Vleugel-lam

Hoe je iets moet doen, hoe de materialen heten en waar je ze kan vinden.

Moderator: Café Mods

User avatar
Hananya
YoSD
YoSD
Posts: 68
Joined: 28 Sep 2013 23:19

Vleugel-lam

Postby Hananya » 10 Oct 2013 16:41

Hallo,

Yue en ik hebben een klein probleempje. Sinds haar aankomst hier ongeveer een week geleden is ze vleugel-lam. Yue is een Soom Faery Legend Asis, met magnetische vleugels. Er zitten in totaal 4 magneten op het totaalpakket. 2 op de vleugels en 2 in de rug van de doll.
Ik heb haar gekocht via Den of Angels. De vorige eigenaar heeft haar in januari 2013 gekocht en er niets mee gedaan. Ze vond de doll te delicaat een heeft haar altijd in de verpakking laten zitten. Ze heeft de doll dus nog nooit helemaal in elkaar gehad. Yue is door Soom in elkaar gezet, dus de magneten zijn er door Soom medewerkers ingezet.

Dan nu ons probleem:
1 van de magneten (vleugels of body) zit verkeerd om. Hierdoor stoten de magneten elkaar af en kan de vleugel niet vast zitten.
De vorige eigenaar heeft naar Soom gemaild, maar omdat de doll in januari besteld is, konden ze er niets meer aan doen. Ik hoorde van Tamara dat er zoiets bestaat als lijm-remover.

Wat is een goede lijm-remover die de doll of de vleugels niet aantast? Of weet iemand een andere optie hoe ik de magneten eruit kan krijgen?

Even wat foto's ter verduidelijking:
Image
Het gaat hier om het omcirkelde vleugel-gat. Zoals te zien is, dit de magneet hier goed vast en zitten er lijmresten. Op de rug van de doll zit ook een klein lijmvlekje, maar dit is bijna niet te zien.

Image
De magneet in de vleugel zit er erg diep in.


Wie oh wie kan mij helpen?

Groetjes,
Hananya.

eefc0re
SD13
SD13
Posts: 727
Joined: 13 Feb 2013 11:00

Postby eefc0re » 10 Oct 2013 16:50

Jeetje wat rot,..I feel for you :please:
Weetniet of lijm remover ook de resin aan kan tasten..

Persoonlijk, als het mij zou overkomen, zou ik stukje bij beetje de lijm aan de bovenkant weg schrapen met een stanleymes of iets dergelijks.
Zo eentje

http://files.stanleyproducts.eu/Catalog ... 8_prev.jpg

En daarna tussen het magneetje en de resin je mesje steken en rondom gaam om voorzichtig het magneetje los te wrikken...
Denk namelijk ook niet dat de lijm remover daar tussen kan komenn.

I hope this helps ;) veel sterkte iig!!
--------------------------------------------------------------
Mijn bjd's: Dikadoll Autumn - Ringdoll Lucifer - Ringdoll Frankenstein - Doll Chateau Bella - angelsdoll michael - DollClans Wyper

sodabeentjes
YoSD
YoSD
Posts: 75
Joined: 05 Jun 2012 12:58
Location: Soest

Postby sodabeentjes » 10 Oct 2013 17:07

Ik heb wel eens gehoord dat je magneetjes er makkelijk uit kan halen als je de pop of de vleugel even in de vriezer legt, dit betrof overigens Fairyland dolls, dus weet niet of dat ook voor Soom geld.
Ik heb zelf per ongeluk magneten van mn littlefee eruit gehaald toen ik de vingertjes van de handjes wou buigen, ik had ze in kokend water gedaan, en toen schoten ze er ineens uit, dus kokend water kan ook eventueel een manier zijn, maar kijk uit dat je het resin dan niet vervormd ;)
(overigens, om het resin terug te vormen hoefde ik het alleen even terug in kokend water te stoppen en het ging automatisch terug naar de oorpsronkelijke vorm)
@home: CustomHouse Nari, Gabriël, Hanael & UU, Planetdoll Riz MSD, BlueFairy SF Jr May & Leila, LTF Ante Elf & Lewi, 5SD Quintus JID Tatiana
wishlist: Yumi, PD Roseanne MSD, SF May, LTF Lewi

