welk fototoestel kopen?
Moderator: Café Mods
welk fototoestel kopen?
ik weet dat er op dit forum hier en daar erg goede fotografen zitten en zelf ben ik nu toch ook al enkele jaren bezig met doll fotografie. ik heb dus beslist eens een goed fototoestel te kopen met mijn zuurverdiende centjes (misschien is het ook een excuus om niet alles aan dolls te spenderen... heheh...) maar eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe ik eraan beginnen moet. daarom wil ik graag een beetje advies: welke body en welke lens (lenzen?) raden jullie aan. welke merken zijn kwalitatief beter of net niet? waar moet ik rekening mee houden?
Als je de camera alleen gaat gebruiken voor je dolls weet ik niet of het een goede investering is, aangezien je toch al gauw tegen de 1000 euro aanzit voor bijvoorbeeld een body en een macro lens (waarmee je mooie closeups kan maken).
Verder kan je met een gewone digitale camera ook mooie foto's maken.
Maar je kan kijken naar bijvoorbeeld Nikon of Canon. Kwaliteit verschilt niet zo, het gaat er om hoe je em gebruikt.
Ik heb zelf de canon 400D, wat een beetje een 'standaard' camera is zeg maar. Komt met een kitlens (18-55 milimeter als ik het zo goed heb) en kostte meer dan 500 euro. Een marco lens kost ook al gauw 200 euro.
Ik neem aan dat je een spiegelreflex camera wilt, maar als ej daar aan begint moet je je ook echt verdiepen in het handmatig instellen. Anders is het weggegooid geld en maakt ie net zulke foto's als een handcamera.
Verder kan je met een gewone digitale camera ook mooie foto's maken.
Maar je kan kijken naar bijvoorbeeld Nikon of Canon. Kwaliteit verschilt niet zo, het gaat er om hoe je em gebruikt.
Ik heb zelf de canon 400D, wat een beetje een 'standaard' camera is zeg maar. Komt met een kitlens (18-55 milimeter als ik het zo goed heb) en kostte meer dan 500 euro. Een marco lens kost ook al gauw 200 euro.
Ik neem aan dat je een spiegelreflex camera wilt, maar als ej daar aan begint moet je je ook echt verdiepen in het handmatig instellen. Anders is het weggegooid geld en maakt ie net zulke foto's als een handcamera.

Ik sluit me een beetje bij Snow aan. Het is zonde van je geld als je je niet gaat verdiepen in je camera. Met een goede compact camera kan je prachtige beelden maken en met een dure camera flut foto's maken als je er jezelf niet ingaat verdiepen.
Maak voor jezelf eerst uit wat je met je camera wil, is het enkel om dolls mee te fotograferen, wil je het mee nemen op vakantie voor leuke vakantie "kiekjes" van vrienden/familie of ga je er daadwerkelijk op uit trekken gepakt en gezakt met zware tas 2 a 3 lezen statief en andere benodigd heden om foto's gaan te maken die niet in betrekking komen tot dolls.
Met alle informatie die je dan voor jezelf hebt zou ik naar een fotowinkel toe stappen *geen media markt/BCC/kijkshop of andere multi winkels* en vertellen wat je wil met je camera. Deze zullen je dan de voor en nadelen van ieder model haarfijn kunnen uitleggen of het nu gaat dat je voor een compact of profi camera.
Maak voor jezelf eerst uit wat je met je camera wil, is het enkel om dolls mee te fotograferen, wil je het mee nemen op vakantie voor leuke vakantie "kiekjes" van vrienden/familie of ga je er daadwerkelijk op uit trekken gepakt en gezakt met zware tas 2 a 3 lezen statief en andere benodigd heden om foto's gaan te maken die niet in betrekking komen tot dolls.
Met alle informatie die je dan voor jezelf hebt zou ik naar een fotowinkel toe stappen *geen media markt/BCC/kijkshop of andere multi winkels* en vertellen wat je wil met je camera. Deze zullen je dan de voor en nadelen van ieder model haarfijn kunnen uitleggen of het nu gaat dat je voor een compact of profi camera.
-
FrankenMar
- Hound

