Hoe maak je wefts voor een pruik [Tutorial]

Voor in-progress topics, vragen, kritiek en om je werk te showen.

Moderator: Café Mods

holyvirus
SD
SD
Posts: 280
Joined: 09 Sep 2007 22:26

Hoe maak je wefts voor een pruik [Tutorial]

Postby holyvirus » 06 Nov 2010 23:50

Dit is nog een ouwe uitleg gedateerd uit 2008 van me hoe je wefts kan maken voor een pruikje. Was ook mijn eerste keer dat ik zoiets maakte, heb er wel veel van geleerd XD Maar goed, misschien dat jullie er ook wat aan hebben.

***
Ik had wat saran haar liggen wat eigenlijk voor Censya bedoelt was. Maar Cedric had nog geen pruikje en de kleur stond Cedric beter XD Het is speciaal haar dat kleurt door warmte. Dus warm->wit en koud->Knalroze.

Eerst werden er wefts gemaakt een beetje volgens dit tutorial

Ik knip de haar op de lengte die ik wil hebben. Houdt rekening mee dat het straks dubbel wordt geslagen.
Image

Dan naai ik een stukje met de fijnste rechte steek en voeg ondertussen wat haar bij. Het is even gokken hoeveel haar je moet gebruiken. In het begin werden de wefts te dik.
Image

Hier heb ik al twee naden gedaan. Nu nog alleen de binnen naad en dan wordt het dubbel geslagen (geen foto van 0o)
Image

Het papier nog eruit peuteren en dan heb je een weft. Nog niet helemaal mooi, maar je komt aardig opweg.
Image

Als je een beetje goed met de naaimachine overweg kan, kan je de hechting zo dun mogelijk doen. Voor mij is dat nog even oefenen :relieved:
Image

Met een eigengemaakte wigcap van linnen naai ik met de hand de wefts erop.
Image

En zo ziet het eruit. Daarna moet het nog netjes geknipt worden. Om alles mooi plat te krijgen heb ik het pruikje strak in een boterhamzakje gewikkeld en een nachtje in heet water laten zitten.
Image

Image

Omdat de wefts eigenlijk nog te dik zijn heb ik ze door de wigcap gemaakt. Bij de profesionele pruikjes zijn de wefts dun genoeg om op de wigcap te naaien.
Image

Het eindresultaat (moet nog een beetje bijgeknipt worden)
Image
Image

Het is leuk om te doen, maar ook tijdrovend en vooral frustrerend XD Maar altijd beter dan met de hand doen.

***

nog wat kantekening: Inplaats van papier kan je ook heel fijn gaas gebruiken of na het verwijderen van het papier textiel lijm smeren op de naad. Zo verminder je de haar uitval.

Return to “Face-ups, Mods, Doll Art, etc.”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests