Postby ShuriTigerH » 14 Jun 2012 10:39
Ik snap dat naar ThinkPink gaan de allerbeste oplossing is, maar himegyarudoll woont in Belgie dus misschien is het voor haar een betere oplossing om naar een belgische meet te gaan?
En dan wil ik even nitpicken, gewoon omdat we onze newbies van de allerbeste info willen voorzien;) :
-technisch gezien zijn Pullips en BJD allebei van plastic, maar het soort en de aard van die plastics verschilt hemelsbreed.
BJDs zijn gemaakt van kunsthars, (een bepaald soort polyurethaan speciaal voor beeldjes, figures en andere dingen waar zoveel mogelijk detail in te zien moet zijn en wat toch prettig moet aanvoelen en stevig maar toch makkelijk te bewerken moet zijn), alle onderdelen worden met de hand gesculpt in klei (ik geloof dat sommige bedrijven tegenwoordig voor hun ingenieuze jointsystemen 3D sculpting gebruiken, zoek online eens foto's over hoe het nieuwe Fairyland Feeple65 of Iplehouse EID of nog beter Dollshe DSAM32 lichaam eruitziet bij de joints, dat is echt niet te vergelijken met Pullip's scharniersysteem. En ja, als je met BJDs aan de slag gaat zul je een hoop afkortingen moeten leren, het is niet anders^^;; ), vervolgens worden er siliconenmallen van gemaakt en worden de onderdelen in resin gegoten.
Pullips zijn van vinyl/pvc als ik het goed heb, een zachter plastic dan resin, ook goed te bewerken met de juiste gereedschappen, maar ziet er naar mijn bescheiden mening minder hoogkwalitatief uit en ik ben zelf niet dol op de manier van sculpten en gebrek aan details bij Pullips, maar da's natuurlijk puur persoonlijk.
Belangrijk detail: BJDs zijn verkrijgbaar ik ik weet niet hoeveel verschillende maten en proporties en sculpts, varierend van bijna hyperrealistisch tot chibi/superdeformed, de kleinste die verkrijgbaar is op het moment is geloof ik 5cm (Legende de Temps Puzzelf, Dream High Studio tinies) en de grootste 90cm (Angel of Dream 90cm lijn). Pullips heb je in 5 sculpts, Pullip ("Barbie"), Taeyang en Isul ("Ken", de jongen, iets langer dan Pullip), Dal en Byul ("Skipper" en "Courtney", beide iets kleiner en onvolwassener dan Pullip), en de Little Pullips van 12 cm.
Ook heb je bij BJDs de keuze uit enorm veel verschillende soorten ogen, acryl, glas, siliconen of urethaan resin, Pullips hebben oog"chips" die je in het mechanisme moet zetten. ik heb me laten vertellen dat het wat gedoe geeft om die te wisselen, maar ik heb geen Pullips dus kan er weinig over zeggen. En geen idee of je het mechanisme eruit kan halen en BJD-ogen erin kan zetten (en die dan net als bij BJD met een beetje oogputty ("kneedgum") vastzetten).
En BJDs komen niet uit fabrieken maar uit studio's/bedrijfjes;). Ze worden wel "in serie" gemaakt (meerdere afgietsels gemaakt) maar in tegenstelling tot bij Pullip moet de pop over het algemeen nog gemaakt worden op het moment dat je hem of haar bestelt bij het bedrijf, ze maken geen enorme voorraad dus je hebt altijd een gloednieuw product als je direct bij het bedrijf bestelt.
Succes met kiezen, ik zou inderdaad als ik jou was een keer proberen ze in het echt te bekijken.