CANON powershot A590 IS
4x optical zoom
8.0 mega pixel.
Staat op mn toestel geen idee wat het allemaal inhoudt.
Ik weet alleen dat er vrij leuke foto's mee kan maken. Is niet het beste wat er op de markt maar ook zeer zeker niet het slechtste en een zeer aantrekkelijk prijsje. (onder de 200 euro)
Leuk ding zonder extra lenzen, en voor dollfoto's (en ook andere) vindt ik hem zeer geschikt
4x optical zoom
8.0 mega pixel.
Staat op mn toestel geen idee wat het allemaal inhoudt.
Ik weet alleen dat er vrij leuke foto's mee kan maken. Is niet het beste wat er op de markt maar ook zeer zeker niet het slechtste en een zeer aantrekkelijk prijsje. (onder de 200 euro)
Leuk ding zonder extra lenzen, en voor dollfoto's (en ook andere) vindt ik hem zeer geschikt
"Be yourself. Those who matter don't mind and those who mind don't matter"
-
BlackDragon
- Sabik

Wij hebben een Canon 450 D en een Canon 1000 D met diverse lenzen.
prijs van de body ligt rond de 500,-
De lenzen vanaf 89-
Dit zijn echt hele goede camera's als je een beetje wilt kunnen spelen met de instellingen.
De 1000 D wordt vaak door fotografen gebruikt als back-up camera vanwege zijn vele mogelijkheden.
prijs van de body ligt rond de 500,-
De lenzen vanaf 89-
Dit zijn echt hele goede camera's als je een beetje wilt kunnen spelen met de instellingen.
De 1000 D wordt vaak door fotografen gebruikt als back-up camera vanwege zijn vele mogelijkheden.
"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. and Today is a gift"
-
kimichan84
- Hound

