Pruik maken

Stel je vragen over levertijden, douane, reparaties, problemen, etc. of geef je antwoorden.
Zoek eerst of er een soortgelijke thread voor jouw vraag bestaat. In dit subforum is reageren na een lange tijd nog toegestaan.

Moderator: Café Mods

Gait
Moderator
Moderator

Pruik maken

Postby Gait » 04 Apr 2013 16:48

Hooi, ik zag op TP wat dingen om zelf pruiken te maken, maar er stond een tutorial bij waar ik niet veel wijzer van werd..
Ik vroeg me af, hoe maak je goede pruik?:)
Image

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 08 Apr 2013 17:34

Ik moet zeggen dat ik zelf nog nooit een pruik met wefts gemaakt heb, maar wel met wol en fur en ik kan ook re-rooten (denk barbiehoofd).
De supersimpele uitleg is: Neem een wigcap en een sliert wefts. Begin onderaan de wig cap en ga in een spiraal omhoog. Houdt rekening met de plaats van de kruin en een eventuele scheiding, daar moeten de wefts dichter tegen elkaar geplaatst worden.
Voor een uitgebreidere uitleg verwijs ik je naar Deviantart, waar ladingen pruik-maak-tutorials voor zowel mensen als poppen staan, met allerlei verschillende materialen. Er moet er toch wel 1 bij zitten die goed te volgen is :)
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

Gait
Moderator
Moderator

Postby Gait » 08 Apr 2013 22:17

Dat in spiraal omhoog had ik inderdaad al gevonden, maar ik weet niet 'hoe' ik het moet doen, zoals hoe moet ik dat haar vast maken wat moet ik daarmee en dat soort dingen, en deviantart helpt niet echt mee, daar krijg ik alleen maar dingen hoe je pruiken netjes houd?:S
Image

Brigitte
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*

Postby Brigitte » 08 Apr 2013 22:42

Toevallig zag ik deze laatst voorbij komen. Deze is met lijm omdat het makkelijker en sneller is. Voor naaien moet je aan de bovenkant naaien. Bij wefts heb je een stukje met draadjes zitten en dan moet je dus een naald in steken in plaats van zoals bij deze uitleg er lijm tegen aan plakken.
http://browse.deviantart.com/art/BJD-Wi ... -363707772
Image

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 09 Apr 2013 00:19

Ik gebruik zelf het liefst naald en draad, misschien meer gezeik, maar ook minder risico op haarverkleving, zeker als je lange tijd aan een pruik werkt omdat 'ie heel groot moet zijn of meerdere lagen heeft (meerkleurige pruik, of een purpruik met een stijl matje). Voor een gewone pruik kan lijm echter idd prima werken.
Meestal wordt hotglue dan aanbevolen omdat dat snel droogt en niet doorslaat op de laag eronder door de dikte... Maar misschien dat het met sneldrogende siliconenkit of iets bisonachtigs/textiellijmachtigs ook wel werkt... En dan heb je wel minder last van die irritante hotglue-smeltslierten :P

Ben ik wel benieuwd waarom je dan met naaien bovenaan zou moeten beginnen en met lijm niet :s Het lijkt me altijd makkelijker van onderaf te beginnen, omdat dan het net bevestigde haar niet in de nieuwe laag kan hangen.
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

Brigitte
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*

Postby Brigitte » 09 Apr 2013 11:49

Met bovenaan probeer ik haar uit te leggen waar ze de naald in de weft moet steken. Niet in de pruik qua hoogte.
Image

Gait
Moderator
Moderator

Postby Gait » 09 Apr 2013 13:26

Bedankt voor de uitleg, is er in NL een plek waar je die wefts kan halen?

Bij tp zag ik deze staan:
http://shop.fashiondoll.nl/product_info ... ts_id=1525

Maar dat is rerooten, hoe moet dat dan precies? Er staat een tutorial onder maar ik zie niet echt precies hoe ze dat nu doen..
Image

ShuriTigerH
Sabik
Sabik

Postby ShuriTigerH » 09 Apr 2013 16:31

Rerooten is het haar IN het hoofd bevestigen, zoals bij Barbies, My Little Ponies en andere vinyl poppen. Dat gaat niet bij bjds.

Wefts zijn simpel zelf te maken, Holyvirus had hier ooit een fotothread staan over hoe zij haar eerste pruik had gemaakt maar die thread is inmiddels weg geloof ik. In elk geval, het werkt ongeveer zo:

-pak een streng haar en knip die op 2x de lengte van hoe lang je de weft wil hebben (hij gaat straks dubbel)
-spreid het haar uit zodat je een strook haar krijgt waarbij de haren van boven naar beneden liggen, zorg dat de boven- en onderkant beide zoveel mogelijk recht zijn (makkelijkst is het om dat op een stuk patroonpapier te doen)
-leg over de gehele lengte van de strook haar een strook plakband of naaitape, in het midden. De tape houdt het haar op zijn plek tijdens het naaien en zo kun je beter zien waar je moet naaien.
-naai de strook tape in de lengte vast, draai het geheel om en naai er nog eens overheen aan de achterkant
-trek de tape voorzichtig los, die scheurt waar de naad is genaaid, vouw de weft dubbel en naai nog een zoom langs de omgevouwen rand, en klaar is je weft. Je naait de weft uiteraard met de omgevouwen kant aan de wigcap.

Dit is wat ik me nog herinner van wat ik gelezen heb (ik kan echt niet naaien dus heb het nog niet zelf geprobeerd), kan best zijn dat ik dingen fout heb dus feel free om me te corrigeren^^;;.

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 09 Apr 2013 21:07

Als je geen zin hebt om zelf wefts te maken, er zijn veel shops die kant-en-klare wefts verkopen, soms kun je zelfs per meter bestellen. Zoek meer in de richting van de antieke poppen en berenmakerij, die hebben meer van dat soort spul dan BJD-leveranciers (al heeft TP volgens mij ook wel wefts, of die iig gehád).

Monique heeft wefts van prachtige kwaliteit, krullend, superkrullend, wavy en stijl, maar helaas niet heel veel kleuren:
http://www.monique.com/syntheticmohair.html (scroll naar beneden)
Retrodolls is heeft heel veel verschillende kleuren haar, zowel wefts als los:
http://www.retrodolls.co.uk/hair-wefts.html
Coolcat heeft ook verscheidene (verkopen ook via Ebay):
http://us.sk-coolcat.com/front/bin/ptli ... ory=185091
Ik weet zeker dat je nog meer adresjes kunt vinden als je even zoekt.

Gait
Moderator
Moderator

Postby Gait » 10 Apr 2013 18:48

Oke heel erg bedankt allemaal :D :D
Dan ga ik binnenkort maar eens wat gaan proberen :)
Image

marijke
SD16
SD16

Postby marijke » 10 Apr 2013 18:59

Mijn Ceridwen's pruikje heb ik zelf gemaakt, ik heb daarvoor op de poppen en berenbeurs wefts gekocht bij dit bedrijf: http://www.artmouse.nl/c-1336583/haar-wefts/ Geloof ik, of misschien wel een stand erlangs, maar van deze weet ik iig zo uit mn hoofd de webshop te vinden.

Het is een kwestie van uitproberen, misschien eerst het haar zo goed en kwaad als het kan op de wigcap spelden. Een scheiding is wel moeilijk om goed te doen, maar in een spiraal is het nog best te doen.

Gait
Moderator
Moderator

Postby Gait » 10 Apr 2013 19:00

Oke dankjewel :D Heb je een foto van je pruikje ?^^
Image

marijke
SD16
SD16

Postby marijke » 10 Apr 2013 19:03

ja hoor, hier in de database: http://pinkhazard.fashiondoll.nl/forum/ ... t=ceridwen

maar aangezien ik het helemaal gevlochten heb, heb je er denk ik niet zo heel veel aan, net als op de laatste foto van Robur, daar heb ik weer dreads van gemaakt, zijn wefts komen trouwens bij dollmore vandaan, ook een hele mooie fijne kwaliteit haar.

Gait
Moderator
Moderator

Postby Gait » 10 Apr 2013 19:07

Oke dankjewel :) Ik ga het gewoon proberen en dan zie ik het wel ;D
Image

Return to “FAQ en Informatie voor Beginners”