welk fototoestel kopen?

Hoe je iets moet doen, hoe de materialen heten en waar je ze kan vinden.

Moderator: Café Mods

Snow
Sabik
Sabik

Postby Snow » 14 May 2010 17:17

Je kan wel foto's maken op andere standen, maar als je 500 euro gaat neerleggen voor een camera die veel meer kan dan een compact camera en je gebruikt de extra functies niet, dan gooi je gewoon geld weg.
Just my two cents.
Image

silke
YoSD
YoSD

Postby silke » 14 May 2010 18:10

bedankt voor al de antwoorden. ik ben inderdaad niet van plan een superduur toestel te kopen dat te veel functies heeft, maar aan de andere kant ben ik nu toch al op het punt gekomen dat ik geen genoegen meer neem met het veel te simpele digitale toestelletje dat ik nu heb. het iriteert me gewoon dat ik zo weinig in de hand heb in verband met focus en diepte. het frustreert me dat ik maar op het toestel zelf moet vertrouwen dat in mijn plaats focust en dan meestal op een verkeerde manier. dat is dus mijn reden om een beter toestel te kopen dat meer aan mijn "behoeften" voldoet. en voor zij die eraan twijfelden: ik ben inderdaad zo iemand die met vijfendertig tassen de duinen in hopst en vervolgens elk mogelijk familielid inschakel om als windscherm te fungeren om toch maar dat ene perfecte beeldje of hoekje te krijgen.
het wordt dus nog heel wat denkwerk... ondertussen ga ik ook enkele fotograaf-familieleden intervieuwen...

solarsenshi
Tiny
Tiny

Postby solarsenshi » 14 May 2010 18:14

bedankt voor al de antwoorden. ik ben inderdaad niet van plan een superduur toestel te kopen dat te veel functies heeft, maar aan de andere kant ben ik nu toch al op het punt gekomen dat ik geen genoegen meer neem met het veel te simpele digitale toestelletje dat ik nu heb. het iriteert me gewoon dat ik zo weinig in de hand heb in verband met focus en diepte. het frustreert me dat ik maar op het toestel zelf moet vertrouwen dat in mijn plaats focust en dan meestal op een verkeerde manier. dat is dus mijn reden om een beter toestel te kopen dat meer aan mijn "behoeften" voldoet. en voor zij die eraan twijfelden: ik ben inderdaad zo iemand die met vijfendertig tassen de duinen in hopst en vervolgens elk mogelijk familielid inschakel om als windscherm te fungeren om toch maar dat ene perfecte beeldje of hoekje te krijgen.
het wordt dus nog heel wat denkwerk... ondertussen ga ik ook enkele fotograaf-familieleden intervieuwen...
Dat was precies de reden dat ik de mijne had gekocht, zo'n klein cameratje bereikt na een tijdje gewoon de limiet en dan zoek je meer in een camera, en dat heeft een spiegelreflex :D

@Snow: ik maak nog steeds net zulke mooie foto's op de P stand dan op de M stand =) zo is het gewoon.
Image

Hexje
Hound
Hound

Postby Hexje » 14 May 2010 20:53

Je zou kunnen gaan voor een spiegel reflex maar dan zit je met verschillende lezen die je moet wisselen voor bepaalde effecten of je kan ook kiezen voor een duurdere compact camera waarbij je ook al je instellingen kan veranderen zonder dat je rekeing moet houden met alle bijhorende zaken.
Volgens mij had Brenna Ivy een foto toestel te koop staan. Persoonlijk vind ik dit een erg leuk toestel met niet te veel poespas maar toch met meer mogelijkheden om je foto te maken. Op deze toestellen zitten ook dezelfde functies voor diafragma, sluitertijd en Iso. In princiepe kun je dit zien als een compacte spiegelreflex maar zonder de spiegel en het lenzen wisselen.

linkje

Yera
Hound
Hound

Postby Yera » 14 May 2010 22:15

Helaas is die camera al verkocht.
(Krijg ik net te horen)

Maar je zou wellicht kunnen kijken naar een:
Panasonic Lumix DMC-FZ18
- 18x optical zoom
- 4x digital zoom
- lot of functions
- ISO 100/200/400/800/1250/1600
- Flash
- Biggest dimensions: 3264x2448 pixels
- 407 gram (with SD card and battery
What we can see is limited, what we can create is endless
www.dolliverse.com

-All your MSD are belong to uss-

Brenna-Ivy
Sabik
Sabik

Postby Brenna-Ivy » 14 May 2010 22:26

Het was inderdaad een hele fijne, redelijk simpele camera met niet teveel toeters en bellen, maar die toch erg mooie plaatjes maakt. Jammer genoeg heb ik hem al verkocht. :leave:

Als je toch geinteresseerd bent in een goede camera voor niet al teveel geld, het model was een Panasonic Lumix DMC-FZ18

EDIT: oh, dank je Yera :P Had niet gezien dat jij het al gemeld had :P

De camera die ik nu heb is trouwens een Canon EOS 450 D met een standaar lens en een tele lens. Ik vind het echt een heerlijke camera. Hij maakt prachtige foto's van mijn jongens en ik gebruik hem ook voor macro fotografie en ook voor het fotograferen van mensen.
Image
Wanting: Dollstown Oriental Skin body
Image

holyvirus
SD
SD

Postby holyvirus » 18 May 2010 15:41

Je hebt tegenwoording point and shoot camera's met meer mogelijk heden. ;) Er zit ook nog een camera tussen point and shoot en spiegelrelfex. Ze noemen die bridge cameras dacht ik. De Panasonic Lumix DMC-FZ18 die al is genoemd is er een.

Nadeel wat ik altijd ondervond bij de kleine camera's is, dat ze heel veel licht nodig hebben. Hoe groter het gat (diafragma) van de lens hoe meer licht er in valt. Daarom lijken spiegelreflexen ook beter te kunnen fotografen ;) Uit eindelijk ligt het toch aan de fotograaf hoe mooi de fotos worden :P

Maar ik heb nog een paar tips voor het zoeken naar een camera. Een camara zoeken die bij past is toch wel iets persoonlijks. Maar zijn een paar zaken die je keuze wat makkelijk maakt.

1. Prijs. Je kijk eerst naar je budget, wat wil je uitgeven. (Met een camera alleen ben je er nog niet. Er hoort nog een memory kaart bij, een bescherm/draag tas eventueel extra spullen zoals statief als je het wilt. )

2. Dan kijk je wat je eigenlijk met je camera wilt gaan doen. Wil je meer fotograferen dan je dolls? Wil je het meenemen naar vakantie? Wil je meer mogelijkheden? etc met die punten ga je naar een goede fotozaak, die kunnen je helpen bij het zoeken.

3. Vergeet de megapixels. Vroeger werd je er mee dood gegooit met meer pixels is beter. Maar dat is nu wel achterhaald. Alleen voor printwerk kan het interesant zijn. Maar alles boven de 6 megapixels is gewoon geschikt voor printwerk.

Voor het Spiegelrelfex tegen Point and shoot camera verhaal kan ik naar deze link verwijzen http://digital-photography-school.com/s ... tal-camera Daar staan alle voors en tegens. Is wel in het engels. Edit: Een punt wat ik wel vaak tegen kom bij mensen die overstappen naar spiegelreflex. Je fotografeert niet met het schermpje (liveview) De nieuwere camera's hebben ze wel, maar met een spiegelreflex kijk je door het gaatje en niet kijken op het schermpje.

Ik ben zelf in een enorm diep gat gesprongen :P Ik heb zelf een Nikon D300 (een spiegel reflex) maar die raad ik je niet aan. 2000 euro totaal en met geen voorgebakken profielen aka je moet het zelf uitzoeken met de instellingen XD (En hij heeft er echt veel) Maar ja het is wel de camera die bij me past en ik ben er nog steeds blij mee :)

Return to “Vragen en tips”