Zelf heb ik een nikon L150 die werkt aardig. Ik vond het ook best verwarrend zo'n camera kopen. Ik heb er zelf voor gekozen om mijn vader die een fotografie cursus heeft gevolgd en als hobbie camera's verzameld mee te nemen bij het uitzoeken. Hij weet er veel van dus dat was wel handig.
Om te beginnen zou ik zeggen let op de aanbiedingen. Een camera hoeft helemaal geen 500-1000 euro te kosten als je maar in de gaten houdt wanneer de winkel aanbiedingen of zelfs kortings dagen heeft. Ik heb mijn camera vorig jaar net voor vaderdag gekocht. Dan hebben ze die heerlijke feestdag aanbiedingen in veel foto zaken enzo. Ik heb toen mijn nikon met toebehoren (tasje en verzekering) voor 247,99 gekocht bij foto klein.
Ten tweede is het verstandig om niet alleen bij 1 winkel te kijken. Ik heb eerst alle foto toestellen bij foto klein bekeken en er een paar uitgekozen die ik wel interessant vond en ben toen naar alle andere foto zaken geweest om ze daar te bekijken en te kijken of ze daar goedkoper waren.
Ten derde heb je winkel personeel voor een rede. Als je niks vraagt staan ze toch maar spreekwoordelijk uit hun neus te eten. LOL
Het winkel personeel kent elke camera en kan je precies uitleggen hoe of wat (hoort bij het verkoop praatje) en vaak kunnen die je ook op de hoogte brengen van bepaalde aanbiedingen zoals gratis tasjes of een extra aantal jaren op je verzekering. (altijd verzekeren heel belangrijk.)
Dat zijn dus mijn tips. Hier nog eens in het kort:
1. Neem een vriend/vriendin/familie lid mee. Als het kan eentje met verstand van cameras.
2. Houd de aanbiedingen in de gaten. Waarom duur als het ook voor minder kan?
3. kijk naar welke camera de functies heeft die jij gaat nodig hebben voor wat je er mee gaat doen.(kan trouwens thuis al op het net. www.vergelijk.nl is daar heel handig voor. Een vergelijkings site voor vanalles waar je precies kunt zien wat welke camera kan en anderen niet en ook waar het goedkoopst te krijgen)
4. Maak een lijstje van de cameras die je mogelijk wilt hebben. (en waar die goedkoop zijn)
5. Ga langs bij de winkels om de cameras in het echt te zien en vast te houden dan weet je of je er lekker mee werkt en een goed gevoel bij hebt en mogelijk kom je er zelfs achter dat ze toevallig een aanbieding hebben en hij nu nog goedkoper is hihi.
6. Heb je je droom camera ga er dan voor. Koop hem waar je er het meest voor krijgen kan voor een leuk prijsje. Bij foto klein werkt het om eerst daar te gaan en dan te zeggen ik kijk nog even verder en later terug te komen want dan willen ze nog wel eens de prijs verlagen of extra service geven voor je geld om de competitie te overtroeven.
Ik hoop dat dit wat helpt ^^
Om te beginnen zou ik zeggen let op de aanbiedingen. Een camera hoeft helemaal geen 500-1000 euro te kosten als je maar in de gaten houdt wanneer de winkel aanbiedingen of zelfs kortings dagen heeft. Ik heb mijn camera vorig jaar net voor vaderdag gekocht. Dan hebben ze die heerlijke feestdag aanbiedingen in veel foto zaken enzo. Ik heb toen mijn nikon met toebehoren (tasje en verzekering) voor 247,99 gekocht bij foto klein.
Ten tweede is het verstandig om niet alleen bij 1 winkel te kijken. Ik heb eerst alle foto toestellen bij foto klein bekeken en er een paar uitgekozen die ik wel interessant vond en ben toen naar alle andere foto zaken geweest om ze daar te bekijken en te kijken of ze daar goedkoper waren.
Ten derde heb je winkel personeel voor een rede. Als je niks vraagt staan ze toch maar spreekwoordelijk uit hun neus te eten. LOL
Het winkel personeel kent elke camera en kan je precies uitleggen hoe of wat (hoort bij het verkoop praatje) en vaak kunnen die je ook op de hoogte brengen van bepaalde aanbiedingen zoals gratis tasjes of een extra aantal jaren op je verzekering. (altijd verzekeren heel belangrijk.)
Dat zijn dus mijn tips. Hier nog eens in het kort:
1. Neem een vriend/vriendin/familie lid mee. Als het kan eentje met verstand van cameras.
2. Houd de aanbiedingen in de gaten. Waarom duur als het ook voor minder kan?
3. kijk naar welke camera de functies heeft die jij gaat nodig hebben voor wat je er mee gaat doen.(kan trouwens thuis al op het net. www.vergelijk.nl is daar heel handig voor. Een vergelijkings site voor vanalles waar je precies kunt zien wat welke camera kan en anderen niet en ook waar het goedkoopst te krijgen)
4. Maak een lijstje van de cameras die je mogelijk wilt hebben. (en waar die goedkoop zijn)
5. Ga langs bij de winkels om de cameras in het echt te zien en vast te houden dan weet je of je er lekker mee werkt en een goed gevoel bij hebt en mogelijk kom je er zelfs achter dat ze toevallig een aanbieding hebben en hij nu nog goedkoper is hihi.
6. Heb je je droom camera ga er dan voor. Koop hem waar je er het meest voor krijgen kan voor een leuk prijsje. Bij foto klein werkt het om eerst daar te gaan en dan te zeggen ik kijk nog even verder en later terug te komen want dan willen ze nog wel eens de prijs verlagen of extra service geven voor je geld om de competitie te overtroeven.
Ik hoop dat dit wat helpt ^^
Mijn nieuw forum! http://www.kimsabjdforum.proboards.com
Ik heb zelf gekeken naar een camera. Ik wou een beetje tussen de 300 en 500 euro, en vond de Olympus E-420. Dit is een oudere versie van de Olympus spiegelreflexen, maar werkt, naar mijn mening, erg goed en maakt zelfs met de standaard kitlens die erbij zit mooie foto's.
Die was toendertijd in de aanbieding, de E-450 (versie erna) kost nu zo'n 400 euro.
Ik heb er later nog een macro-lens bij gekocht.
Ik ben erg tevreden met deze camera, gewoon omdat hij goed werkt, en hij niet zo heel veel gekost heeft.
Die was toendertijd in de aanbieding, de E-450 (versie erna) kost nu zo'n 400 euro.
Ik heb er later nog een macro-lens bij gekocht.
Ik ben erg tevreden met deze camera, gewoon omdat hij goed werkt, en hij niet zo heel veel gekost heeft.
..:I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition:..
@Home:
Yuriel {Obitsu Gretel 1/3} | Castiel {Cherish Doll Chubby}
@Wishlist:
Dean {Luts TDF Mytyl / Kai}
@Home:
Yuriel {Obitsu Gretel 1/3} | Castiel {Cherish Doll Chubby}
@Wishlist:
Dean {Luts TDF Mytyl / Kai}
-
solarsenshi
- Tiny

Ik heb een Nikon D40 (spiegelreflex) gewoon met standaard kit lens en ik ben er erg tevreden mee. Hij kostte me ongeveer 300€ maar ik had nog verzekering etc. erbij genomen dus in totaal ongeveer 400€. Als je dan toch voor een camera gaat, kun je in ieder geval voor 100 of 200 euro meer het beste voor een simpele spiegelreflex gaan, die zijn gewoon altijd beter dan een simpele point & shoot camera.
Ik heb deze specifiek gekocht voor doll fotografie en ik heb er absoluut geen spijt van
Ik heb deze specifiek gekocht voor doll fotografie en ik heb er absoluut geen spijt van

Spiegelreflexen zijn niet standaard beter dan een standaard camera. het gaat erom dat je weet wat je doet en hoe je er mee omgaat. Als je geen flauw idee hebt wat je doet komen er net zulke foto's uit een spiegelreflex dan uit een standaard camera, en in vele gevallen, zo ook doll fotografie, kan je al gauw dezelfde resultaten krijgen met een standaard camera in plaats van een spiegelreflex.Ik heb een Nikon D40 (spiegelreflex) gewoon met standaard kit lens en ik ben er erg tevreden mee. Hij kostte me ongeveer 300€ maar ik had nog verzekering etc. erbij genomen dus in totaal ongeveer 400€. Als je dan toch voor een camera gaat, kun je in ieder geval voor 100 of 200 euro meer het beste voor een simpele spiegelreflex gaan, die zijn gewoon altijd beter dan een simpele point & shoot camera.

-
solarsenshi
- Tiny

Als je met beide weet om te gaan blijft de spiegelreflex veel veel beterSpiegelreflexen zijn niet standaard beter dan een standaard camera. het gaat erom dat je weet wat je doet en hoe je er mee omgaat. Als je geen flauw idee hebt wat je doet komen er net zulke foto's uit een spiegelreflex dan uit een standaard camera, en in vele gevallen, zo ook doll fotografie, kan je al gauw dezelfde resultaten krijgen met een standaard camera in plaats van een spiegelreflex.
Overigens is er niks mis met de camera modes naast Manual. Die zijn zelfs heel fijn als je net leert je SLR te gebruiken.

Zowiezo als je een spiegelreflex hebt en je gebruikt niet de manual stand, dat is weggeggooid geld. Spiegelreflexen zijn er voor om uitgebreid gebruikt te worden. Als je het niet snapt, kan je dus net zo goed een standaard camera kopen.
Spiegelreflex is een investering. En je moet dus ook de tijd nemen om de camera te begrijpen en alle functies onder de knie te krijgen. Anders komen er net zulke foto's uit als bij een compact camera.
Spiegelreflex is een investering. En je moet dus ook de tijd nemen om de camera te begrijpen en alle functies onder de knie te krijgen. Anders komen er net zulke foto's uit als bij een compact camera.

-
kimichan84
- Hound

Eh senshi? Wat is SLR??? Dit wordt haar eerste camera en eh niet iedereen is thuis in die termen?
Mijn nieuw forum! http://www.kimsabjdforum.proboards.com
-
solarsenshi
- Tiny

Dat is onzin, ik neem net zo goed foto's op andere standenZowiezo als je een spiegelreflex hebt en je gebruikt niet de manual stand, dat is weggeggooid geld. Spiegelreflexen zijn er voor om uitgebreid gebruikt te worden. Als je het niet snapt, kan je dus net zo goed een standaard camera kopen.