Beste knutselaars,
is er iemand onder jullie die mij (persoonlijk) zou kunnen leren hoe je met een drukketel poppen kunt gieten? Ik kan al wel zelf (siliconen) mallen maken, maar heb tot nu toe alleen solide vormen gegoten, en nooit onder druk. Met holle dingen zoals poppenbenen heb ik dus nul ervaring.
Een greep uit vragen waar ik mee kamp:
Hoe flik je holle items zoals benen? Hoe bed je zoiets in om de mal te maken, en aan welke kant moet je dan gieten? Moet er een soort cilindervorm in het midden voor die holte? Heb je een speciaal materiaal nodig, anders dan siliconen? Moeten er steunkappen omheen? Hoe weet je welke druk je nodig hebt? Verschilt dat ook erg per plasticsoort?
Dit en vele andere kleine dingetjesdie ik waarschijnlijk pas bedenk als ik bezig ben wil ik graag van iemand leren.
Dus wie van jullie heet hier ervaring mee en wil mij een dagje (of langer, als dat nodig is) les geven?
ik wilde aanvankelijk naar de workshop die Silke zou geven en waar dit ook behandeld zou worden, maar die gaat niet door... :(
Groetjes,
Puppit.
Leraar gieten-onder-druk gevraagd
Moderator: Café Mods
Leraar gieten-onder-druk gevraagd
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.
Ik zie deze post nu pas, maar als je vragen hebt over holle onderdelen gieten zonder drukketel: Silk (niet Silke) heeft dat al eens gedaan. Ze is wat frequenter aanwezig op JointedLove, dus je zou het haar hier kunnen vragen.
The Joint is natuurlijk ook een goede plek om het te vragen. Daar zitten namelijk Armeleia en Twigling die beiden met een drukketel werken. Batchix (degene die Machina en Lagoon heeft gemaakt) is erg te spreken over de uitleg van de drukketel die ze van Armeleia heeft gekregen.
Maar in het heel kort: je maakt holle onderdelen door ook een kern (van bv. siliconen, maar met resin gevulde rietjes zijn ook populair) te maken voor in je mal. De mal bestaat dan uit een bovenkant, onderkant en een kern.
The Joint is natuurlijk ook een goede plek om het te vragen. Daar zitten namelijk Armeleia en Twigling die beiden met een drukketel werken. Batchix (degene die Machina en Lagoon heeft gemaakt) is erg te spreken over de uitleg van de drukketel die ze van Armeleia heeft gekregen.
Maar in het heel kort: je maakt holle onderdelen door ook een kern (van bv. siliconen, maar met resin gevulde rietjes zijn ook populair) te maken voor in je mal. De mal bestaat dan uit een bovenkant, onderkant en een kern.
www.dewdrops.nl <-- Voor tekenaars, schrijvers, fotografen en andere creatievelingen.
Dankjewel! Ik had de joint zelf ook al ontdekt, ben net een week lid maar heb nog niet actief rond kunnen kijken.
Dat van die kern had ik ook al bedacht (andere methode was "rondgieten", maar dan moet je de mal steeds roteren dus dat sluit een drukketel uit), alleen het in de praktijk brengen wil ik toch wel graag een keertje samen met iemand doen, voor ik de Grote Aanschaf aanga van een drukketel...
En ik hoorde van iemand -ik dacht dat het Sint was, forumnaam even kwijt- dat er ook een bedrijf bestaat dat poppen vóór je giet (jij stuurt het origineel op en zij maken er mallen van), maar dat zit in China ofzo... Enig idee of dat misschien rendabeler is dan zelf een drukketel kopen?
Dat van die kern had ik ook al bedacht (andere methode was "rondgieten", maar dan moet je de mal steeds roteren dus dat sluit een drukketel uit), alleen het in de praktijk brengen wil ik toch wel graag een keertje samen met iemand doen, voor ik de Grote Aanschaf aanga van een drukketel...
En ik hoorde van iemand -ik dacht dat het Sint was, forumnaam even kwijt- dat er ook een bedrijf bestaat dat poppen vóór je giet (jij stuurt het origineel op en zij maken er mallen van), maar dat zit in China ofzo... Enig idee of dat misschien rendabeler is dan zelf een drukketel kopen?
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.
Er zijn verschillende bedrijven die aanbieden een doll voor je te reproduceren in resin zoals Dollshe en Jpop (denk ik), maar Silk zit nu in het stadium dat ze haar eigen doll laat reproduceren, dus misschien kan je het ook aan haar vragen.
www.dewdrops.nl <-- Voor tekenaars, schrijvers, fotografen en andere creatievelingen.