BJD Materialen HELP

Stel je vragen over levertijden, douane, reparaties, problemen, etc. of geef je antwoorden.
Zoek eerst of er een soortgelijke thread voor jouw vraag bestaat. In dit subforum is reageren na een lange tijd nog toegestaan.

Moderator: Café Mods

darkangellizgleez
Tiny
Tiny

BJD Materialen HELP

Postby darkangellizgleez » 16 Oct 2011 11:43

Heey,

ik wil graag een BJD body kopen maar weet iemand wat voor materialen ik allemaal moet halen...???
Bijv. een lijmpistool of iets anders...?
ik zit sinds een paar dagen pas in die wereld en ik zou graag info krijgen over materialen die je nodig hebt voor je BJD.

Alvast Bedankt!!! ;) :cheering:

serid13
SD16
SD16

Postby serid13 » 16 Oct 2011 12:29

Als je een lijmpistool wilt gaan gebruiken? Waarvoor? hotglue-sueding in de joints? of voor modificaties als littekens te maken?
Dan moet je kijken voor 1 die minder heet is, die heb ook andere lijmstaven dan de gewone. De minderhete kan geen kwaad voor het resin.
Je hebt Acetonvrije nagellak remover om face-ups en blushing te verwijderen.
Acrylverf en pastelkrijtjes. GEEN olie(verf), of (krijt met olie of vet erin...) dat is niet goed voor de dolls.
Voor dunne lijntjes als van de wimpers en wenkbrauwen zijn hele smalle penselen/kwastjes fijn. voor blushings ed iets breder kwastje. Think Pink verkoopt zulke kwastjes...
Maar het is ook per persoon weer verschillend wat je fijn werken vind.
MSC is als sealer, Flat dus de doffe, word veel gebruikt. Zorg dat je t niet inademen kan als je spuit, want t is niet goed voor je. Bij voorkeur dus buiten spuiten, en met de wind mee. Ik gebruik zelf graag MSC UV-Cut, die geeft een beschermlaagje tegen al te snelle verkleuring van de resin.
Maar gewone MSC Flat is ook goed.
Sommigen gebruiken graag thinner om de verf te verdunnen, ook hierbij moet je voorzichtig zijn wat voor n je neemt, vanwege stoffen die erin kunnen zitten en schadelijk zouden kunnen zijn voor de resin. Ik heb thinner van het merk Amsterdam.
En dan heb je nog Gloss, wat je bijvoorbeeld over de lipjes, en nageltjes ed kan doen.
En wonderspons is hemels om een beetje vochtig te maken en te gebruiken om vlekjes ed van de dolls te verwijderen, lukt vaak zonder al te erg te hoeven boenen. Wonderspons kan je vinden zowel bij Action als bij Think Pink, als bij waarschijnlijk meerdere winkels.
Mijn verf is van het merk Golden, en mijn pastelkrijt heb ik bij Think Pink, en een paar extra zachte pastelkrijtjes bij een verf en teken winkel. Daar kotm ook mijn thinner vandaan, mijn kwastjes bij Think Pink, evenals mijn Gloss.

Als je verder nog vrgen hebt, stel ze gerust.
Hoop je hiermee verder gehopen te hebben.

BlackDragon
Sabik
Sabik

Postby BlackDragon » 16 Oct 2011 12:42

Heel handig is het boek BJD for beginners, het is wel in het engels, maar alles wat je moet en wilt weten/leren staat erin.

Veder is er nog het BJD orbyarium, ook een boek met veel handige tips en voorbeelden.
beiden te koop bij Think Pink!

Ik zou zeggen begin daar eens mee, dan weet je wat je nodig hebt als je iets aan je doll wilt gaan wijzigen.

Zomaar in het wilde weg materialen kopen heeft weinig zin.
"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. and Today is a gift"

Raou
MSD
MSD

Postby Raou » 16 Oct 2011 14:38

Wat je allemaal nodig hebt hangt een beetje af van wat je allemaal wil gaan doen met je popje. Wil je zelf het gezichtje beschilderen, dan heb je materialen nodig zoals de juiste verf en pastels, MSC om het te fixeren, spul om het er weer af te halen, etc,

Zo niet, dan heb je eigenlijk vooral dingen nodig voor het onderhoud van je popje. Bijvoorbeeld, een wondersponsje(gewoon te koop bij de kruidvat)om je pop schoon te maken, extra elastiek en misschien een string puller(te koop bij bijvoorbeeld Think Pink)om je popje van nieuw elastiek te voorzien als het oud word(naar als je dat eng vind kun je het ook door iemand anders laten doen, bijvoorbeeld op Dolliverse), misschien een lijmpistool om te hotglue sueden(maar dat hangt er vanaf of je dat fijn vind-zelf hou ik helemaal niet van het stroeve poseren dat ze dan krijgen), en dat soort dingetjes. Eigenlijk valt het best mee! Kom anders eens naar een meeting of Dolliverse, dan kun je veel popjes in het echt zien en vragen aan andere dollowners hoe zij hun poppen onderhouden, en dan zal je zien dat het niet zo'n heksenketel is als het op het eerste gezicht lijkt.

Toen ik mijn eerste popje kocht, kocht ik er schoentjes, pruikjes, oogjes, een wondersponsje en wat nieuw elastiek bij, en daar ben ik toch een heel eind mee gekomen.
Owned by: Vasiley(CP Chiwoo), Sumiya(Volks Scarface Cecile), Saix(Dive Seimei), Kahlen(43cm Narae), Puppy(Glorydoll Louis), Dilly(Zaoll Muse), Alizée(Cerisedolls Lyse), Kitten(PukiPuki Ruby), Dagmar(Cerisedolls Ombre), Layla(Switch Huisa)

darkangellizgleez
Tiny
Tiny

dankje

Postby darkangellizgleez » 16 Oct 2011 15:03

Heey,

harstikke bedankt allemaal.....^.^ ik kom er nu wel uit thanx...
al kan ik altijd meer info gebruiken.hihi

:D

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 27 Oct 2011 11:21

Ik wilde nog even toevoegen dat mocht je inderdaad ook al zelf face-ups en (kleine) aanpassingen gaan doen aan je doll, een ladinkje aluminiumdraad en heel fijn schuurpapier ook tot je "uitrusting" moeten behoren.
Dat schuurpapier -in verschillende gradaties- is voor het bijwerken van gietnaden, afschuren van te ver uitstekende tepels en dat soort dingen, of zwaardere modificaties en eventueel de joints: Als een balljoint echt te groot is voor de kom waar 'ie in moet vallen, kun je de joint of kom wat schuren. Al zou ik het eerst met hotglue of sueding proberen, want aan de stuctuur van de doll sleutelen kan een riskante ingreep zijn als je niet weet wat je doet.

Aluminiumdraad is voor "wire-ing", oftewel naast elastiek ook metaaldraad door (bepaalde delen van) je pop halen, om hem/haar beter te laten positioneren. Dit is niet altijd nodig maar soms kan het een uitkomst bieden, als je pop bijvoorbeeld erg zware voorwerpen recht voor zich uit moet houden en zijn armen dan de neiging hebben omlaag te zakken. Aluminium is het beste draad hiervoor, wat dat veert niet terug zoals ijzerdraad en het roest ook niet (nouja, het wordt wat wittig, maar kleurt in ieder geval niet je pop bruin van binnen).

Ook wil ik nog even aan Serid's beschrijving toevoegen dat je niet persé thinner hoeft te gebruiken voor het verdunnen van verf: De meeste winkels die goede verf verkopen (winkels voor kunstenaarsbenodigdheden dus, niet de speelgoedwinkel ofzo -al hebben winkels voor modeltreintjes het soms wel) verkopen ook een speciale verdunner voor acrylverf. Dit is minder riskant dan thinner en werkt beter dan water (water en acryl stoten elkaar een beetje af, wat niet erg is voor grote schilderijen maar vervelend kan zijn voor preciziewerk als een poppengezicht).
Ook zijn er mensen die waterverf of aquarelpotloden gebruiken voor face-up's, maar dat is wel even een trucje: Teveel water en je krijgt druppeltjes, te weinig en het wordt klonterig. De meeste mensen gebruiken daarom acrylverf, al kan voor een iets ruwere look (minder glad uitziend haar) potlood heel geschikt zijn voor wenkbrauwen of baardhaar.

Maar...
Laat dit alles je niet overdonderen. Je hoeft niet persé face-ups of mods te doen om een blije poppeneigenaar te zijn. Niet iedereen hier is een kunstenaar en hen die dat wel zijn hebben over het algemeen ook één voorkeur of groter talent voor een bepaalde handeling. De één is goed in face-ups, de ander in mods, weer een ander in kleertjes of sieraden en weer een ander is een goed fotograaf. Dus laat je niet op stang jagen. Als je dit allemaal graag wilt doen omdat het je leuk lijkt is dat natuurlijk prima, maar het is niet noodzakelijk om toch bij the scène te horen. :)
En dingen als een speciale face-up naar wens, of een mod, of body blush, of hotglue, of sueding, of zelfs iets viij simpels als re-stringen kan ook allemaal voor je gedaan worden door andere leden, soms zelfs gratis (re-stringen, hotglue of wireing wordt bijvoorbeeld gratis gedaan op Dolliverse).
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 27 Oct 2011 11:38

