Rikugou -mijn eerste BJD *nieuwe foto's*

Voor in-progress topics, vragen, kritiek en om je werk te showen.

Moderator: Café Mods

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Rikugou -mijn eerste BJD *nieuwe foto's*

Postby Puppit » 25 Feb 2011 12:25

*NIEUWE FOTO'S GEPLAATST OP 29 MEI 2011, scroll naar beneden!*

Dag allemaal,
dit is Rikugou, de eerste BJD die ik zelf gemaakt heb. Hij is ongeveer MSD-sized (42 cm hoog). Op deze foto's is 'ie nog niet helemaal af, alleen geproefjoint.

Zijn naam betekent "heelal" of "kosmos", en zijn karakter is een cyber-Krusnik (een vampier die van het bloed van andere vampiers leeft). Hij krijgt "nachtogen", dat wil zeggen halfdoorzichtige compleet zwarte ogen met zilveren spikkels erin, als een sterrennacht. Vampiertandjes moet hij nog krijgen (die moet ik van een nader materiaal maken), en hij krijgt wit furry haar (denk David Bowie in The Labyrinth). Zijn huid is nu volkomen wit, hij wordt nog een kleiiiiiin beetje roziger gemaakt en met de nodige hol-ogige accenten -zo is ' ie net van porcelein.

Hij kan -met enig balanceerwerk- zelf rechtop staan. Later krijgt hij nog stoere laarzen waardoor dat makkelijker zou moeten worden (het probleem zit 'm vooral in z'n enkels). Hij heeft een magnetische headcap.

Zijn ellebogen sporen niet helemaal (ze kunnen maar een hoek van 120 graden maken ipv 90)... Ben nog een beetje aan het dubben of ik daarom zijn bovenarmen opnieuw zal doen... Eerlijk gezegd wil ik namelijk wel erg graag mijn opgedane kennis verwerken in een nieuwe, andere pop. Wat denken jullie ervan?

Image
Image
Image
Image
Image

...En ja, mijn werkplaats is een chaos. Wet van de stimulerende wanorde ;)
Last edited by Puppit on 30 May 2011 09:29, edited 7 times in total.
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

pinky-lady
SD
SD
Posts: 320
Joined: 03 Aug 2010 17:42
Location: Leiden

Postby pinky-lady » 25 Feb 2011 12:31

echt gaaf dat je hem zelf gemaakt hebt :O
ik heb zelf ook weleens pogingen gedaan om zelf een bjd te maken, maar dat mislukt steeds XD
:¨·.·¨:
`·.home:
Alice, April, Wolfje, Bella, Bowie, Dilana, Bruiser.
coming;
impl doll iris-Roselin.
impl doll verne-Emily.

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Postby Puppit » 25 Feb 2011 17:15

echt gaaf dat je hem zelf gemaakt hebt :O
ik heb zelf ook weleens pogingen gedaan om zelf een bjd te maken, maar dat mislukt steeds XD
Wat mislukt er dan precies? Misschien kan ik je helpen.
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

pinky-lady
SD
SD
Posts: 320
Joined: 03 Aug 2010 17:42
Location: Leiden

Postby pinky-lady » 25 Feb 2011 19:17

ik denk niet dat je me kunt helpen :P
ik ben gewoon niet zo geweldig in mooie lichaamsvormen kleien,
en de lippen lukken me nooit!
maar heel mooi :D
:¨·.·¨:
`·.home:
Alice, April, Wolfje, Bella, Bowie, Dilana, Bruiser.
coming;
impl doll iris-Roselin.
impl doll verne-Emily.

Rooziej
SD13
SD13
Posts: 713
Joined: 21 Jul 2010 21:55
Location: Deventer

Postby Rooziej » 25 Feb 2011 19:51

ik hou nu al van hem! kan niet wachten hem morgen te zien! yay!!! <3 <3
@ Home:
Isamu
Usagi
Yaora
Joshua
Rikugou
Haru-Hanako
Enma
AiYumeko
Coming:

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Postby Puppit » 25 Feb 2011 20:35

ik denk niet dat je me kunt helpen :P
ik ben gewoon niet zo geweldig in mooie lichaamsvormen kleien,
en de lippen lukken me nooit!
maar heel mooi :D
Tsja, toch gewoon een kwestie van oefenen denk ik... En goed kijken. Oefen jezelf anders wat met modeltekenen (gewoon overal een schetsblok mee naartoe slepen en mensen natekenen) en leen eens een boek over anatomie (liefst 1 voor kunstenaars) bij de bieb. Onthoudt dat een lichaam gevormd wordt vanuit de binnenkant: Eerst botten, dan spieren, dan vet en dan huid. Zo moet je ook te werk gaan als je kleit. Desnoods letterlijk. Begin met stokjes en balletjes (botten en gewrichten) en leg "deegrolletjes" klei (spieren) eroverheen en vouw daar weer een lapje klei overheen (de huid). Beetje extra toevoegen her en der voor het vet (kont, borsten, bovenbenen).
Succes! :)

Roos, ik wilde morgen ook even langs die dude in Hengelo die z'n SNES en NES games wegdoet. Als jij nou eens uitstapte op Hengelo, dan spreken we daar af en gaan we samen langs de gamedude. Kun jij meteen Mario Bros 2 krijgen. Hij heeft 'm toch dubbel, zei 'ie.
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Postby Puppit » 05 Mar 2011 09:51

Bumpje, omdat ik nog maar twee reacties heb gehad... Ik wil graag feedback, mensen! Kom op! :x
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

tha_queen_of_chaos
Hound
Hound
Posts: 1203
Joined: 29 Jul 2008 11:49
Location: Krommenie
Contact:

Postby tha_queen_of_chaos » 05 Mar 2011 10:03

Hij is niet helemaal mijn smaak.

