Recast

Stel je vragen over levertijden, douane, reparaties, problemen, etc. of geef je antwoorden.
Zoek eerst of er een soortgelijke thread voor jouw vraag bestaat. In dit subforum is reageren na een lange tijd nog toegestaan.

Moderator: Café Mods

User avatar
Gait
Moderator
Moderator
Posts: 617
Joined: 11 Oct 2010 14:29
Location: Schiermonnikoog

Recast

Postby Gait » 03 Dec 2012 01:26

Heya,
Misschien een hele stomme vraag, maar ik zie het de laatste tijd steeds meer voorbij komen.
Wat is recast eigenlijk precies als ik vragen mag?

Groetjes
Image

Snow
Sabik
Sabik
Posts: 1762
Joined: 14 Aug 2008 22:25
Location: Groningen

Postby Snow » 03 Dec 2012 03:04

Een recast is een bjd die illegaal is gereproduceerd.
Dat betekend dus dat er mensen zijn die poppen van bedrijven kopen en hier mallen van gieten, zodat ze zelf de pop kunnen gaan produceren en eventueel kunnen gaan verkopen.
Image

Kayren
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*
Posts: 2142
Joined: 06 Aug 2008 11:14
Location: Heemskerk

Postby Kayren » 03 Dec 2012 07:35

Even aanvullend op Snow:

De prijs van deze poppen ligt vaak veel lager (met uitzonderingen tho) omdat er veel minder werk in zit.

Ook zijn het vaak de limiteds die worden gerecast, of populaire molds. Of bijvoorbeeld een mold die in een bepaalde skinkleur niet wordt verkocht en gerecast wordt in die kleur. Denk maar aan een tan Unoa ofzo.
..:I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition:..

@Home:
Yuriel {Obitsu Gretel 1/3} | Castiel {Cherish Doll Chubby}

@Wishlist:
Dean {Luts TDF Mytyl / Kai}

BlackDragon
Sabik
Sabik
Posts: 1596
Joined: 29 Aug 2007 16:23
Location: Wijchen

Postby BlackDragon » 03 Dec 2012 09:06

Een recast wordt heel vaak in HongKong gemaakt, ( levertijd ongeveer 4 weken). Wat de laatste tijd veel voorkomt is dat ze via Ebay worden verkocht als zijnde "originele molds"

Let dus goed op bij wie je koopt want je wordt opgelicht en betaald veel geld voor NAMAAK. Je kunt nooit een originele doll "nieuw" kopen voor ongeveer de helft van de waarde.

Ook is het onmogelijk om een Iplehouse Volks of Soom via een tussenpersoon te kopen in China.

Deze bedrijven werken niet met tussenpersonen en al helemaal niet via China.

Zie je dit soort signalen, loop dan hard weg, Recasts maken is diefstal van de originele makers. Zo helpen ze de hele hobby naar de kl.....
"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. and Today is a gift"

ShuriTigerH
Sabik
Sabik
Posts: 1608
Joined: 24 Sep 2007 16:27
Location: Nijmegen

Postby ShuriTigerH » 03 Dec 2012 10:42

Bovendien zijn recasts vaak van minderwaardig resin waar allerhande rotzooi in verwerkt kan zitten, niet goed voor je gezondheid als je daarmee gaat modden of zo, of zelfs vanwege de dampen die van het product kunnen komen als je de doos openmaakt.

Overigens worden recasts niet per definitie voor een lagere prijs aangeboden, recast Soom MDs bijvoorbeeld gaan ook wel voor hoger dan nieuwprijs, met vervalste papieren en alles erbij!

Lijstje van dingen waarbij een alarm zou moeten gaan rinkelen:

-alleen companyfoto's in de advertentie

-nergens de naam van het bedrijf of de mold genoemd (alleen "1/3 boy doll of zo, vooral op niet-engelstalige sites zoals Yahoo Japan en TaoBao).

-skinkleur of resinsoort die de company nooit aangeboden heeft (whiteskin Soom Ender is foute boel bijvoorbeeld, of environmental resin Fairyland Feeple)

-lage prijs (250 dollar Buy It Now voor een 70cm doll in topconditie, dacht het niet)

- certificaten en headplates worden ook vervalst, dozen soms, maar ik heb nog niet gezien dat ze recast limiteds inclusief de fullset outfit aanbieden

- faceup. Recasts zullen nooit met de default faceup komen omdat een faceup niet exact na te maken is. Over het algemeen zijn ze blank.

-als iemand dolls verkoopt die je herkent als limited, maar er een x aantal tegelijk in stock heeft, kan dat niet anders dan een recast zijn. als iemand een aantal verschillende limiteds tegelijk, allemaal zonder ooit een faceup te hebben gehad en zonder kleding oid verkoopt, is dat ook verdacht.

-Er zijn steeds meer recasters die gewoon bij hun advertentie erbijzetten dat het recasts zijn, ook op Ebay, die adverteren schaamteloos met "net zo goed als het origineel, voor de helft van de prijs!". Ik heb ook al wel particulieren gezien die hun gekochte recasts ook weer openlijk proberen te verkopen.

En verder wat BlackDragon zei. De enige manier om de recasters voor te blijven is te zorgen dat je goed weet wat er zoal te koop is. als je het niet zeker weet, vraag iemand die meer kennis heeft over bjds of die de mold herkent (helaas mag dat hier op dit forum niet geloof ik).

User avatar
LunarReverie
Sabik
Sabik
Posts: 1918
Joined: 29 Aug 2007 14:48
Location: Amersfoort
Contact:

Postby LunarReverie » 03 Dec 2012 11:24

Nog een tip:
koop uitsluitend bij Originele bedrijven en hun officiele vertegenwoordigers. Dan voorkom je zowieso dat je opgelicht wordt:)

Belangrijke blog hierover: http://nobjdrecasts.tumblr.com
Last edited by LunarReverie on 09 Sep 2013 23:28, edited 1 time in total.

User avatar
LunarReverie
Sabik
Sabik
Posts: 1918
Joined: 29 Aug 2007 14:48
Location: Amersfoort
Contact:

Postby LunarReverie » 03 Dec 2012 13:16

@ShuriTigerH:
wat mij betreft (dit is nog niet overlegd met de moderators though) mogen dat soort vragen in Doll Advies gesteld worden, of we maken een FAQ topic speciaal hiervoor aan.
Het is wel een belangrijk onderwerp, dus we gaan erover nadenken hoe we mensen zo goed mogelijk kunnen informeren.

*edit*: weet je, mensen die twijfelen over de echtheid van een doll en of het misschien een recast is,mogen in dit topic navragen aan anderen wat hun mening erover is.
LET WEL: geef alleen antwoord als je echt informatie hebt, we staan geen discussies over het welles/nietes in orde zijn van het kopen van recasts. De vraag mag zijn of een doll echt of namaak is, het antwoord graag feitelijk houden, dus bevestigend of ontkennend.

Pete
SD
SD
Posts: 488
Joined: 18 Oct 2007 12:25

Postby Pete » 03 Dec 2012 13:20

Op deze Tumblr kun je een aantal foto's zien waaraan je een recast kunt herkennen: http://resinproblems.tumblr.com/

Overigens zijn er niet veel gevallen waarop een tweedehands doll een recast blijkt te zijn. Koop daarom tweedehands alleen bij mensen met goede feedback of via een officiëel forum met feedback threads. Vraag bij twijfel altijd om meer foto's van de verkoper, bijvoorbeeld van de handjes, de binnenkant van het hoofd etc. De meeste recasts worden via recast-only forums gekocht en verkocht, maar er zijn altijd mensen die proberen geld te verdienen door goedkope recasts als het origineel te verkopen. Den of Angels staat er echter om bekend zeer alert te zijn op recasts, dus verkopers zullen je daar niet snel proberen te scammen - helaas wel via eBay O_o

Maar wees ook niet te paranoïde: zo dacht iemand ooit dat haar tweedehandse Unoa faceplate een recast was omdat deze een andere kleur had dan haar andere Unoa hoofdje en een merkje miste. Bleekt het om de allereerste versie te gaan die nog geen merkje had xD

User avatar
Gait
Moderator
Moderator
Posts: 617
Joined: 11 Oct 2010 14:29
Location: Schiermonnikoog

Postby Gait » 03 Dec 2012 19:17

Bedankt voor de antwoorden !

Nu maak ik me beetje zorgen. Zilvermoon heeft laatst een Angel Fantasy Alice gekocht via Ebay, en hij vroeg me al of die van mij normal pink of normal yellow was. Maar ik kan nergens bij Angel Fantasy vinden dat die twee x normal heeft..
Als ik hem op TP selecteer dan is het gewoon Normal en dat staat bij mij ook erbij, gewoon normal.
Is dit iets waar ik hem op moet aanspreken? Dat het misschien recast kan zijn?

Hij was wel op de normale prijs die een AF moet zijn en ook kon hij faceup keuze kiezen en buyer heeft veel positieve feedback. Zel fben ik geen fan van ebay, maar toch even navragen.
Image

ShuriTigerH
Sabik
Sabik
Posts: 1608
Joined: 24 Sep 2007 16:27
Location: Nijmegen

Postby ShuriTigerH » 03 Dec 2012 20:32

@Gait: klinkt betrouwbaar hoor, van welke verkoper kwam ze? Als het Jeeryama/DollsSinging was hoef je je in elk geval geen zorgen te maken, die is legitiem. Bovendien heb ik nog nooit gehoord van recasters die er een faceup-service bij aanbieden, dat is ze over het algmeen te veel werk:P. En misschien dacht Zilvermoon wel gewoon "de meeste dolls hebben normal pink en normal yellow, dus zal AF dat ook wel hebben" of vroeg hij het zich af omdat de jouwe wat vergeeld is?

User avatar
Gait
Moderator
Moderator
Posts: 617
Joined: 11 Oct 2010 14:29
Location: Schiermonnikoog

Postby Gait » 03 Dec 2012 22:20

Volgens mij wel van hun ik zal het hem morgen nog eens na vragen xD
En ZM weet niet zoveel van al die dingen af dus hij moest kiezen ertussen want hij had als het goed was normal yellow gedaan. Hij vond Elleanor heel mooi en wilde precies zo eentje dus ik weet niet in hoeverre hij verder heeft gezochtxD
Image

ShuriTigerH
Sabik
Sabik
Posts: 1608
Joined: 24 Sep 2007 16:27
Location: Nijmegen

Postby ShuriTigerH » 03 Dec 2012 22:59

Als ze inderdaad van Jeeryama vandaan komt kan het ook een foutje op de site zijn, zij zijn dealer van een hele rij (chinese) merken en ik heb gemerkt dat ze, omdat ze zo te zien een sjabloon gebruiken voor hun Ebay pagina's, en de schrijver daarvan niet zo super engels beheerst, wel eens informatie van het ene merk bij het andere zetten per ongeluk. Zo staat er bij de Popodoll dolls dat je tan skin kunt bestellen hoewel Popodoll nog nooit iets in tan uitgebracht heeft. Dus als Jeeryama/dollsSinging zoiets heeft staan is het bij uitzondering niet verdacht.

User avatar
Gait
Moderator
Moderator
Posts: 617
Joined: 11 Oct 2010 14:29
Location: Schiermonnikoog

Postby Gait » 04 Dec 2012 00:16

Haha oke dan zal het vast wel meevallen :) Het was overigens ook de enige Alice AF die ik zelf op ebay kon vinden, dus denk wel dat hij hem bij hun weg heeft dan.
Image

Ezzora
SD
SD
Posts: 369
Joined: 28 Jul 2009 22:39
Location: Klaaswaal

Postby Ezzora » 04 Dec 2012 12:09

nog even wat informatie:
recasts zijn altijd een klein beetje kleiner als de orginele, meestal is dit een heel klein percentage.
Dit komt door de manier van casten (mal maken van orgineel, en daarin gieten, de materialen krimpen altijd een klein beetje)

Door dit krimpgehalte zie je soms ook problemen ontstaan bij joints, zeker bij losse joints (bijvoorbeeld een losse elleboog joint die niet vastzit aan onder of bovenarm) dingen die niet goed aansluiten.
Bij sommige recasts werken de joint gewoon niet goed vanwege de afhandeling. Het gaat hun erom dat alle onderdelen er zijn, of ze uberhaupt passen maakt hun niets uit.

Ook kleine details vallen weg (zoals 'ingekrasde' merktekens of namen in het hoofd) dus als je het niet vertrouwt, vraag een foto van de binnenkant en vraag 'experts' of die kloppen (experts = mensen die veel ervaring hebben met de echte versies. Bijvoorbeeld in de DoA company threads)

Plekken waar je het meest moet uitkijken zijn ebay en Taobao. Voordeel is dat op Taobao de meeste niet zo laf zijn en tenminste echt aangeven dat het recasts zijn,maar dat is soms moeilijk te lezen als je geen chinees kan.
where I'm from, we believe all sorts of things that aren't true. We call it - "history."

shiro ookami
Tiny
Tiny
Posts: 13
Joined: 14 Dec 2012 23:24

Postby shiro ookami » 15 Dec 2012 23:53

ik heb de Angel Fantasy Alice bij Jeeryama/DollsSinging gekocht.
bedankt voor de info.
big paw zilvernoon


Return to “FAQ en Informatie voor Beginners”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest