waar komt de maat voering vandaan ?

Stel je vragen over levertijden, douane, reparaties, problemen, etc. of geef je antwoorden.
Zoek eerst of er een soortgelijke thread voor jouw vraag bestaat. In dit subforum is reageren na een lange tijd nog toegestaan.

Moderator: Café Mods

Johanna
Tiny
Tiny

waar komt de maat voering vandaan ?

Postby Johanna » 19 Nov 2012 09:41

Hoe meer vragen beantwoord worden, zoveel komen er ook voor terug.

Weet iemand waar de maat voering voor de dolls van afgeleid is? Staat 1/3 b.v. nu voor schaal 1 op 3. Of één derde van 70 cm. Zijn de poppen bedoeld om op schaal gemaakt te worden of juist niet ? En zijn er Engels of Nederlands talige boeken of info over de geschiedenis van deze Doll's.
Zoals waarom worden Blythe en pullip dolls niet tot BJD gerekend ?

groetjes Johanna

LunarReverie
Sabik
Sabik

Postby LunarReverie » 19 Nov 2012 10:12

Hoi Johanna,
1/3 staat inderdaad voor schaal 1 op 4 ten opzichte van een gemiddeld mens.
BJD's zijn niet altijd als hyper-realistische weergaven van de werkelijkheid bedoeld, maar worden wel in die verhoudingen gemaakt.

Er zijn, voor zover ik weet, geen boeken met de uitgebreide geschiedenis van BJD's, maar de pop met balgewrichten is al heel oud.
Meer over de geschiedenis kun je hier terug vinden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ball-jointed_doll

Pullip en Blythe zijn geen BJD's omdat ze geen balgewrichten hebben en niet op elastiek gespannen zijn, Om tot de moderne BJD gerekend te worden, is kunsthars toch ook een gangbaar criterium geworden.
Er zijn ook BJD's van porselein of klei bijvoorbeeld, maar die worden vaak niet tot deze stroming poppen gerekend.

Blythe heeft van zichzelf niet meer gewrichten dan een gemiddelde Barbie, zij is dan ook meer een fashion doll.
Pullip lijkt qua constructie meer op een aktiefiguur met een groot aantal punten van articulatie, maar deze zijn niet op basis van een balvorm.
Ook zijn Pullip en Blythe van plastic/rubber, niet van kunsthars.

Ik hoop dat je hiermee een beetje verder kunt, er valt ontzettend veel te leren ^_^

Pete
SD
SD

Postby Pete » 19 Nov 2012 10:12

Zijn de poppen bedoeld om op schaal gemaakt te worden of juist niet ?

1) 1/3 en 1/4 zijn inderdaad grofweg de schaal waarop deze BJD's worden gemaakt. Het is niet helemaal accuraat, want als je een BJD neemt van 63 cm groot en dat keer 3 doet, krijg je een vent van 1.92!
De maatvoering SD/MSD/Hound/Tiny etc. is gebaseerd op de eerste modern ball-jointed dolls van Volks, Super Dollfie (60cm) en Mini Super Dollfie (42cm). Toen Dollshe uitkwam met de eerste populaire 70cm doll werdt dit al gauw een aparte maat, en toen andere bedrijven zoals Dollzone ook 70cm jongens uitbracht werd Hound een algemene noemer. Ik vind het zelf niet zo handig omdat Hound wat afwijkende maten heeft ten opzichte van alle andere 70cm dolls. En tiny is tiny omdat er echt... HEEL veel verschillende maten zijn en YoSD (de 26cm doll van Volks) niet meer voldoende was om ze allemaal aan te duiden.

Zijn er Engels- of Nederlandstalige boeken of info over de geschiedenis van deze Dolls?

De 'geschiedenis' van moderne ball-jointed dolls begint in 1999 dus ik hoop niet dat je dikke boeken verwachte over poppen in oud-Japan x'D Maar er zijn wel een aantal boeken en artikelen geschreven over ABJD:

BJD Orbyrarium by Aimee Steinberger & Mia Peterson (2006)
Ball-Jointed Dolls for Beginners: Finding the Doll of Your Dreams by Alison Boyd Rasmussen and Melissa Metheney (Jun 22, 2011)

plusnog meer op Amazon maar ik weet niet hoe goed die zijn. Ik heb 2 boeken in het Japans over Super Dollfie maar dat is het wel een beetje.

En van forumlid Fenneki, die een master scriptie heeft geschreven over het verzamelen van poppen:

Van den Nieuwenhof, Dorian. “The Collecting Experience: The collector-collected relation and collector interaction of Barbie, Blythe, and Ball-jointed doll collectors.” Cultural Anthropology and Development Sociology- Repository. Master thesis, University of Leiden, 2012.

Waarom worden Blythe en pullip dolls niet tot BJD gerekend ?

3) Blythe en Pullip hebben een heel ander joint systeem. Ze worden niet bij elkaar gehouden door elastiek, wat toch echt wel een kenmerk is van BJD. Mensen klagen wel eens waarom Blythe of Pullip of Monster High geen BJD zijn, maar dat zijn ze gewoon niet omdat ze geen elastiek hebben, punt. Dat betekent natuurlijk niet dat ze minder waard of minder leuk zijn dan ABJD, of dat je niet geaccepteerd wordt in de BJD hobby als je ze hebt. Ik ken een heleboel mensen die allerlei dolls door elkaar verzamelen en dat is tocch geen probleem?

Kayren
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*

Postby Kayren » 19 Nov 2012 10:27

Okay, even kijken... Iedereen was al eerder, maarja mijn pauze kwam er even tussendoor. XD

Weet iemand waar de maat voering voor de dolls van afgeleid is? Staat 1/3 b.v. nu voor schaal 1 op 3. Of één derde van 70 cm?
Heel officieel staat/stond 1/3 als 1 op 3. Dus een derde van de grote van een normaal mens. Een gemiddeld mens (in het beeld van Azië:) is 1.80m lang. Een derde daarvan is dus 60cm. Sinds een jaar of 2/3 geleden zijn 56cm en 62cm ook onder 1/3 gaan vallen.

Zijn de poppen bedoeld om op schaal gemaakt te worden of juist niet ?
Ik snap hierbij je vraag niet zo goed, maar ik ga mijn best doen hem te beantwoorden. De poppen zijn bedoeld als 'anatomisch correcte' poppen. En dan natuurlijk een beetje versimpeld, dat wel. Waar ze precies voor bedoeld zijn is aan jou om te bepalen, dat ligt er natuurlijk geheel aan wat je ermee wilt doen.
Ik heb zelf bijvoorbeeld een soort woonkamer op schaal gemaakt voor ze, en heb allemaal kleine dingetjes op schaal voor hen.

En zijn er Engels of Nederlands talige boeken of info over de geschiedenis van deze Doll's?
Er zijn niet echt boeken over de geschiedenis van BJD, wel is er een soort boek/tijdschrift in het engels wat Think!Pink verkoopt. Hier staat niet echt veel in over de geschiedenis, maar wel over vanalles en nog wat wat betrekking heeft tot de BJD. Misschien is dat wat?

Zoals waarom worden Blythe en pullip dolls niet tot BJD gerekend ?
BJD zijn in principe gemaakt van Resin en de balljoints zijn duidelijk 'bal' vormig. Pullip en Blythe daarentegen zijn gemaakt van Vinyl en hun joints zijn duidelijk anders dan BJD. Ook zijn zij niet gerestringed met elastiek.
Last edited by Kayren on 19 Nov 2012 10:52, edited 1 time in total.
..:I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition:..

@Home:
Yuriel {Obitsu Gretel 1/3} | Castiel {Cherish Doll Chubby}

@Wishlist:
Dean {Luts TDF Mytyl / Kai}

LunarReverie
Sabik
Sabik

Postby LunarReverie » 19 Nov 2012 10:50

Sorry Kayren, ik wil zeker niet belerend over komen, maar Obitsu is niet van Volks
:blush:

Obitsu lijken qua constructie op de Volks Dollfie Dream poppen, met een plastic geraamte en een vinyl huls. Azone heeft ook een aantal poppen die hierop lijken.
De kleine plastic Obitsu's lijken weer meer op de gewone 1/6 Dollfie figuren van Volks.

