wanneer jij een andermans personage dingen laat doen of zeggen. Jij weet niet exact hoe de eigenaar van het personage het personage in gedachten heeft, dus weet jij ook niet alle beweegredenen motieven en zijn of haar karacter. Klooi er dan niet mee!
Er zijn uitzonderingen op de godmod regel.
Wanneer jij overlegt hebt met het personage waarover jij godmod en deze heeft toegestemd dat jij hem een bepaald iets laat doen dan mag je uiteraard godmodden.
Ook mag een moderator een beetje gebruik maken van godmodden om het verhaal de juiste kant op te sturen. Wanneer men bijvoorbeeld op een school zit binnen een rpg, en de helft van de mensen zit nog in het eerste lesuur na 35 pagina's en de andere helft al bij het avondeten, dan mag een moderator zeggen dat de bel gaat voor het laatste les uur. Iedereen hoort zich daar dan ook aan aan te passen. Dan schrijf je maar in je post dat er in de lesuren 2 t/m 6 niets bijzonders gebeurde en dat je nu op weg bent naar dit en dit vak.

2. Ga alsjeblieft niet powerplayen!

Ik smeek het je gewoon, doe dit niet. Ik zal ff uitleggen wat powerplayen is (of om beter te zeggen ik copieer een stukej van een goeie vriend van mij waarin hij uitlegt wat powerplayen is)

Als je een character maakt, moet je aan een aantal eisen voldoen. Eisen om je character te begrijpen en te keuren. Keuren gebeurd door de moderators en admins van een forum. Dit doen ze om te voorkomen dat spelers vastlopen in hun eigen karakters, en om te voorkomen dat er 'powerplayers" ontstaan. Een powerplayer is niet te verwarren met een powerbreaker of godmodder . Powerplayen is een term die je als scheldwoord kan gebruiken. Een powerplayer is iemand die alleen maar speelt om kracht te laten zien. Daarmee bedoel ik twee dingen.

1) Het eerste ding is dat een powerplayer altijd zijn eigen kracht doorduwt. Hij speelt geen plots uit, of trekt juist roleplays naar zich toe! Hij zal nooit een gevecht met een andere character zal verliezen. Sterker nog, hij zal niet eens geraakt worden en iedereen zonder pardon dood maken. Hij zal dodelijke dingen overleven. Het is uitermate irritant om een veel te sterke character tegen over je te hebben, terwijl het enige wat hij doet is laten zien hoe sterk hij wel niet is.

Een kenmerk 2 van een powerplayer is...

2) Een powerplayer speelt niet meer samen. Hij laat mensen voor zich spelen. Daarmee bedoel ik dat hij zijn ideeen zo hard doorduwt, dat andere spelers geen vrijheid meer hebben in wat ze zelf willen spelen. Ze spelen zijn plot! ook zal het roleplay aandeel van een powerplayer heel laag zijn. Het is vooral een kwestie van kracht tonen. En er is niks vervelender dan een character die om de post wil vechten zonder reden.

Powerplayers zijn vervelend en je kan er echt voor gewaarschuwt worden door een moderator of Admin. Teveel powerplayers (1) kunnen namelijk makkelijk je forumsfeer ru?neren. Er is echt niks aan het alleen maar laten zien van je kracht. Hiermee zeg ik niet dat het niet af en toe mag .

Ik moet hierbij even noteren dat omdat wij bij deze rpg onze eiegn dolls als personages gebruiken er geen screening proces zit op de characters... Misschien zal iemand je een tip geven het verhaal iets anders te noteren want anders is het gewoon heel lastig te lezen... neem deze tip dan ten harte en beschouw het als opbouwende kritiek.
Omdat er hier geen screening proces is moeten jullie er zelf rekening mee houden hoe krachtig jullie personage is! Misschien is je doll inderdaad de almachtige engel van doem op demonen, maar je kunt er ook zelf voorkiezen om daar niet geheel mee te spelen. Je kunt je personage wijs en zuinig met zijn krachten maken, ook al heeft hij wel super veel power. Het is werkelijkwaar leuker om te spelen met een superverlegen klein meisje dan met een almachtige godheid.


Voor zowel powerplaying als godmodden geldt de volgende regel. Wanneer ik het merk dan zla ik je een pm sturen. Je krijgt dan de kans om zelf je eigen post te editten. Heb je dit na een week nog niet gedaan dan zal ik de post editten totdat er geen powerplay meer is en kom je er mee weg met een waarschuwing.
Gebeurd dit echter zovaak dat ik er helemaal gestoord van wordt dan vrees ik dat jouw personage nog wel eens een vreselijk vreselijk ongeluk met een botte kaasschaaf kan krijgen.
Ik zal heus niet meteen na twee waraschuwingen je personage doden, maar houdt het alsjeblieft wel in de gaten. Het is wel een regel en wanneer deze regel overtreden wordt moet je rekening houden met de gevolgen.

