Camera doet raar, ruis en groene streep?

Hoe je iets moet doen, hoe de materialen heten en waar je ze kan vinden.

Moderator: Café Mods

Amber-kyou
Moderator
Moderator

Camera doet raar, ruis en groene streep?

Postby Amber-kyou » 06 Dec 2012 20:30

Ik zit er al een tijdje mee.. ik heb rond Mei een 'nieuwe' camera gekocht van een prof fotograaf die hem verkocht voor een super goedkope prijs. Helemaal in orde, extra batterij, 2de lens er maar bij voor bijna niks, tas erbij.. het hele gebeuren. Ik heb super blij met men camera.. totdat, het noodloot toesloeg.
Ik zou hem nu het liefst uit het raam willen gooien voor een nieuwe:

http://i81.photobucket.com/albums/j208/ ... C_0996.jpg

http://i81.photobucket.com/albums/j208/ ... C_0939.jpg

http://i81.photobucket.com/albums/j208/ ... 0956-1.jpg
(foto is onbewerkt en op volledige grote.. ik weet niet of jullie wel kunnen inzoomen, zoniet.. laat het even weten)

Dat is wat er gebeurt, ik weet niet of de groene lijn er vanaf het begin zat, maar die verscheen ook ineens. De ruis lijkt steeds erger te worden, ik had eerst totaal geen probleem met binnen fotograveren, maar nu zit er in elke donkere plek lelijke ruis. Terwijl hij het toen ik hem kocht echt super deed, geen ruis en de groene lijn ben ik ook niet zeker dat die er al zat..

De ruis gebeurde nadat ik mijn camera op .NEF heb gezet en eindenlijk met mijn ISO begon te spelen. Ik heb denk ik de ISO best goed door, maar op welke stand ik hem ook zet.. de ruis gaat NIET weg, ook kan ik mijn iso auto niet vinden(?). Ik ben uren bezig met photoshoppen om de ruis eruit te halen.. en dan zien mijn foto's er lelijk en vaag uit. Mijn camera gaat maar tot ISO 1600 en het is ook maar een (oude) Nikon D70S. De bovenstaande foto is gewoon gemaakt in .JPG de tweede is gemaakt in .NEF en daarna omgezet naar .JPG

Ik word er gewoon moe van, en zelfs toen ik mijn foto's vanmiddag weer van mijn camera haalde begon ik te huilen.. wéér 2 uur voor photoshop zitten voor foto's die het eigenlijk niet echt waard zijn. Ik wil mijn oude heldere 'kwaliteit' terug. Ik ben best voorzichtig met mijn camera, en volgens mij kunnen die dingen best wat hebben.

Weet iemand wat er aan de hand is, vooral ook mijn groene lijn?

ShuriTigerH
Sabik
Sabik

Postby ShuriTigerH » 06 Dec 2012 21:32

Op welke resolutie heb je je camera staan? Het scheelt nogal in kwaliteit of je foto's 1 of 3 MB per stuk zijn. Het slechte licht de laatste tijd helpt natuurlijk ook niet, ik moet voor foto's binnen mijn iso opschroeven naar 800 omdat mijn cameraatje anders vertraagd gaat afdrukken/sluitertijd verlengt zodat alles bewogen wordt. En hoe hoger de iso, hoe meer ruis, ik zou stiekem willen dat mijn foto's zo helder waren als die die jij net gepost hebt^^;;. Probeer eens te spelen met je diafragma en sluitertijd, dat helpt misschien.

Die lijn daarentegen is iets interns, misschien zit er een foutje in de sensor en moet je hem eens goed laten nakijken door de expert. Misschien was die hele lage prijs toch niet helemaal voor niks... Het zou me niks verbazen als het ding stiekem een keer gevallen is en de gevolgen daarvan nu zichtbaar beginnen te worden, ik hoop het niet voor je.

Verder advies laat ik graag over aan de experts onder ons.

holyvirus
SD
SD

Postby holyvirus » 06 Dec 2012 22:12

De groene streep is de hot pixel lijn. Dit zijn foutjes in de sensor. De kleine lichtsensors zijn dan overgevoelig geworden. Mijn camera (ook een Nikon) heeft soms last van een paar hot pixels, dat je alleen ziet als er hele donkere foto's worden gemaakt in hele hoge ISO (bij mij al bij de 1600 iso en hoger) Ik denk dat door de ouderdom van jouw camera de sensor verder is versleten. Camera's en zeker de spiegelreflex camera's hebben helaas niet het eeuwige leven. Had het eens opgezocht hoe het gefixed kon worden. Een reparatie bij Nikon zelf was dan nodig, die dan een nieuwe fotosensor in ging plaatsen. Dat is niet bepaald goedkoop en de kosten kunnen zelfs meer zijn dan de camera heeft gekost.

Gelukkig is er ook een goedkopere oplossing. Iemand heeft voor dit probleem een speciale programma voor geprogrammeerd, die de streep uit je foto's kan halen. http://www.pixelfixer.org/

Amber-kyou
Moderator
Moderator

Postby Amber-kyou » 06 Dec 2012 22:15

Ik heb hem zoiezo altijd op de hoogste resolutie staan.. .NEF is zelfs .RAW (maar dan voor Nikon begrippen) maar als hij op .JPG staat, staat hij altijd op 'fine', wat de hoogste resolutie is. En beeldformaat 3008x2000.

@Holyvirus, Geh- dit is echt *scheld* >.<

Gewoon een jaar gespaard voor een degelijke camera, krijg ik dit. 'k heb geen geld voor een Nikon D-opwatvoorcijferzittenwenu

holyvirus
SD
SD

Postby holyvirus » 06 Dec 2012 22:31

De hotpixels komen ook bij nieuwe camera's voor ;) Ik kon die van mij wel repareren, maar nooit gedaan. Ik weet nu op welke stand ik ze krijg.

Wat je kan doen is testen op welke instelling je de streep krijg. Als je dat weet, is er nog genoeg te genieten van de camera :) Bij hoge ISO en weinig licht krijg je dus veel ruis, zoals Shuri als zei. Daardoor komen ook de hotpixels te voor schijn. Wat ik heb gedaan is in een kamer met alle gordijnen dicht in het donker foto's gemaakt in alle iso standen.

Auto ISO kan je terug vinden in menu "persoonlijke instellingen"

Amber-kyou
Moderator
Moderator

Postby Amber-kyou » 06 Dec 2012 22:43

De hotpixels komen ook bij nieuwe camera's voor ;) Ik kon die van mij wel repareren, maar nooit gedaan. Ik weet nu op welke stand ik ze krijg.

Wat je kan doen is testen op welke instelling je de streep krijg. Als je dat weet, is er nog genoeg te genieten van de camera :) Bij hoge ISO en weinig licht krijg je dus veel ruis, zoals Shuri als zei. Daardoor komen ook de hotpixels te voor schijn. Wat ik heb gedaan is in een kamer met alle gordijnen dicht in het donker foto's gemaakt in alle iso standen.

Auto ISO kan je terug vinden in menu "persoonlijke instellingen"
auto ISO heb ik nu gevonden, maar die helpt niet bij de ruis (ok, net foto gemaakt met flits in men kamer, maar nog steeds een vage ruis).

Ik krijg de streep altijd, zelfs op auto.. dat had ik inderdaad al geprobeerd of dat het geval was.. maar het maakt niet uit hoe of wat, ik krijg de streep.

Proserpine
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*

Postby Proserpine » 06 Dec 2012 22:58

Is het een idee om langs een fotografie winkel te gaan en daar om advies te vragen? Ik had ook wat problemen met een 2e hands camera en ze hebben mij in de locale foto winkel prima geholpen met de instellingen, daarna werkte hij weer als een zonnetje. Succes ermee!
Dolls;Kameron.Dae.Kay.Dragnen.Constantin msd/sd. Caleb.Trigger.Verin sd/yosd. Cassiopeia.
Njord.Sapphire.Senka.Sepira.Sandro.Indigo.Aurelien.Mir.Carbon.Chrome.Graciano.Kath'ar.Cendrillon.Franceska.Annabell.Isobell.Valerien.Sky.Dauphin.Althaea.Narcisse.Etienne.Bellisima.Mia.Lily yosd/sd.Salt.Kylo

Amber-kyou
Moderator
Moderator

Postby Amber-kyou » 06 Dec 2012 23:01

Is het een idee om langs een fotografie winkel te gaan en daar om advies te vragen? Ik had ook wat problemen met een 2e hands camera en ze hebben mij in de locale foto winkel prima geholpen met de instellingen, daarna werkte hij weer als een zonnetje. Succes ermee!
Jammergenoeg heb ik er geen in de buurt, eerste is op een uur afstand.. maar ik ga wel morgen proberen te gaan, zelfs met die sneeuw denk ik. Vriend was zo lief er een voor me te vinden terwijl ik alleen stuiten op online handels ;/

holyvirus
SD
SD

Postby holyvirus » 06 Dec 2012 23:22

Dat is wel balen zeg, dat je de streep nu bij elke instelling hebt. Ik kan ook zeker aan raden om bij een speciaal zaak langs te gaan.

Ik weet niet of je het wilt weten, maar je kan kijken wat voor intensieve leven je camera heeft gehad. Aangezien je aangaf de camera bij een prof gekocht te hebben. Bij elke foto wordt de sluiter die dicht gaat geteld. Dit is een mechaniek dat ook slijt :/ Je kan met de laatste foto zien op deze site http://www.camerashuttercount.com/ (Dit is een gemiddelde, voor het zelfde geld doet de camera het nog prima verder. )

Amber-kyou
Moderator
Moderator

Postby Amber-kyou » 06 Dec 2012 23:53

RESULTS

Shutter count

11616
NIKON D70s
Zoiets?

Alles wat ik weet is dat ze hem mee heeft genomen op vakantie naar Tunesië een paar jaar geleden, daar ongelofelijk mooie foto's heeft genomen en toen een nieuwe fotocamera kreeg van haar man en deze toen niet meer heeft gebruikt.

holyvirus
SD
SD

Postby holyvirus » 07 Dec 2012 00:36

RESULTS

Shutter count

11616
NIKON D70s
Zoiets?

Alles wat ik weet is dat ze hem mee heeft genomen op vakantie naar Tunesië een paar jaar geleden, daar ongelofelijk mooie foto's heeft genomen en toen een nieuwe fotocamera kreeg van haar man en deze toen niet meer heeft gebruikt.
Oh dat valt best wel mee! Ik had met zo'n oud model wel meer shutter count verwacht. Dan heeft de body nog een lang leven te gaan volgens Olegkikin's database :)

Amber-kyou
Moderator
Moderator

Postby Amber-kyou » 07 Dec 2012 02:06

Zie je.. morgen maar even langs de fotozaak dan. Ik wil in ieder geval weten waar de ruis vandaan komt of dat ik iets fout doe. :)

Amber-kyou
Moderator
Moderator

Postby Amber-kyou » 07 Dec 2012 16:30

camerawinkel kon/wou met niet helpen zonder te betalen.
Ik ga geen 30 euro betalen om een persoon 5 minuten naar mijn instellingen te laten kijken om uit te vinden waar de ruis vandaan komt.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn?

Proserpine
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*

Postby Proserpine » 07 Dec 2012 17:23

Nou jaaaa wat een eikels zeg! :angry: beetje service is weer ver te zoeken. Succes amber-k, ik hoop dat iemand een oplossing weet.
Dolls;Kameron.Dae.Kay.Dragnen.Constantin msd/sd. Caleb.Trigger.Verin sd/yosd. Cassiopeia.
Njord.Sapphire.Senka.Sepira.Sandro.Indigo.Aurelien.Mir.Carbon.Chrome.Graciano.Kath'ar.Cendrillon.Franceska.Annabell.Isobell.Valerien.Sky.Dauphin.Althaea.Narcisse.Etienne.Bellisima.Mia.Lily yosd/sd.Salt.Kylo

Haru
SD
SD

Postby Haru » 08 Dec 2012 00:32

Je beeldchip/sensor kan beschadigd zijn .. Stof en vocht zijn die dingen heel gevoelig voor.. maar het kan ook liggen aan je sd kaart misschien , die kan namelijk niet tegen magnetische velden.. ik denk dat het de beeldchip is tho..
At home : Shouji (Resinsoul Mai), Usagi(AE Beanpaste) ,Bryson (mnf Karsh hybrid), Kayah (Elfdoll Vivien hybrid)
Working on: Cassandra/Miharu (leeke Arien), Adult Shouji
Want: Thuomas (dollshe saint), Danil (elfdoll vivien boy), Yael,Yeva,Sascha

Return to “Vragen en tips”