Niet te verwarren met Super Dollfie, dat zijn natuurlijk de resin BJD's van Volks, om het helemaal verwarrend te maken ^_^

Sorry voor de off-topic post, maar ik wilde verdere verwarring voorkomen.
Graag on-topic weer verder als mensen hier nog iets aan toe te voegen weten. Kennis is er om te delen :)

Ezzora
SD
SD

Postby Ezzora » 19 Nov 2012 12:30

Obitsu lijken qua constructie op de Volks Dollfie Dream poppen, met een plastic geraamte en een vinyl huls. Azone heeft ook een aantal poppen die hierop lijken.
De kleine plastic Obitsu's lijken weer meer op de gewone 1/6 Dollfie figuren van Volks.

Niet te verwarren met Super Dollfie, dat zijn natuurlijk de resin BJD's van Volks, om het helemaal verwarrend te maken ^_^
En om het geheel nog verwarrender te maken: er bestaan een paar (3 geloof ik) Super Dollfie Dreams
aka dollfie dreams in resin uitvoering. Ik meld het omdat sommige mensen die term(super dollfie dream) standaard gebruiken voor hun vinyl dollfie dream, dus incorrect term gebruik(aangezien de kans dat iemand een van die 3 heeft dus erg klein is)

verder:
alles rond de 60 cm is altijd al onder de 1/3 kopje gevallen
enigste twijfel gevallen zijn die van rond de 50 cm, aangezien die 'te groot' zijn onder 1/4 (200cm) en 'te klein' onder 1/3 (150cm), meer 1/3.5(175cm), maar das onduidelijk. Aangezien de meeste dolls van rond de 50 cm toch meer volwassen trekjes hebben worden ze meestal onder 1/3 catogorie geclassificeerd
(en @ pete, 3x63 is 189, niet 192 ;) )

1/4 is eigelijk ook een beetje raar, aangezien veel msd's(zeker vroeger) naar kinderen zijn gemodeleerd, en dan vaak kinderen van 7 a 8 jaar oud. Ik ken er niet veel die op die leeftijd al 1.60m lang zijn...

Qua 1/4 zie je ook vaak de maat "slim"
dit wordt over het algemeen gebruikt voor de meer volwassen gevormde 1/4 dolls, zoals Unoa, MiniFee, Narae en nog een hele reeks anderen
1/4 is over het algemeen verdeeld in 'kindachtig' en 'volwassenen' dit uit zich voornamelijk in de proporties zowel van lichaam als gezicht, de kinderlijkere mold hebben een groter gezicht(ook al is de hoofdmaat hetzelfde of soms zelfs kleiner als die van een volwassen 1/4 doll) kinderlijk lichaam(geen borsten/spieren, maar ook torsor proporties, vorming van benen en armen, etc)

tiny is het moeilijkst. Over het algemeen valt alles wat rond de 35cm of kleiner onder het kopje tiny
je hebt eigelijk drie catogorieen in de tiny groep: baby, kind en volwassenen allemaal met verschillende proporties.
puki puki's zijn weer meer 1/12 maat, ze zijn eigelijk soort van kinder vormen, kunnen naar baby of volwassen, maar voornamelijk gebouwt als kind
yo-sd's zijn jonge kinderen(5 a 6 meestal) en eigelijk meer 1/3 qua propoties
terwijl bijvoorbeeld de soom minigems/fairy's weer volwassen zijn en meer 1/6 maat

Dus over het algemeen is de maataanduiding eigelijk een rommeltje, maar wordt nog gebruikt om 'ongeveer' maat aan te geven
1/3 voor dolls rond de 60 cm
1/4 voor dolls rond de 40
tiny voor dolls 35cm of kleiner
70cm/hound/large SD voor dolls rond de 70cm
where I'm from, we believe all sorts of things that aren't true. We call it - "history."

Johanna
Tiny
Tiny

Postby Johanna » 19 Nov 2012 13:38

Oh wow dank jullie wel allemaal. Wat een info heel erg bedankt.

Iemand wil voor mijn meiden een bed maken en vroeg of dat ook op schaal moest. Dat vind hij leuk om te doen, ik zeg daarom geen nee. En mag ook nog helpen bij het ontwerp. Vandaar de vraag over maat voering en schaal.
Als nieuw komer is het soms best verwarrend al die termen, dus kei tof dat je vragen beantwoord worden zo snel en uitgebreid.

<3

Return to “FAQ en Informatie voor Beginners”