Ik vind de buik te smal in vergelijking met de rest van het lichaam en lange torso en de armen een beetje te breed. Ook de lippen zijn voor mijn gevoel te groot. De proporties lijken gewoon heel anders. Dat kan natuurlijk je smaak zijn, maar is niet iets wat mij aanspreekt.
De oren daarintegen zien er echt gaaf uit en de oogvorm vind ik ook wel leuk.
Shacking up with: Megami-limhwa luna, Kami- Soom Lazule, Akuma-Limhwa half elf, Seishin- Soom MD Sphaler
Seishin- Soom MD Sphaler
My livejournal NL BJD Forum

dernhelm
SD13
SD13
Posts: 740
Joined: 07 Jun 2010 00:13
Location: haarlem

Postby dernhelm » 06 Mar 2011 02:24

ik vind het jammer dat zijn gezicht niet helemaal symmetrisch is.
Ik vind de verhoudingen wel mooi.
De laatste foto oogt heel natuurlijk. En hij blijft ook staan.
poseerd ie verder ook prettig?
Ben benieuwd hoe hij er compleet uit ziet, met ogen, faceup, pruik, kleding.
Dat doet zo veel voor een doll
thuis:
Mata Flanagan met zijn artificial personal assistant O.W.N.E.R & fryske spruit Aafke

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Postby Puppit » 16 Mar 2011 14:34

Upje, om meer commentaar te krijgen.
@Dernheim: de mond is niet symmetrisch, maar verder valt het toch wel mee? Bedenk dat op de foto het ligt wat van opzij komt. Het is dus niet zo dan zijn ene wang dunner is dan de andere. Of bedoelde je dat niet?
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Postby Puppit » 23 Mar 2011 12:16

Upje!

Beste mensen, ik heb nog maar twee echt zinvolle feedbackcommentaren gehad... More please!

Het lichaam is wat chunky inderdaad: toen ik begon met het snijden van de kern (piepschuim) stond ik er nog niet bij stil dat er nog ruim 2 mm klei overheen zou komen, waardoor ze dikker uitvielen dan ik aanvankelijk dacht.
Ik heb inmiddels de elleboogjoints opnieuw gedaan (foto's volgen), waardoor 'ie nu wel fatsoenlijk beweegt. Ook heb ik zijn armen en benen wat langer gemaakt, daardoor zou 'ie ook wat slanker moeten ogen.

Hij krijgt ook nog een tattoeage op zijn borst (omgekeerd kruis van rozenranken).

Wat ik nog graag zou willen weten: Wat vinden jullie überhaupt van het karakter-idee, of het plan voor de ogen? En hoe vinden jullie hem vergeleken met andere zelfgemaakte dolls?
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

silke
YoSD
YoSD
Posts: 69
Joined: 16 Dec 2008 14:04

Postby silke » 24 Mar 2011 17:33

Wat ik nog graag zou willen weten: Wat vinden jullie überhaupt van het karakter-idee, of het plan voor de ogen? En hoe vinden jullie hem vergeleken met andere zelfgemaakte dolls?
*warning-->massa's feedback (je vroeg erom 8) *

voor een eerste doll is hij best goed. het feit dat je er in slaagde hem volledig af te werken is ook erg goed. (ik heb eerst 5 schoendozen vol onderdeeltjes geboetseerd voor ik de eerste volledige doll kon afwerken). wat ik wel zou aanraden is dat je veel gedetaileerdere scetse maakt en je daar ook aan houdt. ik raad ook aan om nog een aantal anatomieboeken door te nemen. dit is trouwens een erg goeie site: http://www.posespace.com/ als je een van deze foto's als basis gebruikt en daarna pas stylistischer maakt is de kans groot dat het er minder blokkerig uit zal zien. ik zie ook dat je nu vooral op de techinsche kat hebt efocust. misschien is het voor jou dan beter o eens het kompleet omgekeerde te doen en de doll eens in een stuk te boetseren en daarna pas in stukjes te hakken (dat is wat ik na een tijdje ook ben beginnen doen en het ging me veel beter af) mijn voornaamste advies is dus: hoewel het een stylistische doll is moet je volgens mij veel meer focussen op "echte" anatomie, herbekijk ook nog eens de joints van je doll en dan kom je er wel.
(dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening en ik bedoel er zeker niets slechts mee, voor een eerste doll is ie erg goed gelukt!)

