Staart van rubber gieten???

Hoe je iets moet doen, hoe de materialen heten en waar je ze kan vinden.

Moderator: Café Mods

thefirstnl
Hound
Hound
Posts: 1038
Joined: 07 Dec 2008 19:53
Location: wijchen

Staart van rubber gieten???

Postby thefirstnl » 29 May 2014 13:56

Is het mogelijk om van een bestaand deel een mal te maken om het vervolgens in rubber te gieten?
Vorig jaar was Hellboy eindelijk klaar. Holyvirus had hoofd, hand en staart ge-mod.
En de staart is dus het meest kwetsbare van het geheel. Hij is inmiddels ook al een keer gebroken tijdens het vervoeren vd doll.
Dus heb ik bedacht om hem verder te beschermen maak ik er een mal van en ga ik de staart in rubber/siliconen gieten. Dan blijft de originele staart veilig thuis en kan ik Red toch "compleet" mee nemen.
Maar, hoe kan ik dit het beste aan pakken.
Wat kan ik gebruiken om de mal te maken? Siliconen lijkt mij niet want daar wordt de staart zelf van gegoten
Gips? Klei?
En vooral, hoe maak ik de mal dan?
Legoblokkenbakje, staart erin leggen en gieten?
Lijkt mij ook niet de juiste methode want hoe krijg je het origineel eruit zonder te beschadigen?
En heb je bij het gieten met Silliconen/rubber ook van die ontluchtingsgaten nodig in de mal?

ShuriTigerH
Sabik
Sabik
Posts: 1608
Joined: 24 Sep 2007 16:27
Location: Nijmegen

Postby ShuriTigerH » 29 May 2014 17:11

Wat kan ik gebruiken om de mal te maken? Siliconen lijkt mij niet want daar wordt de staart zelf van gegoten

Wel siliconen^^. Belangrijk om te onthouden bij het werken met siliconen is: siliconen bindt alleen met siliconen! Maar silicone is wel het materiaal bij uitstek om een goed afgevormde mal mee te krijgen die flexibel genoeg is om het origineel uit te krijgen. Om te zorgen dat het gietsel niet aan de mal plakt smeer je de mal eerst in met losmiddel (moldrelease op zijn engels aangezien de bekendste siliconenmerken die siliconen voor dit doel maken engelse namen hanteren. Dit is een vettig goedje dat een laagje vormt tussen de mal en het gietsel zodat ze niet met elkaar kunnen binden, Maar je hebt ook andere materialen nodig voor je de siliconenmal kunt maken.


Gips? Klei?

Je hebt zachtblijvende klei nodig als hulpmiddel, bij voorkeur plastiline. Luchtdrogende klei gaat barsten en kun je niet meer goed verwijderen als het hard is, kinderklei op zetmeelbasis zoals playdoh droogt uit (heb ik geprobeerd, de boel droogde, kromp en daardoor gingen de bakjes lekken, bovendien heeft playdoh te weinig grip op lichte onderdelen die in de klei gelegd worden) en polymeerklei zoals fimo of sculpey is ten eerste hartstikke duur en ten tweede zit het vol met chemicalien die de uithardingsreactie van de siliconen kunnen gaan dwarszitten.

En vooral, hoe maak ik de mal dan?
Legoblokkenbakje, staart erin leggen en gieten?
Lijkt mij ook niet de juiste methode want hoe krijg je het origineel eruit zonder te beschadigen?


Je zit erg in de buurt^^. Er zijn verschillende manieren.

-je mallenbakje kun je van verschillende materialen maken. Lego is inderdaad een goed materiaal (zie Puppit's firefox thread voor voorbeelden^^). Neem je lego, maak dan een bakje van lego met 4 muren en een bodem, geen deksel. Zorg dat het bakje zodanig groot is dat je rondom (ook boven en onder!) je onderdeel een cm 2 a 3 ruimte hebt, liefst iets meer anders kunnen de wanden van je mal te dun worden en kan je gegoten onderdeel vervormen.


- Bekleed de bodem met een flinke laag klei (die twee a 3 cm plus de helft van de dikte van je onderdeel) en druk daar je onderdeel tot de helft in, liggend (je gaat twee helften van de mal maken tenslotte, anders krijg je inderdaad je stuk niet meer uit de mal).

-maak rondom het onderdeel wat putjes in de klei, dat zijn je "slotjes", de putjes vullen zich bij het gieten met siliconen en worden bobbeltjes/pennetjes op je mal, als je vervolgens de andere helft giet vloeit er siliconen over de bobbeltjes waardoor je een perfect passende tweede helft krijgt. Zo kunnen ze niet gaan schuiven als je het onderdeel zelf gaat gieten.

-de bovenkant van de mal is open, dus voor het gieten van de mal zelf heb je geen luchtgaten nodig. De chemicalien in resin/hars veroorzaken luchtbellen als de hars gaat uitharden, bij siliconen is dat veel minder. Je kunt voor de zekerheid toch luchtgaten maken en je moet sowieso wel een gietgat maken: neem een niet te smal drinkrietje (of een stokje of iets anders cylindrisch), knip dat precies op de lengte die je nodig hebt om het tussen je onderdeel en de rand van de mal te laten passen. Druk het rietje liggend in de klei op de plek waar je je gietgat wil hebben en nog een waar je je luchtgat wil hebben. Lucht wil altijd omhoog, dus het is zaak je luchtgat aan de bovenkant van je onderdeel aan te sluiten en je gietgat aan de onderkant, zorg wel dat ze allebei bovenaan uitkomen (als je van boven naar beneden de boel volgiet wordt de lucht door de zakkende silicone tegengehouden en krijg je onderin luchtbellen). Je luchtgat moet recht zijn, gietgat kun je in een hoek van 90 graden laten lopen. Let op: dicht de uiteinden van de rietjes goed af met klei anders lopen je gaten gewoon vol bij het gieten van de mal en heb je er niks aan. Als je dit teveel gedoe vindt kun je ook nadat je de helften van de mal hebt gegoten een giet- en luchtkanaal uitsnijden, siliconen is makkelijk met een mes te bewerken.

Hier is een foto van hoe je mallendoosjes er op dit punt ongeveer uit zouden moeten zien: http://puffheadz.deviantart.com/#/art/M ... 97485?hf=1 dit was mijn poging tot het gieten van mijn zelfgemaakte doll, de budget-optie met doosjes van karton en playdoh (dat mislukte overigens, de playdoh droogde uit waardoor de rietjes gingen drijven en de doosjes gingen lekken, en mijn silicone was niet goed, maar dat terzijde). De rietjes zijn de gietkanalen, de stokjes de luchtkanalen.

-nu kun je beginnen met de siliconen gieten. Eerst alle oppervlakken goed insmeren met losmiddel, zoals ik zei hecht silicone alleen aan silicone maar je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Let goed op de gebruiksaanwijzing op het etiket, meng de twee delen heel goed en giet langzaam, vanuit een hoek van het bakje zodat het spul overal overheen kan. Eventueel eerst met een kwastje een dun laagje siliconen over alle oppervlakken aanbrengen, dan pakt het details iets netter. Giet het bakje vol, laat staan tot het netjes uitgehard is.

-keer het bakje om, haal de bodem eraf (maar niet de zijkanten) en pluk de klei eruit. Dit zou redelijk makkelijk moeten gaan omdat door het losmiddel de klei niet aan je onderdeel kan plakken. Laat het onderdeel in de siliconen zitten, zorg dat alle oppervlakken schoon zijn en je rietjes nog goed liggen. Bedek alle oppervlakken weer ruim met losmiddel (nu echt goed doen anders hechten je twee helften aan elkaar en krijg je je onderdeel er niet meer uit!). Giet het bakje weer vol met siliconen en laat uitharden.

-haal de lego weg en de twee helften uit elkaar, dit zou redelijk makkelijk moeten gaan aangezien de siliconen flexibel is en je het onderdeel er dus zo uit zou moeten kunnen wippen (als koekjes uit een siliconen bakvorm zogezegd, wel voorzichtig, niet goed uitgeharde silicone kan scheuren). Zorg dat je giet- en luchtgat helemaal vrij zijn. Smeer de binnenkant van de mal inclusief giet- en luchtgat wederom goed in met losmiddel, zet de lege helften tegen elkaar met een elastiek erom zodat ze niet los kunnen en giet de mal vol (trechtertje is handig hierbij). Laat uitharden, maak de mal open en voila, een gegoten onderdeel!

-Je kunt ook je onderdeel in een stuk klei zetten, de klei als bodem van je mallendoosje gebruiken en de wanden van het doosje van (gelamineerd) karton of hout maken. Dan moet je de naden goed afdichten met klei of tape en er een elastiek om doen om het doosje tijdens het maken van de mal goed bij elkaar te houden, maar de meeste mensen hebben succes met de lego.

Korte samenvatting: mallendoosje van lego of iets anders bouwen, klei erin, onderdeel en evt luchtkanaal e.d. erin, losmiddel erover, siliconen gieten. Uit laten harden, omdraaien, klei eraf, losmiddel erop, andere helft gieten. Uit laten harden, onderdeel eruit, weer losmiddel erin, siliconen erin. Uit laten harden, gietsel eruit halen, klaar!

En heb je bij het gieten met Silliconen/rubber ook van die ontluchtingsgaten nodig in de mal?

Zoals ik zei, bij het maken van de mal zelf niet, bij het gieten van het onderdeel voor de zekerheid wel maar ik kan me niet meer herinneren of het echt nodig was of niet. Dat staat in de gebruiksaanwijzing van de siliconen.

Siliconen (en hars trouwens ook) kun je zover ik weet nog steeds halen bij Form-X in Amsterdam, www.formx.nl dacht ik. Ik heb zelf ervaring met de siliconenproducten van Smooth-On, maar let op, het spul is niet goedkoop, zeker als je echt hoogkwalitatieve silicone zoals Dragonskin gaat gebruiken (die wordt door special-effects mensen gebruikt voor filmmaskers en zo). Puppit en ik denk ook Silk kunnen je alles over soorten siliconen vertellen denk ik^^.

Veel succes!


Return to “Vragen en tips”

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 0 guests