3. Laat je personage niet beledigend zijn voor de eigenaar.

Het is goed wanneer je personage een eikel is dat hij zich ook als een eikel gedraagt, hierbij kan een eventuele scheldpartij horen (wanneer deze te erg is wortd hij vanzelf door mij veranderd in iets milders) maar zorg er voor dat de beledigingen niet persoonlijk aan kunnen komen. Dus laat je personage niet zoiets zeggen als: "Wat ben jij een vreselijk lelijke pop man, het ziet eruit alsof je eigenaar je in een emmer met verf en zoutzuur heeft laten vallen." Dit kan erg beledigend zijn voor de eigenaar omdat elke eigenaar kei hard aan de doll heeft gewerkt om hem er zo mooi uit te laten zien als maar kan. Dat jij zijn of haar mooi niet mooi vind moet je maar lekker voor je houden en niet uiten in een game.
Het kan natuurlijk voorkomen dat iemand iemand anders onbewust beledigd. Dan wil ik graag dat degene die zich beledigd voelt 1 pm naar mij en de belediger stuurt waarin hij of zij uitlegt waarom, ik verwacht dan dat er vanzelf exuses komen en wanneer niet kunnen jullie dit samen via pm met behulp van een moderator (voor wanneer jullie mij niet willen) uitwerken.






Voor de rest komen er nieuwe regels wanneer ik dingen in de gameplay zie die volgens mij niet door de beugel kunnen. Dus houdt dit topic in de gaten!

Als er nog vragen zijn stel ze gerust in dit topic, ik ben geheel en al bereidt ze te beantwoorden...
What we can see is limited, what we can create is endless
www.dolliverse.com

-All your MSD are belong to uss-

Yera
Hound
Hound
Posts: 1093
Joined: 31 Aug 2007 13:37
Location: Wijchen, Nederland

Postby Yera » 11 Sep 2007 00:32

Er is zojuist een kleine nieuwe regel bij gekomen....


Begin pas te spelen met je personage wanneer het vermeld is in de database...

Deze regel wordt over het algemeen gehanteerd en ben ik eigenlijk gewoon vergeten te plaatsen.... maar er zit een goede reden achter, wannneer je beint te spelen zonder dat iemand ook maar iets weet over jouw personage kunnen mensen niet op je reageren, ze weten niet hoe je doll eruit ziet, ze weten soms zelfs niet eens of het een man of vrouw is...
Ook is het handig wanneer je andere personages aanspreekt met hun naam zonder dat zij zich hebben voorgesteld dat jij in je datatbase verhaaltje ff kort verteld hoe jouw personage die van de ander kent...

Iedereen alvast bedankt en veel speel plezier!
What we can see is limited, what we can create is endless
www.dolliverse.com

-All your MSD are belong to uss-

Maaaybe
MSD
MSD
Posts: 103
Joined: 24 Aug 2009 14:08
Location: Noord-Brabant

Postby Maaaybe » 20 Sep 2009 18:43

Is het verplicht dat alle karakters Nederlands spreken? Mijn personages zijn namelijk Engelstalig en het zou nogal out of character zijn als ze opeens vloeiend Nederlands begonnen te spreken... .__.
Image
Floyd - Leeke Koji

Ezzora
SD
SD
Posts: 369
Joined: 28 Jul 2009 22:39
Location: Klaaswaal

Postby Ezzora » 20 Sep 2009 19:13

volgens mij is het gewoon dat alle rpg's in het nederlands zijn, en de chara's ongeacht hun taal in het nederlands worden geschreven

dus je chara spreekt geen nederlands, maar jij als brein erachter schrijft het in het nederlands, zie het als een boek dat vertaal is, de chara's spreken nog steeds de oorspronkelijke taal het is alleen dat dat wat door anderen gelezen wordt vertaald is naar een andere taal

tenzij de rpg in een andere taal zou zijn natuurlijk



het kan zijn dat dit niet zo is maar het lijkt mij dat het zo zou kunnen zijn

Maaaybe
MSD
MSD
Posts: 103
Joined: 24 Aug 2009 14:08
Location: Noord-Brabant

Postby Maaaybe » 20 Sep 2009 19:17

Aah, goed punt. Dankjewel voor je antwoord :3
Image
Floyd - Leeke Koji


Return to “Fun and Games”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests