BJD of pullip en hoe verzorgen

Stel je vragen over levertijden, douane, reparaties, problemen, etc. of geef je antwoorden.
Zoek eerst of er een soortgelijke thread voor jouw vraag bestaat. In dit subforum is reageren na een lange tijd nog toegestaan.

Moderator: Café Mods

wat is beter

BJD
16
94%
Pullip
1
6%

Total votes: 17

Himegyarudoll
MSD
MSD

BJD of pullip en hoe verzorgen

Postby Himegyarudoll » 13 Jun 2012 15:48

Ik ben echt nieuw in dit hele poppen wereldje en heb onlangs BJD en pullips ontdent.
Ik wil me graag een pop aanschaffen maar ik weet niet welke beter is.
Pullip Maid
http://www.shimmeringmagic.com/pages/ba ... la-559.php
deze pullip dolls zijn mijn favorieten ^^ Ik vind ze op zich mooier door de grote hoofdjes :3 Ik heb wel gelezen dat ze kleiner zijn dan BJD en niet makkelijk blijven staan.
Maar ze lijken ook een heel stuk goedkoper. Pop plus volledige outfit 167 euro fzo en een BJD heb ik met verzendkosten nog niet onder de 200 gevonden, deze hebben bovendien geen kledij.
Is dit verschil er nu omdat het een andere soort is of licht het aan de kwaliteit ext.? Ik vind BJD nl ook super mooi en als ze beter zijn wil ik liever zo 1 haha. Of zijn er nog ander verschillen?
mijn 2de vraag is eigenlijk hoe ik er voor moet zorgen. Ik heb al vaak gelezen dat bijde poppen snel verkleuren :S

dankjewel
:x

Het gaat me er zeker niet om om de goedkoopste optie te zoeken. :)
Last edited by Himegyarudoll on 13 Jun 2012 17:31, edited 1 time in total.

Valinda
Site Admin
Site Admin

Postby Valinda » 13 Jun 2012 15:57

Ik stem voor BJD, daar dat veel realistischer is. Maar ik denk dat die smaak voor iedereen anders is.
Zoek kleding voor een Unidoll Ark.

dreamfairy
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*

Postby dreamfairy » 13 Jun 2012 15:58

Welke beter is kan alleen jij zeggen. Waar je voorkeuren voor hebt. Persoonlijk heb ik niet heel veel ervaring met Pullip dus be n ik zowiezo een voorstander van BJD's. Ook omdat ze realischt zijn tegenover de mens (nouja ove rhet algemeen dan eh hhaha je hebt uitzonderingen) Dus denk datje moet afwegen wat jij fijner/beter vind en vind passen bij jezelf. Ieder heeft zijn voor en nadelen.

Wat ik kan zeggen over verzorging van een BJD.
*Zo veel mogelijk uit de zon houden. Maar alsnog houdt je dat de vergeling ook komt met de jaren. Wat je ook kan gebruiken is MSC UV cut geeft een extra beschermlaagje over de pop.
*Geen dingen gebruiken op olie basis. Dat trekt erin en krijg je er niet meer uit.

Rest gewoon voorzichtig er mee zijn. Zeker kwa verveoeren etc. Altijd een carrierbag of iets verzinnen ervoor zodat ze geen krassen krijgt.

Wat ik ook wil zeggen. Kijk niet altijd naar de priijs. Koop liever iets duurdere wat je echt wilt dan 1 die je maar 'oke' vind. Spaar dan gewoon ff door totdat je 'droomdol' kan kopen. Het is een dure hobby nou eenmaal....
Last edited by dreamfairy on 13 Jun 2012 16:09, edited 1 time in total.
At home:
Bambi (SM Ai), Kara (SM Galena), Ginger (SM Minette) Phoebe (BC gun) Mina (LW Happy/BC hybrid)

thefirstnl
Hound
Hound

Postby thefirstnl » 13 Jun 2012 16:06

Dat kan ik uiteraard niet voor jou bepalen. Het blijft jouw keuze, welke doll je mooier of leuker vind.
Ik zou zeggen, kijk voorlopig niet naar de prijs, maar bekijk de dolls eerst. Bij ThinkPink kun je een heleboel dolls bekijken, een keer vasthouden. Gewoon voelen hoe het is een doll te hebben.
En misschien is het handig om eerst een lijstje te maken, wat je ueberhaupt wilt. Wat doe je ermee, doe je er úeberhaupt iets mee of staat ze alleen op de kast. Wil je er echt mee spelen, haar overal mee naartoe nemen? Is de prijs zo belangrijk dat je een doll kiest die je eigenlijk maar tweede keus vind?
Moet je nu en meteen een doll hebben of heb je het ervoor over om langer door te sparen, om dan toch de doll van je dromen te hebben?

Haru
SD
SD

Postby Haru » 13 Jun 2012 16:13

Ik heb zelf pullips gehad en vind ze toch veel moeilijker om te customizen als bjd's ...ze lijken allemaal erg veel op elkaar qua gezichtje ze staan moeilijk (als je een pullip koopt overweeg dan een obitsu lichaampje..) en zijn natuurlijk minder realistisch..

Ik ben het eens met dreamfairy, kijk eerst goed rond. Voordat ik mijn eerste bjd kocht heb ik ongeveer 1,5 jaar gewacht. En er zijn echt wel bjd's te vinden met een groter hoofd hoor (kijk maar eens bij leekeworld en dan de florence mold).

(btw: Die links die jij trouwens stuurde, ik heb bjd's gezien voor hetzelfde geld xD)
At home : Shouji (Resinsoul Mai), Usagi(AE Beanpaste) ,Bryson (mnf Karsh hybrid), Kayah (Elfdoll Vivien hybrid)
Working on: Cassandra/Miharu (leeke Arien), Adult Shouji
Want: Thuomas (dollshe saint), Danil (elfdoll vivien boy), Yael,Yeva,Sascha

Pete
SD
SD

Postby Pete » 13 Jun 2012 16:27

Tweedehands kunnen de kleinere BJD's best onder de 200 euro komen. Zo staat er ook een op deze Marketplace te koop voor $175, inclusief kleding, ogen en pruik *kuch mijn verkoopthread x'DDD kuch*. Maar over het algemeen zul je er toch iets meer voor neer moeten tellen, en ik zou dan ook aanraden om niet voor de goedkopere optie te gaan maar voor welke doll je echt leuk vindt. BJD's poseren beter en je kunt ze goed customizen, maar Pullips zijn een heel andere, ook erg leuke stijl, en voor hun schaal kun je vaak makkelijker dingen vinden. Dus het ligt er echt aan wat je ermee wilt, wil je vooral een aankleed-pop, dan is een Pullip erg leuk, maar wil je graag gezichtjes schilderen en andere pruikjes opdoen, dan zou ik toch voor BJD gaan :3

Hexje
Hound
Hound

Postby Hexje » 13 Jun 2012 16:31

Er is niemand op de wereld die voor jou kan bepalen wat beter is dan het ander. Je kan net zo goed vragen: "wat is beter? chocolade of ijs"
Er zijn altijd mensen die voorstaander zijn van de chocolade, maar er zullen ook altijd voorstaanders zijn voor het ijs.
Als je pullips vergelijkt met BJD's kom je eigenlijk op hetzelfde conflict uit. Beide poppen hebben zowel voor als nadelen en dit is voor iedereen anders.

