Puppit Productions Firefox: W.I.P

Voor in-progress topics, vragen, kritiek en om je werk te showen.

Moderator: Café Mods

Jana
SD
SD

Postby Jana » 02 Feb 2014 12:30

Ziet er echt gaaf uit, dat reliëf zie je heel goed! Vooral die blauwe in dat vossenhoofdje vind ik erg mooi!

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 08 Feb 2014 22:50

Dankjewel mensen :)
Ik zal nieuwe plaatjes posten als ze een glossy laagje hebben...
Maar nu eerst belangrijker nieuws!

De afgelopen week heb ik rondgesneupt op zoek naar een betere hars: reviews lezen, fora aflopen, google search "humidity bubbles resin", distributeurs gebeld en gemaild... En het blijkt dat mijn oude resin, Smooth Cast 300, toch de beste keus is.
Ik ben een paar maanden terug overgestapt op z'n langzamer hardende broertje, de 305... En zoals eerder uitgelegd, is het probleem met langzamere resins dat ze ook meer tijd hebben om met de luchtvochtigheid te reageren.
Omdat hierdoor detail wel beter wordt opgenomen, heb ik geprobeerd de luchtvochtigheid uit de vergelijking te trekken. Op verschillende manieren: Gieten in een kamer met airco, geïmproviseerde klimaatkamer (kist met vochtvreters), kachel omhoog draaien, raam open/ raam dicht, vacuüm machine, föhn op de werkbank/mal gericht...
De enige 2 oplossingen die daaruit volgden waren de vacuüm machine, een ander materiaal (epoxy bijvoorbeeld), of een sneller hardende hars.

Epoxy is giftiger dan polyurethaan hars en vergeelt ook iets sneller, dus daar wil ik liever niet mee werken. Een vacuümpomp, zelfs een kleintje, is enorm duur (en zelf bouwen is levensgevaarlijk). De kunstacademie heeft er 1, maar hun plastic werkplaats is maar 2 dagen per week open, en ik kan die studenten natuurlijk niet steeds in de weg zitten.
Dus... Sneller resin is de beste oplossing. Ondanks dat hierdoor vorm-bubbels vaker voor zullen komen.
Ik zal gedetailleerde onderdelen waarschijnlijk in delen moeten gieten: eerst een klein beetje in alle hoeken en gaten smeren met een stompe naald o.i.d, en dan de mal dicht doen en de rest gieten.
Dit heb ik eerder ook gedaan bij de oortjes en de tenen, dus het werkt wel, maar is uiteraard irritant extra werk...

Het goede nieuws is dat deze hars in Nederland op voorraad verkrijgbaar is (geen vertraging door verzending/douane!), en dat ik niet opnieuw mijn tan-skin recept hoef samen te stellen.
Tevens heeft deze hars een veel langere "shelf life", oftwel je kunt het zonder problemen openen, gebruiken, weer dicht doen, opslaan en een half jaar later weer gebruiken zonder dat de kwaliteit achteruit gaat. Wat reuze handig is als je nog niet zeker bent van je gemiddelde productie-hoeveelheid.

Dus... Het is vervelend dat het op deze manier moet, maar ik wil mijn pop liever niet naar de één of andere casting company in het buitenland sturen... Ten eerste omdat ik heel specifieke kleuren wil, het ontwerp relatief ingewikkeld is (extra hoofden, magnetische onderdelen, schroef-onderdelen), en ik vrijwel iedere poppenmaker die zijn/haar poppen wél in het buitenland laat gieten voortdurend over de douane hoor klagen... Ten tweede omdat ik een verdomd goede mallenmaker ben (dat mag ik zeggen want het is zo, punt uit) en het zonde zou zijn om dat niet te gebruiken... En ten derde omdat dit mijn project is. Mijn origineel, mijn mastercast, mijn mallen, mijn gietwerk, mijn schuurwerk, mijn ogen, mijn pruik/staart. Mijn kindje (dat klinkt gruwelijk zoet, I know, deal with it).

En hey, als het makkelijk was deed iedereen het wel... ;)

~Pre-order hou ik nog even dicht, ik wil eerst zeker weten dat ik zowel een volledige Neva als Seraphim uit dit resin kan gieten (ik moet nog een heel stel onderdelen van de mastercast re-moulden, zoals de handjes nu die nagels hebben). Al kan ik al wel Pixie's vossenkopje voor haar gieten, natuurlijk - de rest moet nog maar eventjes wachten~
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

Little Lost Pixie
SD
SD

Postby Little Lost Pixie » 08 Feb 2014 23:09

Je bent geweldig. <3 Wel fijn dat je nu weer verder kunt zonder al te veel extra gedoe met douane en kleurformule en zo, maar jammer dat het met een hars moet die jou weer extra werk op gaat leveren... Stoer dat je ondanks tegenslagen gewoon doorgaat hoor! Deze doll wordt echt uniek en hartstikke gaaf, dus je hebt wel eer van je werk! :)
@home: Ace (DZ Hid/Akagidoll Tann), Tommi (AE Peppermint), Vixy (DFA Fox), Lucius (Moon House Aaron), Gabe (IMPL Doll Xavier), Aria (IMPL Doll Akasha head/RS), Eisheth (DZ Pandora-2/DM Judith), Simsala (DZ Coney), Kyan (Soom Namu), Olivia (MA), Koneko (DM Catish Reaa/Mirodoll), Zai (Unoa Lusis/RS)

Lore
SD
SD

Postby Lore » 09 Feb 2014 02:34

Wauw, in mijn afwezigheid is dit project uitgegroeid van een paar schetsjes en een begin aan vormen, naar een volledige doll! Wat gaaf om het hele proces in één keer te kunnen zien! (nuja, opna het uiteindelijke eindresultaat van de definitieve dolls)

Ik heb wel interesse om een snowfox hoofdje en lijfje aan te schaffen denk ik :3
... Ik kan alleen nergens prijzen vinden? Of heb ik daar inmijn enthousiasme overheen gelezen?
I'll show you how to be a metal man

At home: Elfdoll WU
Saving up for: 2 Dikadoll heads | Ringdoll 70cm bodies | Soom Sphaler dragon legs

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 09 Feb 2014 11:37

Wauw, in mijn afwezigheid is dit project uitgegroeid van een paar schetsjes en een begin aan vormen, naar een volledige doll! Wat gaaf om het hele proces in één keer te kunnen zien! (nuja, opna het uiteindelijke eindresultaat van de definitieve dolls)

Ik heb wel interesse om een snowfox hoofdje en lijfje aan te schaffen denk ik :3
... Ik kan alleen nergens prijzen vinden? Of heb ik daar inmijn enthousiasme overheen gelezen?
Staan als het goed is in het bericht over de pre-order (gepost op eerste Kerstdag).
Maar die houd ik nu dus nog even dicht, aangezien ik plasticproblemen heb gehad en niet nog een keer mensen teleur wil stellen: Eerst een volledige set master moulds en 2 volledige poppen, een Seraphim en een Neva.
Eventueel kan ik wel al Neva-vossenhoofdjes gieten, want daar heb ik de master moulds al wel van.
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 12 Feb 2014 15:37

Mensen, ik weet niet in hoeverre jullie me in technische zin kunnen helpen, aangezien hier niet zoveel mensen zitten die zelf poppen maken, maar ik heb wat advies nodig.

Ik ben de laatste rommeltjes in Seraphim/Neva aan het wegwerken, en ik blijf tegen één groot probleem aanlopen:
De vossenhouding.

Het is altijd de bedoeling geweest dat ze zowel rechtop als half door haar knieën, in een soort squat kon staan.
Om die reden zit er een slot in de enkels en nu ook in de knieën (bovenkant dubbel-kniejoint heeft nu een soort komma-vorm)... Maar ik krijg het maar niet voor elkaar om haar zonder hulp zo te laten staan. Sterker nog, ik krijg het niet voor elkaar haar met één been gebogen te laten staan, in een lopende houding.
En ik vrees dat dit gewoon komt omdat ze te zwaar is.
Ofwel het been klapt dubbel, ofwel het verschuift in de heup en de hele torso helt over (waarna de boel alsnog valt)...
En dan wordt het opeens duidelijk waarom anthro's bijna alleen als kleine poppen worden uitgebracht, en zelfs dan nog vaak met gigantische voeten. De enige uitzondering is Soom, maar die zijn dan weer enorm beperkt in hun been-bewegingen... Kijk maar naar de Soom Breccia. Een bewegingsruimte van misschien 30 graden in de knieën, en de enkels kunnen alleen zijwaarts bewegen.

Nu kan ik trucjes gebruiken: Wiring zal vast helpen, en ze kan tot op zekere hoogte haar staart als een soort tripod gebruiken. Maar het kon wel eens onmogelijk blijken om haar "au naturel" in een dergelijke houding te plaatsen.

Heeft iemand van jullie enig idee hoe ik dit op kan lossen?
Een extra heupslot, zodat dat in ieder geval niet weg kan schieten?
Alle poppen standaard hotglue-en en wire-en?
Of zal ik het gewoon negeren en accepteren als iets wat deze pop nu eenmaal niet kan? De prijs voor hoge mobiliteit, kleine pootjes EN een grote, zware pop?
Gewoon gestrekt kan ze staan. Vrij solide zelfs, als je de knieën netjes op slot zet.
Verder heeft ze een uitstekende mobiliteit: Ze kan kruipen, knielen, haar snuit op haar knieën leggen (mensenhoofd haalt dit nét niet), haar benen over elkaar slaan... Ze kan zelfs in lotushouding zitten.
Misschien moet ik daarop focussen, en het enkelslot juist verwijderen (kill your darlings), zodat ze haar hele voet plat op de grond kan leggen en misschien niet kan staan, maar wel kan zitten als een vos?

Grrr, waarom is dit werk NOOIT klaar... :angry:

PS- Ik ga dit zootje even kopiëren en ook op de forum-vraagbaak kwakken, daar zien waarschijnlijk meer mensen het dan hier.

Little Lost Pixie
SD
SD

Postby Little Lost Pixie » 12 Feb 2014 16:29

Vanwege je opmerking over een lopende houding denk ik meteen (en ik kan helemaal fout zitten hier hoor) aan mijn doll van Magical Angel. Die kun je op haar tenen (eigenlijk de scharnierende voorste helft van de voet) op één been laten staan, wat ik ook gebruik voor loophoudingen. Ik heb daar laatst eens naar zitten kijken, en die stabiliteit lijkt (voor mij als leek dan) uit drie dingen te komen: De apart gevormde heupjoints met een flinke lock erin, de stroef scharnierende tenen en het feit dat de hele pop flink strak gestringd is.
Een extra heupslot zou het dus waarschijnlijk wel iets kunnen verbeteren, hoewel ik het voor de houding met gebogen pootjes niet weet. Mijn RS Pixiu kan dat wel, maar inderdaad, in verhouding enorme poten (en flinke enkellocks).

Verder zou ik zeggen dat zolang de staart haar in balans houdt, het geen groot nadeel is. Ik denk dat jij het als maker erger zal merken dan de mensen die haar gaan kopen, die zijn waarschijnlijk al lang blij met zoveel mobiliteit.
@home: Ace (DZ Hid/Akagidoll Tann), Tommi (AE Peppermint), Vixy (DFA Fox), Lucius (Moon House Aaron), Gabe (IMPL Doll Xavier), Aria (IMPL Doll Akasha head/RS), Eisheth (DZ Pandora-2/DM Judith), Simsala (DZ Coney), Kyan (Soom Namu), Olivia (MA), Koneko (DM Catish Reaa/Mirodoll), Zai (Unoa Lusis/RS)

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 14 Feb 2014 15:19

Na het nodige overleg, zowel op dit forum als op Deviantart als op the Joint, heb ik de oplossing en hij is zo simpel als wat.

Wiring did the trick.
Image
Moet je dat zien! Jawel! :x
De echte "vossenhouding", dus half door de knieën, lukt ook met wiring en extra slotjes niet: daarvoor is ze simpelweg te zwaar. Misschien dat het zou lukken als ze een bredere voetbasis had, maar die lompe poten die de meeste anthro's hebben probeerde ik juist te vermijden.
Ik moet nog testen of de vossenhouding misschien lukt als ik de staart als een soort derde been gebruik, maar ik weet niet zeker of dat gaat werken: Mogelijk buigt de staart ook gewoon door of komt er teveel spanning op de aanhechting in de onderrug te staan.
Mocht het met de staart ook niet werken verwijder ik het slot in de enkels, aangezien ze dat dan toch niet meer nodig heeft en dan zou kunnen zitten als een vos/hond.
In ieder geval kan ze nu "lopen" en ik ben blijerdeblijerdeblij! :D

Valinda
Site Admin
Site Admin

Postby Valinda » 14 Feb 2014 15:29

Nu mag je wel gaan opschieten he, want nou krijg ik echt zin om er foto's mee te gaan maken. ( bah wat valt dat moeilijk om een zin te maken die niet fout kan worden opgevat ) :x
Grapje, ik wacht lekker af.
:twisted:
Zoek kleding voor een Unidoll Ark.

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 14 Feb 2014 16:16

Nu mag je wel gaan opschieten he, want nou krijg ik echt zin om er foto's mee te gaan maken. ( bah wat valt dat moeilijk om een zin te maken die niet fout kan worden opgevat ) :x
Grapje, ik wacht lekker af.
:twisted:
Tis nog steeds wel een kwestie van goed balanceren, hoor! Het blijft een enorm lang eind op die dunne stelten. Ik moet nog zien hoe ze zich gedraagt op iets als bosgrond...

Cynthevla
Hound
Hound

Postby Cynthevla » 14 Feb 2014 17:22

Ze is echt awesome!!
There is no angry way to say the word; "Bubbles!"

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 18 Feb 2014 17:39

Zoals beloofd, betere foto, met staart!

Haar volledig in "vossenhouding" laten staan is niet gelukt, ook niet met steun van de staart: Ofwel ze zakt door haar knieën, ofwel ze kantelt naar voren bij de onderkant van haar voeten. En soms allebei. Helaasovitch.

Maar dít kan ze wel: supersassy zijn.
Ook al kostte het me ruim twee uur om haar te laten staan zoals ik wilde... Met onderbreking van 2 bijzonder frustrerende momenten waarop ze keurig bleef staan -om vervolgens om te vallen terwijl ik scherp stelde.
Totdat ik na die 2'e keer vloekend en jammerend niet alleen haar benen maar ook haar heupen wire-de. Daarna stond ze in 5 minuten. De tuthola.

"Moi? Staan? Piece of cake..."

Image

Slotje in de enkels gaat er dus waarschijnlijk uit (het doet niet zoveel). Nu eerst even bijkomen van 2,5 uur hypergeconcentreerd friemelen op m'n knieën...
En dan is het tijd voor master moulds, kleertjes en dozen!

Jana
SD
SD

Postby Jana » 18 Feb 2014 17:45

Hihi, foxy lady! Geweldige pose^^

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 25 Feb 2014 18:56

"There is always something."
Woorden van 1 van mijn favoriete fictieve uitvinders, bedoelende dat er altijd wel iets gedaan kan worden, altijd wel een oplossing.
Maar je kunt het ook anders opvatten: dat er altijd wel iets is waar aan gewerkt moet worden, altijd wel een probleem.

Ik begin me serieus af te vragen of alle poppen zelf gieten wel de moeite waard is. Ik heb die keus destijds gemaakt omdat ik het doodeng vond om een fragiel one-of-a-kind prototype naar een bedrijf te sturen waar ik nooit geweest ben, en omdat ik wist dat ik prima zelf mallen kon maken. En je zou toch denken dat het maken van mallen moeilijker is dan het gieten van plastic.

Sneller hardende hars heeft inderdaad MINDER vocht-bubbels... Maar ze zijn er nog steeds. En zelfs een vacuum-machine helpt niet (sterker nog, dat ding lijkt het alleen maar erger te maken. Hoe dat mogelijk is snap ik ook niet).

Ik heb goede mallen, maar geen goed weer. Deze pop blijft maar tegenstribbelen en ik loop op mijn laatste benen. Geld en geduld beginnen op te raken na 2 jaar van continu problemen oplossen.

Maar ik heb nu bijna een volledige mastercast (moet die enkelslotjes nog verwijderen). Dus ik zou die nog steeds kunnen hermallen, en dan een onderdeel daarvan naar een casting company kunnen sturen, als test...
Wat denken jullie? Falen erkennen, de mallen als weggegooid geld beschouwen en met de staart tussen de benen naar een casting company kruipen... Of stug doorgaan, met de mogelijkheid dat ik het nooit helemaal goed krijg...?

Ter Illustratie: Die headcap is dus na het gieten in de vacuümkamer gegaan.
Het oortje links is zonder vacuüm, het oortje rechts mét. Het is hetzelfde plastic (smooth cast 300).
Are you F#&<^ng kidding me?!

Image

Foto van een vandaag gegoten vossenkopje (ook smooth cast 300), zonder vacuüm:
Image
Met in rode inkt waar de bubbeltjes zitten (die bovenop de snuit zijn zeldzaam, is voor het eerst dat ik ze aan de buitenkant heb):
Image

Grotere foto's zijn te vinden op Deviantart: http://puppitproductions.deviantart.com/

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 23 Mar 2014 12:47

Ok, ik heb een tijdje niks van me laten horen. Met goede reden.
Ik heb van alles en nog wat geprobeerd, zonder resultaat.
Daarom hier een samenvatting:

Ik kon geen luchtontvochtiger vinden om uit te proberen. Niemand in mijn directe kring van vrienden & familie, en ook niemand in HUN kring heeft zo'n ding. Zelfs het lab van de UT kon me niet verder helpen.
De mal föhnen (dit was me aangeraden door mijn leverancier), zowel vooraf als tijdens het uitharden hielp niet.
De mal verwarmen & ventileren hielp niet (geprobeerd in de negatieven-droogkast van de kunstacademie).
De mal laten trillen tijdens het uitharden hielp ook niet.
"Triple de-gassing" (aparte componenten vacuüm trekken, gemixte componenten vacuüm trekken en mal + inhoud vacuüm trekken) hielp ook niet. Dit was met de langzamere hars (12 minuten pod life, 30 minuten de-mould time). De snelle zou zijn uitgehard nog voor ik het in de mal kon gieten.
Geprobeerd om de hars (NA het ontluchten van zowel de componenten als het mengsel) via een heel dun straaltje langs een platte spatel in de mal te gieten, om het zoveel mogelijk de gelegenheid te geven belletjes kwijt te raken. Leek een minibeetje te helpen, maar zeker niet genoeg.
Andere hars geprobeerd. Dacht aanvankelijk dat het gelukt was (ik had beter moeten weten - mazzel is bij mij reden voor argwaan). Bleek dat de bubbels alleen minder zichtbaar waren omdat deze hars van nature donkerder was...

Dat was het absolute dieptepunt... En ik heb het opgegeven.

...Voor die dag. En de volgende dag. Maar de dag erop besefte ik dat er genoeg mensen zijn die deze poppen in dit materiaal gieten, ook zonder überluxe werkplaats met allerlei klimaatbeheersing en drukmallen en weetikveel.
Het is mogelijk, en ik ga uitvinden hoe. Seraphim's fragiele originele onderdelen (zoals de oortjes, en de lokken van de wangen van de vossenkop) zouden het nooit zonder beschadigingen redden naar China (zelfs Duitsland is al eng), dus ik wil het nog steeds zelf proberen.
Mijn mallen zijn tenslotte goed. Verdomde goed. Zelfs de prototype-dudes van de werkplaats Industrial Design op de Universiteit waren zwaar onder de indruk.
En ik kan me ook niet voorstellen dat resins alleen goed werken met de siliconen van hun eigen fabrikant ofzo. Dat zou volkomen belachelijk wezen, de eigenschappen zijn tenslotte altijd min of meer hetzelfde.

Daarom, het plan voor nu:

Alle deuren langsgaan en iedereen lastigvallen die mogelijk een oplossing weet.
Struin alle fora af, e-mail poppenmakers en gietbedrijven, banjer binnen bij elke plasticwerkplaats, speelgoedfabriek en prototype-ontwikkelaar.
Vertel ze wat ik heb gedaan, met welk materiaal, op welke manier en hoe het steeds mis gaat. Hopelijk kan iemand me vertellen waar het mis gaat en een oplossing aanbieden.

Het snelle resin nog één keer proberen.
Smooth cast 300 is nog steeds de hars met de minste problemen. Ik heb er nog wat van liggen. Slechter kan het alvast niet worden (afkloppen maar).

Iets anders doen.
Wachtend op antwoord kan ik eigenlijk niet zoveel doen betreffende Seraphim/Neva. Ik zou natuurlijk haar doos kunnen ontwerpen of het patroon voor de kleertjes uittekenen, maar waarschijnlijk is het beter een beetje afstand te nemen en wat andere dingen te doen.
Werkplaats opruimen. Voorjaarsschoonmaak. Achterstallige aandacht voor mijn andere popjes wat inhalen. Ala kan wel een nieuwe jurk gebruiken. Noa is nog vies van Rusland. Ik heb nog 2 Monster High popjes liggen om te customizen, en Jack is nog steeds een meisje. Zonder ogen.

Het kon wel eens een tijdje stil wezen hier, tot ik een manier heb gevonden om gegoten exemplaren van deze poppen werkelijkheid te laten worden, maar zodra er een verandering is, zal ik die melden.
Ik houd jullie op de hoogte.

Puppit out ~

Return to “Artist Dolls”