Wat een geweldige site, gelukkig toevallig tegengekomen. Zoveel voorbeelden en informatie voor iemand die zelf probeert eigen dolls te maken. En nog Nederlands ook!
Toen ik begon had ik nog nooit van BJD gehoord. Mijn eerste doll is daarom nogal anders. Eigenlijk was ik begonnen met het maken van de gewrichten op basis van frictie, pas later heb ik ze hol gemaakt en elastiek toegevoegd. Ook dat heb ik anders gedaan dan gebruikelijk. Mooi om te zien hoe het ook, en beter kan!
Misschien kan ik deze doll nog wat kan aanpassen, de nieuwe wil ik helemaal met de gebruikelijke ball joints maken.
Nou mijn eerste doll is gebaseerd op Neytiri van de film Avatar. Ik heb de 1/6 schaal aangehouden en ze is zo'n 44 cm hoog.
Getekend in Maya een 3D programma en daarna zelf geprint.
ontwerp in 3D

Alle gewrichten. Ik had nog niet van BJD gehoord dus de opzet is een soort mix van alles en nog wat geworden. Eigenlijk was ik wel helemaal met kogel gewrichten begonnen maar probeerde deze juist zoveel mogelijk te verbergen.

Glazen ogen:

De verschillende gezichten, net uit de printer.

In elkaar gezet en testen. Helaas staat ze vooral dankzij frictie. Wanneer de gewrichten ingesleten zijn gaat het helaas een heel stuk lastiger. Ik hoop dit nog wat te kunnen verbeteren, misschien door het stringen te verbeteren? Nu zit het elastiek met allemaal knoopjes aan elkaar, niet echt heel strak.

De laatste versie, staart bestaat nu ook uit losse delen. Ik denk dat ik nog meer losse segmentjes maak.

Een eentje met haar boog. Het is de bedoeling dat ze die straks draagt (niet om mee te schieten) maar ik kon het niet laten

Een kopie is naar Amerika, iemand had aangeboden haar te schilderen (tweede poging, mijn vorige is zo helaas gestolen). Terwijl ik daar op wacht hoop ik meer te leren over de juiste BJD constructie. Vooral de gewrichten en het stringen? En begin ik voorzichtig aan de volgende, ik wil er eentje proberen met benen zoals bij dieren, een teenganger (digitigrade).
Tips of critique hoor ik graag! Ik hoop dat ze wel een beetje past op dit forum (excuus als dit niet het geval is!). Er is zoveel info en kennis hier ik moet het wel proberen
Als iemand meer wil weten over het 3D printen, laat het even weten?
Nu zit ze bij de pc