Vanuit mijn eigen beleving kan ik het volgende advies geven:
koop je eerste doll weloverwogen, spring niet halsoverkop op de eerste af die je ziet, maar kijk rustig rond.
Op zowel de fora als http://dollfie.startkabel.nl staat een schat aan informatie over verschillende bedrijven, groottes, soorten molds, etc.
Ik adviseer mensen om minimaal een maand te wachten met aanschaf van je 'droomdoll', voor het geval je nog andere droomdolls tegen komt en spijt krijgt van je keuze. Zelf zet ik een link naar de doll die ik graag zou willen in mijn favorieten, zodat ik af en toe kan kijken ernaar. Soms zet ik het plaatje ook op mijn bureaublad.
Als je dan na een tijdje niets anders bent tegen gekomen en nog steeds het 'wauw' gevoel hebt iedere keer als je ernaar kijkt, dan is het veilig

Een andere goede tip zou zijn: kijk naast plaatjes van de fabrikant naar ownerpics, d.w.z. foto's van mensen die al dezelfde doll hebben. Dit kan soms heel verhelderend werken en je besluit tot aankoop versterken of juist teniet doen.
Lees ook de ervaringen van eigenaren met de doll/ het merk goed door, dan weet je wat je kunt verwachten.