Patroon maken voor nouwsluitend bovenstukje

Hoe je iets moet doen, hoe de materialen heten en waar je ze kan vinden.

Moderator: Café Mods

Deredere

Patroon maken voor nouwsluitend bovenstukje

Postby Deredere » 15 Jul 2008 10:45

Waarschuwing! Dit moet je wel heel voorzichtig doen!
En beter niet doen met dolls die body blush hebben.

Je kunt met dat plakband wat je ook weer makkelijk loshaalt een patroon maken van nouwsluitende kleding.

1 zorg dat je doll recht staat ( mijn meidje heeft de neiging om met haar bovenlichaam scheef te hangen)
2 Doe een plakbandje midden voor en midden achter en werk zo half rond. Niet helemaal omdat je het er dan lastiger af krijgt.
3 Plak nu in horizontale richting er plakband op. Knip in waar nodig is om het lichaam goed te volgen.
4 Teken voorzichtig de naden die je in het bovenstukje wil op de tape. Let er op niet delen te raken waar geen tape zit. en let op dat je niet met je vingers over de lijnen gaat want die zouden af kunnen geven.
5 Haal nu voorzichtig de rand los en knip met een klein schaartje liefst met gebogen punt de delen los.
6 Plak de losse patroon deeltjes op een vel papier. Nu zul je soms de patroondeeltjes lichtjes aan moeten passen omdat ze niet plat willen liggen. Knip ze in en als het kleine stukjes zijn kun je dat later bij het in elkaar zetten goed wegwerken door de stof wat inelkaar te duwen.
7 Teken de delen over en voeg er naadtoeslag bij en have fun!

Image
Image

allanieew
MSD
MSD

Postby allanieew » 15 Jul 2008 11:39

Een beetje een aanvulling op deze goede tip (nooit aan gedacht dat ie ook voor poppen handig was ik gebruik hem zelf als ik middeleeuwse of romeinse schoenen wil maken)

Als je eerst een beetje clingfilm (plastic folie) gebruikt dat hecht aan zichzelf en daaroverheen de plakband plakt dan laat het makkelijker los en kun je zo ook een patroon maken voor poppen met bodyblush.
Dit werkt niet alleen goed voor patronen voor strakke topjes, maar ook voor patronen van schoenen je knipt de zool van de schoen uit karton (voet op het karton zetten omtrekken en dan netjes bijknippen zodat je geen teen vorm ziet maar een mooie ronde neus)
een sok aantrekken (niet te hoog optrekken) clingfilm omheen wikkelen (niet te dik) zooltje op de clingfilmp plakken plakband eromheen (zo hoog of laag als je wilt laarzen kunnen ook op deze manier), aftekenen (op de bruine paktape kun je goed tekenen met watervaste stift zoals eddings) zorg dat beide schoenen symetrisch zijn.

Nu moet de hele constructie weer los daarvoor trek je de sok goed strak omhoog als het goed is pas je er nu langs met een heel klein schaartje stukje voor stukje zonder dat de schaar je pop beschadigt (of je eigen voet)
Stukken die je niet nodig heb knip je nu uit het patroon ( zoals open stukken in romeinse sandalen) als het je lukt heb je een plastic schoen over zoals je schoen ongeveer moet worden.
Knip nu de zool los van de rest van de schoen precies zoals je hem afgetekend had. Het patroon van de boven kant kun je aan de voorkant openknippen (dan heb je daar een naad ) aan de achterkant (dan heb je daar de naad zitten) of voor en achter, dat is stof of leer economisch gezien de beste oplossing.
Alle patronen trek je daarna over op stof of leer ook de zool, maar je moet wel wat marge overhouden om ze aan elkaar vast te naaien (ik zeg het maar want zelf ben ik nog wel eens te enthousiast met knippen ;)....)
Je kunt de naad aan de binnen kant maken maar ook aan de buiten kant (en er eventueel een sierstrip over heen zettten)

je hebt de zool ook uit dezelfde stof geknipt en je kunt de schoen zo laten, maar je kunt ook een extra zooltje uit kurk of rubber of zelfs klei eronder plakken (voor hoge hakken is het niet zo handig een zool te knippen maar voor de schoenen zoals ik ze gemaakt heb voor mezelf loopt het wel lekkerder, maar voor je pop is het gewoon een kwestie van expirimenteren)

mocht je plaatjes willen hier zie je een voorbeeld van de methode die ik beschreven heb, maar het is niet mijn site of mijn foto's.
http://www.florentius.com/calcei-pattern.htm

floor
Last edited by allanieew on 15 Jul 2008 11:51, edited 1 time in total.

Deredere

Postby Deredere » 15 Jul 2008 11:44

Ah dank je zo ver had ik nog niet gedacht... Was net op het punt aangekomen om te denken over de schoentjes. :D

allanieew
MSD
MSD

Postby allanieew » 15 Jul 2008 11:49

Ik dan weer niet over de topjes
dus zo helpen wel elkaar :D

floor

Return to “Vragen en tips”