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Postby Puppit » 24 Mar 2011 19:28

Wat ik nog graag zou willen weten: Wat vinden jullie überhaupt van het karakter-idee, of het plan voor de ogen? En hoe vinden jullie hem vergeleken met andere zelfgemaakte dolls?
*warning-->massa's feedback (je vroeg erom 8) *

voor een eerste doll is hij best goed. het feit dat je er in slaagde hem volledig af te werken is ook erg goed. (ik heb eerst 5 schoendozen vol onderdeeltjes geboetseerd voor ik de eerste volledige doll kon afwerken). wat ik wel zou aanraden is dat je veel gedetaileerdere scetse maakt en je daar ook aan houdt. ik raad ook aan om nog een aantal anatomieboeken door te nemen. dit is trouwens een erg goeie site: http://www.posespace.com/ als je een van deze foto's als basis gebruikt en daarna pas stylistischer maakt is de kans groot dat het er minder blokkerig uit zal zien. ik zie ook dat je nu vooral op de techinsche kat hebt efocust. misschien is het voor jou dan beter o eens het kompleet omgekeerde te doen en de doll eens in een stuk te boetseren en daarna pas in stukjes te hakken (dat is wat ik na een tijdje ook ben beginnen doen en het ging me veel beter af) mijn voornaamste advies is dus: hoewel het een stylistische doll is moet je volgens mij veel meer focussen op "echte" anatomie, herbekijk ook nog eens de joints van je doll en dan kom je er wel.
(dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening en ik bedoel er zeker niets slechts mee, voor een eerste doll is ie erg goed gelukt!)
Kijk, dat is nou commentaar waar ik wat aan heb :P Maak je geen zorgen, ik ben niet in het minst beledigd!
Dank je voor die site! Ik had zelf ook al besloten eens een goed anatomieboek voor kunstenaars aan te schaffen... Of een gedetailleerdere schets zal werken/lukken is nog wel even de vraag... Ik ben meer een beeldhouwer dan een tekenaar, een (foto van een) model (pop of mens) zou misschien beter werken. Dat heb ik voor deze pop ook als referentie gebruikt, maar dat waren foto's van maar 1 pop. Misschien een soort mood-board maken van allerlei poppen die ik mooi vindt, naakt en in allerlei houdingen? Eigenlijk zou ik eens een full-sized pop aan moeten schaffen als referentie, ik heb nu alleen een hujoo... Die zijn nogal uit proportie en hun beweeglijkheid is niet geweldig... Maar ja, ik kan ook niet steeds de poppen van Rooz jatten en m'n vriend haat me als ik ons vakantiegeld besteed aan een eigen MSD xD

Of één in stuk boetseren werkt voor mij is het proberen waard, maar ik vermoed dat in stukjes toch wel handiger is, in ieder geval voor zoiets als de heupen: Daar moet je met een doll toch wat anders mee omgaan omdat ze niet van squishy vlees zijn.. Ik merkte dat ik bij deze doll de gewrichten vaak te ver naar voren zette, omdat ik te weinig rekening hield met het solide materiaal... Ik moet gewoon nog een beetje de balans vinden tussen realistisch-menselijk en poppenmechaniek. Ik kan in ieder geval eens de armen van mijn volgende pop eerst in één stuk maken (zonder heel gedetaillerde vingers dan, dat kan beter als je de hand los hebt), dat kost niet zoveel materiaal mocht het compleet falen, en als het goed werkt kan ik de rest van het lichaam ook op die manier proberen.
Overigens heb ik wel de pop meerdere malen bijgeschaafd hoor ;) Omdat ik met papier-maché werk kan ik gewoon stukken bijvijlen of afzagen en nieuwe smurrie eroverheen smeren of een extra stuk aan een been zetten ofzo... Als ik met klei gewerkt had, had ik vast ook losse onderdelen overgehouden :P
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

User avatar
Puppit
SD13
SD13
Posts: 721
Joined: 26 Jan 2011 12:03
Location: Deventer
Contact:

Postby Puppit » 29 May 2011 22:31

Jahaa, ein-de-lijk meer foto's van de nu geschilderde, gelakte, ge-suede en getattoeerde Rikugou, met ogen (ja, die verschrikkelijk tegenwerkende, zelf gegoten sterrennachtogen), wimpers en pruik! Kleertjes krijgt hij later nog. Wat vinden jullie ervan?

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


PS: Moderators, ik weet dat dit een oud topic is, maar een nieuw topic openen voor hetzelfde project leek me ook een beetje onzin, dus ik hoop dat dit mag.
Last edited by Puppit on 30 May 2011 09:35, edited 3 times in total.
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

Esmee
SD
SD
Posts: 360
Joined: 18 Nov 2010 20:04
Location: Rosmalen

Postby Esmee » 29 May 2011 23:50

Gut ik vind hem nu wel een beetje eng hoor :P maar dat komt door zn ogen xD
Coming soon :
none



@home : Stars (AOD An) Moon (AOD Meng Ya Qi) Deveny (MNF Ryoeul boy ) Adam (Unoa sist FP )


Return to “Artist Dolls”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests