hoe noem jij je bjd's/dolls/poppen

Heb je een brandende vraag? Maak een poll erover aan en zie wat anderen vinden!

Hoe noem jij je bjd?

bjd (ball jointed doll)
22
37%
Doll
27
45%
Pop
10
17%
Kind(eren) (zoon / dochter)
1
2%
 
Total votes: 60

FlowerGirl
SD
SD
Posts: 385
Joined: 08 Jun 2011 19:38
Location: Harderwijk.

hoe noem jij je bjd's/dolls/poppen

Postby FlowerGirl » 10 Apr 2013 16:11

ik hoorde laatst van iemand dat hij/zij het neerbuigend vond naar haar dolls om ze "poppen" te noemen.

nou vroeg ik me af, hoe noem jij ze, en waarom dan? wat is de reden daar achter?
ik noem ze namelijk gewoon poppen, omdat dat voor mijn omgeving makkelijker te begrijpen is.

dit vroeg ik me af, want "doll" is gewoon Engels voor "pop"... maar omdat in het Engels is, is het dan opeens interessant / luxe / chique...?

ik start deze Poll puur uit nieuwsgierigheid, :)
ik wil hier niemand mee voor het hoofd stoten!

Reageren dus maar...! :dance:
DLL Fay (Fay) LTF Bisou(Bisou)IMPL CoCo (Coco) LTF Flora (Flora) LTF Leah (Leah) MNF Chloe (Harley) DZ Melin (Dakota) Luts Ani (Brooklyn)MK Miri (?), Snowy & Pinky (Jut & Jul)
*on its way: nobody*
•-:¦:-•*Wishes a ??? for my Birthday*•-:¦:-•

PurpleDemon
Tiny
Tiny
Posts: 47
Joined: 05 May 2011 16:47

Postby PurpleDemon » 10 Apr 2013 16:31

Ik zeg altijd BJD. Ik heb het eens uitgeprobeerd, maar als ik 'poppen' zeg, dan hebben mensen meestal geen interesse meer en denken ze dat ik barbies verzamel.. Wanneer ik BJD zeg, vragen mensen zich vaak af "wat is een bjd?", wat een beter aanknopingspunt is om een gesprek te hebben en tevens krijgen ze dan geen verkeerde indruk. Dat is mijn ervaring ermee.
Overigens gebruik ik 'doll' niet echt. Als ik doll zou zeggen, kan ik net zo goed pop zeggen, denk ik :'D
Mijn dolls: Resinsoul Mei (Linnea), Resinsoul Ju (Freya), Resinsoul Bei (Faë) , Resinsoul Bei (Elsa), Planet Doll Mini Elf Renee (Amy), Dollzone Nyu, Resinsoul Rong

User avatar
devilishxlianneke
SD16
SD16
Posts: 898
Joined: 08 Aug 2010 20:22
Location: waalwijk

Postby devilishxlianneke » 10 Apr 2013 17:07

Over het algemeen gebruik ik vaak het woordje doll's. Maar als ik iemand spreek die eigenlijk niks van de hobby af weet zeg ik vaak: poppen uit Azië xD Dat vind ik dan al beter klinken dan alleen poppen omdat, wat purpledemon ook al zegt mensen dan vaak denken dat het over barbies gaat.
Maar eigenlijk ben ik er nooit zo open over naar mensen die ik niet zo goed ken. Of ik ben zelf gewoon wat verlegen :blush:
You know no-ones listening they dont wanna hear it, saying what you wanna say people start to fear it.

Home:Luka, Vladimir, Severus, Alice, Bill, Raven, Fleur (iefje)

User avatar
DarkBlueRaven
MSD
MSD
Posts: 129
Joined: 10 Mar 2013 15:27
Location: Haarlem

Postby DarkBlueRaven » 10 Apr 2013 17:46

BIj mensen in mn omgeving die ik al bekend heb gemaakt met BJD's noem ik ze meestal pop(pen), bij mensen die er naar mijn weten nog niet bekend mee zijn noem ik ze BJD's.
Ik vind poppen een te ruime term als iemand er nog niet bekend mee is en mensen gaan dan toch wel vaak snel verkeerde conclusies trekken.

BlackDragon
Sabik
Sabik
Posts: 1596
Joined: 29 Aug 2007 16:23
Location: Wijchen

Postby BlackDragon » 10 Apr 2013 17:55

WIj noemen ze dolls of BJD, omdat pop een te algemeen woord is en voor van alles gebruikt wordt.
Toen de hobby in Nederland begon noemde de owners ze Dolls om een onderscheid te maken tussen een BJD en iets wat je in de kast zet of kinderspeelgoed is.
Dit is bij de oude garde zo gebleven. :)
"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. and Today is a gift"

mekare
SD13
SD13
Posts: 696
Joined: 13 Aug 2011 08:57
Location: Blaricum

Postby mekare » 10 Apr 2013 18:02

Ik zeg meestal bjd als ik het over 1 enkele heb, heb ik het over meerdere dan zeg ik meestal dolls - niet omdat dit beter klinkt maar omdat ik zoveel met buitenlanders chat/praat op fora zit etc. dat Nederlands in de meeste gevallen gewoon geen zin heeft. Het is meer automatisme dan wat anders. Bij mijn ouders heb ik het wel degelijk over poppen. :)
Last edited by mekare on 11 Apr 2013 21:14, edited 1 time in total.

Kayren
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*
Posts: 2142
Joined: 06 Aug 2008 11:14
Location: Heemskerk

Postby Kayren » 10 Apr 2013 18:04

Ik zeg altijd 'dolls', mede dankzij de mensen uit de dollhobby. Om mij heen werd altijd 'dolls' gebruikt en dat is blijven hangen.

'Poppen' vind ik inderdaad een beetje neerbuigend, juist omdat 'poppen' zo'n algemeen begrip is. Het kan een porseleinen pop zijn, een barbie, een Baby Born... En 'dolls' vind ik gewoon mooier klinken.
..:I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition:..

@Home:
Yuriel {Obitsu Gretel 1/3} | Castiel {Cherish Doll Chubby}

@Wishlist:
Dean {Luts TDF Mytyl / Kai}

thefirstnl
Hound
Hound
Posts: 1038
Joined: 07 Dec 2008 19:53
Location: wijchen

Postby thefirstnl » 10 Apr 2013 18:14

Hangt ervan af. Meestal zeg ik doll of BJD's.
Pop wordt meestal toch met Barbie in verbinding gebracht.

Pete
SD
SD
Posts: 488
Joined: 18 Oct 2007 12:25

Postby Pete » 10 Apr 2013 18:47

Ik zeg lekker op z'n Nederlands Bee-Jee-Dee x'D *gaat zich in een hoek schamen* En als ik op wil scheppen noem ik ze kyuutaikansetsu ningyou, de Japanse term, maar eigenlijk alleen als ik ook echt met een Japanner praat. De term ABJD laat namelijk meestal geen belletje rinkelen bij ze. Dit klinkt zo weeaboo, sorry x'D

Heel lang heb ik m'n BJD's "mijn dolls" genoemd maar nu ik een boel andere poppen verzamel (mini Blythe, Lalaloopsy, Pinky Street etc) wil ik die term meer voor m'n hele verzameling gebruiken. Ik vind 'poppen' niet neerbuigend, want hoewel ze in vergelijking tot porseleinen poppen of speelgoedpoppen een stuk meer sophisticated zijn, blijven het gewoon poppen. Ik kan me voorstellen dat die term soms wat ongewilde associaties kan oproepen, maar goed, als iemand het raar vind dat je 'van die Barbies' verzamelt zullen ze het waarschijnlijk ook raar vinden zodra je uitlegt wat een BJD precies is.

Meestal omschrijf ik ze als 'soort van grote beweegbare figurines' omdat ik figurines dichter bij ze vind staan dan Barbies :o

'Mijn kinderen' zou ik ze noooooit noemen!

User avatar
Gait
Moderator
Moderator
Posts: 617
Joined: 11 Oct 2010 14:29
Location: Schiermonnikoog

Postby Gait » 10 Apr 2013 19:16

Ik noem ze ook BJD of dolls, mijn tante heeft dat van me overgenomen en die zegt ook dolls xD 'Ik spaar poppen' kijken mensen altijd zo raar, alsof je een klein kind bent ofzo xD
Image

Barbra
YoSD
YoSD
Posts: 90
Joined: 05 Feb 2011 17:54
Location: Den Haag

Postby Barbra » 10 Apr 2013 19:52

zelf zeg ik altijd dolls.
natuurlijk weet ik ook wel dat dolls en poppen hetzelfde is, maar als ik ze dolls noem dan is het vooral ook voor me zelf duidelijker dat het om bjd's gaat.
Zelf heb ik namelijk een grote verzameling van andere "poppen" en dus als ik het over poppen heb dan is het meer in het algemeen en vallen daar alle soorten poppen onder, dolls is alleen maar bjd's (beetje vaag misschien).
Al mijn hele leven gek op alles wat maar met poppen te maken heeft, ben ik nu verliefd geworden op de BJD's. Heb er nu twee en vind het heerlijk om er mee te rommelen. Helaas is er niemand in mijn vriendenkring die ook iets met BJD's heeft.

miss.a.sparrow
MSD
MSD
Posts: 170
Joined: 24 Feb 2010 17:03

Postby miss.a.sparrow » 10 Apr 2013 21:27

Ik zeg altijd gewoon poppen en als ze dan veder vragen zeg ik ook heel fout op zn nederlands beejeedee ;p
not all treasure is gold and silver.

tha_queen_of_chaos
Hound
Hound
Posts: 1203
Joined: 29 Jul 2008 11:49
Location: Krommenie
Contact:

Postby tha_queen_of_chaos » 11 Apr 2013 15:11

Met mensen die niet weten wat het is noem ik het BJD. Zoals gezegd vragen mensen dan eerder wat het is, zodat je het behoorlijk kan uitleggen zonder dat mensen al een beeld in hun hoofd hebben.

Als mensen bekend zijn met de hobby of ervanaf weten noem ik het dolls. Zoals Pinkhazard zegt. Toen ik in de hobby kwam noemde iedereen ze dolls om onderscheidt te maken en dat is in mijn hoofd eigenlijk zo gebleven.
Shacking up with: Megami-limhwa luna, Kami- Soom Lazule, Akuma-Limhwa half elf, Seishin- Soom MD Sphaler
Seishin- Soom MD Sphaler
My livejournal NL BJD Forum

Lif
SD
SD
Posts: 266
Joined: 02 Oct 2011 22:57

Postby Lif » 11 Apr 2013 20:54

Hmm ik denk dat ik het door elkaar heen gebruik. Behalve dan "kinderen" want dat eticketje was al vergeven aan mijn echte kinderen voor ik aan deze hobby begon. ;)
Ligt er een beetje aan tegen wie denk ik. En of het schrijven of spreken is.
Volgens mij (maar pin me er niet op vast!) zeg en schrijf ik vaak popjes als ik het tegen anderen heb over MIJN popjes (joh! XD) En als het in zijn algemeenheid over BJD's gaat zeg ik BJD's. En daar tussen door gooi ik dan af en toe het woordje Dolls.
Zoiets is het denk ik?
Al zeg ik als het over mijn popjes gaat ook vaak Audrey en Molly. 9 vd 10 x heb ik het toch tegen iemand die weet wie en wat dit zijn :P
@Home: Bambicrony Ciao Bella Peach Puff

User avatar
Moonzzz
SD
SD
Posts: 437
Joined: 18 Feb 2011 20:48
Location: Arnhem

Postby Moonzzz » 12 Apr 2013 16:33

ik zeg meestal of bjd('s) of doll(s). omdat doll korter is dan bjd of ball jointed doll, en dan is het makkelijker om te zeggen en de omgeving snapt nog een beetje waar je het over hebt.. verder zijn het natuurlijk gewoon poppen, maar ik vind dat niet makkelijk om te zeggen en het klinkt nog al babypop in mijn oren..
Live your life as crazy as it is.

dollhof.boards.net

Have: Nulei (ResinSoul Ya), Izumi (Doll Love Yoyo)
Wanna: Loongsoul MengLi of Xinlan, Luts Senior Delf Mia, Dollzone jake, Minifee Chloe


Return to “Poll!”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests