Vraag beantwoord

Stel je vragen over levertijden, douane, reparaties, problemen, etc. of geef je antwoorden.
Zoek eerst of er een soortgelijke thread voor jouw vraag bestaat. In dit subforum is reageren na een lange tijd nog toegestaan.

Moderator: Café Mods

Maaaybe
MSD
MSD

Vraag beantwoord

Postby Maaaybe » 01 Sep 2009 11:55

Edit: Ik heb nu een brief ontvangen van de TNT post, waarin mij gevraagd wordt wat de waarde van m'n pakket is.
Dus nu zit ik met een dilemma: geef ik de exacte waarde op en betaal meer belasting, of zeg ik dat het maar 27$ was (wat Leeke heeft ingevuld) met alle consequenties van dien?

Ik heb de formule uit het douane topic gebruikt:
(1,045 * 481) * 0,19 + 17,00 = 112!!
Ik heb eerlijk gezegd geen zin om €112 te gaan betalen :angry:
Wat zal ik doen?

PS: Ik wist niet of ik hiervoor een nieuw topic aan moest maken, dus ik heb 't zo maar gedaan :3

----~~~----

Hoe lang duurt het gemiddeld voor een doll om bevrijd te worden uit de klauwen van de douane?
Op 25 augustus is heeft Leekeworld m'n pakket op de post gedaan, en volgens de EMS tracking website ging 't naar de douane op 27 augustus.
Het is nu ongeveer 5 dagen later en nog steeds geen nieuws.

Ik begrijp dat ik geduld moet hebben, maar ik heb sterk de neiging om gewoon naar tnt te bellen met het verzoek of ze nu onderhand eens op willen schieten 8D;
Last edited by Maaaybe on 06 Sep 2009 12:36, edited 4 times in total.

teenage-angel
SD16
SD16

Postby teenage-angel » 01 Sep 2009 12:48

douane kan hem tot een maand vast houden, bij mij meestal + - 10 dage
Thuis: Dawn, Luna, Firiel, Rose , Gabriel, Eve, Suzette, Sarah, Honey, Alice, Mio, Shayla, Nina, Beryl, Lizzie, Lotte, Cloud Strife, Aerith Gainsborough

Angels Design:
http:// angels-designs.deviantart. com (spaties verwijderen)

Maaaybe
MSD
MSD

Postby Maaaybe » 01 Sep 2009 13:05

10 dagen?! EEN MAAND?! D8
Dat is toch niet normaal... Weet je ook waarom het zo lang duurt? Zoveel hoeven ze toch niet met een pakket te doen? :|
Ik wilde m'n dollie meenemen naar Abunai, maar het is dan nog maar de vraag of dat gaat lukken...

Wish
MSD
MSD

Postby Wish » 01 Sep 2009 13:23

Ze doen wat douaniers nu eenmaal doen, kijken wat er allemaal word ingevoerd... Soms het hele pakket opendoen en kijken of de waarde die op de doos staat klopt met wat erin zit enz.

Anders zou het nogal gemakkelijk zijn om illegale voorwerpen in te voeren he?

Het is misschien al handig om wat extra geld in huis te halen voor als je pakketje word afgeleverd, aangezien de kans redelijk groot is dat je douanekosten zal moeten betalen.

Maaaybe
MSD
MSD

Postby Maaaybe » 01 Sep 2009 15:42

Mhm, dat snap ik, maar ik begrijp niet waarom dat 5+ dagen moet duren :shock:

Is het de bedoeling dat je contant aan de deur betaalt? Ik dacht dat je later nog een brief zou ontvangen met het precieze bedrag.

Wish
MSD
MSD

Postby Wish » 01 Sep 2009 15:49

Er komen per dag honderden (mss meer) pakketjes aan bij de douane, vroeger werden er maar af en toe enkele uitgehaald (met hogere waarde vooral), maar nu praktisch elk pakje (waarschijnlijk omdat er werd geknoeid met de waarde op de dozen enz) en dan duurt het wat langer ;)

Betaling kan zowel aan de deur als door een factuur die je krijgt enz.

Maaaybe
MSD
MSD

Postby Maaaybe » 01 Sep 2009 16:03

Aaah, ik snap 't...
Maar ik begin moe te worden van het wachten @__@ Iedere dag hoop ik dat er een pakket voor me arriveert en dan krijg ik wéér dezelfde teleurstelling D: Ik wilde dat m'n dollie er in de zomervakantie zou zijn, zodat ik op m'n gemak ermee zou kunnen klooien...

Al is mijn wachttijd natuurlijk niks vergeleken met de Soom monthlies xD;

muisje
MSD
MSD

Postby muisje » 01 Sep 2009 18:36

Er zitten sinds 24 augustus 2 pakketten (met dolls) van mij bij de douane. Wees blij dat de douane sneller werkt dan de rest van de belastingdienst. Een wachttijd van 8 weken is daar binnen de norm voor bepaalde dingen. ;)

Maar mijn ervaring is meestal dat langer dan 2 weken wachten op de douane echt uitzonderlijk is.
www.dewdrops.nl <-- Voor tekenaars, schrijvers, fotografen en andere creatievelingen.

Maaaybe
MSD
MSD

Postby Maaaybe » 02 Sep 2009 12:02

Maar mijn ervaring is meestal dat langer dan 2 weken wachten op de douane echt uitzonderlijk is.
Aah, dat is wel fijn om te horen :D

muisje
MSD
MSD

Re: [Update 03-09, help D8] Vraag over de douane

Postby muisje » 04 Sep 2009 13:46

Edit 03-09: Ik heb nu een brief ontvangen van de TNT post, waarin mij gevraagd wordt wat de waarde van m'n pakket is.
Dus nu zit ik met een dilemma: geef ik de exacte waarde op en betaal meer belasting, of zeg ik dat het maar 27$ was (wat Leeke heeft ingevuld) met alle consequenties van dien?

Ik heb de formule uit het douane topic gebruikt:
(1,045 * 481) * 0,19 + 17,00 = 112!!
Ik heb eerlijk gezegd geen zin om €112 te gaan betalen :angry:
Wat zal ik doen?
Je kan twee dingen doen:
1) Het formulier netjes invullen en een bewijs van betaling meesturen. Ik neem aan dat de douane daar ook om vraagt en vaak is een bankafschrift of een uitdraai van je Paypal betaling voldoende. Het gevolg is wel dat je over het hele bedrag belasting en invoerrechten moet betalen.

2) Het formulier niet naar waarheid invullen en een bewijs van betaling vervalsen. Dit is illegaal en ik weet niet wat de pakkans is, maar ik neem aan dat wanneer je gesnapt wordt je naast het volledige bedrag aan douanekosten ook nog eens een onplezierige boete moet betalen.
Wat je nog kan doen is Leeke vragen om een neprekening, maar wanneer de douane ook staat op een bewijs van betaling, dan moet je of eerlijk zijn of fraude plegen.

Ik raad optie 2 niet aan als je een bewijs van betaling moet leveren. Het is fijn als de doll company voor jou op de doos een lagere waarde zet, er eventueel een neprekening bij voegt en de douane daar in trapt, maar wanneer de douane aan jou vraagt wat de waarde is van jouw pakket dan denk ik altijd "eerlijkheid duurt het langst".

Ach, misschien is het een troost. Gisteren betaalde ik nog €300 aan douanekosten.
www.dewdrops.nl <-- Voor tekenaars, schrijvers, fotografen en andere creatievelingen.

Maaaybe
MSD
MSD

Postby Maaaybe » 04 Sep 2009 14:03

Heel erg bedankt voor je antwoord :o
Ik vind het vreselijk zuur dat je belasting moet betalen over een aankoop, maar nog zuurder is het natuurlijk om een boete te betalen :|
Is er ook nog optie 3, aangeven dat het een gift is? Dan hoef je in ieder geval niet te knoeien je factuur. Aan de andere kant staat Leeke's website wel ergens vermeld, dus zo moeilijk is het niet om te zien dat het een bedrijf is en geen particulier.
Ik breek me er al twee dagen het hoofd over, maar ik kom er gewoon niet uit .__. Het makkelijkste is natuurlijk om gewoon eerlijk te zijn, maar het geld, HET GELD! :angel:

Starálfur

Postby Starálfur » 04 Sep 2009 14:24

Dat gift wil niets zeggen, ik moest ook douanekosten betalen toen er gift op stond. Het is natuurlijk niet leuk om zoveel douanekosten te moeten betalen, maar zoals Muisje al zegt; het kan altijd meer :P

Ezzora
SD
SD

Postby Ezzora » 04 Sep 2009 14:25

gift helpt weinig, eigenlijk niets
je zit nog steeds ver boven het geschenk bedrag

en 112 euro is niet zo veel,ik heb zelf al rekening gehad voor 170 euro en ik weet dat anderen ook wel zo hoog hebben gezeten

je had het moeten verwachten toen je bestelde

Maaaybe
MSD
MSD

Postby Maaaybe » 04 Sep 2009 14:40

Maar bij gift is geen factuur nodig. Dan kan ik een andere waarde opschrijven..?

Ezzora - Ik wist dat ik te maken zou krijgen met douanekosten, maar ik ging ervan uit dat het rond de 35 euro zou zitten, ofzo. Ik schrok heel erg toen ik uitkwam op 112.

Starálfur - 112 is waarschijnlijk het minimum, toen ik later een andere formule gebruikte, kwam ik uit op 160 ;__;

Starálfur

Postby Starálfur » 04 Sep 2009 15:42

Nee da's ook niet leuk nee :S
Die berekenformules kloppen ook niet altijd (soms zijn de douanekosten meer dan de helft van wat het pakket kostte!) maar je kunt er wel vanuit gaan dat de douanekosten ongeveer een derde van de kosten zijn ^^

Return to “FAQ en Informatie voor Beginners”