Discussie: Wel of geen full-set voor je nieuwe doll?

Vraag om advies over het stylen van je doll, welke mold je het beste aan kan schaffen, etc.
Vragen over reparaties, problemen, levertijden, etc. horen in het FAQ forum.
Vragen over face-ups, Mr. Super Clear, etc. horen in het Face-ups, Mods, Doll Art, etc. forum.

Moderator: Café Mods

Full set Ja of Nee?

Ja, want:
1
4%
Nee, omdat:
8
31%
Ligt aan de Doll: leg uit?
17
65%

Total votes: 26

Lady.Arachnia
SD
SD

Discussie: Wel of geen full-set voor je nieuwe doll?

Postby Lady.Arachnia » 20 May 2012 13:56

We waren dit al een beetje aan het bespreken in het incoming dolls draadje maar laten we hier verder gaan! ;)

Ik zei daar dat ik zat te twijfelen om voor de doll die ik op het oog heb wel of geen fullset te kopen.

Voor mij zijn de voors:
* je hoeft je niet te bekommeren of alles wel bij je nieuwe doll gaat passen qua kleding/pruik en schoenen
* zodra je hem hebt kan je er gelijk mee "spelen"
* de doll heeft dan ook meteen een face-up

Tegens:
* stel ik beschadig de face-up...dan vind ik dat doodzonde omdat ik er toch wat geld aan uit heb gegeven
* na een tijdje kom je erachter dat je de kleding/pruik en schoentjes amper gebruikt
*de doll ziet er het zelfde uit als die van een ander die dezelfde heeft gekocht incl fullset...
* als je de doll eigen gaat maken beland de dure fullset in de kast en ligt daar maar te liggen...

Ik denk dat als ik mn Doll Leaves Fay gaat bestellen dat ik toch voor de fullset kies...zal dan de eerste fullset zijn die ik dan bezit!
http://www.doll-leaves.com/doll/view_35.html
I, Myself, am Strange and Unusual...
At Home:
Lolita, Hujoo Berry Apricot
Banshee, ResinSoul Mei WhiteSkin
On the way: Sd Girl 58 cm
On Layaway: Soom Nenad

Pete
SD
SD

Postby Pete » 20 May 2012 14:03

Ik zal zelf nooit een fullset kopen, omdat ik het leuk vind de doll helemaal zelf aan mijn smaak aan te passen: eigen face-up, zelf kledig naaien, en oh, wat zou ik graag een keer een kit (= losse onderdelen die je soms zelf nog helemaal moet schuren) in elkaar zetten! Het is niet zozeer de prijs, dan wel het feit dat ik slechts zelden een fullset zie waar zowel de face-up als de kleding leuk is, dan wel bij het karakter past.

Maar ik kan me voorstellen dat als je zelf niet kunt naaien of face-uppen, een fullset vaak voordeliger is. Sommgie outfits kun je bijvoorbeeld alleen maar bij fullsets krijgen.

En er direct mee spelen is ook op 2 manieren uit te leggen: of zoals jij het bedoelt, de doll direct poseren/fotograferen, of zoals ik graag met mijn dolls 'speel': face-uppen en kleding naaien =D Dus het ligt heel erg aan de persoon of een fullset of niet beter is.

Zelf vind ik het altijd fijn als companies naast fullsets ook gewoon kale, naakte dolls aanbieden :3 Daar kun je nog alle kanten mee op!

Brigitte
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*

Postby Brigitte » 20 May 2012 14:48

Ligt aan de doll.

De doll waar ik nu op wacht is een fullset dit deels wegens de prijs en deels omdat ik de spullen erg mooi vond. De fullset was 90 euro duurder en de spullen die erbij zaten was precies wat ik zocht voor het karakter. Een costum face up kost me 25 euro en 16,10 aan verzending een mooie nieuwe pruik kost al snel 20/25 euro Er zaten geen schoenen bij maar wel kleding. Dus de kleding was dan nog geen 30 euro duurder en ik vond ze geschikt. Dus ik had al een mooie basis om mee te werken. Ik heb al schoenen gekocht en heb al een jas bij gemaakt dus ik kan hem al meer eigen maken als ik wil. Ik zie fullset mits ik alles mooi vind of bruikbaar vind voor een andere doll een mooi 'basispakket'.

Een andere fullset doll die ik heb heb ik als fullset gepakt om aan het bedrag te komen voor een event popje. Maar na verloop van tijd heeft hij een ander pruikje gehad en kleren dus hij werd vanzelf meer eigen.

Mijn tweede doll kocht ik ook als fullset ik was een newby en durfde het niet zelf te doen Dus kocht ik hem gewoon met alles erop en eraan en ook heb heb ik eigen gemaakt omdat hij erna extra kleren en ogen en andere pruiken kreeg.

Alle andere dolls heb ik als kale naakte pop gekocht omdat de fullsets me niet aanspraken en ik het daarom het geld niet waard vond. Dus het ligt aan wat de fullset inhoud voor mij.
Image

Snow
Sabik
Sabik

Postby Snow » 20 May 2012 14:50

Fullsets werken voor mij niet. Company faceups ook niet. Ik heb het geprobeerd, maar doordat het me te makkelijk is aangerijkt (kleding meteen bij de doll bijvoorbeeld), is het niet mijn eigen en voelt het alsof het niet mijn pop is.
Precies hetzelfde met company faceups. Er zit niets van mij in en voor mij is het hele process van alles samen stellen en zelf de faceup doen het belangrijkst.
Company faceups zijn vaak heel mooi, maar je hebt geen controle over hoe het gaat worden meestal. Dat, en ik kan het voor mezelf gewoon lekker gratis doen en precies zoals ik wil.
Ik hoef niet per se uniek te zijn etc, want dat is niemand, maar ik vind het wel jammer als iemand anders inderdaad dezelfde fullset heeft en ik dus dezelfde pop in dezelfde jurk ziet. Dat maakt de pop voor mij gewoon een stuk minder interessant omdat ik er zelf geen creativiteit in heb gestopt.
Image

FairyMilliner
YoSD
YoSD

Postby FairyMilliner » 20 May 2012 15:33

Voor mij ligt het aan de pop. Van bepaalde poppen vind ik de full-set met veel fantasy-parts helemaal geweldig.
En soms is de kleding dan echt heel passend en maakt die het geheel gewoon af...

Maar inderdaad vind ik een face-up eigenlijk zonde. Niet dat ik het zelf zo goed kan, maar als er een (dure) company face-up op zit, ben ik toch minder snel geneigd om die eraf te halen en zelf creatief te worden.

Liefst heb ik een beetje keus. Wel/geen fantasy parts, kleding, face-up, blushing... Als je dat allemaal apart kunt kiezen, kun je per onderdeel bekijken of je het wilt hebben.

Shirelae
MSD
MSD

Postby Shirelae » 21 May 2012 01:26

Ik ben het eens met hierboven. Keuze hebben uit verschillende extra's is geweldig. Ik heb graag wat te kiezen.

Een company face-up moet wel mijn smaak zijn. Als je het laat comissionen word het wellicht meer costum, maar ook die face-up haal je er ook niet snel af, want je betaalt daar ook voor. Als je het zelf niet goed kan en je vind de company face-up mooi, dan waarom niet?

Kleding en pruiken kan je afwisselen en / of gebruiken voor andere dolls. Wederom, als je het mooi vind / het totaal plaatje past, dan waarom niet? Wel merk ik dat dolls een sterke eigen wil ontwikkelen. Dus of het geheel plaatje nog klopt zodra de doll binnen is, is altijd maar afwachten.

Het ligt er maar net aan hoe jij de hobby beleeft. Als jij "spelen" ervaart als in: face-uppen en kleding maken, dan zul je niet veel aan een fullset hebben. Als je verzamelt of fotografeert, is een fullset wellicht wel de juiste keuze. Zal je toch zelf moeten beslissen.

Ik vind fullsets in ieder geval niet minder dan een volledige gecostumizde doll. Creativiteit kan ook liggen in je eigen fantasie (verhalen die je maakt rondom je doll) of in foto's. Een fullset doll heeft echt niet minder "ziel" of zo.

En ja er zijn dan meerdere mensen met dezelfde doll. Is dat perse een probleem? Ligt ook aan je eigen instelling. Gekochte kleding / pruiken / ogen / schoenen zijn vaak ook niet uniek. Mijn Chung-Cha is makkelijk "na te maken" maar ik ben blij met haar, hoeveel "kopieën" er ook zijn. ;)

.Rooz
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*

Postby .Rooz » 21 May 2012 08:39

Ik koop meestal full-sets omdat: ik nóg geen face ups kan, maar dit wil ik heel graag leren, en ik zou het zo jammer vinden als mijn doll dat met een mislukte face up zit O.o. Daarnaast heb ik niet altijd tijd om a la minute kleding te maken (als school druk is bijv.), dus dan zou mijn nieuwe doll daar heel lang naakt zitten, vind ik ook geen strak plan. En ik heb altijd al karakters in mijn hoofd voor ze en als dat gezicht van die fullset er ook nog eens perfect bij past dan ben ik altijd helemaal blij.

Maar uiteindelijk wordt bij mij toch alles veranderd naar "mijn karakter" als ik eenmaal kleding etc. kan gaan maken dan veranderd de fullset doll ook totaal.

Nouja dit is mijn idee erover maarja ieder heeft zijn persoonlijke mening hierover en dat mag van mij ook :]

Lif
SD
SD

Postby Lif » 21 May 2012 09:16

Ik denk niet dat ik ooit een Fullset zal kopen. Ik maak liever de kleertjes enzo zelf (dat was waarom ik aan dit avontuur begon :P).
De meeste kleertjes die bij een fullset zitten vind ik niks. En soms zelfs de face-up/pruik ook niet.
Dus bij mij zouden die spullen inderdaad al erg snel in de kast verdwijnen denk ik. En dat is zonde van het geld.
Dan geef ik liever het extra geld van de fullset uit aan een pruikje naar mijn smaak en oogjes naar mijn smaak en die face up, tja. Ik moet mijn eerste poging nog wagen dus daar kan ik niks van zeggen. En anders ken ik hier op het forum een setje mensen die dat wel kunnen, komt dus ook wel goed denk ik XD
En ik heb toch liever mijn eigen doll ipv het geen wat een company er van maakt. Ergens vind ik dat ook wel een deel van de bjd hobby. Maar aan de andere kant als de kleding van de meeste dolls je wel aanspreekt zou dat uiteraard ook erg anders kunnen zijn. Of als je een aantal lichaams delen er niet bij krijgt zonder fullset (weet niet hoe dat gaat met die fantasy figuren met hoefjes enzo)
@Home: Bambicrony Ciao Bella Peach Puff

Rosered
SD
SD

Postby Rosered » 21 May 2012 09:38

Fay heeft wel een heel leuk outfitje!

Ik heb af en toe wel eens een fullset gekocht. Maar alleen als ik de pop zelf graag wilde hebben (ook zonder de fullset) en als het outfitje toevallig heel goed bij dat karakter zou passen. Dat komt niet heel vaak voor. Face-ups doe ik liever zelf.

Uiteindelijk wilde ik de poppen toch wel anders kleden dan de fullset. (nadat ze het heel lang gedragen hadden) Maar soms zijn sommige onderdelen nog wel te gebruiken bij andere outfits, zoals schoentjes, petticoats, bloomers etc.
London // Dresden // Dublin // Goggles // Madeline // Melodi // Berry // Gum // Dresje // Asha // Kira
~Deviantart~

VelvetBat
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*

Postby VelvetBat » 21 May 2012 09:56

Ik had mijn antwoord ookal bij het incoming topic gezet maar zal het hier nog eens plaatsen.

Mijn antwoord is: ligt aan de doll.

Over het algemeen heb ik liever dolls waar ik alles zelf aan doe: zelf de face-up, zelf kleding maken. Ik hou ook niet zo van kleding kopen. Ik wil echt iets 'eigens' voor mijn dolls. En ook omdat mijn dolls veelal een eigen stijl hebben. (cybergoth outfits zijn niet zo standaard te koop voor dolls bijvoorbeeld ;) )

Maar ik heb 1 fullset: mijn Dollmore Ha Yarn Cho While Vulpes. En ik ben nog steeds ENORM verliefd op haar. Ik heb niks aan haar veranderd, behalve dat ik haar schoenen heb uitgetrokken (die dingen pasten toch niet) en haar een set platte voeten heb gegeven.

Als ik een fullset écht zo mooi vind, zoals bij haar dus, dan ga ik er gewoon voor.

Een van de nadelen van fullsets kan genoemd worden dat jouw doll niet uniek is, omdat er meerderen zijn die er zo uitzien. Nu is dat bij mijn White Vulpes wat minder omdat er maar 10 wereldwijd van waren. Maar evengoed, al zouden er 600 van haar zijn, ik concentreer me toch alleen op mijn dolls en niet wat de rest van de wereld heeft. ;)

En over je punt "als je de doll eigen gaat maken beland de dure fullset in de kast en ligt daar maar te liggen... " dat hoeft natuurlijk niet per se. Ik had bijvoorbeeld de default jurk bij mijn Soom Amber meebesteld, maar die heeft uiteindelijk een compleet ander outfit gegeven. En die jurk wordt nu gedragen door een andere doll, mijn Soom Heliot girl. :)
Image
Mijn website over mijn dolls: I Live Your Dream

Proserpine
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*

Postby Proserpine » 21 May 2012 11:30

Ik had het geluk dat een van mijn dolls tijdens een event als een fullset kwam! Het was een prachtige outfit die los behoorlijk duur was, dus dat was boffen ^^ Vooral omdat hij erg mooi bij de char van die Doll past! De face up trouwens ook, en met pruikjes en ogen en andere outfits ( die ik laat maken door mensen die gelukkig veeeel handiger zijn dan ik) kan je zo'n doll toch heel 'eigen' maken.
Dolls;Kameron.Dae.Kay.Dragnen.Constantin msd/sd. Caleb.Trigger.Verin sd/yosd. Cassiopeia.
Njord.Sapphire.Senka.Sepira.Sandro.Indigo.Aurelien.Mir.Carbon.Chrome.Graciano.Kath'ar.Cendrillon.Franceska.Annabell.Isobell.Valerien.Sky.Dauphin.Althaea.Narcisse.Etienne.Bellisima.Mia.Lily yosd/sd.Salt.Kylo

Kayren
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*

Postby Kayren » 21 May 2012 11:50

Maar ik heb 1 fullset: mijn Dollmore Ha Yarn Cho While Vulpes. En ik ben nog steeds ENORM verliefd op haar. Ik heb niks aan haar veranderd, behalve dat ik haar schoenen heb uitgetrokken (die dingen pasten toch niet) en haar een set platte voeten heb gegeven.
Nou was die fullset ook wel echt episch xD

Ik heb liever geen fullsets, maar als een company face-up er al opzit (In Stock dolls ftw), en daar betaal ik dan wat meer voor, dan vind ik dat geen probleem. Ik doe graag een nieuwe face-up, maar als de company face-up echt mooi is dan hou ik die.

Zo heb ik een Limited Kiel Ent fullset, met een prachtige company face-up. Het voordeel aan deze fullset was dat er geen kleding bijkwam, dus ik heb alleen voor het popje met face-up, pruikje, en fantasyparts betaald. En het pruikje was precies wat ik wou dus dat scheelde gewoon.

En ik heb nu een Leekeworld Mihael met company face-up en default pruikje, maar het pruikje was echt heel toevallig, want die was het mooist na veel passen.

Ik vind Fullsets leuk als er iets speciaals aan zit, maar zelf koop ik liever een basic doll en voor het geld wat ik bespaar aan de fullset koop ik wel kleding die ik meer eigen vind. Mijn personages moeten mijn personages worden, en niet een personage dat standaard is en al 400x bestaat in de wereld.
..:I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition:..

@Home:
Yuriel {Obitsu Gretel 1/3} | Castiel {Cherish Doll Chubby}

@Wishlist:
Dean {Luts TDF Mytyl / Kai}

Lore
SD
SD

Postby Lore » 21 May 2012 15:22

Ik zou niet zo snel een fullset kopen. Tenzij ik kleding kan combineren met delen van de fullset, maar dat is vaak helaas niet zo. Toevallig zit ik nu te loeren op een doll die eigenlijk als fullset komt. Het hoofdje en de kleding zouden perfect zijn voor een pesonage van mij, maar stiekem vind ik het lichaam dan weer minder. Dus ik moet óf iemand vinden die een split wil doen of tweedehands gaan kijken.
Een los hoofdje zou wel voordeliger zijn en het voordeel is dat de 'fullset' kleding ook nog steeds verkocht wordt xD

Ik kan me wel voorstellen dat je een doll koopt die heel gelimiteerd is en dan een mooie fullset is. Maar anders zou ik het niet zo snel doen denk ik.
De enige doll die momenteel in mijn bezit is, heb ik ook echt in losse stukken gekocht. Eerst een hoofd en pruikje, later een lichaam en weer later een paar kledingstukken die ik leuk vond. Hij heeft een door de company iets aangepaste face up, omdat hij als showmodel op een beurs stond en die vind ik heel mooi. Bovendien past het perfect bij de character die ik in mn hoofd had, dus waarom niet? n_n
I'll show you how to be a metal man

At home: Elfdoll WU
Saving up for: 2 Dikadoll heads | Ringdoll 70cm bodies | Soom Sphaler dragon legs

miss.a.sparrow
MSD
MSD

Postby miss.a.sparrow » 21 May 2012 17:17

ik hou van fullsets, je hebt gelijk kleertjes en een pruik. en een face up. als ik een doll zie op een site vind ik die leuk, zoals ie daar op de foto staat. als ik hem dan eenmaal thuis zou hebben kan ik altijd nog kijken hoe ik hem meer eigen kan maken maar ik koop liever geen kleertjes en pruikjes voordat ik zeker weet dat het past. en met een fullset heb weet je zeker dat het goed zit.
not all treasure is gold and silver.

clovera
MSD
MSD

Postby clovera » 21 May 2012 19:01

Ik denk als je pas begint je snel een full set koopt. Dat heb ik ook gedaan maar ik doe die outfit bijna nooit aan dus daarom heb ik dit hierna nooit meer gedaan. Maar soms is de outfit zo mooi, dan moet je die erbij hebben.
at home Dean (DZ Chen), Grace (DZ Orlando), Clovera, Sam (SD Osu), Shoyo en Zilong

Return to “Doll Advies”