BJD vs pullip

Wat hebben ze gemeen?
Je kan:
Ogen wisselen
Pruiken wisselen
Face uppen
Poseren voor foto's
Kleding maken
... etc
Komen beide in verschillende prijsklasses (zowel goedkoop als duur)
Verkrijgbaar als fullset

BJD's
Gemaakt van resin
Kans op chipping of breuken aanwezig (resin stukjes breken af bv aan de arm (chip) of vingers)
Gespannen met elastiek
Ook verkrijgbaar zonder kleding
Grotere poseerbaarheid

Pullip's
Gemaakt van plastiek
Breken geen vingers af en hebben geen last van chips *voor zover ik weet*
Kleinere poseerbaarheid / slecht evenwicht wegens het grotere hoofd
Enkel verkrijgbaar als fullset

Himegyarudoll
MSD
MSD

Postby Himegyarudoll » 13 Jun 2012 17:26

Welke beter is kan alleen jij zeggen. Waar je voorkeuren voor hebt. Persoonlijk heb ik niet heel veel ervaring met Pullip dus be n ik zowiezo een voorstander van BJD's. Ook omdat ze realischt zijn tegenover de mens (nouja ove rhet algemeen dan eh hhaha je hebt uitzonderingen) Dus denk datje moet afwegen wat jij fijner/beter vind en vind passen bij jezelf. Ieder heeft zijn voor en nadelen.

Wat ik kan zeggen over verzorging van een BJD.
*Zo veel mogelijk uit de zon houden. Maar alsnog houdt je dat de vergeling ook komt met de jaren. Wat je ook kan gebruiken is MSC UV cut geeft een extra beschermlaagje over de pop.
*Geen dingen gebruiken op olie basis. Dat trekt erin en krijg je er niet meer uit.

Rest gewoon voorzichtig er mee zijn. Zeker kwa verveoeren etc. Altijd een carrierbag of iets verzinnen ervoor zodat ze geen krassen krijgt.

Wat ik ook wil zeggen. Kijk niet altijd naar de priijs. Koop liever iets duurdere wat je echt wilt dan 1 die je maar 'oke' vind. Spaar dan gewoon ff door totdat je 'droomdol' kan kopen. Het is een dure hobby nou eenmaal....
Ohh maar het gaat me niet om de goedkoopste dat zeker niet. Alleen d8 ik dat er mss een verschil in kwaliteit is?

Himegyarudoll
MSD
MSD

Postby Himegyarudoll » 13 Jun 2012 17:27

Dat kan ik uiteraard niet voor jou bepalen. Het blijft jouw keuze, welke doll je mooier of leuker vind.
Ik zou zeggen, kijk voorlopig niet naar de prijs, maar bekijk de dolls eerst. Bij ThinkPink kun je een heleboel dolls bekijken, een keer vasthouden. Gewoon voelen hoe het is een doll te hebben.
En misschien is het handig om eerst een lijstje te maken, wat je ueberhaupt wilt. Wat doe je ermee, doe je er úeberhaupt iets mee of staat ze alleen op de kast. Wil je er echt mee spelen, haar overal mee naartoe nemen? Is de prijs zo belangrijk dat je een doll kiest die je eigenlijk maar tweede keus vind?
Moet je nu en meteen een doll hebben of heb je het ervoor over om langer door te sparen, om dan toch de doll van je dromen te hebben?
Sparen is geen probleem. Ik dacht allen dat pullips mss mindere kwaliteit zijn omdat ze goedkoper zijn?

Kayren
*Puppetmaster*
*Puppetmaster*

Postby Kayren » 13 Jun 2012 18:05

(Ik heb even je eerste link aangepast zodat het forum niet uitgerekt wordt ^^, het is nog steeds dezelfde link.)

Pullips zijn van plastic. Daardoor zal de kwaliteit vaak wel wat minder zijn, maar het is wel een andere maat van beoordelen. Plastic kan stuk, resin kan ook stuk.

Zo zijn er ook BJD met mindere kwaliteit.

Het is wat je zelf wil. En als je nog heel erg twijfelt, je kan ook idd eens bij Think Pink langsgaan en kijken. Zij hebben BJD's in de winkel staan en ook een paar pullips geloof ik, dus dan kan je daar ook vanalles vragen.
..:I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition:..

@Home:
Yuriel {Obitsu Gretel 1/3} | Castiel {Cherish Doll Chubby}

@Wishlist:
Dean {Luts TDF Mytyl / Kai}

Yuuki
YoSD
YoSD

Postby Yuuki » 13 Jun 2012 19:00

Ik ben begonnen met Pullips, omdat ik ze mooi vind en verliefd werd op pullip Shinku en later de lolita series. Voordeel voor mij was persoonlijk dat beetje in de bjd wereld kon groeien.
Pullips zijn idd van plastic en bjd van resin, maar beide hebben hun minpunten.

Ik zou kiezen wat jij het mooiste vind, niet de prijs of de kwaliteit etc. Ik werd verliefd op Pullips gezichtjes en de foto en de mogelijkheden. Toen ik eenmaal meer thuis werd in de wereld van bjd, welk formaat ik zou willen welke fabrieken er zijn etc werd ik verliefd op Elfdoll Yumi. Mijn eerste bjd kwam een jaar nadat ik me eerste Pullip kocht en beide zou ik niet kwijt willen.

Lady.Arachnia
SD
SD

Postby Lady.Arachnia » 14 Jun 2012 09:54

Ik vind het eigenlijk ook een beetje met appels en peren vergelijken....
Ik adviseer ook om eens bjd's te gaan kijken bij thinkpink...

Zelf vind ik Hujoo ook erg leuk...die hebben ook grotere hoofdjes en zijn een stuk goedkoper dan Pullip...
I, Myself, am Strange and Unusual...
At Home:
Lolita, Hujoo Berry Apricot
Banshee, ResinSoul Mei WhiteSkin
On the way: Sd Girl 58 cm
On Layaway: Soom Nenad

ShuriTigerH
Sabik
Sabik

Postby ShuriTigerH » 14 Jun 2012 10:39

Ik snap dat naar ThinkPink gaan de allerbeste oplossing is, maar himegyarudoll woont in Belgie dus misschien is het voor haar een betere oplossing om naar een belgische meet te gaan?

En dan wil ik even nitpicken, gewoon omdat we onze newbies van de allerbeste info willen voorzien;) :

-technisch gezien zijn Pullips en BJD allebei van plastic, maar het soort en de aard van die plastics verschilt hemelsbreed.
BJDs zijn gemaakt van kunsthars, (een bepaald soort polyurethaan speciaal voor beeldjes, figures en andere dingen waar zoveel mogelijk detail in te zien moet zijn en wat toch prettig moet aanvoelen en stevig maar toch makkelijk te bewerken moet zijn), alle onderdelen worden met de hand gesculpt in klei (ik geloof dat sommige bedrijven tegenwoordig voor hun ingenieuze jointsystemen 3D sculpting gebruiken, zoek online eens foto's over hoe het nieuwe Fairyland Feeple65 of Iplehouse EID of nog beter Dollshe DSAM32 lichaam eruitziet bij de joints, dat is echt niet te vergelijken met Pullip's scharniersysteem. En ja, als je met BJDs aan de slag gaat zul je een hoop afkortingen moeten leren, het is niet anders^^;; ), vervolgens worden er siliconenmallen van gemaakt en worden de onderdelen in resin gegoten.
Pullips zijn van vinyl/pvc als ik het goed heb, een zachter plastic dan resin, ook goed te bewerken met de juiste gereedschappen, maar ziet er naar mijn bescheiden mening minder hoogkwalitatief uit en ik ben zelf niet dol op de manier van sculpten en gebrek aan details bij Pullips, maar da's natuurlijk puur persoonlijk.

