Face up en materiaal vraagje

Hoe je iets moet doen, hoe de materialen heten en waar je ze kan vinden.

Moderator: Café Mods

JPS Cine Holland

Face up en materiaal vraagje

Postby JPS Cine Holland » 22 Dec 2013 02:35

Is dit:

http://shop.fashiondoll.nl/product_info ... s_id=13895

Het juiste spul om normaal een face up mee te maken?

ik zeg opzettelijk normaal omdat ik eigelijk op zoek ben naar een permanente oplossing waarvan ik dus al heb begrepen dat het niet gebruikelijk is in de bjd wereld.

Het liefst zou ik willen dat een face up permanent is en anders dan met schuurpapier niet te verwijderen. Dit heeft met filmdoeleinden te maken. Tijdens de opnames zullen de poppen zwaar worden gebruikt. (een uur film kost 100.000 separate opnames (frames in vakjargon) en dus bewegingen in de pop en dus het aanraken van de pop)

Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat resin PU (poly urethaan) is?

Als dat namelijk zo is, dan kan ik zeer harde autolakken als afdeklaag gebruiken.

Snow
Sabik
Sabik
Posts: 1762
Joined: 14 Aug 2008 22:25
Location: Groningen

Postby Snow » 22 Dec 2013 13:30

Neeeeeeee gebruik geen auto lak! Het resin is veels te poreus en je sloopt er waarschijnlijk je doll mee.

Mister super clear is een hele goede sealer en gaat heel lang mee. Het kan tegen water en zolang je het gezicht niet aanraakt met scherpe objecten blijft het goed zitten.
Als je stop motion wilt gaan doen, gebruik dan handschoenen of iets dergelijks. Het lijkt me niet nodig om letterlijk elke keer direct aan het gezicht te moeten zitten. Je kan het hoofd ook bewegen door de zijkanten of de bovenkant vast te houden.

Het pastel wat je hebt gelinkt is wel goed te gebruiken. Ik heb het zelf ook en vind het erg prettig werken.
Image

User avatar
Mittebam
SD16
SD16
Posts: 763
Joined: 29 Oct 2009 21:57
Location: Leeuwarden
Contact:

Postby Mittebam » 22 Dec 2013 13:36

Jep, dat is inderdaad het type pastel dat meestal wordt gebruikt voor face-ups. Het zijn soft pastels, deze zijn veilig voor gebruik op resin, in tegenstelling tot olie pastels. Er is in dit subforum een sticky met linkjes voor meer info, misschien staat daar nog nuttige informatie voor je, en Den of Angels heeft een uitgebreide index in hun customization subforum.

Een alternatief voor blushen met pastel is blushen met een airbrush en daarvoor bedoelde acryverf, maar dat vraagt wel een investering en behoorlijk wat oefening.

Wat betreft het permanent maken van face-ups en blushing, daar is wel een discussie-topic over op Den of Angels, over verschillende mogelijkheden en hoeverre het uberhaupt permanent kan. Stormslegacy daar heeft ooit met een acryl lak die voor vloeren bedoelt is een bjd nagenoeg permanent gesealed. Nagenoeg, want zelfs dat slijt door bewegen, aanraking etc.

Of zeer harde autolakken geschikt zijn om te gebruiken durf ik zo niet te zeggen. Dit hangt af van de ingrediënten natuurlijk, maar daarnaast zitten er ook verschillen tussen de exacte resin-formule die verschillende bedrijven gebruiken. Dit blijkt bijvoorbeeld ook uit hoe resin reageert op aceton: Sommige mensen verwijderen probleemloos bij het ene merk face-up met aceton, maar bij een ander merk wordt het materiaal zacht/broos met ernstige schade aan de pop als gevolg.
Om zeker te weten of de lak probleemloos gebruikt kan worden, zou je het moeten testen op een stuk resin waar je eventuele schade niet erg op vindt (headcap of restmateriaal na modificaties).
Shesha (Sugarble), Mori (Luts KD) Pipsqueek (DC Ada), Skye (Sm RSoD Sakura), Coille-Mor (RS Dan), Nemo (FL pp Cupid 2.2), Eirawen (Cherishdoll Sl. Lani), Greer (Sm Grit), Lavender (Sm Afi O.E.), Cocoa (Sm Afi R.), Ukkie (FL Puki Pukisha), Malina (FL pp Sugar), Riona (RS Mei), Miyuki (Obitsu 27cm)

