Allereerst, de materialen die ik gebruikt heb:
1. tule - ik heb hier een meter wit tule liggen, maar ik gebruik echt maar een klein stukje. Tule is in veel verschillende kleuren te koop en ik gebruik wit omdat de staart ook wit wordt. Neem een kleur die het beste bij je staart past.
2. Synthetisch nephaar - ik gebruik 100% kanekalon silky haar. Dit is te koop bij veel haarwinkeltjes en online.
3. Oplosbare kinderlijm
4. tandenstoker
5. rare earth magneten, hier liggen er 50 maar ik gebruik er maar 2.
6. naald - het prettigs is om een naald met een heel groot oog te nemen.
7. garen - weer wit omdat ik dus een witte staart maak. Maak je een andere kleur staart, neem dan ook een andere kleur garen.
8. miniscuul stukje stof - Gewoon een klein stukje stof dat niet veel groter is dan de magneet. Hier gebruik ik linnen, die had ik toevallig liggen. Katoen werkt ook perfect, andere stoffen ook, zolang het niet te dik is. Dat valt te veel op in de staart.
9. schaar

Hier even een plaatje van het nephaar. Ik gebruik dus kanekalon silky, dat wil zeggen dat de haartjes heel mooi zacht en glad zijn. Wil je een wat staart die er wat ruwer uitziet, dan kun je ook gewoon kanekalon haar gebruiken.
Hier zie je dus het verschil van textuur. De bovenste is gewoon kanekalon vlechthaar, de onderste is silky. Beide zijn van dezelfde kleur wit.
Met 1 pak nephaar heb je genoeg voor 1 staart op SD formaat. Ik geloof dat je er zelfs wel 2 of 3 staarten uit kunt halen.
Bij kleiner formaat dolls kun je ook eerst de haren in het midden doorknippen. Dan kun je er nog meer staarten uithalen als je wil.

Het nephaar hang ik over een stoelleuning, zodat het niet in de knoop gaat en je het gemakkelijk plukje voor plukje eraf kunt pakken.
Stap 1:

Op gevoel heb ik een stukje tule afgeknipt. De precieze maten zijn niet heel belangrijk, zolang die maar ongeveer 4x zo lang is als dat hij breed is, en het een paar centimeter groter is dan de magneet.
Uiteindelijk knip je er toch een heel stuk af, maar een groter stuk houdt makkelijker vast als je de haren erin gaat knopen.
Stap 2:

Vervolgens knip je het stuk tule in 2 gelijke stukjes.
Stap 3:

Daarna vouw je beide stukjes dubbel en naai ze vast.
Het hoeft niet netjes, het is puur om de stukjes op elkaar te houden en het wordt uiteindelijk toch weggeknipt.
Stap 4:

Dan lijm je de magneet vast op het miniscule stukje stof. Ik doe meestal eerst wat lijm op een kladpapiertje om het vervolgens met de tandenstoker uit te smeren over het stukje stof. En dan plak je de magneet erop.
Het maakt niet uit welke kant je erop plakt, zolang je later bij het inplakken van de magneet bij je doll maar wel checkt of je de goeie kanten naar elkaar hebt.

Flink wat lijm erop en lekker laten drogen.
Stap 5:

Ondertussen dat het magneetje aan het drogen is, kun je beginnen aan de staart. Leg het magneetje goed opzij zodat je er niet inhangt met de haren.
Je neemt een heel dun plukje haar en knipt van je rol met garen ongeveer 20cm garen af. Daarna leg je het plukje nephaar in een lus, en vouw je het stukje garen eromheen zoals op de foto. Dan haal je de twee uiteindes van je draad door de naald.
Stap 6:

Neem vervolgens een van de stukje tule. Je steekt de naald door een willekeurig gat ergens in het midden en trekt zachtjes de pluk haar er een stukje doorheen zodat je alleen een lusje aan de andere kant hebt.
Als je de pluk haar er niet doorheen krijgt heb je een te grote pluk genomen en kun je beter het haar terugtrekken en een iets kleinere pluk nemen.
Stap 7:

Dan steek je de naald weer terug in het gaatje er direct naast en trek je de lus weer aan de kant waar je begonnen bent. (en waar je de rest van het haar ook hebt) Heel voorzichtig trekken, want als je te hard trekt kun je het tule kapot trekken.
Stap 8:

Vervolgens haal je de draad en naald weg uit de lus. Het draad kun je keer op keer gebruiken bij elke pluk haar.
Dan steek je je duim en wijsvinger door de lus en pakt de beide uiteindes van de pluk haar. Die trek je dan door de lus heen zodat je een knoopje krijgt. Wees weer voorzichtig dat je niet te hard trekt.
En als het goed is, ziet het er zo ongeveer uit:

Succes, je hebt de eerste pluk gedaan.
Stap 9:

Dan neem je een volgende pluk en herhaal je hetzelfde in het gaatje ernaast. Let wel: de knopen moeten aan dezelfde kant van het tule komen. Dus als je je naald er insteekt, doe je dat vanaf de kant waar je andere pluk haar zit.

En dan heb je twee plukjes naast elkaar.
Stap 10:

Blijf dit herhalen tot je ongeveer 4 plukjes op een rijtje naast elkaar hebt. Dan hou je dit even boven de magneet (die ondertussen wel opgedroogd is) om te kijken of de rij plukjes net iets breder is als de magneet.
Zo ja, dan begin je aan de volgende rij ernaast. Zo nee, dan moet je nog wat meer plukjes doen.

En dan als je het een aantal keer herhaalt krijg je zoiets. Je ziet dat er wat ruimte tussen de plukjes is. Dat geeft niet, die kun je later wegwerken en als de staart verder af is zie je het niet meer.
Stap 10:

Daarna neem je het magneetje die je op het miniscule stukje stof hebt geplakt. Doe nu weer wat lijm op het stukje stof en plak hierop het tweede stukje tule.
Laat weer goed drogen en ga weer verder met plukjes maken op het eerste stuk tule.
Stap 11:

Als je een aantal plukjes hebt gehad, en de staart ongeveer zo dik is als je hem wil, dan kun je even stoppen met plukjes doen. Het grootste gedeelte van de staart heb je nu al gehad.

En zo ziet het er ongeveer uit vanaf de onderkant.
Stap 12:

Als je magneetje op tule is opgedroogd, dan leg je beide stukje tule op elkaar. De staart naar buiten, de magneet tussen de twee stukjes tule in.
Vervolgens naai je het weer even vast (hoeft alweer niet netjes).
Daarna naai je met wat draad rondom de magneet de laagjes tule op elkaar. Hiervoor moet je wel netjes naaien, want deze draad blijft wel zitten. Je magneet zal tussendoor je naald wel aantrekken.
Stap 13:

Daarna, nog meer plukjes! Neem nu iets kleinere plukjes dan eerst, en steek ze weer vanaf de bovenkant door naar de onderkant (dus tussen de 4 laagjes tule door) en haal hem weer naar boven zoals eerder.
Doe de plukjes dicht op elkaar. Hier kun je ook eventueel wat gaatjes opvullen bij de staart.
Het mooiste is als je de naald 2 gaatjes vanaf de staart erin steekt, en dan tegen de staart aan weer terug haalt. Naar binnen dus, zodat als je het plukje nephaar aantrekt, de lus in de knoop telkens naar buiten wijst. En dat herhalen rondom de hele staart.

Hier kun je het vanaf de onderkant zien. Bij het stukje rechtsonder waar je dikkere plukjes ziet, heb ik een aantal gaatjes opgevuld. Vandaar dat de plukjes aan de onderkant in die hoek wat dikker zijn.
Stap 14:

Bijna klaar! De laatste stap is nu heel, heel voorzichtig de randen tule weg te knippen tot het tule waar de buitenste plukjes zitten. Wees voorzichtig en knip niet in je lusjes met nephaar. Ook hier, let op, want je magneet kan je schaar naar zich toetrekken waardoor je kunt uitschieten met knippen.
En als dat allemaal gelukt is, dan is je staart klaar! Omdat ik nu nog niet de pop heb waar de staart op komt, heb ik wat resultaat foto's gemaakt met Yulia.
Hiervoor heb ik de 2e magneet met putty boven haar billen vastgemaakt, maar bij de echte doll is het mooier om de tweede magneet aan de binnenkant van de doll vast te lijmen. Dolls met een heupjoint zullen hiervoor makkelijker zijn dan dolls die alleen een torso joint hebben zoals deze feeple dame.

Als mijn soom heliot binnen is, dan zal ik hier foto's toevoegen van hem met zijn staart.