Belangrijk detail: BJDs zijn verkrijgbaar ik ik weet niet hoeveel verschillende maten en proporties en sculpts, varierend van bijna hyperrealistisch tot chibi/superdeformed, de kleinste die verkrijgbaar is op het moment is geloof ik 5cm (Legende de Temps Puzzelf, Dream High Studio tinies) en de grootste 90cm (Angel of Dream 90cm lijn). Pullips heb je in 5 sculpts, Pullip ("Barbie"), Taeyang en Isul ("Ken", de jongen, iets langer dan Pullip), Dal en Byul ("Skipper" en "Courtney", beide iets kleiner en onvolwassener dan Pullip), en de Little Pullips van 12 cm.
Ook heb je bij BJDs de keuze uit enorm veel verschillende soorten ogen, acryl, glas, siliconen of urethaan resin, Pullips hebben oog"chips" die je in het mechanisme moet zetten. ik heb me laten vertellen dat het wat gedoe geeft om die te wisselen, maar ik heb geen Pullips dus kan er weinig over zeggen. En geen idee of je het mechanisme eruit kan halen en BJD-ogen erin kan zetten (en die dan net als bij BJD met een beetje oogputty ("kneedgum") vastzetten).

En BJDs komen niet uit fabrieken maar uit studio's/bedrijfjes;). Ze worden wel "in serie" gemaakt (meerdere afgietsels gemaakt) maar in tegenstelling tot bij Pullip moet de pop over het algemeen nog gemaakt worden op het moment dat je hem of haar bestelt bij het bedrijf, ze maken geen enorme voorraad dus je hebt altijd een gloednieuw product als je direct bij het bedrijf bestelt.

Succes met kiezen, ik zou inderdaad als ik jou was een keer proberen ze in het echt te bekijken.

Himegyarudoll
MSD
MSD

Postby Himegyarudoll » 14 Jun 2012 16:00

Ik snap dat naar ThinkPink gaan de allerbeste oplossing is, maar himegyarudoll woont in Belgie dus misschien is het voor haar een betere oplossing om naar een belgische meet te gaan?

En dan wil ik even nitpicken, gewoon omdat we onze newbies van de allerbeste info willen voorzien;) :

-technisch gezien zijn Pullips en BJD allebei van plastic, maar het soort en de aard van die plastics verschilt hemelsbreed.
BJDs zijn gemaakt van kunsthars, (een bepaald soort polyurethaan speciaal voor beeldjes, figures en andere dingen waar zoveel mogelijk detail in te zien moet zijn en wat toch prettig moet aanvoelen en stevig maar toch makkelijk te bewerken moet zijn), alle onderdelen worden met de hand gesculpt in klei (ik geloof dat sommige bedrijven tegenwoordig voor hun ingenieuze jointsystemen 3D sculpting gebruiken, zoek online eens foto's over hoe het nieuwe Fairyland Feeple65 of Iplehouse EID of nog beter Dollshe DSAM32 lichaam eruitziet bij de joints, dat is echt niet te vergelijken met Pullip's scharniersysteem. En ja, als je met BJDs aan de slag gaat zul je een hoop afkortingen moeten leren, het is niet anders^^;; ), vervolgens worden er siliconenmallen van gemaakt en worden de onderdelen in resin gegoten.
Pullips zijn van vinyl/pvc als ik het goed heb, een zachter plastic dan resin, ook goed te bewerken met de juiste gereedschappen, maar ziet er naar mijn bescheiden mening minder hoogkwalitatief uit en ik ben zelf niet dol op de manier van sculpten en gebrek aan details bij Pullips, maar da's natuurlijk puur persoonlijk.

Belangrijk detail: BJDs zijn verkrijgbaar ik ik weet niet hoeveel verschillende maten en proporties en sculpts, varierend van bijna hyperrealistisch tot chibi/superdeformed, de kleinste die verkrijgbaar is op het moment is geloof ik 5cm (Legende de Temps Puzzelf, Dream High Studio tinies) en de grootste 90cm (Angel of Dream 90cm lijn). Pullips heb je in 5 sculpts, Pullip ("Barbie"), Taeyang en Isul ("Ken", de jongen, iets langer dan Pullip), Dal en Byul ("Skipper" en "Courtney", beide iets kleiner en onvolwassener dan Pullip), en de Little Pullips van 12 cm.
Ook heb je bij BJDs de keuze uit enorm veel verschillende soorten ogen, acryl, glas, siliconen of urethaan resin, Pullips hebben oog"chips" die je in het mechanisme moet zetten. ik heb me laten vertellen dat het wat gedoe geeft om die te wisselen, maar ik heb geen Pullips dus kan er weinig over zeggen. En geen idee of je het mechanisme eruit kan halen en BJD-ogen erin kan zetten (en die dan net als bij BJD met een beetje oogputty ("kneedgum") vastzetten).

En BJDs komen niet uit fabrieken maar uit studio's/bedrijfjes;). Ze worden wel "in serie" gemaakt (meerdere afgietsels gemaakt) maar in tegenstelling tot bij Pullip moet de pop over het algemeen nog gemaakt worden op het moment dat je hem of haar bestelt bij het bedrijf, ze maken geen enorme voorraad dus je hebt altijd een gloednieuw product als je direct bij het bedrijf bestelt.

Succes met kiezen, ik zou inderdaad als ik jou was een keer proberen ze in het echt te bekijken.
Het is inderdaat super ver om bij een winkel te raken. Ongeveer3 a 4 uur rijden met de auto. Die heb ik niet xD dus moet ik wachten tot mijn vriend een x niet moet werken. Want met de trein is onmogelijk dan ben ik bijna 6u onderweg :s Daarom wil ik eerst online zoveel mogelijk informatie opzoeken :D

Ezzora
SD
SD

Postby Ezzora » 16 Jun 2012 22:02

nog iets om aan te denken,
Waar wil je kleding vandaan halen:

zelf maken
je moet je bedenken dat kleinere dolls anders zijn dan grotere dolls, je hebt andere verhoudingen en afwerking kan grote invloeden hebben(een dubbelgevouwen naad op een doll van 10 cm is meestal niet aan te raden, terwijl het makkelijk kan bij een doll van 60cm)
en dingen als printjes op stofjes, linten, ritsen en knoopjes. Ze zijn te vinden in alle maten, maar hoe kleiner hoe moeilijk.

kleding kopen
Pullips passen barbie e.d. kleding, wat betekend dat je een redelijk geprijsde en makkelijk te vinden kledingbron hebt. sommige kleinere bjd's passen ook barbie kleding.
Voor grotere bjd's is het bijna onmogelijk in gewone winkels wat te vinden. Soms loop je iets tegen het lijf, maar de meeste dingen zijn veels te wijd(baby born e.d.) of te klein(zoals barbie).
Daarintegen is, naar mijn weten, de online hoeveelheid aan kleding en stijlen beschikbaar voor de gemiddelde 60cm wel behoorlijk groot. Meestal als ik mensen hoor over dat ze x stijl kleding niet kunnen vinden is het omdat ze zoeken voor of een grotere doll (langer, of bredere bouw zoals de iplehouse eid) of juist voor mini of tiny.

Verder ook een punt: hoe groot wil je zelf.
Sommige mensen vinden een MSD al gigantisch, voor anderen kan het niet groot genoeg. Voor maat zou ik aanraden naar een meet oid te gaan, je kan schatten met een meetlint, maar dat werkt niet.
Als voorbeeld, Ik was eerst huiverig van SD's omdat als ik een SD lengte zou schatten met een meetlint dan zou dat voor mij betekenen dat ze tot ongeveer halverwege mijn bovenbeen komen of anders gezegt bijna 40% van mijn lichaamslengte. Dat lijkt gigantisch maar in het echt komt het niet zo over(oke SID en EID's wel maar die zijn gewoon massief)
where I'm from, we believe all sorts of things that aren't true. We call it - "history."

Return to “FAQ en Informatie voor Beginners”