...In de doos?
Moderator: Café Mods
...In de doos?
Ok: dolls vergelen. Ze vergelen sneller (erger?) als je ze in direct zonlicht laat zitten. Veel eigenaars schijnen ze in hun dozen te bewaren.
Ik heb nu mijn eerste doll, en één van de eerste bedenkingen die ik mij maakte, is dat ik het kereltje nu toch echt niet de hele tijd in een doos wil stoppen om hem er af en toe eens uit te halen. Het liefst van al wil ik hem gewoon op mijn bed of op de schoorsteenmantel zetten.
Is dat een slecht idee? Heb ik binnen de kortste keren een botergele doll? Bewaren jullie je schatten in dozen, of staan ze gewoon in de kamer? Waarom precies?
Ik heb nu mijn eerste doll, en één van de eerste bedenkingen die ik mij maakte, is dat ik het kereltje nu toch echt niet de hele tijd in een doos wil stoppen om hem er af en toe eens uit te halen. Het liefst van al wil ik hem gewoon op mijn bed of op de schoorsteenmantel zetten.
Is dat een slecht idee? Heb ik binnen de kortste keren een botergele doll? Bewaren jullie je schatten in dozen, of staan ze gewoon in de kamer? Waarom precies?
Mijn (b)engeltjes zitten op n bankje op mn massagetafel, ze krijgen wel licht, maar geen direct zonlicht. Ik kan wel zien dat mn Arriane (doll factory) licht vergeeld is, maar mn Lana (angell-studio) is eigenlijk nog helemaal niet vergeeld.
Ik vind het vreselijk om ze de hele tijd in n doos te houden, en hun ook, dus ik doe dat niet. Als je erg bang bent voor vergelen kan je dr mss n laag msc uv-cut geven of laten geven, zo'n bus haal je voor 13,50 bij think pink. Maar zo snel gaat dat vergelen niet hoor. Je kan dr gewoon afentoe mee naar buiten nemen, en dat beetje zon zo afentoe is dan echt geen ramp.
Ik zou zeggen, volg je gevoel. Als jij dr niet de hele tijd in dr doos houden wil, moet je dat niet doen.
Het vergelen is ook per skin-color, en per company weer anders.
Maar succes met het maken van een beslissing. *smiles*
Ik vind het vreselijk om ze de hele tijd in n doos te houden, en hun ook, dus ik doe dat niet. Als je erg bang bent voor vergelen kan je dr mss n laag msc uv-cut geven of laten geven, zo'n bus haal je voor 13,50 bij think pink. Maar zo snel gaat dat vergelen niet hoor. Je kan dr gewoon afentoe mee naar buiten nemen, en dat beetje zon zo afentoe is dan echt geen ramp.
Ik zou zeggen, volg je gevoel. Als jij dr niet de hele tijd in dr doos houden wil, moet je dat niet doen.
Het vergelen is ook per skin-color, en per company weer anders.
Maar succes met het maken van een beslissing. *smiles*
Ik ben een owner die serieus nooit haar gordijnen open doet op haar slaapkamer omdat daar dus mijn dolls verblijven de gehele tijd.
Tenzij ik bezig ben met naaien voor ze ofzo, en dan liggen ze dus onder een handdoek of zitten ze ergens achter uit de zon.
Verder neem ik ze wel degelijk mee naar buiten in de zon voor foto's, alleen geen uiterst felle zon.
In de doos laten? Absoluut niet. Ik maak gewoon mijn hele kamer tot 'doos', gordijnen dicht en everybody happy ^^
Tenzij ik bezig ben met naaien voor ze ofzo, en dan liggen ze dus onder een handdoek of zitten ze ergens achter uit de zon.
Verder neem ik ze wel degelijk mee naar buiten in de zon voor foto's, alleen geen uiterst felle zon.
In de doos laten? Absoluut niet. Ik maak gewoon mijn hele kamer tot 'doos', gordijnen dicht en everybody happy ^^
-
BlackDragon
- Sabik

onze dolls zitten echt overal door het hele huis, ik vind het geen probleem als ze iets zouden vergelen, maar het valt met de meeste merken echt mee hoor. Alleen het gekleurde resin en het witte is wat gevoeliger hiervoor.
Wij houden ze dus c=echt niet in de doos
Wij houden ze dus c=echt niet in de doos
"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. and Today is a gift"
Vergelen doen ze op den duur toch. Belangrijker is dat ze over het geheel langzaam verkleuren over de jaren. Alleen als je onbedekte delen zou blootstellen aan fel zonlicht, krijg je storende kleurverschillen.
Mijn eerste is nu ruim 2 jaar oud, en het lijkt bij hem eerder dat hij light tan aan het worden is in plaats van geel
Maar ik heb zeker in de ochtend standaard de gordijnen dicht of anders een deken over ze heen liggen omdat de zon dan m'n kamer in schijnt.
Mijn eerste is nu ruim 2 jaar oud, en het lijkt bij hem eerder dat hij light tan aan het worden is in plaats van geel
Maar ik heb zeker in de ochtend standaard de gordijnen dicht of anders een deken over ze heen liggen omdat de zon dan m'n kamer in schijnt.
Last edited by TMar on 08 Aug 2011 12:17, edited 1 time in total.
-
dreamfairy
- *Puppetmaster*

Mijne zitten overal en nergens.. Zon of niet. Ginger is aardig vergeelt maar daar maak ik me eigenlijk niet zo druk over. Rest van me popjes zijn niet echt vergeelt zover ik weet xD
Dus ja als je der niet in een doos wilt houden moet je dat vooral niet doen
Dus ja als je der niet in een doos wilt houden moet je dat vooral niet doen
At home:
Bambi (SM Ai), Kara (SM Galena), Ginger (SM Minette) Phoebe (BC gun) Mina (LW Happy/BC hybrid)
Bambi (SM Ai), Kara (SM Galena), Ginger (SM Minette) Phoebe (BC gun) Mina (LW Happy/BC hybrid)
Ik heb in mijn kast een speciaal plaatsje gemaakt. Ze zit daar een hele dag en als ik ga slapen neem ik haar eruit en zet ik haar op mijn vensterbank.
Dus in feite zit ze een hele dag in de doos, of in mijn geval kast.
Maar vergelen is niet de enige reden. Wij hebben een grote hond die gemakkelijk van tafels dingen kan stelen om aandacht te krijgen. Hij doet het niet zo vaak en gelukkig mag hij niet boven komen, maar ik neem liever toch geen risico. Stel dat hij ze toch pakt?
En natuurlijk kan je ze hoog op een plek zetten waar de hond niet aan kan.. Na-ah, dan heb ik nog een kat die haar pruikje en Lolita jurkje heel interessant vind en haar nagels erin zet.
En ik denk dat dat vergelen best wel meevalt. Gewoon niet in de volle zon zetten.
Dus in feite zit ze een hele dag in de doos, of in mijn geval kast.
Maar vergelen is niet de enige reden. Wij hebben een grote hond die gemakkelijk van tafels dingen kan stelen om aandacht te krijgen. Hij doet het niet zo vaak en gelukkig mag hij niet boven komen, maar ik neem liever toch geen risico. Stel dat hij ze toch pakt?
En natuurlijk kan je ze hoog op een plek zetten waar de hond niet aan kan.. Na-ah, dan heb ik nog een kat die haar pruikje en Lolita jurkje heel interessant vind en haar nagels erin zet.
En ik denk dat dat vergelen best wel meevalt. Gewoon niet in de volle zon zetten.
Home
Mariko ~ DollZone Ani
Mariko ~ DollZone Ani
toen ik mijn doll net had had ik haar meestal wel de hele tijd in haar tas zitten.
maar ik heb een sealer gekocht met UV-cut en dat beschermt tegen het zonlicht.
ik houd haar nog steeds niet te lang in ze felle zon ofzo.
maar ik heb voor haar een bedje (ok het is een doos, maar ik had niks anders)
gemaakt. en daar licht ze vaak in (iig s'nachts) en overdag zet ik haar nog wel eens op mijn bed. ik heb ook maar vier kleine raampjes op mijn kamer dus echt veel licht kan er alsnog niet bij..
dus miss is een uv-cut sealer een idee.
en als je je doll op een plek zet die niet pal in de zon is
moet het denk ik geen probleem zijn.
maar ik heb een sealer gekocht met UV-cut en dat beschermt tegen het zonlicht.
ik houd haar nog steeds niet te lang in ze felle zon ofzo.
maar ik heb voor haar een bedje (ok het is een doos, maar ik had niks anders)
gemaakt. en daar licht ze vaak in (iig s'nachts) en overdag zet ik haar nog wel eens op mijn bed. ik heb ook maar vier kleine raampjes op mijn kamer dus echt veel licht kan er alsnog niet bij..
dus miss is een uv-cut sealer een idee.
en als je je doll op een plek zet die niet pal in de zon is
moet het denk ik geen probleem zijn.