Kayren
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*
Posts: 2142
Joined: 06 Aug 2008 11:14
Location: Heemskerk

Postby Kayren » 22 Dec 2013 13:40

Autolak sloopt inderdaad het resin dus ik zou dat absoluut niet gebruiken.

Ik heb zelf tweedehands dolls gehad waas veel mee gespeeld was en waas de default faceup van zes jaar oud er nog mooi op zat, dus geen zorgen. Desnoods kan je een extra laagje sealer erover doen.

Daarnaast heb ik mijn dolls al vaak in water, sneeuw en zelfs zeewater gehad en MSC kan daar heel goed tegen. Let alleen wel op met vettigheid aan je vingers, dat geeft vlekken.

En wat Snow zegt, je hoeft niet altijd direct aan de face-up te zitten.
..:I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition:..

@Home:
Yuriel {Obitsu Gretel 1/3} | Castiel {Cherish Doll Chubby}

@Wishlist:
Dean {Luts TDF Mytyl / Kai}

Kayren
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*
Posts: 2142
Joined: 06 Aug 2008 11:14
Location: Heemskerk

Postby Kayren » 22 Dec 2013 13:44

Autolak sloopt inderdaad het resin dus ik zou dat absoluut niet gebruiken.

Ik heb zelf tweedehands dolls gehad waas veel mee gespeeld was en waas de default faceup van zes jaar oud er nog mooi op zat, dus geen zorgen. Desnoods kan je een extra laagje sealer erover doen.

Daarnaast heb ik mijn dolls al vaak in water, sneeuw en zelfs zeewater gehad en MSC kan daar heel goed tegen. Let alleen wel op met vettigheid aan je vingers, dat geeft vlekken.

En wat Snow zegt, je hoeft niet altijd direct aan de face-up te zitten.
..:I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition:..

@Home:
Yuriel {Obitsu Gretel 1/3} | Castiel {Cherish Doll Chubby}

@Wishlist:
Dean {Luts TDF Mytyl / Kai}

JPS Cine Holland

Postby JPS Cine Holland » 22 Dec 2013 14:48

Ik heb het geluk dat is droge handen heb. Ondanks dat is handenwassen op de set voor mij toch al gebruikelijk omdat ik een gruwelijke hekel heb aan camera's met van die "frituur" knoppen die zo heerlijk glijden en waar allerhande rotzooi aan gaat zitten.

Dan ga ik face up de normale weg laten doen met gewoon een extra laagje msc er over.

Die sproeten die Famke krijgt durf ik zelf nog wel te doen, maar zaken als de lippen en wenkbrauwen durf ik niet meer. A, omdat het een andere tak van modelbouw is, hoewel ik zulke fijne beschilderingen ooit wel heb gedaan, is dit toch even delicater dan een 1:35 tank en zijn bemanning. B, door de atrose in mijn polsen ligt dit werk helaas buiten mijn bereik. De sproeten aanbrengen zou ik nog met twee handen kunnen doen.

Feitelijk zou ik het liefst de hele face up laten doen. Zowel Famke als Saito moet nieuwe wenkbrauwen krijgen, Famke in roodbruin en wat minder gefronst, Saito in zwart en juist wat meer gefronst zodat ze die bange blik wat kwijt raakt. Maar ook hun lichamen mogen wat meer gekleurd zoals nagels, tepels, vagina, eigen alles naar menselijk voorbeeld.


Return to “Vragen en tips”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests