Puppit Productions Firefox: W.I.P
Moderator: Café Mods
Maar ik ga nooit naar Dolliverse. Ik kom alleen af en toe op de poppen en berenbeurs. Daarentegen wil ik natuurlijk wel foto's hier zien van mensen die de vossendame een faceup hebben gegeven, dat zou me natuurlijk kunnen overhalen 
@ home: Ra'Jiradh (puki pukisha)
Currently waiting for: J'skar (puki pukisha/cupid3)
Currently waiting for: J'skar (puki pukisha/cupid3)
Haha, Valinda de lobbyist...
De mallen van de vossenkop en de headcap.. Zijn werkelijk PERFECT gelukt!
Zelfs de junkcasts (eerste gietsel, keil-in-de-mal-zonder-echt-op-te-letten) zijn geweldig. De headcap heeft een klein beetje bubbels, maar de vossenkop... Holy shit, kijk die tanden! Een minibeetje overflow, maar da's alles!

Minpuntje: ik heb mezelf best wel hard in m'n duim gesneden bij het verwijderen van de (volgelopen) luchtkanalen. Het is knap lastig de luchtkanalen te verwijderen zonder de lokken achter bij de wangen af te snijden... Dus daar moet ik nog iets op verzinnen. Ik heb eigenlijk een speciaal om-de-bocht-snij-mesje nodig...
De mallen van de vossenkop en de headcap.. Zijn werkelijk PERFECT gelukt!
Zelfs de junkcasts (eerste gietsel, keil-in-de-mal-zonder-echt-op-te-letten) zijn geweldig. De headcap heeft een klein beetje bubbels, maar de vossenkop... Holy shit, kijk die tanden! Een minibeetje overflow, maar da's alles!

Minpuntje: ik heb mezelf best wel hard in m'n duim gesneden bij het verwijderen van de (volgelopen) luchtkanalen. Het is knap lastig de luchtkanalen te verwijderen zonder de lokken achter bij de wangen af te snijden... Dus daar moet ik nog iets op verzinnen. Ik heb eigenlijk een speciaal om-de-bocht-snij-mesje nodig...
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.
Het zou natuurlijk ook te gek voor woorden zijn als ik één stap vooruit kon zetten zonder 2 stappen terug te doen...
Naar het schijnt is mijn zorgvuldig geteste resin dat in de zomer zo hard z'n best deed... Het meest vochtgevoelige plastic ter wereld. Nu het weer wat natter en kouder is, resulteert het al enkele dagen in wat het best omschreven kan worden als solide champagne. Of een Bros-reep.
Dit ligt puur aan het plastic: met de mallen is niks mis.
Van de buitenkant is het ook bijna niet te zien: het oppervlak is mooi glad. Maar onder de juiste hoek (en al helemaal als je het tegen het licht in houdt), zie je het: honderden miniscule bubbeltjes.
Dus terwijl het er prima uitziet, kan ik hier geen pop van gieten: veel te zwak. Kans op breken/scheuren is veel te groot, zeker gezien de superkleine details van deze pop (oorpuntjes, haarplukken, vingernagels etc).
Ik moet dus op zoek naar een nieuw resin. Niet alleen vertraagt dit de boel in de trant van puur wachten tot het binnen komt en opnieuw gieten, maar waarschijnlijk werkt mijn oude "recept" voor de vossenkleur niet hetzelfde bij een ander resin. Dat moet dus ook opnieuw samengesteld worden.
De pre-order (in ieder geval voor de vuurvos) moet ik sluiten (ik zal met de mensen die al besteld hebben iets verzinnen, als ze niet willen wachten krijgen ze hun geld terug).
Gah, het zou zo fijn zijn als alles gewoon eens in één keer goed ging!

Naar het schijnt is mijn zorgvuldig geteste resin dat in de zomer zo hard z'n best deed... Het meest vochtgevoelige plastic ter wereld. Nu het weer wat natter en kouder is, resulteert het al enkele dagen in wat het best omschreven kan worden als solide champagne. Of een Bros-reep.
Dit ligt puur aan het plastic: met de mallen is niks mis.
Van de buitenkant is het ook bijna niet te zien: het oppervlak is mooi glad. Maar onder de juiste hoek (en al helemaal als je het tegen het licht in houdt), zie je het: honderden miniscule bubbeltjes.
Dus terwijl het er prima uitziet, kan ik hier geen pop van gieten: veel te zwak. Kans op breken/scheuren is veel te groot, zeker gezien de superkleine details van deze pop (oorpuntjes, haarplukken, vingernagels etc).
Ik moet dus op zoek naar een nieuw resin. Niet alleen vertraagt dit de boel in de trant van puur wachten tot het binnen komt en opnieuw gieten, maar waarschijnlijk werkt mijn oude "recept" voor de vossenkleur niet hetzelfde bij een ander resin. Dat moet dus ook opnieuw samengesteld worden.
De pre-order (in ieder geval voor de vuurvos) moet ik sluiten (ik zal met de mensen die al besteld hebben iets verzinnen, als ze niet willen wachten krijgen ze hun geld terug).
Gah, het zou zo fijn zijn als alles gewoon eens in één keer goed ging!

I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.
JPS heeft gelijk, zoals ik ook schreef: "het meest vochtgevoelige plastic".
Van de zomer, toen alles droog en stoffig was op mijn werkzolder en woonkamer, ging het prima. Ik merkte in de herfst al wel wat champagne-achtige bubbeltjes her en der toen ik de junk-cast ging schuren, maar dat waren er een stuk minder en ze werden dus pas zichtbaar na enig schuurwerk. Ik deed het toen af als "ik zal wel in het mengbekertje geademd hebben", aangezien het ook niet constant gebeurde. Maar nu is het dus helemaal losgeslagen, en aangezien ik wel het hele jaar moet kunnen gieten, zal ik toch een ander resin uit moeten zoeken.
Ik heb er 1 gevonden die volgens verschillende fora nul vochtgevoeligheid heeft, maar die moet ik dan wel weer importeren uit Amerika... Het was wel zo handig aan dit resin dat ik het gewoon in Nederland kon bestellen. Nu zit je weer met importheffing en lange wachttijden.
-.-'
Van de zomer, toen alles droog en stoffig was op mijn werkzolder en woonkamer, ging het prima. Ik merkte in de herfst al wel wat champagne-achtige bubbeltjes her en der toen ik de junk-cast ging schuren, maar dat waren er een stuk minder en ze werden dus pas zichtbaar na enig schuurwerk. Ik deed het toen af als "ik zal wel in het mengbekertje geademd hebben", aangezien het ook niet constant gebeurde. Maar nu is het dus helemaal losgeslagen, en aangezien ik wel het hele jaar moet kunnen gieten, zal ik toch een ander resin uit moeten zoeken.
Ik heb er 1 gevonden die volgens verschillende fora nul vochtgevoeligheid heeft, maar die moet ik dan wel weer importeren uit Amerika... Het was wel zo handig aan dit resin dat ik het gewoon in Nederland kon bestellen. Nu zit je weer met importheffing en lange wachttijden.
-.-'
Yeah, heb ik overwogen, maar mochten we een natte zomer krijgen is het niet zeker dat dit probleem niet gewoon blijft optreden...Ah, ik wilde namelijk al voorstellen om gewoon in de zomer te casten. dan zou j nu aan iets anders kunnen beginnen.
-
JPS Cine Holland
Hoe lang duurt het vanaf het moment van aanmaken voor de resin is uitgehard? Is dat beinvloedbaar net als je met activator in polyester doet? Polyester moet een activator, vaak foutief harder genoemd, percentage hebben tussen de minimaal 1% en maximaal 3%. Bij 3% is de open tijd, de tijd dat je ermee kan werken, het kortst. Bij ingewikkelde helicopterrompen maar meer werktijd nodig is wordt er 1 % toegevoegd om zo een langere tijd te krijgen om alles netjes in de mal te leggenen en aan te drukken en tijd te houden om een mooie overvloei en aansluiting voor de volgende glasmat te hebben. Gaat het bij resin op een soortgelijke manier? (ik doel hier mee op de tijd)
Indien ja dan zou je een luchtdichte kist kunnen maken en die licht vacuum zuigen. Door een langere open tijd heeft de lucht de tijd om uit het resin te zuigen. Als je dan de mallen op een trillend oppervlak legt dan zal de lucht uit het resin worden gezogen, zelf uit moeilijke hoekjes. Dit gebruiken we ook bij luchtbelgevoelige onderdelen voor schaalhelicopters.
Indien ja dan zou je een luchtdichte kist kunnen maken en die licht vacuum zuigen. Door een langere open tijd heeft de lucht de tijd om uit het resin te zuigen. Als je dan de mallen op een trillend oppervlak legt dan zal de lucht uit het resin worden gezogen, zelf uit moeilijke hoekjes. Dit gebruiken we ook bij luchtbelgevoelige onderdelen voor schaalhelicopters.
PU-hars wordt gewoonlijk 1:1 gemengd uit 2 componenten, waarbij het dus niet helemaal duidelijk is wat nu de "harder" is: Beide componenten werken samen, en als het mengsel niet goed in verhouding is duurt het weliswaar langer voor het uithardt, maar de kans bestaat ook dat het gewoon NIET uithardt als het verschil te groot is. Het versnellen kan niet, je kunt hooguit een andere variant kiezen die sneller uithardt.Hoe lang duurt het vanaf het moment van aanmaken voor de resin is uitgehard? Is dat beinvloedbaar net als je met activator in polyester doet? Polyester moet een activator, vaak foutief harder genoemd, percentage hebben tussen de minimaal 1% en maximaal 3%. Bij 3% is de open tijd, de tijd dat je ermee kan werken, het kortst. Bij ingewikkelde helicopterrompen maar meer werktijd nodig is wordt er 1 % toegevoegd om zo een langere tijd te krijgen om alles netjes in de mal te leggenen en aan te drukken en tijd te houden om een mooie overvloei en aansluiting voor de volgende glasmat te hebben. Gaat het bij resin op een soortgelijke manier? (ik doel hier mee op de tijd)
Bubbels als gevolg van vocht vereisen een heel andere oplossing dan bubbels als gevolg van een complexe vorm, en daar zit 'm nu net de lastigheid:
Waar een langzamere hars minder bubbels als gevolg van vorm zal ontwikkelen, heeft deze juist meer kans op bubbels als gevolg van vocht, simpelweg omdat het langer blootstaat aan luchtvochtigheid. Een snel hardend resin wordt te snel taai om nog te reageren met de lucht... Maar is dan weer minder practisch voor complexe vormen.
En daar zit dus het probleem. Ik heb een snelle en een langzame variant van deze hars en heb beide in dezelfde mal getest, een oortje.
Waar de snelle minder vocht-reactie bubbeltjes kreeg, was het bijna onmogelijk de toefjes haar aan de binnenkant van het oor vorm-bubbel vrij te krijgen.
De langzame nam netjes alle detail op... Maar zat van binnen vol miniscule vochtbubbeltjes.
Een vacuümmachine is hier dus ook niet echt van toepassing.
Maar ook bij vorm-bubbels is het niet altijd handig: Ik heb het wel eens geprobeerd en vaak rijst het resin op uit de mal, waardoor je er halverwege weer meer bij moet gieten. Niet practisch, zeker als het resin al half aan het uitharden is en je lucht- en gietkanalen dicht zijn gaan zitten...
Het te gieten plastic in de mengbeker vacuüm trekken en dán gieten werkt nog wel, maar alleen voor lucht onstaan door het mengen - de vorm van de mal kan nog steeds luchtbellen opleveren.
Ik zou gladde, makkelijke vormen wellicht in het snelle resin kunnen gieten, zoals de bovenbenen of onderarmen, maar zou dan een ander resin moeten hebben voor de gedetailleerde onderdelen. 2 verschillende harsen voor één pop is niet alleen verwarrend voor het gieten, maar geeft ook vrijwel zeker textuur- of kleurverschillen. En ik zou dan nog steeds een ander resin ergens moeten bestellen, dus het maakt de dingen ook niet sneller ofzo...
Kortom: ander resin nodig.
@Valinda: uiteraard. Plus dat ik ook wel eens betaald wil krijgen voor al het werk en dit ding bovendien gewoon AF wil hebben.
...Maar er is ook goed nieuws 
Dat dan eigenlijk weer voortkwam uit slecht nieuws, namelijk dat ik nergens vossenogen kon vinden in de felle kleuren die ik wilde: mensen- en vossenogen moeten natuurlijk wel matchen.
Dus heb ik besloten ze zelf te maken.
Enige probeersels:

De uiteindelijke set:

In hun respectievelijke hoofdjes (ik had nog even geen Seraphim vossenkop paraat nu met dat resin-gezanik, maar natuurlijk zijn de grote vurige voor in die kop en de kleine blauwe voor in de menselijke Neva):

Oogjes zijn gemaakt door verschillende dunne laagjes polymeerklei (fimo) tot een rol te vormen en plakjes van die rol af te snijden (zie foto 2, bovenaan). Deze plakjes worden op de oogbasis gedrukt en met een naald bewerkt voor het reliëf. Daarna wordt de pupil erin gedrukt en de hele zooi gebakken.
Alle oogjes hebben hier nog geen glanslaag (behalve het regenboog-testoogje op de eerste foto), ze krijgen allemaal nog een epoxy topcoat. Hierdoor lijken ze momenteel nog wat "plat", en uiteraard glansloos :P
Dat dan eigenlijk weer voortkwam uit slecht nieuws, namelijk dat ik nergens vossenogen kon vinden in de felle kleuren die ik wilde: mensen- en vossenogen moeten natuurlijk wel matchen.
Dus heb ik besloten ze zelf te maken.
Enige probeersels:

De uiteindelijke set:

In hun respectievelijke hoofdjes (ik had nog even geen Seraphim vossenkop paraat nu met dat resin-gezanik, maar natuurlijk zijn de grote vurige voor in die kop en de kleine blauwe voor in de menselijke Neva):

Oogjes zijn gemaakt door verschillende dunne laagjes polymeerklei (fimo) tot een rol te vormen en plakjes van die rol af te snijden (zie foto 2, bovenaan). Deze plakjes worden op de oogbasis gedrukt en met een naald bewerkt voor het reliëf. Daarna wordt de pupil erin gedrukt en de hele zooi gebakken.
Alle oogjes hebben hier nog geen glanslaag (behalve het regenboog-testoogje op de eerste foto), ze krijgen allemaal nog een epoxy topcoat. Hierdoor lijken ze momenteel nog wat "plat", en uiteraard glansloos :P