verschil van kwaliteit van ABS en Resin ?

Stel je vragen over levertijden, douane, reparaties, problemen, etc. of geef je antwoorden.
Zoek eerst of er een soortgelijke thread voor jouw vraag bestaat. In dit subforum is reageren na een lange tijd nog toegestaan.

Moderator: Café Mods

Amaris
Hound
Hound

Postby Amaris » 31 Jul 2011 09:26

Dan ga ik nog even verder vragen XD
Hoe is de 'feel' van ABS? Heel erg anders?
En ik heb ook hujoo's gezien die veel meer glimmen, is dit ook van de ABS?
Heb nog nooit een ABS doll in het echt gezien dus ben wel benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten qua uiterlijk met een resin doll.

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 31 Jul 2011 12:16

Flowergirl had mij een PM gestuurd, en aangezien ze zei dat meer mensen geïnteresseerd waren heb ik mijn antwoord maar even gekopieerd en hier neergezet.

Ik heb een kleine Hujoo Berry, en die is van ABS. Nou heb ik geen ervaring met de grotere poppen van Hujoo, dus ik weet niet hoe hun joints zijn enzo, dus of die joints net zo voelen (qua wrijving etc.) als van een gewone BJD weet ik niet... Maar over het materiaal zelf:

ABS is ongeveer te vergelijken met PVC (denk aan zo'n gele plastic buis waar jongetjes altijd papieren pijltjes doorheen blazen/ erwten door schieten) qua eigenschappen. Het is goedkoper en zachter dan polyurethaan hars, waar de meeste grote BJDs van gemaakt zijn (resin = engels voor hars)...

Ten eerste is ABS zachter. Daardoor wordt het iets sneller oud: alle plastics bevatten aardolie, hoe meer olie hoe zachter het plastic, en die olie trekt er gedurende de jaren langzaam uit, wat het brosser maakt. Bij de ene soort gaat dit sneller dan de andere. Het is niet zo dat je popje na een jaar opeens van porselein lijkt te zijn, maar het is dus wel iets kwetsbaarder dan gewone resin.
Nog een nadeel hieraan is dat ze sneller krasjes of andere kleine beschadigingen oplopen... Maar daar staat weer tegenover dan ze makkelijker te modden zijn. Ik heb als volkomen beginneling, zonder instrumenten of speciale kennis, heel gemakkelijk wat gietnaadjes weg kunnen werken en haar elleboogjoints wat kunnen bijschuren (die liepen niet helemala lekker).

Of het ook sneller geel wordt... Ik vemoed van wel, maar eerlijk gezegd weet ik dat niet zeker. Ik vermoed dat het eerder een beetje verbleekt dan dat het echt van kleur verandert zoals bij resin poppen... Die zijn na een aantal jaar soms bijna groen.

ABS is ook veel lichter. Dat heeft zowel voor- als nadelen: Een voordeel is dat je minder strak hoeft te stringen, want armen en benen zijn lichter en blijven dus makkelijker opzij staan, simpelweg omdat er de zwaartekracht er minder aan trekt dan bij een zwaardere doll. Een nadeel is dat een pop soms minder goed blijft zitten. Een resin doll heeft een redelijk gewicht in z'n kont en bovenbenen, maar omdat een ABS doll lichter is moet je 'm goed stabiel neerzetten, anders hoef je maar tegen de tafel te stoten en ligt 'ie om, zeker als de pop zoals de mijne een groot hoofd heeft, wat 'm topzwaar maakt vergeleken bij dat iele lijfje.

Ik weet niet hoe de mal van de grotere dolls van Hujoo eruit zien, die zijn qua "huid" misschien wat verfijnder gemaakt, maar mijn kleine berry was vrij shiny toen ik haar kreeg... Meer als een PVC-buis, zeg maar. Resin poppen hebben meestal een wat verfijndere textuur en de huid lijkt dus echter... Maar als je het hele zaakje met Mr. Super Clear behandelt krijg je ook een mooie textuur, dus dat maakt niet zoveel uit: de vraag is alleen of je zin hebt je hele doll (of in alleen de armpjes ofzo, afhankelijk van wat ze meestal draagt) te sprayen... Ik had dat niet, maar het valt bij een kleine doll ook minder op dan bij een grote (simpelweg omdat er minder oppervlak is). Je hebt wel kans dat met een paar jaar het wel-gespray'de hoofd donkerder lijkt, omdat de rest van het lijf lichter is geworden... Dat geldt trouwens voor iedere doll waarbij alleen het gezicht gesealed wordt, je ziet soms poppen van een jaar of 5 met een normale kleur hoofd en een volkomen vergeeld lichaam, die toch wel degelijk bij elkaar horen.

Over algemeen is resin dus beter dan ABS, maar ook in resin zijn er verschillen, het ene merk heeft beter materiaal dan het ander. Dit zie je meestal wel terug in de prijs. Hujoo's zijn immers ook heel goedkoop in verhouding met andere poppen.
Maar... Ik ben erg tevreden over mijn kleine popje, dus als je gewoon voor dit lijfje/kopje gevallen bent, zou ik het feit dat het ABS is je niet tegen laten houden. Het gaat tenslotte om het karakter, en alle poppen worden op den duur oud... Of je moet er één van porselein kopen, die onder speciaal dimlicht in een vitrine zetten en nooit meer aanraken... Maar daar is ook geen lol aan.
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

FlowerGirl
SD
SD

Postby FlowerGirl » 31 Jul 2011 12:41

thanks puppit!
had nog niet gezien dat je het al hier had gezet :)
je bent een engel! <3
DLL Fay (Fay) LTF Bisou(Bisou)IMPL CoCo (Coco) LTF Flora (Flora) LTF Leah (Leah) MNF Chloe (Harley) DZ Melin (Dakota) Luts Ani (Brooklyn)MK Miri (?), Snowy & Pinky (Jut & Jul)
*on its way: nobody*
•-:¦:-•*Wishes a ??? for my Birthday*•-:¦:-•

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 31 Jul 2011 15:00

je bent een engel! <3
Dat is nou ook weer een beetje overdreven xD
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

Amaris
Hound
Hound

Postby Amaris » 31 Jul 2011 22:36

het maakt in ieder geval een hoop duidelijker ^^

Lady.Arachnia
SD
SD

Postby Lady.Arachnia » 02 Aug 2011 15:23

Ik heb ook een Hujoo Berry, het was mijn eerste bjd popje. :D

Puppit heeft alle info al geplaatst dus ik kan er alleen aan toevoegen dat ik van mening ben dat ook al zijn ze niet van resin gemaakt het hele leuke popjes zijn en zeker waar voor je geld. Ik heb op Dolliverse haar een face-up gegeven en haar oude er met nagellakremover zonder aceton afgehaald zonder problemen. Je kan haar op dezelfde manier als resin face-uppen met pastel en acrylverf.
I, Myself, am Strange and Unusual...
At Home:
Lolita, Hujoo Berry Apricot
Banshee, ResinSoul Mei WhiteSkin
On the way: Sd Girl 58 cm
On Layaway: Soom Nenad

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 02 Aug 2011 18:12

Ichigo was ook mijn eerste popje :)
Ik was inderdaad nog vergeten te vermelden dat je ze net zo kunt face-uppen als een "gewone" bjd, al had ik al wel mr. super clear vermeld dus je had het kunnen raden...

Is er ook iemand met een grotere pop van Hujoo? Ik ben wel benieuwd hoe de gewrichten werken, op de foto's lijkt het eerder een soort systeem zoals Obitsu heeft, maar blijkbaar zijn ze wel gestringd.

Return to “FAQ en Informatie voor Beginners”