User avatar
Valinda
Site Admin
Site Admin
Posts: 1856
Joined: 28 Oct 2011 12:40
Location: Beek LB
Contact:

Postby Valinda » 10 Oct 2013 18:06

Ik heb het wel eens bij een headcap gehad.
die heb ik toen kunnen omdraaien door er een gaatje langs te boren en hem eruit te wippen.
dat wordt hier moeilijk denk ik, want het is maar dun.
Zoek kleding voor een Unidoll Ark.

BlackDragon
Sabik
Sabik
Posts: 1596
Joined: 29 Aug 2007 16:23
Location: Wijchen

Postby BlackDragon » 10 Oct 2013 18:37

de vriezer is een veilige optie dus dat zou ik het eerst proberen. Als je de doll er uit halt na een dag of 2, de magnet met een andere sterke magnet proberen te verwijderen.
Vaak laat de lijm namelijk los doordat deze bevriest.
"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. and Today is a gift"

JPS Cine Holland

Postby JPS Cine Holland » 10 Oct 2013 19:01

Aan de "verkeerde" vleugel werken, want daar kan je het makkelijkst bij. Boor boven de magneet een gat van 3 of 4 mm tot je de magneet raakt. Maak van een plankje hout een aanslag met een gaat erin, groot genoeg dat de magneet er door kan vallen, echter ook nog maar net. Hoe meer steun hoe beter. Met een stalen pen en een hamertje tik je voorzichtig de magneet eruit. Kleine schroevendraaier kan ook. Ga niet meppen. Kijk regelmatig naar wat er gebeurd zodat je controle houd. Geduld is het toverwoord in deze.

Lijmoplossers is mooi en aardig, maar kan ook de kuststof van je pop oplossen. Ook met zaken als bevriezen of koken moet je mee oppassen. Sommige kunststoffen kunnen blijvend bros worden als het bevriest. Verwarmen is ook link, de magneet zal de warmte beter vasthouden en kan zo door de pop heen gaan smelten.

Als de magneet los wil komen dan ga je heel rustig en beheerst verder tot hij er uit is. Daarna schoonmaken, omdraaien en met wat lijm weer vastzetten. Het gat weer dichtmaken en bijkleuren.

Die lijmrestjes die je ziet, is dat hard of "kauwgum" achtig zacht?

BlackDragon
Sabik
Sabik
Posts: 1596
Joined: 29 Aug 2007 16:23
Location: Wijchen

Postby BlackDragon » 10 Oct 2013 19:20

resin kan heel goed tegen de vriezer, dit is al vele jaren uitgetest.
"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. and Today is a gift"

ShuriTigerH
Sabik
Sabik
Posts: 1608
Joined: 24 Sep 2007 16:27
Location: Nijmegen

Postby ShuriTigerH » 10 Oct 2013 19:26

De lijm die gebruikt wordt is superlijm, die versmelt gedeeltelijk met het resin waardoor de lijmverbinding muurvast is, daarom is eruittikken erg moeilijk denk ik (heb het nog niet geprobeerd want wil geen gaten in mijn dolls hun vleugels). Het is inderdaad aan te raden de magneet uit het vleugeltje te halen en niet uit de rug van de pop zelf, tenzij je er geen moeite mee hebt haar uit elkaar te halen en onderstaande methodes met haar borststuk uit te proberen.

De vriesmethode is veel gebruikt en veilig bevonden, het resin heeft geen last
van de kou bij -18 dus zal er geen schade van ondervinden, maar het metaal van de magneet krimpt iets in en de lijm bevriest en wordt bros, en tezamen is dat als het goed is net genoeg om de magneet te doen loslaten.

Een andere optie is om het uiteinde van het vleugeltje waar de magneet zit een paar seconden in kokendheet water te dopen (of in de stoom boven het kokende water houden), heel voorzichtig uiteraard, dan wordt het resin (en dus de lijm die ermee versmolten is) iets zachter waardoor de magneet losgehaald kan worden. Deze methode is ook effectief en veilig voor het resin bevonden op DoA (en veel sneller om te doen dan de vriesmethode), maar kan niet gebruikt worden bij parts die geblushed zijn! Tenzij je er geen probleem mee hebt om de blushing overnieuw te doen.

JPS zijn methode klinkt effectief, maar ik kan me zo voorstellen dat je je doll en parts heel wilt houden^^;;.

@JPS: puur uit nieuwgierigheid, hoe zou ze het gat moeten opvullen (waarmee)? Het is transparant resin zoals je ziet, ze zou het met epoxy kunnen doen maar dat kun je met dat soort resin echt niet mooi wegwerken vrees ik^^;;.

marijke
SD16
SD16
Posts: 941
Joined: 20 Nov 2007 18:01
Location: Bakel
Contact:

Postby marijke » 10 Oct 2013 20:39

Ik kan me idd heel goed voorstellen dat je niet in doll wilt boren, maar eerst de inmiddels veilig bevonden methoden van kokend water of stoom en de diepvries wilt proberen.

Ik had zelf Leekeworld hoorntjes waarvan ik 1 magneet om wilde draaien zodat ze op mijn Littlefee konden, dit is gelukt met kokend water en een beetje nagellakremover (okeej, die was ongepland, maar ik was de hoorntjes schoon aan het maken, de sealer en blush moest eraf) en idd een andere sterke magneet.

User avatar
Valinda
Site Admin
Site Admin
Posts: 1856
Joined: 28 Oct 2011 12:40
Location: Beek LB
Contact:

Postby Valinda » 10 Oct 2013 20:47

Je zou een gaatje in de magneet kunnen maken. die moet er toch uit.
dan moet je wel een vervangende magneet vinden die precies het zelfde is.
Ook moet je heel voorzichtig boren aangezien de metalen boor aangetrokken wordt door de magneet.
daarna kun je schroefdraad tappen in de magneet en hem er dan met een schroefje uit draaien.

Lijkt me alleen heeeel veel en moeilijk werk. als het ook met de vriezer gaan, zou ik die keuze zeker eerst proberen.
Losweken met stoom hebben we hier ook al gedaan, maar of dat werkt wordt echt bepaald door welke soort lijm het is.
Zoek kleding voor een Unidoll Ark.

Little Lost Pixie
SD
SD
Posts: 346
Joined: 17 Mar 2013 03:59

Postby Little Lost Pixie » 10 Oct 2013 22:45

Ik zou uitkijken met boren in magneten, dollmagneten zijn meestal rare earth magnets en dat spul is zo mogelijk nog giftiger dan resin...
@home: Ace (DZ Hid/Akagidoll Tann), Tommi (AE Peppermint), Vixy (DFA Fox), Lucius (Moon House Aaron), Gabe (IMPL Doll Xavier), Aria (IMPL Doll Akasha head/RS), Eisheth (DZ Pandora-2/DM Judith), Simsala (DZ Coney), Kyan (Soom Namu), Olivia (MA), Koneko (DM Catish Reaa/Mirodoll), Zai (Unoa Lusis/RS)

User avatar
Hananya
YoSD
YoSD
Posts: 68
Joined: 28 Sep 2013 23:19

Postby Hananya » 10 Oct 2013 23:22

Bedankt voor de tips en replies! Ik kan hier zeker mee verder :)

Boren vind ik wat eng. Helemaal omdat de resin van de vleugels erg dun en delicaat is. Ik ben bang dat als ik erin boor (met een boor die ik niet heb) dat het breekt of splijt.

Ik denk dat ik de diepvries optie ga proberen. Op het topje van de vleugels zit geen tot weinig blushing, dus nagellak remover is een goed idee. Ik werk liever aan de vleugel dan aan het lichaam, want dat is zo delicaat en teer dat ik bang dat ik het kapot maak.

Ik ga hiermee aan de slag. Bedankt allemaal!

Groetjes,
Hananya.

JPS Cine Holland

Postby JPS Cine Holland » 11 Oct 2013 01:49


JPS zijn methode klinkt effectief, maar ik kan me zo voorstellen dat je je doll en parts heel wilt houden^^;;.

@JPS: puur uit nieuwgierigheid, hoe zou ze het gat moeten opvullen (waarmee)? Het is transparant resin zoals je ziet, ze zou het met epoxy kunnen doen maar dat kun je met dat soort resin echt niet mooi wegwerken vrees ik^^;;.
Als je dat met beleid doet, dan hou je het wel heel. Met popen heb ik geen ervaring, maar wel vele jaren in de modelbouw, oa vliegende helicopters die ook stampvol delicaat kunststof zitten. Daarom moet dat gat op de juiste plaats worden geboord zodat je gecentreerd boven de magneet zit. Het punt is dat de meeste mensen beginnen te rammen met de grootste hamer die ze kunnen vinden terwijl juist een licht hamertje met kleine tikjes vaak de truc is. Als die magneet is verlijmd met secondenlijm (ook wel superlijm genoemd) dan moet het kunnen, die lijm is niet zo sterk en hou slacht op metaal. (beter tot goed op bepaalde kunststoffen).... (zeer goed op je vel)

Of de vries methode werkt, weet ik niet. Kunststoffen reageren met krimpen en uitzetten meer dan metalen.

Persoonlijk denk ik dat er recht uit tikken de grootste kans van slagen heeft, mocht de lijm zich niets van de kou aantrekken. Maar ook als doet het dat wel, dan zal het magneetje er niet zomaar uitvallen denk ik. En dan moet hij evenzogoed nog een tikje recht van de andere kant krijgen.

Ik zou het vullen met epoxy voor de sterkte. Als ik de foto's zie, dan schat ik in dat het uitgeboorde gedeelte precies in de rug valt en daardoor niet zichtbaar is.

JPS Cine Holland

Postby JPS Cine Holland » 11 Oct 2013 02:05

Je zou een gaatje in de magneet kunnen maken. die moet er toch uit.
dan moet je wel een vervangende magneet vinden die precies het zelfde is.
Ook moet je heel voorzichtig boren aangezien de metalen boor aangetrokken wordt door de magneet.
daarna kun je schroefdraad tappen in de magneet en hem er dan met een schroefje uit draaien.
.
Hiermee hen je een grotere kans de pop te beschadigen. Een magneet laat zich niet boren, tenminste een kwaliteitsmagneet niet. (je hebt ook gemagnetiseerd metaal, maar die zijn niet echt sterk en verliezen hun kracht na verloop van tijd) Dat is heel apart, hard spul. Je moet flink drukken en dat gaat weer ten koste van de resin. Bovendien creëer je veel hitte dat in het metaal van de magneet niet 1,2,3 weg is. De magneet is ook glad van boven en de boor gaat constant weglopen. Een centerpunt slaan kan weer niet want dan sla je de resin kapot. Dan is er een behoorlijke kans dat de magneet uit elkaar spat tijdes het boren. En dat zijn scherpe stukjes. Schroefdraad tappen in een magneet kan je vergeten (als het een echte magneet is en niet gemagnetiseerd metaal)

BlackDragon
Sabik
Sabik
Posts: 1596
Joined: 29 Aug 2007 16:23
Location: Wijchen

Postby BlackDragon » 11 Oct 2013 08:36

@ JPS Cine Holland, het zou fijn zijn als je je advies niet zou geven wat betreft dolls, daar je er naar eigen zeggen totaal geen ervaring mee hebt.

Er zijn heel veel mensen op dit forum die de nodige ervaring hebben opgedaan door schade en schande.

Ons advies aan de leden is dus: stel je vragen aan experts en niet aan newbies dit kan veel schade aan je dolls voorkomen.
"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. and Today is a gift"


Return to “Vragen en tips”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests