Puppit Productions Firefox: W.I.P

Voor in-progress topics, vragen, kritiek en om je werk te showen.

Moderator: Café Mods

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 09 Sep 2013 18:27

Bedankt voor de steun, mensen :D
Ik had afgelopen week al willen gieten, maar het weer werkte niet mee...
Vandaag dan eindelijk de eerste proefjes.

Dames en heren, poppen en mensen (en andere beesten), welkom bij deze titanenstrijd voor de eretitel van officiëel Puppit Productions Malmateriaal!
Met innnnn deeee Hollandse lego: de standaard silicone van de AKI.
Hij neemt het op tegen de machtige Dragon Skin van FormX, innnnn deeee Duitse lego!
Sterkste punten van de eerste zijn de prijs en de vloeibaarheid (hij is dunner, dus minder kans op bubbels), sterkste punt van de tweede is zijn extreme elasticiteit (waardoor je minder maldelen nodig hebt voor een complexe vorm).

Image

Image

In de eerste ronde van deze wedstrijd meteen al een hevige slag voor de DragonSkin. Deze was zo stroperig van structuur dat hij het oortje uit z'n kleien steuntje trok bij het opsmeren. De scheidsrechter moest het slachtoffer met haar vingers uit de blubber vissen en met tape overeind houden.
We houden u op de hoogte...
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

ShuriTigerH
Sabik
Sabik

Postby ShuriTigerH » 09 Sep 2013 20:29

Opsmeren? Je kunt dat spul beter in de mal gieten, tenminste, toen ik destijds mallen probeerde te maken met MoldMax (een graadje minder professioneel dan Dragonskin maar nog steeds heel goed) moest ik het spul er gewoon in gieten (siliconenmal moest minstens een cm dik zijn om stevig genoeg te zijn), opsmeren had ik nog niet eens aan gedacht.

Hou er trouwens rekening mee dat je zowel een gietkanaal als een ontluchtingskanaal in je gietmal moet bouwen de luchtbellen die onstaan bij het resingieten kunnen niet weg door dezelfde opening waar je de resin in giet. Of heb je een manier gevonden waardoor een apart ontluchtingsgat niet meer nodig is? Ik gebruikte destijds rietjes voor de kanalen, maar ik had de verkeerde soort klei (playdo is niet geschikt voor mallen) die de boel niet goed vasthield waardoor de rietjes bij het gieten van de silicone begonnen te drijven>.>.

Dat gezegd zijnde, heel veel succes met gieten! Ik ben zelf nooit aan het resingieten toegekomen omdat de siliconenmallen zo erg de mist in gingen (het bleek dat ze me component A van MoldMax 10 en component B van MoldMax 30 hadden gegeven dus dat reageerde niet en hardde niet uit) dat ik het project tot nu toe nooit afgemaakt heb, dus ik ben erg benieuwd hoe het jou vergaat^^.

Mag ik trouwens vragen wat voor klei jij gebruikt voor je mallen? Ik had na het playdo fiasco plastiline gekocht bij inderdaad Form-X in Amsterdam (die ook de silicone en resin van Smooth-On die ik gebruikt heb verkoopt of in elk geval verkocht) die geacht werd bij kamertemperatuur kneedbaar te zijn, maar dat was ie absoluut niet dus ik ben wel geinteresseerd in een alternatief voor als ik eindelijk eens geld en durf heb om mijn meiske af te maken.

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 09 Sep 2013 20:52

Ik smeer alleen de eerste laag, heel dun, met een spateltje. En haal soms her en der nog even een stopnaald ofzo langs de echt kleine frummels (zoals in dit geval de tuft haar in de oren). Daarna giet ik een dikkere, tweede laag.

Ik ken MoldMax, is heel goed voor gladde vormen en gemiddeld detail, maar ik was bang dat het voor zoiets miniems als gesculpte haartjes niet geschikt zou zijn.
Tot nu toe lijkt de standaardsiliconen van mijn kunstacademie trouwens wel de winnaar...

Gewoonlijk maak ik idd ook een ontluchtingskanaal, maar aangezien dit maar kleine dingetjes zijn (geen risico op het uitharden van de hars omdat je zo lang aan het gieten bent), lukt het waarschijnlijk wel om gewoon een heel dun straaltje langs één kant van het gietgat te schenken. Dat heb ik eerder ook gedaan bij kleine gegoten props, zoals mijn MSD gameboy, en dat werkte prima.

De klei die ik gebruik is gewone draaiklei. Wat ingesloten zit in de mal droogt niet uit, dat wat erbuiten zit kun je eventueel een natte doek/ nat wc papier omheen leggen en afdekken met een stuk plastic, zodat het niet indroogt.
Dat is overigens alleen nodig als je siliconen heel lang moeten harden. Anders is het namelijk toch al te taai om nog weg te lopen tegen de tijd dat de klei gaat krimpen/barsten.

Lego is btw de perfecte steunmal voor kleine vormpjes, hoef je niet met gips of polyester/glasvezel matten te knoeien.
I am a teller or stories, and a weaver of dreams. I can dance, sing, and in the right weather I can stand on my head.

ShuriTigerH
Sabik
Sabik

Postby ShuriTigerH » 10 Sep 2013 00:00

Bedankt voor de uitleg^^. Ik bedacht ook net dat je inderdaad het beste eerst een laagje met een kwast kunt aanbrengen, om de reden die je net zei. Maar sorry, geen kunstacademiemens hier^^;; Draaiklei is?

Ik denk dat het bij mij beter was gegaan als ik inderdaad meteen gegoten had. En ik had graag lego willen gebruiken maar mijn broer had me vermoord als ik dat had gedaan^^;;.

Ik maakte mijn mallendoosjes trouwens van gelamineerd karton (de doos van mn dremel:P) en voor de handjes en voetjes knipte ik plastic bekertjes in lagen, zo'n ring dan met de onderkant in de klei vastzetten en als je klei hebt die goed aansluit en niet onmiddellijk indroogt heb je dan mooie simpele malletjes. Maar mijn meisje is yo-sd, dan heb je niet zo'n grote doosjes nodig natuurlijk.

Dit waren de mijne, maar de jouwe zien er beter uit: http://puffheadz.deviantart.com/art/Molding-1-53497485

En nu hou ik op met je tread te hijacken^^;;. Heel veel succes met gieten, ik duim voor je dat het weer meewerkt^^.

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 10 Sep 2013 10:27

Die zien er best goed uit anders hoor :D Alleen, als ze cirkelvormig zijn, en het gietgat zit aan de ronde kant... Dan is de kant waar 'ie op staat als je giet dus ook rond :P Moet je 'm wel met iets op z'n plek houden.

En draaiklei is gladde pottenbakkersklei. Op zo'n draaitafel, weet je wel. Vandaar de naam.

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 10 Sep 2013 17:29

Yeahhh de eerste mallen zijn gelukt! De AKI-siliconen wat beter dan de DragonSkin, zo op het eerste oog... Maar we zullen nog zien hoe ze zich houden bij een giettest.
Het detail heeft in de siliconen in ieder geval goed stand gehouden:

Image

VOOR DE DUIDELIJKHEID: dat is het origineel wat er nu in zit :P Niet een gegoten exemplaar.
Last edited by Puppit on 10 Sep 2013 18:41, edited 1 time in total.

Valinda
Site Admin
Site Admin

Postby Valinda » 10 Sep 2013 17:31

nice. :D
Zoek kleding voor een Unidoll Ark.

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 12 Sep 2013 11:27

Eerste resintest!
Dit is de polyurethaanhars, Task 4 heet 'ie. Niet puur wit, maar een beetje ivoor van kleur: prima sneeuwvoskleurtje, ik hoef het niet eens bij te tinten.
Mooi dun om te gieten, maar helaas zitten er toch een hoop bubbeltjes in.
Een zien of een extra luchtkanaal en een vacuümkamer daar wat aan kunnen veranderen...

Image
Image

De mallen zelf zijn in ieder geval goed! Beide siliconen hebben dezelfde hoeveelheid detail opgepikt, alleen heeft door de vorm het in Dragonskin gegoten resin een wat minder mooie pluk haar aan de binnenkant van het oor: die mal was één solide stuk (omdat Dragonskin zo rekbaar is, is een tweedelige mal niet persé noodzakelijk) en bij de pluk haar zijn teveel luchtbellen ontstaan.
Voorlopige conclusie op siliconengebied is dat ik voor de AKI-variant ga: Die is goedkoper en dichtbij te halen. Ik kan de rest van de Dragonskin eventueel inzetten als ik er ergens tegenaan loop meer flexibiliteit in de mal nodig te hebben.

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 13 Sep 2013 17:17

Nou, de tweede hars kan ik kort over zijn: het was een groot fiasco :oops:
Om er iets verder over uit te wijden:
Ofwel heb ik iets niet goed uitgelegd, ofwel de werkplaatsassistent had zo z'n eigen denkbeelden over hoe een pop eruit hoort te zien.
Ik liet 'm het proefexemplaar met de PU-hars zien en zei dat er belletjes in zaten, en zijn reactie was "Volgens mij ben je te kritisch, wie valt dat nou op."
Ik: "...Het zijn verzamelaars. Die zien alles."
Hij: "Zijn het allemaal neuroten ofzo?"
Ik: :wow:

Toen had ik natuurlijk al lont moeten ruiken, maar goed...
Of misschien al eerder, vorige week, toen 'ie liet zien dat je 1 van de componenten een poeder was. Hm.
Hoedanook... Het spul:
-had een lastige mixratio (10:5 bij gewicht, ipv een fijne 1:1 bij volume, zodat je kleine hoeveelheden dus niet gewoon in een doorzichtig bekertje kon afmeten).
-was te dik (want: geen 2 vloeibare componenten)
-was überbreekbaar. Fo' realz. Ongeveer zo breekbaar als luchtgeharde draaiklei/steenklei. Ik kon er met mijn nagels stukjes af schrapen. En mijn nagels zijn nou niet bepaald moordwapens.

Kers op de taart, reactie op de breekbaarheid van de werkplaatsdude:
"Hm, vandaar dat ze in de demofilmpjes er de hele tijd matjes in duwen."
Ik: "Wacht even... Je hebt hier dus nog nooit mee gewerkt??"
Hij: "Nope. Nieuw materiaal."
Ik, in mentale, verbijsterd-woedende maar volkomen geluidsloze schreeuwstem: WAAROM raadde je het me dan aan?!
Gahhhh....

Goed, next!
Heb de andere, zelfgekozen hars nog eens geprobeerd met een beetje hulp van de vacuümmachine. Zullen morgen zien of dat geholpen heeft.
En ik heb nog een oude hars van Formx hier slingeren... Die heeft misschien een te korte potlife (tijd tussen contact maken componenten en het moment dat het te taai wordt om te gieten), maar hij is wel heel mooi wit... Gaan we ook eens proberen, voor de aardigheid.

Fotootje:
v.l.n.r, acrylzut, origineel, pu-hars.
Image
(ja, kleur en textuur waren wél mooi, jammer dat de rest zo knudde was)

FlowerGirl
SD
SD

Postby FlowerGirl » 14 Sep 2013 02:25

Tuurlijk zijn wij neuroten! Hihi, meis ik vind dat je geweldig werk neerzet! Ga zo door en trek je niets van die stakker aan! Kind hij mocht willen dat hij zo goed was als jou!!! :D :D
Ga zo door! <3
DLL Fay (Fay) LTF Bisou(Bisou)IMPL CoCo (Coco) LTF Flora (Flora) LTF Leah (Leah) MNF Chloe (Harley) DZ Melin (Dakota) Luts Ani (Brooklyn)MK Miri (?), Snowy & Pinky (Jut & Jul)
*on its way: nobody*
•-:¦:-•*Wishes a ??? for my Birthday*•-:¦:-•

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 17 Sep 2013 20:39

HOLY POOP-WORD MONKEY NUTS.

Na niets dan gezanik en geldverlies, krijg ik dit opeens.
Ik zweer je, iemand tekent slechte stripverhalen van mijn leven en lacht zich te pletter.

Na de zoveelste gefaalde poging tot het gieten van een fatsoenlijk, bubbel-loos oor, besloot ik eens een oude hars te proberen die ik nog had liggen.
Verwachtte er niet teveel van, het spul had namelijk maar een potlife van 3 minuten (en een korte potlife is gewoonlijk synoniem met luchtbellen -niet voor niks had ik de fancy hars o.a. uitgezocht op z'n potlife van 30 minuten).

De ik: "Meh, what the hell." *mixt spul op automatische piloot, giet troep in mal zonder echt op te letten*... *Haalt na 10 minuten uit mal*
...
Perfect oor.
:wow: WAT. DE. HEL.

(van links naar rechts: What-the-hell resin, original sculpt, fancy-resin-full-of-bubbles)

Image

De kleur is beter, de prijs is beter, de textuur is beter... En ik heb er nog 3 liter van liggen.

Who needs logic anyway...

eefc0re
SD13
SD13

Postby eefc0re » 17 Sep 2013 20:48

Wauw ey super uitvinding ;)

Ben blij te lezen dat je nu iets gevonden hebt wat werkt ;)
--------------------------------------------------------------
Mijn bjd's: Dikadoll Autumn - Ringdoll Lucifer - Ringdoll Frankenstein - Doll Chateau Bella - angelsdoll michael - DollClans Wyper

Valinda
Site Admin
Site Admin

Postby Valinda » 17 Sep 2013 21:47

jammie. dat ziet er goed uit. maar pak je ook nog eens een dagje vrij tussendoor?

Puppit
SD13
SD13

Postby Puppit » 17 Sep 2013 22:58

jammie. dat ziet er goed uit. maar pak je ook nog eens een dagje vrij tussendoor?
...Aldus de persoon die waarschijnlijk het meest zit te springen om de start van de pre-order... :P

Valinda
Site Admin
Site Admin

Postby Valinda » 17 Sep 2013 23:13

Ja, maar als je deze er nou doorheen gaat zitten douwen, heb je strax geen zn meer om aan een volgende te beginnen. Dat willen we dus eecchhtt niet.

Return to “Artist Dolls”