Ohja, wat ik nog vergeten was: sueding en hotglue wordt vaak in één zin gebruikt, maar hotglue is niet hetzelfde als sueding. Hotglue is vloeibaar heet plastic (plastic hecht zich als lijm aan het opperblak als het warm is, maar kleeft niet als het koud is, dan is het gewoon plastic), en sueding is zoals de naam al aangeeft met suède. Bij BJD's wordt hotglue het meest gebruikt, bij klassieke poppen (van porselein) suède. Dit was niet zozeer om de positioneerbaarheid te verbeteren, alswel om te voorkomen dat de 2 schurende porseleinen onderdelen zouden beschadigen. Bovendien klinkt schurend porselein afgrijselijk (ongeveer als nagels over een schoolbord).
Bij BJDs is hotglue is vaak meer om een slecht passende joint wel te laten passen en een klein beetje om meer stroefheid te geven (hotglue is wat rubberiger dan de kunsthars waarvan de poppen gemaakt zijn), bij suèding is dat omgekeerd: Daar is juist de stroefheid het belangrijkste doel, maar het kan ook helpen om de gewrichten beter te laten passen.
Voor hotglue heb je uiteraard een hotglue gun en lijmstaven nodig, voor sueding heel dun suède (wordt ook wel "pliver" genoemd). Het enige echte suède dat dun en rekbaar genoeg is, is meestal lamsvel of geitenleer van de buik of liezen.
Het is echter niet altijd nodig echte suède te gebruiken, een stroeve suède-achtige stof kan ook goed zijn (neem echter geen PVC-nepleer o.i.d, dat droogt na verloop van tijd uit of gaat kleven).

Zo, nu hebben we alles wel behandeld dacht ik :P
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

darkangellizgleez
Tiny
Tiny

Postby darkangellizgleez » 21 Dec 2011 20:06

Ohja, wat ik nog vergeten was: sueding en hotglue wordt vaak in één zin gebruikt, maar hotglue is niet hetzelfde als sueding. Hotglue is vloeibaar heet plastic (plastic hecht zich als lijm aan het opperblak als het warm is, maar kleeft niet als het koud is, dan is het gewoon plastic), en sueding is zoals de naam al aangeeft met suède. Bij BJD's wordt hotglue het meest gebruikt, bij klassieke poppen (van porselein) suède. Dit was niet zozeer om de positioneerbaarheid te verbeteren, alswel om te voorkomen dat de 2 schurende porseleinen onderdelen zouden beschadigen. Bovendien klinkt schurend porselein afgrijselijk (ongeveer als nagels over een schoolbord).
Bij BJDs is hotglue is vaak meer om een slecht passende joint wel te laten passen en een klein beetje om meer stroefheid te geven (hotglue is wat rubberiger dan de kunsthars waarvan de poppen gemaakt zijn), bij suèding is dat omgekeerd: Daar is juist de stroefheid het belangrijkste doel, maar het kan ook helpen om de gewrichten beter te laten passen.
Voor hotglue heb je uiteraard een hotglue gun en lijmstaven nodig, voor sueding heel dun suède (wordt ook wel "pliver" genoemd). Het enige echte suède dat dun en rekbaar genoeg is, is meestal lamsvel of geitenleer van de buik of liezen.
Het is echter niet altijd nodig echte suède te gebruiken, een stroeve suède-achtige stof kan ook goed zijn (neem echter geen PVC-nepleer o.i.d, dat droogt na verloop van tijd uit of gaat kleven).

Zo, nu hebben we alles wel behandeld dacht ik :P
hey,

dankjewel voor de vele informatie ik sla het bij deze op.....:D
wat is dit toch een handig forum.
Als je vragen hebt worden ze meteen beantwoord....
en als er nog iets behandeld moet worden vraag ik het gewoon ;)

dankjewel allemaal!!!!

Amaris
Hound
Hound

Postby Amaris » 21 Dec 2011 21:37

Wat Puppit zegt is niet geheel waar.
Hotglue sueding wordt vaak gedaan bij BJD's voor de poseerbaarheid. De joints hebben nog wel eens de neiging terug te gaan naar eigen houdingen vanwege zwaartekracht of gespannenheid van elastiek.
Een laagje hotglue zorgt ervoor dat dit minder gebeurt.
Daarbij is de hotglue methode meer geliefd bij BJD-owners omdat het minder zichtbaar is dan een laagje suede ertussen en makkelijker om aan te brengen.
Dit heeft niets te maken met niet passende joints.

Acrylverdunner bij face-ups is niet nodig, water werkt net zo goed al dan niet beter, ligt eraan wat voor effect je wilt krijgen. Voor bijvoorbeeld wimperhaartjes kun je met water een mooier, lichter effect krijgen juist door de transparantie die water geeft aan de acrylverf. Bij tattoo's is dit vaak minder gewenst. Dus het is maar wat je wilt.
Acrylverf wordt gebruikt boven aquarel omdat aquarelverf ervoor kan zorgen dat het eerder chipped. Face-ups hebben hierdoor een mindere houdbaarheid zeg maar.
Daarom wordt vaak de airbrush boven pastelkrijt verkozen, om dezelfde reden; pastelkrijt kan eerder chippen dan het acryl van de airbrush.

Wire-en kan ook met koperdraad wat wordt gebruikt voor elektriciteit enzo. Die met een plastic laagje eromheen. Bij SD's werkt dit grandioos.
Al met al, heb je nodig voor een doll:
De doll!
Ogen, pruikje, kleertjes en schoentjes. En zelfs al dit is optioneel! Het is maar net wat je wilt ^^
Deze hobby kenmerkt zich door zijn aanpasbaarheid. Wat jij wilt is mogelijk en daarom heeft iedereen wat anders nodig ;)
Oh, nog iets... Raou vertelde over de wonderspons. Die is zeker wel gewild.
Die kun je halen bij de kruidvat, heet ook echt wonderspons. Kost een euro ofzo, heb je er twee. Die zijn zeker een must <3

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 21 Dec 2011 22:53

Wat Puppit zegt is niet geheel waar.
Hotglue sueding wordt vaak gedaan bij BJD's voor de poseerbaarheid. De joints hebben nog wel eens de neiging terug te gaan naar eigen houdingen vanwege zwaartekracht of gespannenheid van elastiek.
Een laagje hotglue zorgt ervoor dat dit minder gebeurt.
Daarbij is de hotglue methode meer geliefd bij BJD-owners omdat het minder zichtbaar is dan een laagje suede ertussen en makkelijker om aan te brengen.
Dit heeft niets te maken met niet passende joints.
Dat hangt een beetje van af wat je wilt: Het is inderdaad ook als extra weerstand bedoeld, maar ik heb wel gezien dat mensen het ook gebruiken om joints beter aan te laten sluiten. Nou zijn de meeste dolls prima uitgelijnd, maar soms spoort er toch ergens iets niet, en als ergens teveel ruimte op zit kan hotglue soms een oplossing zijn als opvulsel, omdat je dan niet aan de bouw van de doll zelf hoeft zitten door het gewricht te modden met epoxy ofzo. Let wel, dit gaat dus alleen op bij teveel ruimte, bij te weinig helpt het weinig tot zelfs averechts: Als de "bal" erdoor te ver van de "kom" komt te staan, ziet dat er vreemd uit en beweegt het ook minder, omdat er te weinig oppervlak tegen elkaar komt.
Wire-en kan ook met koperdraad wat wordt gebruikt voor elektriciteit enzo. Die met een plastic laagje eromheen. Bij SD's werkt dit grandioos.
Ohja, dat kan inderdaad ook! Punt is wel dat dit koperdraad inderdaad meer geschikt is voor SD: Door die plasticlaag is het vrij dik, en een dunnere variant is vaak te zwak, dus voor MSD's of kleiner is dit meestal minder geschikt. Ook kan het de plastic laag soms voor wat terugvering zorgen bij dunner draad... Met dikker draad heb ik weinig ervaring, zou eerlijk gezegd niet weten of dit ook lichtjes veert of dat het koper sterk genoeg is om dat te overwinnen.
Let er wel op dat het inderdaad omhuld is met plastic, want koper roest verschrikkelijk en is zelfs giftig als je het te vaak aanraakt (niet dat dat snel zal gebeuren als het IN je pop zit natuurlijk, maar mocht je er regelmatig mee willen gaan werken).

Oh, en een airbrush is inderdaad nog beter dan pastel, maar een beetje prijzig om aan te schaffen als je niet heel vaak face-up's of bodyblush doet, of het apparaat gebruikt om andere dingen te schilderen... Dat is dus alleen handig als je er al ergens één in huis hebt, of 'm echt professioneel wilt gaan gebruiken... Bovendien is het even wennen hoe je zo'n ding moet "besturen", dus pastel is laagdrempeliger.

Return to “FAQ en Informatie voor Beginners”