Live your life as crazy as it is.
dollhof.boards.net
Have: Nulei (ResinSoul Ya), Izumi (Doll Love Yoyo)
Wanna: Loongsoul MengLi of Xinlan, Luts Senior Delf Mia, Dollzone jake, Minifee Chloe
dollhof.boards.net
Have: Nulei (ResinSoul Ya), Izumi (Doll Love Yoyo)
Wanna: Loongsoul MengLi of Xinlan, Luts Senior Delf Mia, Dollzone jake, Minifee Chloe
Mijn dolls zitten op een plankje in de woonkamer, direct bij mijn bureau. het gordijn is deels dicht, waardoor ze hooguit een paar keer per jaar aan het einde van de dag zon kunnen krijgen (en dan leg ik vaak alsnog wel een doek over ze heen).
Ze zijn bovendien allemaal compleet gesealed met MSC, en de enige doll die een beetje vergeeld is, is Malina, maar die is al wat ouder dan de rest
Eirawen zou ook vergeeld kunnen zijn, daarvan is de leeftijd helemaal onbekend. Maar in beide gevallen heel egaal en niet storend (bij Malina valt het alleen op als je nieuwe FL WS ernaast houdt).
Mijn Soom Afi faun is zelfs in ruim een jaar nog helemaal niet verkleurd (of zo weinig dat het niet echt te zien is), ondanks dat ze dus niet continue afgeschermd zit
Ze zijn bovendien allemaal compleet gesealed met MSC, en de enige doll die een beetje vergeeld is, is Malina, maar die is al wat ouder dan de rest
Eirawen zou ook vergeeld kunnen zijn, daarvan is de leeftijd helemaal onbekend. Maar in beide gevallen heel egaal en niet storend (bij Malina valt het alleen op als je nieuwe FL WS ernaast houdt).Mijn Soom Afi faun is zelfs in ruim een jaar nog helemaal niet verkleurd (of zo weinig dat het niet echt te zien is), ondanks dat ze dus niet continue afgeschermd zit
Shesha (Sugarble), Mori (Luts KD) Pipsqueek (DC Ada), Skye (Sm RSoD Sakura), Coille-Mor (RS Dan), Nemo (FL pp Cupid 2.2), Eirawen (Cherishdoll Sl. Lani), Greer (Sm Grit), Lavender (Sm Afi O.E.), Cocoa (Sm Afi R.), Ukkie (FL Puki Pukisha), Malina (FL pp Sugar), Riona (RS Mei), Miyuki (Obitsu 27cm)
-
thefirstnl
- Hound

Mijn dolls zitten in "hun" kamer. S'ochtens komt daar wel de zon volop, dus dan is het gordijn dicht, maar zodra ik thuis kom gaat ie open. Nee, voor mij geen doos. En dat ze evtl vergeelen, dat maakt mij niet zoveel uit. Het valt ook best mee. Alleen bij mijn white skin Angel Fantasy doll zie je het. Hij is niet meer zo wit/wit maar meer romig wit geworden. Dus echt niet botergeel. En ik heb hem nu ruim twee jaar.
Ik heb mijn dolls ook gewoon in mijn woonkamer zitten. Mijn woonkamer is nogal redelijk donker en ze blijven uit de buurt van de zon. Maar door de jaren heen hebben ze ook wel wat redelijk vel zonlicht opgevangen op meets bv. Het maakt me niet zo veel uit, zolang het vergelen maar geleidelijk gebeurt.
In de doos kunnen ze nog steeds verkleuren, dit heeft te maken dat langzaam de pigmenten afgebroken worden. Door zonlicht (dat hoeft niet directe zonlicht te zijn) gaat dit proces nog sneller. Het grappig is dat verf in face-ups het licht blokkeert. Dus als je heel lang een face-up op laat en later weer afhaalt, heb je gewoon nog de afdrukken van de wenkbrauwen zien bv. :P
Maar ik merk zelf ook dat het per merk erg verschilt. Unidoll en Leekeworld vergelen heel erg snel. Zo snel dat je het gewoon in de joints het verschil kan zien. Ik ben er zeker van dat ze van het zelfde mengsel gemaakt zijn, ze ruiken het zelfde (stopverf bah) Iplehouse en Zaolls verliezen hun pinky kleur ook best snel. Zo kwam ik achter dat een Iplehouse EID borst stuk, die ik voor een mod op mijn werktafel met een doek bedekt had liggen, iets van zijn kleur verloren had, dan de stukken in het pikkedonker in de doos. Dus in een doos bewaren helpt wel tegen het snelle vergeling. (En ik heb heel veel zaolls onder handen gehad, daar zat zeker veel verschil in tussen net nieuw en paar maandjes oud)
Andere merken hebben een stuk minder last van en hebben nog steeds de zelfde kleur. (Volks bv.)
In de doos kunnen ze nog steeds verkleuren, dit heeft te maken dat langzaam de pigmenten afgebroken worden. Door zonlicht (dat hoeft niet directe zonlicht te zijn) gaat dit proces nog sneller. Het grappig is dat verf in face-ups het licht blokkeert. Dus als je heel lang een face-up op laat en later weer afhaalt, heb je gewoon nog de afdrukken van de wenkbrauwen zien bv. :P
Maar ik merk zelf ook dat het per merk erg verschilt. Unidoll en Leekeworld vergelen heel erg snel. Zo snel dat je het gewoon in de joints het verschil kan zien. Ik ben er zeker van dat ze van het zelfde mengsel gemaakt zijn, ze ruiken het zelfde (stopverf bah) Iplehouse en Zaolls verliezen hun pinky kleur ook best snel. Zo kwam ik achter dat een Iplehouse EID borst stuk, die ik voor een mod op mijn werktafel met een doek bedekt had liggen, iets van zijn kleur verloren had, dan de stukken in het pikkedonker in de doos. Dus in een doos bewaren helpt wel tegen het snelle vergeling. (En ik heb heel veel zaolls onder handen gehad, daar zat zeker veel verschil in tussen net nieuw en paar maandjes oud)
Andere merken hebben een stuk minder last van en hebben nog steeds de zelfde kleur. (Volks bv.)
-
CherryBlossom
- MSD

Bij mij gaan ze altijd de doos in als ik er niet mee bezig ben. Maar dit heeft niets te maken met het vergelen (want daar zit ik niet mee in zolang het egaal gebeurt), maar eerder met plaatsgebrek ^-^ Hun dozen 'puzzelen' namelijk makkelijk en ze passen net alledrie in een lade onder mijn bed. Samen met wat spulletjes van hen.
Maar als je er ten volle van wil genieten zou ik zeggen: gewoon doen! Zolang ze maar niet te lang in direct zonlicht komen denk ik dat er niet veel problemen zullen ontstaan ^-^ Ikzelf zou ze ook veel liever op mijn bureau of dergelijke laten poseren.
Maar als je er ten volle van wil genieten zou ik zeggen: gewoon doen! Zolang ze maar niet te lang in direct zonlicht komen denk ik dat er niet veel problemen zullen ontstaan ^-^ Ikzelf zou ze ook veel liever op mijn bureau of dergelijke laten poseren.
Ik heb mijn dolls in mijn slaapkamer met gordijnen 24/7 dicht. Evengoed zijn ze toch door de tijd aan het vergelen. Toen ik vrij nieuw was in de hobby leek mij het vergelen echt vreselijk (ik heb voornamelijk white skin dolls), maar nu vind ik het niet eens storend eigenlijk. Ze zijn een klein beetje gelig, nog lang geen kanarie-kleur. En ik heb zelf liever dat ik lekker vaak naar ze kan kijken (als ik langloop maakt het me toch altijd blij, net zoals opstaan - ze staan op een tafel naast mijn bed, dus het eerste wat ik op een dag zie), dat is mij meer waard dan ze telkens in en uit een doos te moeten halen. Bovendien neemt dat ook ontzettend veel meer ruimte in beslag.
Return to “FAQ en Informatie voor Beginners”